Perustelut
Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2025 talousarvion kokouksessaan 11.11.2024 § 75.
- Talousarviota muutettiin KV 9.12.2024 § 88 päätöksellä vuoden 2024 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla tilaomistuksen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja ulkoisten vuokrien indeksikorotukset. Lisäksi huomioitiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja palvelutarpeen muutokset. Muutoksessa huomioitiin myös Saunakallion ostoskeskuksen osakkeiden oston siirtyminen vuodelle 2025 ja Annitädinkylän kunnallistekniikan investoinnin aloituksen viivästyminen vuodelle 2025.
- KV 10.2.2025 § 8 päätöksellä muutettiin TYP toiminnan, palkan sivukulujen ja Kevan tasausmaksun määrärahoja. Valtionosuudet muutettiin VM:n ja OKM:n päätösten mukaisiksi, ja Koy Järvenpään Pysäköintitalon pääomitukseen myönnettiin lisämääräraha.
- KV 31.3.2025 § 20 päätöksellä myönnettiin lisämääräraha oppimisen tuen uudistukseen ja psykiatristen hoitajien korvaavia resurssilisäyksiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle ja poistettiin oppimisen tuen varaus konsernipalveluista. Haarajoen muutostyön keskeyttämisen seurauksena poistettiin hankkeen määräraha, myönnettiin lisämääräraha JYK2 hankkeelle sekä teknisten ja toiminnallisten investointeja siirrettiin irtaimisto- ja ICT-investoinneiksi.
- KV 26.5.2025 § 42 päätöksellä siirrettiin vuoden 2024 käyttämättä jääneet käyttötalouden määrärahat ja määrärahaylitysten siirrot sekä kesken jääneiden investointien määrärahojen siirrot vuosille 2025-2027. Lisäksi verorahoitusta tarkistettiin alaspäin viimeisimpien ennusteiden mukaisesti.
Talousarvion taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan kaupunginhallitukselle ja valtuustolle puolivuosittain, minkä lisäksi taloudesta raportoidaan kuukausittain talousjaostolle. Kuukausiraporttiin on sisällytetty tietoa myös kaupungin henkilöstöstä ja toimintaympäristön kehityksestä.
Käyttötalous
Toimintakatteen alijäämän arvioidaan toteutuvan 3,4 Me muutettua talousarviota parempana.
Palvelualueiden ennustetaan ylittävän muutetun talousarvion kokonaisuudessaan 1,5 Me.
Ylitystä on ennusteen mukaan eniten Työttömyysturvassa ja työllisyysalueosuudessa (1,5 Me), opetuksessa ja kasvatuksessa (1,6 Me) ja tilaomistuksessa (0,2 Me). Konsernipalvelut, tarkastuslautakunta ja kotikuntakorvaukset ovat ennusteen mukaan toteutumassa talousarvion mukaisesti. Hyvinvoinnin palvelualue (1,4 Me) ja kaupunkikehitys (0,3 Me) ovat ennusteen mukaan toteutumassa talousarviota suotuisammin.
Käyttöomaisuuden nettomyyntivoittojen ja maankäyttökorvausten arvioidaan toteutuvan 4,9 Me muutettua talousarviota parempana.
Järvenpään Veden ja Keski-Uudenmaan työllisyysalueen toimintakatteiden ja tulosten ennustetaan toteutuvan budjetin mukaisesti.
Verorahoitus
Verotulojen ennustetaan alittavan muutetun talousarvion 1,1 Me työllisyyden odotettua heikomman kehityksen vaikutuksesta kunnallisveroon. Ennuste pohjautuu Kuntaliiton elokuun 2025 veroennustekehikkoon.
Valtionosuuksien ennustetaan toteutuvan kesäkuun valtionosuuspäätösten mukaisesti eli noin 0,1 Me talousarviota parempina.
Rahoitusmenot ja-tulot
Rahoitustuottojen ja -kulujen arvioidaan toteutuvan 1,2 Me talousarviota parempana Kuntarahoituksen osinkojen ja osinkotuloihin kirjattujen Saunakallion ostoskeskuksen vakuutuskorvausten sekä laskeneiden korkotasojen ja pienemmän lainamäärän myötä.
Vuosikate
Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan noin 3,6 Me muutettua talousarviota parempana, jolloin vuosikate olisi 25,3 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuonna 2025.
Poistot ja arvonalentumiset
Poistojen ja arvonalennusten ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.
Tilikauden yli-/alijäämä
Tilikauden yli-/alijäämän arvioidaan toteutuvan noin 0,2 Me ylijäämäisenä, mikä on noin 3,6 Me muutettua talousarviota parempi. Ennusteen toteutuessa kaupungin taseen kumulatiivinen ylijäämä tilikauden lopussa olisi 21,7 Me.
Investoinnit
Investointien ennustetaan toteutuvan nettona noin 7,1 Me talousarviota pienempinä.
Talonrakennuksen investoinneista ennustetaan 3,7 Me alitusta, mikä johtuu Mankalan toteutuksen siirtymisestä vuodelle 2026 sekä Närekadun siirron peruuntumisesta. Myös teknisten ja toiminnallisten investointien määrärahasta arvioidaan jäävän puoli miljoonaa käyttämättä.
Kaupunkitekniikan rakentamisohjelman ennustetaan toteutuvan lähes suunnitellusti, 1,9 Me talousarviota pienempänä. Alitus kohdistuu kokonaisuudessaan uusien alueiden rakentamiseen, jossa osassa hankkeista on tullut aikataulumuutoksia ja siirtymisiä myöhemmin toteutettavaksi.
Liikuntapaikkainvestoinnit toteutuvat budjettia parempana viime vuonna valmistuneen Keskustan liikuntapuiston tuloutusten kirjauduttua osittain kuluvalle vuodelle.
ICT-investoinnit alittavat budjetin 361 te sekä Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen irtaimistoinvestoinnit 80 te.
Järvenpään Veden investointien, osakkaiden ja osuuksien, muiden palvelualueiden kalustoinvestointien ja kehitysinvestointien ja arvioidaan toteutuvat talousarvion mukaisesti.
Lainamäärä
Ennustettu tulorahoitus ei riitä kattamaan investointimenoja, joten niitä joudutaan rahoittamaan lisälainalla. Uutta lainaa otetaan vuoden aikana 3,4 M€ ja velkamäärän ennustetaan nousevan 257,5 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 5 491 euroa/asukas.
Ehdotus
Esittelijä
-
Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi
Talous- ja konsernijaosto päättää merkitä liitteen mukaisen talouden toteumaraportin 7/2025 tiedoksi ja lähettää raportin tiedoksi kaupunginhallitukselle.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.