Kuvaus
Kaupunki on toimittanut Täyskuitu Etelä-Suomi Oy:lle (jäljempänä myös maksuvelvollinen, aiempi toiminimi Täyskuitu NetCo 4 Oy) seuraavat kaivuulupia koskevat laskut.
Laskun päiväys |
Laskun numero |
Summa sis. alv |
13.11.2024 |
6000001580 (reklamoitu, muistutus) |
87 060,40 |
13.11.2024 |
6000001581 (reklamoitu, muistutus) |
51 892,40 |
14.11.2024 |
6000001585 (reklamoitu, muistutus) |
104 630,40 |
14.11.2024 |
6000001587 (reklamoitu, muistutus) |
52 313,60 |
11.12.2024 |
6000001631 (muistutus) |
25 349,07 |
11.12.2024 |
6000001633 (muistutus) |
59 200,59 |
Neljästä edellä mainitusta laskusta maksuvelvollinen on reklamoinut kaupungille 19.11.2024 kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (669/1978, kunnossapitolaki) 18 §:n 3 momentin mukaisella perusteella. Maksuvelvollinen on lisäksi 20.12.2024 tehnyt kaikista kuudesta laskusta erikseen muistutuksen. Kaupunki on vastannut reklamaatioihin ja muistutuksiin 27.1.2025 ja ilmoittanut näkemyksenään niiden olevan perusteettomia. Maksuvelvollinen on toimittanut kaupungille kaivulupamaksuja koskevan täydennetyn reklamaation 14.2.2025 ja pyytänyt valituskelpoista päätöstä asiassa, mikäli reklamaatiota ei hyväksytä.
Kunnossapitolain 18 §:n 3 momentti edellyttää, että muistutuksen johdosta on tehtävä uusi päätös, ja maksuvelvolliselle on lähetettävä uusi maksulippu. Kunnossapitolain mukaan muistutus on tehtävä 14 päivän kuluessa maksulipun saapumisesta maksun perimisestä päättävälle kunnan viranomaiselle.
Tehdyt muistutukset ja niissä esitetyt vaatimukset
Kaupunki katsoo, että muistutukset edellä mainituista laskuista on tehty lain mukaisessa määräajassa.
Maksuvelvollinen on kaupungille toimittamissaan reklamaatioissa ja muistutuksissa katsonut, että olennaista on, täytättävätkö kaupungin katulupaehdot ja -taksat kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (669/1978, muutoksineen) edellytykset ja onko kaupungin taksojen perusteella määrätty maksu lain näkökulmasta kohtuullinen. Lisäksi reklamaatioissa ja muistutuksissa on huomautettu, ettei kaivuulupamaksua voida periä kuin rajatulta ajalta.
Maksuvelvollinen on reklamaatioissaan ja muistutuksissaan vaatinut, että kaupunki korjaa reklamaation kohteena olevat laskut lain säännöksiä vastaavaksi.Maksuvelvollisen käsityksen mukaan kohtuullinen veloitusperuste on enintään 120 m2:n työmaan mukainen veloitus niin, että kaivuuluvan summa on enintään muutaman prosentin osuuteen hankkeen kokonaiskustannuksista. Maksuvelvollisen mukaan ennen 1.9.2024 arvonlisäverottomana taksana tulee pitää 300 euroa viikolta. Tämän ajankohdan jälkeen arvonlisäverottomana taksana tulee maksuvelvollisen mukaan pitää 55,06 euroa päivältä. Näinkin laskettuna laskujen summat maksuvelvollisen mukaan osin ylittävät kohtuullisena pidettävän muutaman prosentin rajan suhteessa hankkeen kokonaiskustannuksiin, mutta maksuvelvollinen on valmis hyväksymään tämän vähäisen ylityksen.
Lisäksi maksuvelvollinen on vaatinut, että mikäli kaupunki ei hyväksy edellä mainittua laskutusperustetta ja summia, kaupungin tulee toimittaa valituskelpoinen päätös maksun perimiseen liittyen.
Lupamaksujen maksuperusteista
Kunnalla on oikeus perustua maksu, joka perustuu kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetun ilmoituksen tarkastamisesta ja työn valvonnasta kunnalle aiheutuneisiin kustannuksiin. Lisäksi kunta voi periä aikaan, alueen laajuuteen ja alueen keskeisyyteen perustuvan kohtuullisen maksun alueen tilapäisestä käyttämisestä kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetulla tavalla työmaana, jos alue rajataan pois yleisestä käytöstä. Kunnossapitolain 14 b § 3 momentin mukaan maksua ei peritä siltä ajalta, jonka alue on työmaana työstä vastaavasta riippumattomasta syystä, jota ei
voida ennakoida. Kunnossapitolain 14 a § 3 momentin mukaan työstä vastaavan on saatettava työmaana käytetty alue hyväksytyn työajan kuluessa työtä edeltäneeseen kuntoon.
Kunnossapitolakia koskevan hallituksen esityksen (281/2004) mukaan alueenkäyttömaksun tavoitteena on katujen ja yleisten alueiden pysyminen niille varatussa yleisessä käytössä, kaivantojen lyhyt aukioloaika ja töiden yhteensovittaminen. Maksun on oltava määrältään kohtuullinen ja sen perusteena on kadun tilapäiseen käyttämiseen työmaana tarvittava aika.
Edellä mainitut laskut perustuvat Järvenpään kaupunkikehityslautakunnan hyväksymään taksaan/hinnastoon ja maksuvelvollisen hakemaan lupa-aikaan. Hinnasto on yleisesti käytössä ja maksut ovat kaikille toimijoille samat.
Kaupunkikehityslautakunta on päättänyt kaupunkikehityksen palvelualueella noudatettavista maksuista ja taksoista kokouksissaan 9.12.2020 § 55 Kaupunkikehityksen maksut ja taksat 1.12.2020 alkaen ja 22.8.2024 § 46 Kaupunkikehityksen maksut ja taksat 2024 1.9.2024 alkaen. Edellä mainittuihin julkisiin päätöksiin on liitetty oikaisuvaatimusohje, jonka mukaan päätöksiin on ollut mahdollista hakea muutosta. Maksuja ja taksoja valmisteltaessa on otettu huomioon niiden ohjaava vaikutus töiden kestoon nähden, jolloin töiden venymisen aiheuttamia haittoja saadaan vähennettyä. Valmistelun aikana on tarkasteltu myös muiden lähikuntien käytäntöjä ja yhdenmukaistettu Järvenpään maksuja ja taksoja paremmin tätä tasoa vastaaviksi.
Järvenpään julkislta verkkosivuilta Luvat | Järvenpää löytyvät katulupaohjeistukset, jotka ovat niin ikään yhteneväiset Suomen Kuntaliiton ja Suomen kuntatekniikan yhdistyksen kanssa. Katuluvan hakuvaiheessa asiakasta pyydetään tutustumaan Järvenpään kaupungin ohjeistukseen sekä voimassa oleviin maksuihin ja taksoihin.
Työmaakäytön ajallisesta kohdistumisesta
Lupa- ja työajan keston määrittelee hakija hakemusta tehdessään. Työmaan toteutunut lupa-aika todetaan hakijan ilmoitettua kaupungille kohteen olevan valmis. Ilmoituksen jälkeen kaupunki tarkastaa ja hyväksyy kohteen, mikäli se on hyväksyttävissä. Maksun periminen päättyy, kun kaupunki on hyväksytysti vastaanottanut kohteen.
Nyt käsiteltävänä olevassa tapauksessa maksuvelvollinen on määritellyt alueen laajuuden ja tarvittavan työajan hakuvaiheessa edellä mainitulla tavalla itse. Maksuvelvollinen ei ole ilmoittanut mitään osaa haetusta alueesta valmistuneen vaiheittain tai alun perin ilmoittamaansa aikaisemmin. Lupaa ei myöskään ole haettu kaupungilta työn edistymisen mukaisesti eikä kaupungilta ole pyydetty katselmuksia esitettyjen pienempien alueiden mukaisesti.
Alue on luovutettu haetulta laajuudelta ja haetulle ajalle maksuvelvolliselle työalueeksi. Kaupunki katsoo alueen olleen sijoitusluvan/katuluvan liitteenä olevien suunnitelmien mukaisena työalueena kokonaisuudessaan, kunnes valmistumiskatselmus on pidetty. Maksuvelvollisen esittämät 100 m2 työalueet eivät perustu todellisuuteen eivätkä työalueet ole valmistuneet esitetyn 100 m2 mukaisesti. Esimerkiksi asfaltoinnit ja viimeistelyt on tehty lupa-alueella vasta koko alueen valmiiksi saattamisen yhteydessä. Maksuvelvollinen ei ole pyytänyt kaupungilta väliluovutuksia työalueella luvan voimassaoloaikana.
Maksujen kohtuullisuuden määrästä
Muistutuksissa on viitattu hallituksen esitykseen 281/2004, laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain muuttamisesta, ja kyseistä lakia koskevaan eduskunnan ympäristövaliokunnan mietintöön 8/2005, jossa on todettu muun ohella seuraavaa:
”Valiokunta painottaa edelleen, että maksujen tulee olla kohtuullisia. Maksuja, jotka ylittävät arvioidun muutaman prosentin hankkeen kokonaiskustannuksista, voidaan pitää kohtuuttomina ja siten lainvastaisina. Ehdotettu maksusääntely ei näin valiokunnan käsityksen mukaan vaikuta kielteisesti tietoyhteiskuntakehitykseen.
Valiokunta edellyttää kuitenkin, että hallitus seuraa johtojen ja kaapelien sijoittamisesta perittävien maksujen kehitystä sen varmistamiseksi, että maksut pysyvät kohtuullisina ja tasapuolisina ja ryhtyy tarvittaessa toimenpiteisiin mahdollisten epäkohtien korjaamiseksi.”
Traficom seuraa vuosittain viestintäverkkojen rakentamiseen liittyvistä lupa- ja sopimusmenettelyistä lähettämällä kunnille asiaan liittyvän kyselyn.
Järvenpään kaupungilla muistutusten mukaisen esimerkin mukaiset talonrakennustyömaiden tarvitsemat alueet laskutetaan taksoissa mainitun yleisten alueiden tilapäisen käyttöoikeusmaksun mukaisesti. Maksu vaihtelee ollen 1,75 - 2,87 €/m2/kk, joka on keskimäärin 0,6 €/m2/viikko. Muistutusten mukaisen esimerkin mukainen talonrakennustyö on tyypiltään erilainen kuin kaapelityö. Kaapelityön tarvitsemaan alueeseen sekä työaikaan kaapelityöntekijä pystyy vaikuttamaan huomattavasti talonrakennustyötä enemmän.
Maksuvelvollisella olisi ollut mahdollisuus suunnitella ja toteuttaa työt siten, että maksut olisivat muodostuneet laskutettua huomattavasti pienemmiksi. Maksuvelvollinen on kuitenkin valinnut hakea koko alueen kerralla itselleen työalueeksi huomattavan ja poikkeuksellisen pitkäksi aikaa.
Kaupungin näkemyksen mukaan kaupungin perimät maksut ja taksat eivät ole kohtuuttomia, vaan nyt käsiteltävänä olevissa tapauksissa suureksi muodostuneet hinnat johtuvat maksuvelvollisen esittämistä suuresta työalueesta, pitkästä ajasta ja välinpitämättömyydestä hoitaa kohteet loppuun viimeistelyineen.
Esimerkiksi eräässä hakijan kohteessa asfaltointeja ja viimeistelyjä ei oltu tehty viipymättä katulupavalvojan kehotuksista huolimatta. Tällä olisi saatu lyhennettyä työaikaa ainakin 8 viikkoa. Lisäksi katulupavalvoja on tiedustellut kohteen valmistumista jo 12/2023, johon hakija on vastannut 2/2024. Työt ovat jatkuneet 5/2024 - 9/2024.
Järvenpään kaupungin laskutus perustuu voimassa oleviin maksuihin ja taksoihin sekä katulupaehtoihin. Maksut ja taksat sekä lupaehdot ovat luvan hakuvaiheessa kaikkien toimijoiden tutustuttavissa ja käytettävissä kokonaisuudessaan ja ne ovat sisällöltään kaikille toimijoille samat.
Kaupunki katsoo, että kaupungin perimät maksut ja taksat ovat voimassa olevan lainsäädännön mukaisia. Maksut ja taksat sekä lupaehdot ovat julkisesti saatavilla Järvenpään kaupungin verkkosivuilla ja niihin ohjataan tutustumaan ennen luvan hakemista.
Asiassa ei kaupungin näkemyksen mukaan ole esitetty sellaista selvitystä, jonka perusteella kaivuulupia koskevia maksuja tulisi tehtyjen muistutusten perusteella jättää perimättää, alentaa tai muulla tavoin muuttaa.
Toimivallasta
Kaupunkikehityslautakunnan toimintasäännössä ei ole säädetty siitä, kenellä on toimivalta tehdä päätös kunnossapitolain mukaisen muistutuksen johdosta. Silloin, mikäli toimivallasta ei erikseen ole muualla säädetty, on toimivalta hallintosäännön 53.2 §:n 6-kohdan perusteella palvelualuejohtalla.