Kuvaus
Katusuunnitelmaehdotusten sisältö
Suunnittelukohteet sijaitsevat Järvenpään 12. kaupunginosassa, Peltola.
Katusuunnitelmaehdotukset koskevat Mailaskujan, Humalakujan, Mesiheinänkujan sekä Simakkeenkujan katualueita.
Kadut sijoittuvat Salpatien ja Uudenmaantien väliselle alueelle. Kadut ovat nykyisellään kapeita, asfalttipintaisia tonttikatuja.
Katusuunnitelmaehdotukset ovat voimassa olevan asemakaavan mukaisia (Kaavatunnus 12/5, hyv. 27.1.1970 ja Kaavatunnus 12/6, hyv. 27.1.1971).
Katusuunnitelmaehdotuksessa Mailaskujan ja Humalakujan ajoradat on esitetty toteutettavaksi 4,0 metriä leveinä. Mesiheinänkujan ja Simakkeenkujan ajoradat on esitetty 3,5 metriä leveinä. Mailaskujan, Humalakujan, Salpatien ja Uudenmaantien risteyksissä sijaitsevat jalkakäytävät on esitetty toteutettavan ylijatkettuina jalkakäytävinä.
Katujen ajoradat esitetään päällystettävän asfaltilla.
Mailaskujalla ajoradan itäreunaan, Humalakujalla länsireunaan, Mesiheinänkujalla pohjoisreunaan ja Simakkeenkujalla eteläreunaan esitetään reunatukea. Reunatukien materiaaliksi esitetään punaista luonnonkiveä. Reunatuki on esitetty asennettavaksi madallettuna puistojen, kortteleiden 1211, 1213 ja 1217 sekä jalankulkuliittymien yhteydessä. Ylijatkettujen jalkakäytävien Mailaskujan ja Humalakujan puoleiset reunatuet esitetään viisteellisesti asennettuna. Uudenmaantien ja Salpatien puoleiset reunatuet esitetään madallettuina.
Katujen reuna-alueet on esitetty niityksi.
Katualueelle ulottuvia pensaita on osittain esitetty poistettaviksi Simakkeenkujalla sekä Mesiheinänkujalla. Lisäksi kaksi lehtipuuta Humalakujalla ja kaksi havupuuta Mesiheinänkujalla on esitetty poistettaviksi.
Katujen tasaus esitetään noudattelen nykyisen pinnan tasausta. Kaduille kertyvät hulevedet esitetään johdettavan suunniteltujen ritiläkantisten kaivojen kautta katujen hulevesiviemäreihin. Humalakujan pohjoispuolella kadulle kertyvät hulevedet esitetään ohjattavan hulevesiviemäreihin kaivon lisäksi Hanhikinkujan varren puiston olemassa olevaan hulevesipainanteeseen kenttäkivellä kivettyä reitin kautta.
Alueella on nykyinen valaistus, eikä sen uusimiselle ole tarvetta.
Katusuunnitelmaehdotus ja nähtävilläolo
Katusuunnitelmaehdotukset piir.nro 6053-220-1,2,3,4 ovat olleet julkisesti nähtävillä 8. - 21.8.2025 välisenä aikana. Lisäksi alueelle on laadittu erillinen liikenteenohjaussuunnitelma (piir.nro 6053-340-1,2), joka on ollut oheismateriaalina.
Katusuunnitelmaehdotuksista on jätetty yksi (1) muistutus nähtävilläolo aikana.
Muistutuksessa on esitetty neljä (4) eri tyyppistä huomautettavaa asiaa.
Kohdassa 1 muistuttajan jättäjä toteaa, että suunitelmaselostuksessa on kerrottu, että katujen pääasiallisia käyttäjiä ovat kiinteistöjen asukkaat. Muistuttaja sanoo, että käytännössä katuja käyttävät myös jäteautot, joiden käyttö vaikuttaa merkittävästi katujen rakenteelliseen kestävyyteen. Muistuttaja pyytää huomioimaan myös jäteautot liikenteen suunnitelmassa.
Kohdassa 2 muistutuksen jättäjä kertoo alueen nykyisestä jätteidenkeräysastioiden sijainneista sekä toimintatavoista. Muistuttaja ehdottaa, että katujen kantavuus varmistetaan jäteautojen käyttöä varten.
Kohdassa 3 muistutuksen jättäjä pyytää kaupunkia ryhtymään toimenpiteisiin Sarakujan painumien korjaamiseksi ja veden kertymisen estämiseksi. Muistutuksen jättäjä toteaa, että tilanne on kriittinen ja kadun pintaan jäätyvä vesi aiheuttaa liukkautta jalankulkijoille. Lisäksi muistuttaja ehdottaa Sarakujalle 12 tonnin painorajoitusta lisäpainumien välttämiseksi sekä jäteautojen ohjaamista alueelle uusittavien katuosuuksien (Mailaskuja, Humalakuja, Mesiheinänkuja, Simakkeenkuja) kautta.
Kohdassa 4 muistutuksen jättäjä esittää hidasteiden (esim. korotettujen suojateiden tai töyssyjen) asentamista alueelle ajonopeuksien hillitsemiseksi. Muistuttaja kertoo, että alueen katuja käytetään läpiajoreitteinä vaikka liikennemerkein vain huoltoajo on sallittua.
Vastine:
Kohta 1 ja 2: Suunnitelmassa on huomioitu henkilöautoliikenteen lisäksi myös mm. jäteautot, pelastusajoneuvot sekä muuttoautot. Mitoituksena on käytetty tonttikadulle tyypillisesti 8 m pitkää mitoitusajoneuvoa. Katusuunnitelmaehdotuksessa ei oteta kantaa kadun rakennekerroksiin, vaan se sisältyy jatkosuunnitteluun ja on osa normaalia suunnittelua. Katujen rakennekerrokset mitoitetaan pohjatutkimuksiin perustuen geotekniikan asiantuntijoiden toimesta.
Kohta 3: Sarakuja ei ole sisältynyt nähtävillä olevaan katusuunnitelmaehdotukseen, joten siitä ei voi jättää muistutusta. Liikenteenohjaussuunnitelma on ollut nähtävillä olevan aineiston oheismateriaalia, eikä siitä voi jättää muistutusta. Huoltoajo on sallittu alueen katualueilla, eikä sitä ole tarpeen erikseen kieltää tai rajoittaa.
Kohta 4: Hidastetöyssyt hankaloittavat katualueiden kunnossapitoa ja voivat aiheuttaa pientalovaltaisilla alueilla melu- ja tärinähaittaa. Kaduille on esitetty 20 km/h nopeusrajoitus ja vain huoltoajo on sallittu. Kaduille ei näin ollen ole perusteltua suunnitella ja toteuttaa hidasteita.
Muistutus ei aiheuta päivitystarvetta katusuunnitelmaehdotukseen.
Nähtävilläoloajan jälkeen Mailaskujan katusuunnitelmaehdotusta on päivitetty korjaamalla pohjoisnuoli oikein päin, esittämällä Simakkeenkujan katualueelle ulottuva puu poistettavaksi sekä poistettu Simakkeenkujalla ja Mesiheinänkujalla viiteteksti "nykyinen vaja" ja korjaamalla asfalttirasteri kyseiseen kohtaan.
Katusuunnitelmaehdotukset (piir.nro 6053-220-1A, -2, -3A ja -4A) ovat päätöksen liitteenä.
Taloudelliset vaikutukset
Kohteiden kunnallistekniikan rakentaminen on ajoitettu kaupungin investointiohjelmassa vuosille 2026-2027.