Keski-Uudenmaan työllisyysalueen johtokunta, kokous 4.11.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 30 Palkkatuen myöntämisen käynnistäminen ja tukea koskevien linjausten tarkentuminen

JARDno-2025-800

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Markus Saarikivi, talouspäällikkö, markus.saarikivi@jarvenpaa.fi

Perustelut

Avustusmäärärahojen kokonaistilanne:

Keski-Uudenmaan työllisyysalueella vuoden 2025 talousarviossa on osoitettu avustusten määrärahaksi 3 960 000 euroa. Määrärahasta katettavia avustuksia ovat harkinnanvarainen kulukorvaus, starttiraha, palkkatuki, työolosuhteiden järjestelytuki, matka- ja yöpymiskustannusten korvaus ja 55 vuotta täyttäneiden työllistämistuki. Tukia, kuten palkkatukea ja starttirahaa, myönnetään yleensä päätöksellä useammaksi kuukaudeksi kerrallaan. Tästä johtuen TE-toimistoissa on tehty avustuksiin liittyviä päätöksiä ennen 1.1.2025, joilla myönnetyt tukikaudet ulottuvat vuodelle 2025 ja osin vuodelle 2026. 

Työllisyysalueen 2025 talousarviossa on huomioitu TE-toimistojen tekemien päätösten sidonnat talousarvion laadintahetkellä olleen tiedon mukaisesti, lopullinen sidontatieto 2,5 miljoonaa euroa saatiin 20.12.2024.  

Valtiolta siirtyi työllisyysalueille kustannuksia ja palveluvelkaa vuoden 2024 toiminnan osalta. Keski-Uudenmaan työllisyysalueella on hoidettu avustuksiin liittyviä maksatustehtäviä, jotka kohdistuvat aikaan ennen 1.1.2025. Voimaanpanolain 11§ 2 momentin mukaan valtio korvaa työllisyysalueille ennen 1.1.2025 tehtyjen päätösten mukaiset tuet ja korvaukset valtion talousarvion rajoissa. Valtio ilmoitti helmikuussa 2025 STM:n momentin määrärahaylityksestä, yhteensä 8 miljoonaa euroa, jota ei korvata työllisyysalueille. Keski-Uudenmaan osalta tämä tarkoittaa 218 000 euron maksuosuutta vuodelle 2024 kohdistuvista kuluista, joita ei korvata. 

Työllisyysalueella on tehty vuotta 2025 koskevia päätöksiä noin 1 200 000 euron edestä. Päätöksiä on tehty lakia työvoimapalveluiden järjestämisestä 380/2023 noudattaen, eikä työllisyysalueella ole ollut muita voimassaolevia linjauksia tuista päättämiseen.

Tehtyjen päätösten määrät:

  • Matka- ja yöpymiskustannusten korvauksia 20​ kappaletta

  • Työolosuhteiden järjestelypäätöksiä 1​ kappale

  • Starttirahapäätöksiä 22.3. mennessä 118 kappaletta

  • Palkkatukipäätöksiä 22.3. mennessä 97 kappaletta

  • Harkinnanvaraisia kulukorvauksia 1 308 kappaletta

Ennen 1.1.2025 tehtyjen sidontojen, alkuvuoden avustuspäätösten ja työllisyysalueelle kohdistuvan ylimääräisen maksuosuuden johdosta työllisyysalueen talousarvion mukainen avustusmääräraha vuodelle 2025 on käytetty, eikä uusia myöntöpäätöksiä tilanteen vuoksi voida tehdä seuraavien avustusten osalta: palkkatuki, starttiraha, työolosuhteiden järjestelytuki, harkinnanvarainen kulukorvaus ja matka- ja yöpymisavustus.

​Tällä hetkellä työllisyysalue ei voi tehdä uusia päätöksiä lainkaan ennen kuin asiasta on tehty päätös.

Toimivalta: Hallintosääntö 33 § (KV 27.5.2024 § 34)

aj

Ehdotus

Esittelijä

Annukka Jamisto, työllisyysaluejohtaja, annukka.jamisto@jarvenpaa.fi

Keski-Uudenmaan työllisyysalueen johtokunta päättää,

  1. ettei työllisyysalueella tehdä toistaiseksi myönteisiä päätöksiä harkinnanvaraisista avustuksista.
  2. että avustuskokonaisuutta linjauksineen valmistellaan johtokunnan seuraavaan kokoukseen.

 

Käsittely

Työllisyysaluejohtaja Annukka Jamisto selosti asiaa.  

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.  

Valmistelija

Kristiina Soots, palvelualuejohtaja, kristiina.soots@jarvenpaa.fi
Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Tausta

Keski-Uudenmaan työllisyysalueen (myöhemmin työllisyysalue) johtokunta on 15.4.2025 § 9 käsitellyt työllisyysalueen harkinnanvaraisiin avustuksiin liittyvää avustusmäärärahatilannetta. Johtokunta totesi tuolloin, ettei työllisyysalueelle toistaiseksi tehdä myönteisiä päätöksiä työvoimapalveluiden järjestämislaissa nimetyistä harkinnanvaraisista avustuksista, koska talousarviomääräraha vuodelle 2025 on jo tullut käytetyksi. Nykyinen määräraha riittää ennen 1.1.2025 tehtyjen päätösten, alkuvuonna tehtyjen avustuspäätösten sekä työllisyysalueelle kohdistuvan ylimääräisen maksuosuuden kattamiseen. Käytännössä päätös merkitsee sitä, ettei työllisyysalue voi loppuvuoden aikana tehdä uusia palkkatukea, starttirahaa, työolosuhteiden järjestelytukea, harkinnanvaraista kulukorvausta tai matka- ja yöpymisavustusta koskevia myöntäviä päätöksiä.

Erilaisia avustuksia

Palkkatuen tarkoitus on edistää työttömän työllistymistä avoimille työmarkkinoille ammatillista osaamista parantamalla. Lisäksi palkkatuen tarkoitus on  edistää alentuneesti työkykyisten eli vammaisten ja pitkäaikaissairaiden sekä 60 vuotta täyttäneiden pitkään työttöminä olleiden mahdollisuuksia saada työtä ja osallistua työelämään. Palkkatuki myönnetään aina harkinnanvaraisesti työnhakija-asiakkaan tilanteen perusteella. Tutkimustiedon valossa voidaan arvioida, että yksityiselle sektorille suoritettava palkkatuki vaikuttaa positiivisesti palkkatukea saaneiden työllisyyteen, julkiselle sektorille tai järjestökentälle suunnatun palkkatuen teho työllistymisessä on vähäisempi. Järjestökentälle suunnatulla palkkatuella on tosin merkitystä järjestöjen toimintaan ja siten ihmisten auttamiseen. Lisäksi oppisopimuskoulutuksen yhdistäminen palkkatukityöhön lisää työllistävää vaikuttavuutta. Palkkatuen vaikuttavuus työllistymiseen palkkatukijakson jälkeen voi vaihdella etuutta saaneen taustan mukaan: palkkatuki on tehokas erityisesti maahanmuuttajien ja pitkäaikaistyöttömien työllistämisen keino, mahdollisesti palkkatukijakson aikana karttuvan sosiaalisen pääoman vuoksi. 

Starttirahaa myönnetään yritystoiminnan käynnistämiseen 6 kk ja mahdollisesti erillisen harkinnan jälkeen vielä seuraavat 6 kk. Starttirahaa voidaan myöntää työssä oleville ja työttömille työnhakijoille. 

Keski-Uudenmaan työllisyysalueen tilanne

Työllisyysalueen johtokunta on todennut, että avustuskokonaisuutta linjauksineen valmistellaan johtokunnan seuraavaan kokoukseen, joka pidetään 27.5.2025. Järvenpään kaupungin edustajilla on tarpeen olla tuohon kokoukseen mennessä Järvenpään kaupungin näkemys siitä, miten avustuskokonaisuuden suhteen tulisi toimia.

Työllisyysalue on aloittanut toimintansa 1.1.2025 ilman edeltävää työllisyyden kuntakokeilua. Työllisyysalueen toiminta on käynnistynyt palveluiden toiminnan varmistamisella, henkilöstön perehdyttämisellä kuntaorganisaatioon sekä uusien toimitilojen käyttöönotolla. Palveluiden kehittäminen ja niiden vaikuttavuuden arviointi on työtä, jota voidaan aloittaa vasta, kun peruspalvelun toteutuminen on varmistettu. Myös erilaisia linjauksia tulee tehdä alueen toimintojen vahvistamiseksi sellaisina, että ne tukevat alueen elinvoimaa.

Työllisyyden ja elinvoiman kysymykset ovat Järvenpään kaupungin kannalta keskeisiä. On tärkeää, että työllisyysalue saa aidon mahdollisuuden käynnistää toiminnan ja kehittää sitä. Työllisyysalueen talousarvio on laadittu 85 prosenttiin siitä valtionosuudesta, jonka alue on TE-palveluiden siirron yhteydessä saanut. Nykyinen työmarkkinatilanne huomioon ottaen olisi perusteltua kohdentaa avustuksiin lisää määrärahaa vuonna 2025.

Linjauskeskustelua on aloitettu

Työllisyysalueen kuntien ja kehittämisyhtiöiden kanssa on käyty yhteistä avustusmäärärahojen linjausta koskevaa lähetekeskustelua (8.5.2025) ja sen pohjalta starttiraha nähdään merkittäväksi uuden yritystoiminnan ajuriksi alueella ja määrärahan loppuminen näkyy uusien yritysten perustamisen hiipumisena. Palkkatuen osalta lähetekeskustelussa palkkatuelle asetettu enimmäisaika sai kannatusta ja palkkatuen myöntämisessä on käytettävä harkintaa ammatillisen osaamisen vahvistamisen (oppisopimus tai muu selkeästi osoitettu osaamisen vahvistamisen suunnitelma) ja asiakkaan työmarkkinatilanteen parantumisen osalta (toimiala ja todelliset mahdollisuudet työllistyä alalle). 

Muiden tukien osalta lähetekeskustelussa linjattiin, että niitä myönnttäisiin erikseen harkitusti. 

Kohdennuksessa on tarkoituksenmukaista noudattaa seuraavia periaatteita:

Palkkatuki

  1. Palkkatukea tulee kohdentaa ensisijaisesti muille kuin julkisen sektorin työnantajille.
  2. Palkkatukea tulee kohdentaa lähtökohtaisesti niille nuorille, maahanmuuttajille ja pitkäaikaistyöttömille, joiden arvioidaan hyötyvän palvelusta eniten. 
  3. Palkkatukijaksojen tulisi olla jatkossa kestoltaan lähtökohtaisesti enintään 5 kk.
  4. Palkkatuen myöntämistä puoltaa palkkatukijakson opinnollistaminen. 
  5. Vuonna 2025 työllisyysalue myöntää palkkatukea vain toistaiseksi voimassa oleviin kokoaikaisiin työsuhteisiin tapauskohtaisesti harkiten. 

Starttiraha

  1. Starttiraha kohdennetaan työttömille työnhakijoille tai välittömästi työttömyysuhan alaisille työntekijöille. 
  2. Starttirahaa myönnetään pääsääntöisesti 6 kk ajalle. 

Palveluun osallistumisesta aiheutuviin kustannuksiin myönnettävä kulukorvaus eli ”harkinnanvarainen kulukorvaus”

  1. Työllisyysalueella ei myönnetä harkinnanvaraista kulukorvausta vuonna 2025.  

​​Työolosuhteiden järjestelytuki

  1. Työllisyysalue voi myöntää työolosuhteiden järjestelytukea tapauskohtaisesti harkiten. 

Matka- ja yöpymisavustus

  1. Työllisyysalue voi myöntää matka- ja yöpymisavustusta tapauskohtaisesti harkiten. 

Muuta huomioon otettavaa

Linjausten tulee olla joustavia ja ylätasoisia siten, että työllisyysalue voi tarkoituksenmukaisella tavalla reagoida erilaisiin tilanteisiin.

Johtokunnan jäsenille jätetään harkintavalta tarkoituksenmukaisen ratkaisun löytämiseksi asiassa ja heillä on tässä tarkoituksessa mahdollisuus poiketa edellä todetusta tarkoituksenmukaisuusharkinnasta.

KS

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää

  1. antaa Keski-Uudenmaan työllisyysalueen johtokuntaan nimeämilleen edustajille selostustekstissä todetun toimiohjeen ja
  2. varautua tekemään tarvittavan lisämäärärahaesityksen kaupunginvaltuustolle.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.  

Valmistelija

Annukka Jamisto, työllisyysaluejohtaja, annukka.jamisto@jarvenpaa.fi

Perustelut

Tausta

Järjestämislain mukaisia harkinnanvaraisia avustuksia ovat:

• Palkkatuki: Järjestämislaki määrittää tiettyjä ehtoja palkkatuen myöntöön sekä palkkatuen suuruuden että keston osalta. Tuki perustuu työnhakijan tilanteeseen. 

• Starttiraha: Järjestämislaki ei määritä ehtoja starttirahaan koskien. Starttirahaa voidaan myöntää työssä oleville tai työttömille. Starttirahaa myönnetään 6 kk kerrallaan, maksimissaan 12kk. 

• Tuki työolosuhteiden järjestelyyn: fyysiset työympäristön muutokset tai toisen työntekijän tuki

• Työhön tai palveluun hakeutumisesta aiheutuviin matka- ja yöpymiskustannuksiin myönnettävä korvaus

• Palveluun osallistumisesta aiheutuviin kustannuksiin myönnettävä kulukorvaus eli ”harkinnanvarainen kulukorvaus”

Keski-Uudenmaan työllisyysalueen talousarvioon 2025 on alun perin määritelty avustusten määrärahaksi 3 960 000 euroa. Budjetin tekohetkellä on otettu huomioon, että valtio on tehnyt päätöksiä, jotka sitovat osan vuoden 2025 avustusbudjetista. Tällöin saatavilla olevan tiedon mukaan nuo sidonnat olisivat olleet noin 1,6 miljoonaa euroa. Lopullinen sidontojen määrä on kuitenkin noin 2,5 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi valtio ilmoitti jättävänsä korvaamatta noin 218 000 euron edestä vuotta 2024 koskevia avustuksia, jotka työllisyysalueen on maksettava. Työllisyysalueen johtokunta on käsitellyt avustusmäärärahatilannetta kokouksessa 15.4.2025 ja tehnyt päätöksen olla toistaiseksi myöntämättä avustuksia määrärahatilanteen vuoksi. Lisäksi johtokunta on esittänyt, että avustusmäärärahojen linjausta vuosille 2025 ja 2026 tarkennetaan johtokunnan kokouksessa 27.5.2025 sekä arvioidaan linjausten perusteella mahdollinen lisämäärärahan tarve vuodelle 2025. 

Järjestämislain mukaisiin harkinnanvaraisiin avustuksiin liittyvät linjaukset vuosille 2025 ja 2026 

Keski-Uudenmaan työllisyysalueen johto, kuntien elinkeinopalveluiden ja työllisyyspalveluiden edustajat sekä elinkeinoyhtiöiden edustajat ovat käyneet keskustelua työllisyysalueen linjauksista sekä lisämäärärahan tarpeesta 8.5. 

Palkkatukea koskevissa linjauksissa kiinnitettiin huomiota palkkatuen vaikuttavuuteen ja työnhakijan työmarkkinatilanteen tosiasialliseen parantumiseen palkkatukijakson aikana. Palkkatuen työllistämisvaikutuksia koskevien selvitysten perusteella on selvää, että palkkatuki työllistämisen välineenä toimii parhaiten kohdennettuna yksityiselle sektorille. Palkkatukityöllistämisen vaikutusten arviointia haastaa se, että julkisen sektorin ja kolmannen sektorin palkkatukityöllistäminen kohdistuu enemmän vaikeassa työmarkkinatilanteessa oleviin. Lisäksi palkkatuen tarkoitus on myös parantaa työnhakijan työelämäkelpoisuutta – julkisen ja kolmannen sektorin rooli korostuu ja selittää osin heikkoja työllistymistuloksia. Keskustelun ja selvitysten perusteella palkkatuen enimmäismäärää ja kohdentumista on syytä linjata Keski-Uudenmaan työllisyysalueella, jotta tuki on tarkoituksenmukaisessa käytössä. Lisäksi välityömarkkinoiden kokonaisuus ja tukimallit on hyvä ottaa työllisyysalueelle yhteiseen kehittämiseen jo vuoden 2025 aikana yhdessä ekosysteemin toimijoiden kanssa. 

Starttirahaa koskien vuodelle 2026 ei ole tarpeen tehdä erityisiä linjausperusteita, mutta erityisesti hakijalle myönnettävän toisen 6 kk jakson osalta on tehtävä erityistä harkintaa. 

Muiden harkinnanvaraisten avustusten osalta sovelletaan erityistä tapauskohtaista harkintaa määrärahan mahdollistamissa puitteissa. 

 

aj

Ehdotus

Esittelijä

Annukka Jamisto, työllisyysaluejohtaja, annukka.jamisto@jarvenpaa.fi

Keski-Uudenmaan työllisyysalueen johtokunta päättää

1) linjata harkinnanvaraisten avustusten osalta vuosille 2025 ja 2026 seuraavasti: 

• Palkkatukea kohdennetaan erityisesti yksityiselle sektorille yrityksiin ja aloille joilla on todelliset mahdollisuudet työllistää palkkatuella työllistetty jakson päättymisen jälkeen.

• Palkkatukea voidaan myöntää myös muille kuin yrityksille, jos se on opinnollistettu ja vahvistetusti tukee asiakkaan ammatillisen osaamisen kasvua.

• Palkkatukea myönnetään enintään 5 kk ajalle. 

• Starttirahaa myönnetään tapauskohtaisesti harkiten. 

• Harkinnanvaraista kulukorvausta ei pääsääntöisesti myönnetä vuonna 2025. Vuonna 2026 tapauskohtaisesti harkiten. 

• Matka- ja yöpymiskustannusten tukea voidaan myöntää tapauskohtaisesti harkiten. 

• Työolosuhteiden järjestelytukea voidaan myöntää tapauskohtaisesti harkiten.

2 ) että yllä mainitut linjaukset tulevat voimaan 1.7.2025

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.  

Kokouskäsittely

Työllisyysaluejohtaja Annukka Jamisto selosti asiaa.

Valmistelija

  • Heikki Vento, Työllisyysalueen ohjelmajohtaja, heikki.vento@jarvenpaa.fi

Perustelut

Johtokunta on aiemmin käsitellyt palkkatuen ja avustusmäärärahojen tilannetta kokouksessaan 15.4.2025 (§ 9) keskeyttäen palkkatuen myöntämisen määrärahasyistä sekä linjannut avustusmäärärahojen kohdentamista järjestämislain 81§ perusteella kokouksessaan 27.5.2025 (§ 15). Tämä päätös korvaa edellä mainitut päätökset palkkatuen osalta. Starttirahan, harkinnanvaraisen kulukorvauksen ja työolosuhteiden järjestelytuen osalta niitä myönnetään aiempien päätösten mukaisesti edelleen tapauskohtaisesti harkiten.

Vuodelle 2025 palkkatukimäärärahoja on varattuna 2,5 miljoonaa euroa, mistä on sitomatta 116 000 euroa. Määrärahatilanne mahdollistaa sen, että palkkatukea voidaan käydä myöntämään uudelleen välittömästi, koska avustuksiin on siirretty palveluostoista määrärahoja. Vuodelle 2026 palkkatukimäärärahoja on talousarvioesityksessä varattuna 2,5 miljoonaa euroa. Tavoitteena on myöntää palkkatukea siten, että tuen myöntämiseen ei tulisi enää katkoksia, vaan sitä myönnettäisiin tasaisesti vuoden ympäri. 

Palkkatukityöstä on säädetty laissa työvoimapalveluiden järjestämisestä (jäljempänä palvelulaki) luvussa 10, Työnantajalle myönnettävät tuet (§ 81–97). 
Pykälissä 95–97 säädetään erityisesti työllistämistuesta 55 vuotta täyttäneille, joka on osa palkkatukijärjestelmää.  

Palkkatuki on harkinnanvarainen tuki työttömän palkkaamiseen. Palkkatukea voidaan myöntää työnantajalle työttömän henkilön työllistämisen tukemiseksi, kun työttömyyden arvioidaan jatkuvan ilman tukea tai kun työttömyyden taustalla on ammatillisen osaamisen, työkyvyn tai muiden vastaavien edellytysten puutteita. Palkkatuen eri muodot ja niihin liittyvät kriteerit on listattu liitteenä olevassa taulukossa. 

Työllisyysalueen toiminnan painopiste kohderyhmät ovat nuoret, maahanmuuttajat ja pitkäaikaistyöttömät, sekä työnantajat ja yritykset. Palkkatuki kohdistuu jo lainsäädännön perusteella näihin ryhmiin, joten lain noudattaminen tukee työllisyysalueen strategisia tavoitteita. Asian valmistelussa on tarkentunut, että palkkatukea koskeva lainsäädäntö jättää rajallisesti liikkumavaraa yksityiskohtaisempien linjausten tekemiseen. Tukea ei voi varata esimerkiksi pelkästään yrityksille tai jollekin kohderyhmälle päätöksin tai linjata lainsäädäntöä tiukemmin esimerkiksi työsuhteen laadusta tai palkkatuen kestosta. Tuen tarkempaa kohdentamista voidaan edistää viestinnällä ja yhteistyöllä työnantajien kanssa, jotta tukeen liittyvät työnhakijan työllistymistä edistävät elementit toteutuvat palkkatukityösuhteen aikana. 

Työllisyysalueiden toimintaa valvovalla Aluehallintovirastolla on meneillään palkkatukeen liittyviä tarkistuksia ja hallinto-oikeuksien käsittelyssä on palkkatukeen liittyvien lakia tiukempien linjausten tapauksia, joissa kielteisten päätösten saajat ovat valittaneet päätöksistä. Osaltaan palkkatukilainsäädännön tarkempi liikkumavara määrittyy näiden tapausten päätösten kautta.

 

Toimivalta: Hallintosääntö 33 § (KV 31.3.2025 § 19)

/ aj

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Annukka Jamisto, työllisyysaluejohtaja, annukka.jamisto@jarvenpaa.fi

Keski-Uudenmaan työllisyysalueen johtokunta päättää, että 

  1. palkkatukea myönnetään Keski-Uudenmaan työllisyysalueella määrärahojen puitteissa 6.11.2025 alkaen. 
  2. johtokunta ohjeistaa myöntämään palkkatukea lainsäädännön rajoissa ja määrärahojen puitteissa työllisyysalueen painopistekohderyhmille.
  3. tämä päätös pannaan täytäntöön sen lainvoimaisuutta odottamatta.