Opetus- ja kasvatuslautakunta, kokous 28.8.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 37 Järvenpään perusopetuksen tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma lukuvuosille 2025–2029

JARDno-2025-1546

Valmistelija

  • Arja Korhonen, opetusjohtaja, arja.korhonen@jarvenpaa.fi
  • Jenna Pekola, johtava asiantuntija, jenna.pekola@jarvenpaa.fi

Perustelut

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman taustaa

Perusopetuksen tavoitteena on tarjota kaikille oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet oppia ja kehittyä turvallisessa, kannustavassa ja osallistavassa ympäristössä. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen on keskeinen osa kouluyhteisön toimintaa ja perusopetuksen arvoja.

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma toimii yhtenä koulun asiakirjana, joka ohjaa toimintaa ja linjaa konkreettisia toimenpiteitä syrjimättömyyden, moninaisuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumiseksi.

Tasa-arvolaki (609/1986) kieltää sukupuolen, sukupuoli-identiteetin ja sukupuolen ilmaisun perusteella tapahtuvan syrjinnän oppilaitoksissa. Lain mukaan (5 a §) kaikilla Suomen kouluilla ja oppilaitoksilla tulee olla oma oppilaitoskohtainen tasa-arvosuunnitelma. Koulutuksen järjestäjien on tehtävä systemaattista ja suunnitelmallista työtä sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseksi ja sukupuoli-identiteetin ja sukupuolen ilmaisun perusteella tapahtuvan syrjinnän ennaltaehkäisemiseksi. Oppilaitoksen henkilöstön ja opiskelijoiden tulee osallistua tasa-arvosuunnitelman laatimiseen.

Yhdenvertaisuuslain (1325/2014) tarkoituksena on edistää yhdenvertaisuutta ja ehkäistä syrjintää sekä tehostaa syrjinnän kohteeksi joutuneen oikeusturvaa. Yhdenvertaisuuslain mukaan koulutuksen järjestäjän ja sen ylläpitämän oppilaitoksen tulee laatia suunnitelma yhdenvertaisuuden edistämiseksi.

Edellinen Järvenpään perusopetuksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on tehty 2016. Uusi suunnitelma on muutettu rakenteeltaan vastaamaan uusia opetushallituksen ohjeistuksia.

Keskeisemmät muutokset edelliseen suunnitelmaan verrattuna:

  • Tarkemmat toimenpiteet ja tavoitteet.
  • Suunnitelmaa varten on tehty erillinen nykytilanteen kartoitus.
  • Yhdenvertaisuuden osuuteen on lisätty oppilaaksi oton, arvioinnin, oppimateriaalien ja opetusmenetelmien yhdenvertaiset periaatteet.
  • Sukupuolen moninaisuuden käsitettä on laajennettu.
  • Toimenpiteisiin, arviointiin ja seurantaan on laadittu vastuut ja aikataulut.

Uusi suunnitelma laadittu kolmeksi lukuvuodeksi vuosille 2025–2026, 2027–2028, 2028–2029. Suunnitelmaa tarkastetaan vuosittain.
 

Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden nykytilanteen arviointi ja suunnitelman päivittäminen

Kaikille perusopetuksen huoltajille ja henkilöstölle lähetettiin sähköinen kysely nykytilanteen arvioimiseksi alkuvuodesta 2025. Huoltajien kyselyissä kävi ilmi, että toimenpiteet tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden teemasta tulisi näkyä koulun arjessa enemmän. Keskeisenä teemana isossa osassa vastustauksia oli kiusaamisen ehkäiseminen ja siihen puuttuminen. Tunnekasvatuksen lisääminen osana arkea on toivottua.

Henkilöstön kyselyssä tuli esille kouluttautuminen, resurssit ja puuttumisen toimintamallit. Henkilöstön kyselyssä ilmeni hajontaa kiusaamisen kokemuksesta. Osa henkilöstöstä on kohdannut oppilaiden välisiä kiusaamistilanteita muutamia kertoja lukukaudessa ja osa viikoittain. Henkilöstö on kohdannut syrjivää puhetta oppilaalta oppilaalle ja oppilaalta henkilöstölle. Henkilöstö koki, että opetuksenkäytänteitä on kehitetty viimevuosina yhdenvertaisuutta huomioivammaksi, joka on koettu hyvänä.

Oppilaille järjestettiin työpajoja keväällä 2025, johon osallistui oppilaita vuosiluokilta 1, 2, 4 ja 8 kolmesta eri koulusta. Nykytilanteen arvioinnissa oppilaiden vastaukset eivät juuri eronneet eri ikäryhmissä. Oppilailta kysyttiin kiusaamisesta, koulun juhlista, oppitunneista, opettajien toiminnasta, ryhmätöistä, välitunneista ja retkistä liittyen tilanteisiin, jossa voi esiintyä yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa heikentäviä asioita. Oppilaat kokivat tärkeiksi teemoiksi kiusaamisen puuttumisen ja erilaisuuden hyväksymisen.

Huoltaja-, henkilöstö- ja oppilaskyselyiden perusteella koulujen arjessa tarvitaan vahvempia toimenpiteitä yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseksi. Keskeisiä kehittämiskohteita ovat kiusaamisen ehkäisy, tunnekasvatuksen vahvistaminen, inkluusion toteutuminen sekä selkeä ja saavutettava viestintä huoltajille. Oppilaiden osallisuutta koulun käytäntöjen kehittämisessä tulee lisätä. Henkilöstölle toivotaan lisää koulutusta yhdenvertaisuus- ja tasa-arvokysymyksistä.
 

Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kehittämiskohteet

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustilanteen nykytilanteen arvioinnin pohjalta tunnistettiin kehittämiskohteita, jotka on asetettu uuden suunnitelman toimenpiteiksi.

Valitut toimenpiteet:

  • Henkilöstölle järjestetään koulutusta tasa-arvoon, yhdenvertaisuuteen ja moninaisuuteen liittyen. Toteutetaan koulutustarpeen selvitys.
  • Kiusaamisen vastaisen toimintamallin kehittäminen. Päivitetään kiusaamisen vastainen toimintamalli. Otetaan toimintamallissa huomioon ennaltaehkäisyn ja puuttumisen keinot.
  • Juhlat ja teemapäivät, Otetaan suunnittelussa laajemmin huomioon tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden huomioiminen koulujen juhlissa ja teemapäivissä. Huomioidaan viestintä ja oppilaiden osallisuus.

 

Vastuutaho:

Toimenpide:

Opetuksen hallinto

Suunnitelman päivittäminen, kaupunkitasoisten toimenpiteiden laatiminen ja seuranta.

Koulun rehtori

Koulukohtaisten suunnitelmien ja toimenpiteiden jalkauttaminen. Toimenpiteiden seuranta.

Koulun henkilökunta

Toimenpiteiden toteuttaminen ja ilmiöiden seuraaminen sekä niistä tarvittaessa tiedottaminen rehtorille

Oppilaat ja huoltajat

Mahdollisiin kyselyihin osallistuminen, ilmiöistä ja havainnoista tiedottaminen.

 

Suunnitelman toimenpiteitä arvioidaan koulukohtaisesti. Jokainen kouluyhteisö suunnittelee yksikkökohtaiset toimenpiteet vuosittain yhteisten toimenpiteiden pohjalta osana lukuvuoden suunnittelua. Koulukohtaisiin toimenpiteisiin osallistetaan koulun henkilökuntaa, oppilaita ja huoltajia. Koulukohtaisista toimenpiteistä vastaa koulun rehtori. Opetuksen hallinto vastaa toimenpiteiden seurannasta kouluilta sekä kaupunkitasoisten toimenpiteiden etenemisestä.

 

 

AK, KS

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Kristiina Soots, palvelualuejohtaja, kristiina.soots@jarvenpaa.fi

Opetus- ja kasvatuslautakunta päättää hyväksyä liitteenä olevan Järvenpään perusopetuksen tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma lukuvuosille 2025–2029.

Tiedoksi

Perusopetus/opetusjohtaja, rehtorit, johtava asiantuntija