Talous- ja konsernijaosto, kokous 1.10.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 30 Sote-kiinteistöjen ja -yhtiöiden omistusjärjestelyt

JARDno-2025-1847

Valmistelija

  • Kirsi Rinne, talousjohtaja, kirsi.rinne@jarvenpaa.fi
  • Tuomas Koskiniemi, toimitilajohtaja, tuomas.koskiniemi@jarvenpaa.fi
  • Juhana Hiironen, Maankäyttöjohtaja, juhana.hiironen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Taustaa

Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetun lain (616/2021) mukaan kunnan vuokratessa siirtymäkauden jälkeen omistamiaan tiloja edelleen hyvinvointialueelle kunnan katsottaisiin todennäköisesti toimivan kilpailutilanteessa markkinoilla. Tällöin toiminta olisi kuntalain 126 §:n mukaan pääsääntöisesti yhtiöitettävä. Siirtymäaika loppuu vuoden 2025 lopussa.

Kaupungin suorassa omistuksessa olevien sote-tilojen määrä on vähäinen. Käytännössä hyvinvointialueelle on vuokrattu kokonaan ainoastaan Uudenmaantie 1:ssä sijaitseva kiinteistö (Auerkulman perhetukikeskus), minkä lisäksi Keusoten vuokraa merkittävän osa Myllytie 11 tiloista, yksittäisiä tiloja kouluista (oppilashuolto) ja Pajalantie 35 olevia kaupungin omistamia osaketiloja. Lisäksi Keusote vuokraa suurimman osan kaupungin omistaman Koy Terveystalon ja sen käyttäjien tarpeisiin vastaavan pysäköintilaitoksen (Järvenpään pysäköinti Oy/Koy Terveyskeskuskampuksen pysäköinti 1) kiinteistöistä. Näiden lisäksi Keusote vuokraa useampia pääosin asumiskohteita Järvenpään Mestariasunnot Oy:ltä ja yhtä neuvolatilaa Mestaritoiminnalta.  

Kaupunki selvitti kevällä 2024 lakimuutosten edellyttämiä yhtiöjärjestelytarpeita, minkä yhteydessä todettiin, että Järvenpään Mestariasunnot oy:n omistamien sote-kohteiden osalta nykyinen vuokraustoiminta täyttää lain asettamat vaatimukset. Kaupungin suoraan omistamista sote-kohteista ainoastaan Uudenmaantie 1 on yhtiöittämisvelvoitteen alainen. Muu sote-vuokraustoiminta on tulkittavissa vähäiseksi tai lyhytaikaiseksi kohdistuessaan kiinteistöjalostuskohteisiin ja kohteisiin, joiden pitkäaikaiseen käyttöön Keusote ei omassa palveluverkkoratkaisuissaan ole sitoutunut. Em. perustein kohteet jäävät yhtiöittämisvelvoitteen ulkopuolelle. Koy Järvenpään Terveystalon osalta lakimuutos edellyttäisi yhtiömuodon muuttamista ja vuokraustoiminnan siirtämistä suoraan vuokralaisten ja yhtiön väliseksi. Pysäköintipaikkojen vuokraus viereisestä hallista on yhtiöiden välistä vuokraustoimintaa, eikä lakimuutoksella siten ole suoraan vaikutusta Järvenpään Pysäköinti Oy:n /Terveyskeskuskampuksen pysäköinti 1:n toimintaan. Yhtiöittämisselvitys on esitetty pykälän liitteenä 1.

Kaupungin omistajapolitiikan mukaisesti kaupunki omistaa lähtökohtaisesti tiloja vain kaupungin palvelutoiminnan tarpeisiin, mistä lähtökohdasta on selvitetty mahdollisuutta luopua sote-kiinteistöistä ja -kiinteistöyhtiöistä ja niiden omistamista kiinteistöistä. Osana vuosittaisia vuokrantarkastuskeskusteluja Keusoten viranhaltijat ovat esittäneet kaupungille toiveen, että mahdollisissa myyntitilanteessa kohteita tarjottaisiin ensisijaisesti ostettavaksi Keusotelle.

Kaupunki käynnisti yhdessä yhtiöiden toimivan johdon kanssa keväällä 2025 selvityksen Koy Järvenpään Terveystalon ja Koy Terveyskeskuskampuksen Pysäköinti 1:n hallinnoimien kiinteistöjen myynnistä. Ulkopuolinen arvioitsija on tehnyt kiinteistöjen arvonmäärityksen (liite 2), minkä pohjalta on jatkettu keskustelua Keusoten kanssa. Keusoten viranhaltijoilta on saatu puoltava näkemys JUSTin kiinteistön ja JUSTin toimintoja palvelevan pysäköintilaitoskiinteistön määräalan hankintaan.

Ottaen huomioon em. yhtiöihin liittyvät poikkeukselliset kirjanpidolliset ja yhtiörakenteelliset järjestelyt kaupunki on lisäksi teettänyt BDO:lla selvityksen kaupungille ja kaupunkikonsernille edullisimmasta myynti- ja yhtiöjärjestelyjen toteutustavasta. Esityksen mukaisesti yhtiöt myisivät omaisuutensa ja yhtiöt purettaisiin myyntien toteuduttua vuoden 2026 aikana. (Liite 3) 

Tilanne ja jatkotoimet

Keusotessa kohteen hankinta edellyttää paitsi aluevaltuuston investointipäätöksen myös valtiovarainministeriön myöntämän lainanottovaltuuden. Keusoten viranhaltijoiden kertoman mukaan lainanottovaltuudesta neuvotellaan ministeriön kanssa osana talousarvioneuvotteluja syksyllä 2025. Lopulliset päätökset hyvinvointialueen talousarviosta ja investoinneista tehdään joulukuun aluevaltuustossa. Mikäli kohteiden hankinnasta päätettäisiin em. prosessin mukaisesti, kaupat olisi toteutettavissa alkuvuodesta 2026 päätösten saatua lainvoiman.

Toistaiseksi Keusoten päätösvaltaiset toimielimet eivät ole tehneet esitystä JUSTin kiinteistön ja pysäköintilaitoskiinteistön määräalan hankinnan sisällyttämisestä investointiohjelmaan. Uudenmaantie 1:n osalta myöskään viranhaltijat eivät ole linjanneet lopullisesti ostohalukuuttaan.

Sotevoimaanpanolain nojalla kunnilla on velvoite järjestellä vuokraustoimintansa uusiksi vuoden 2025 aikana, joten hyvinvointialueen päätöksenteon tilanne ja aikataulu luo riskejä vaihtoehtoisten järjestelyjen toteuttamiselle lainsäädännön asettamien aikarajojen puitteissa. Mikäli ostot eivät etene hyvinvointialueen päätöksenteossa, kaupungin täytyy joko

  1. myydä kohteet markkinoille (JUST, pysäköintilaitos, Uudenmaantie 1) tai
  2. muuttaa Koy Terveystalon yhtiöjärjestys ja neuvotella uudet vuokrasopimukset vuokralaisten kanssa (Keusote, HUS).

Kummankin vaihtoehdon toteuttamisessa vuoden loppuun mennessä on haasteita, joten etenemisestä tulisi linjata mahdollisimman nopeasti. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Talous- ja konsernijaosto käy asiasta keskustelun ja merkitsee tämänhetkisen valmistelutilanteen tiedoksi.