Keski-Uudenmaan työllisyysalueen johtokunta, kokous 27.5.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 15 Keski-Uudenmaan työllisyysalueen linjaukset avustusmäärärahojen kohdentamiseen

JARDno-2025-800

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Markus Saarikivi, talouspäällikkö, markus.saarikivi@jarvenpaa.fi

Perustelut

Avustusmäärärahojen kokonaistilanne:

Keski-Uudenmaan työllisyysalueella vuoden 2025 talousarviossa on osoitettu avustusten määrärahaksi 3 960 000 euroa. Määrärahasta katettavia avustuksia ovat harkinnanvarainen kulukorvaus, starttiraha, palkkatuki, työolosuhteiden järjestelytuki, matka- ja yöpymiskustannusten korvaus ja 55 vuotta täyttäneiden työllistämistuki. Tukia, kuten palkkatukea ja starttirahaa, myönnetään yleensä päätöksellä useammaksi kuukaudeksi kerrallaan. Tästä johtuen TE-toimistoissa on tehty avustuksiin liittyviä päätöksiä ennen 1.1.2025, joilla myönnetyt tukikaudet ulottuvat vuodelle 2025 ja osin vuodelle 2026. 

Työllisyysalueen 2025 talousarviossa on huomioitu TE-toimistojen tekemien päätösten sidonnat talousarvion laadintahetkellä olleen tiedon mukaisesti, lopullinen sidontatieto 2,5 miljoonaa euroa saatiin 20.12.2024.  

Valtiolta siirtyi työllisyysalueille kustannuksia ja palveluvelkaa vuoden 2024 toiminnan osalta. Keski-Uudenmaan työllisyysalueella on hoidettu avustuksiin liittyviä maksatustehtäviä, jotka kohdistuvat aikaan ennen 1.1.2025. Voimaanpanolain 11§ 2 momentin mukaan valtio korvaa työllisyysalueille ennen 1.1.2025 tehtyjen päätösten mukaiset tuet ja korvaukset valtion talousarvion rajoissa. Valtio ilmoitti helmikuussa 2025 STM:n momentin määrärahaylityksestä, yhteensä 8 miljoonaa euroa, jota ei korvata työllisyysalueille. Keski-Uudenmaan osalta tämä tarkoittaa 218 000 euron maksuosuutta vuodelle 2024 kohdistuvista kuluista, joita ei korvata. 

Työllisyysalueella on tehty vuotta 2025 koskevia päätöksiä noin 1 200 000 euron edestä. Päätöksiä on tehty lakia työvoimapalveluiden järjestämisestä 380/2023 noudattaen, eikä työllisyysalueella ole ollut muita voimassaolevia linjauksia tuista päättämiseen.

Tehtyjen päätösten määrät:

  • Matka- ja yöpymiskustannusten korvauksia 20​ kappaletta

  • Työolosuhteiden järjestelypäätöksiä 1​ kappale

  • Starttirahapäätöksiä 22.3. mennessä 118 kappaletta

  • Palkkatukipäätöksiä 22.3. mennessä 97 kappaletta

  • Harkinnanvaraisia kulukorvauksia 1 308 kappaletta

Ennen 1.1.2025 tehtyjen sidontojen, alkuvuoden avustuspäätösten ja työllisyysalueelle kohdistuvan ylimääräisen maksuosuuden johdosta työllisyysalueen talousarvion mukainen avustusmääräraha vuodelle 2025 on käytetty, eikä uusia myöntöpäätöksiä tilanteen vuoksi voida tehdä seuraavien avustusten osalta: palkkatuki, starttiraha, työolosuhteiden järjestelytuki, harkinnanvarainen kulukorvaus ja matka- ja yöpymisavustus.

​Tällä hetkellä työllisyysalue ei voi tehdä uusia päätöksiä lainkaan ennen kuin asiasta on tehty päätös.

Toimivalta: Hallintosääntö 33 § (KV 27.5.2024 § 34)

aj

Ehdotus

Esittelijä

Annukka Jamisto, työllisyysaluejohtaja, annukka.jamisto@jarvenpaa.fi

Keski-Uudenmaan työllisyysalueen johtokunta päättää,

  1. ettei työllisyysalueella tehdä toistaiseksi myönteisiä päätöksiä harkinnanvaraisista avustuksista.
  2. että avustuskokonaisuutta linjauksineen valmistellaan johtokunnan seuraavaan kokoukseen.

 

Käsittely

Työllisyysaluejohtaja Annukka Jamisto selosti asiaa.  

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.  

Valmistelija

  • Annukka Jamisto, työllisyysaluejohtaja, annukka.jamisto@jarvenpaa.fi

Perustelut

Tausta

Järjestämislain mukaisia harkinnanvaraisia avustuksia ovat:

• Palkkatuki: Järjestämislaki määrittää tiettyjä ehtoja palkkatuen myöntöön sekä palkkatuen suuruuden että keston osalta. Tuki perustuu työnhakijan tilanteeseen. 

• Starttiraha: Järjestämislaki ei määritä ehtoja starttirahaan koskien. Starttirahaa voidaan myöntää työssä oleville tai työttömille. Starttirahaa myönnetään 6 kk kerrallaan, maksimissaan 12kk. 

• Tuki työolosuhteiden järjestelyyn: fyysiset työympäristön muutokset tai toisen työntekijän tuki

• Työhön tai palveluun hakeutumisesta aiheutuviin matka- ja yöpymiskustannuksiin myönnettävä korvaus

• Palveluun osallistumisesta aiheutuviin kustannuksiin myönnettävä kulukorvaus eli ”harkinnanvarainen kulukorvaus”

Keski-Uudenmaan työllisyysalueen talousarvioon 2025 on alun perin määritelty avustusten määrärahaksi 3 960 000 euroa. Budjetin tekohetkellä on otettu huomioon, että valtio on tehnyt päätöksiä, jotka sitovat osan vuoden 2025 avustusbudjetista. Tällöin saatavilla olevan tiedon mukaan nuo sidonnat olisivat olleet noin 1,6 miljoonaa euroa. Lopullinen sidontojen määrä on kuitenkin noin 2,5 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi valtio ilmoitti jättävänsä korvaamatta noin 218 000 euron edestä vuotta 2024 koskevia avustuksia, jotka työllisyysalueen on maksettava. Työllisyysalueen johtokunta on käsitellyt avustusmäärärahatilannetta kokouksessa 15.4.2025 ja tehnyt päätöksen olla toistaiseksi myöntämättä avustuksia määrärahatilanteen vuoksi. Lisäksi johtokunta on esittänyt, että avustusmäärärahojen linjausta vuosille 2025 ja 2026 tarkennetaan johtokunnan kokouksessa 27.5.2025 sekä arvioidaan linjausten perusteella mahdollinen lisämäärärahan tarve vuodelle 2025. 

Järjestämislain mukaisiin harkinnanvaraisiin avustuksiin liittyvät linjaukset vuosille 2025 ja 2026 

Keski-Uudenmaan työllisyysalueen johto, kuntien elinkeinopalveluiden ja työllisyyspalveluiden edustajat sekä elinkeinoyhtiöiden edustajat ovat käyneet keskustelua työllisyysalueen linjauksista sekä lisämäärärahan tarpeesta 8.5. 

Palkkatukea koskevissa linjauksissa kiinnitettiin huomiota palkkatuen vaikuttavuuteen ja työnhakijan työmarkkinatilanteen tosiasialliseen parantumiseen palkkatukijakson aikana. Palkkatuen työllistämisvaikutuksia koskevien selvitysten perusteella on selvää, että palkkatuki työllistämisen välineenä toimii parhaiten kohdennettuna yksityiselle sektorille. Palkkatukityöllistämisen vaikutusten arviointia haastaa se, että julkisen sektorin ja kolmannen sektorin palkkatukityöllistäminen kohdistuu enemmän vaikeassa työmarkkinatilanteessa oleviin. Lisäksi palkkatuen tarkoitus on myös parantaa työnhakijan työelämäkelpoisuutta – julkisen ja kolmannen sektorin rooli korostuu ja selittää osin heikkoja työllistymistuloksia. Keskustelun ja selvitysten perusteella palkkatuen enimmäismäärää ja kohdentumista on syytä linjata Keski-Uudenmaan työllisyysalueella, jotta tuki on tarkoituksenmukaisessa käytössä. Lisäksi välityömarkkinoiden kokonaisuus ja tukimallit on hyvä ottaa työllisyysalueelle yhteiseen kehittämiseen jo vuoden 2025 aikana yhdessä ekosysteemin toimijoiden kanssa. 

Starttirahaa koskien vuodelle 2026 ei ole tarpeen tehdä erityisiä linjausperusteita, mutta erityisesti hakijalle myönnettävän toisen 6 kk jakson osalta on tehtävä erityistä harkintaa. 

Muiden harkinnanvaraisten avustusten osalta sovelletaan erityistä tapauskohtaista harkintaa määrärahan mahdollistamissa puitteissa. 

 

aj

Ehdotus

Esittelijä

  • Annukka Jamisto, työllisyysaluejohtaja, annukka.jamisto@jarvenpaa.fi

Keski-Uudenmaan työllisyysalueen johtokunta päättää

1) linjata harkinnanvaraisten avustusten osalta vuosille 2025 ja 2026 seuraavasti: 

• Palkkatukea kohdennetaan erityisesti yksityiselle sektorille yrityksiin ja aloille joilla on todelliset mahdollisuudet työllistää palkkatuella työllistetty jakson päättymisen jälkeen.

• Palkkatukea voidaan myöntää myös muille kuin yrityksille, jos se on opinnollistettu ja vahvistetusti tukee asiakkaan ammatillisen osaamisen kasvua.

• Palkkatukea myönnetään enintään 5 kk ajalle. 

• Starttirahaa myönnetään tapauskohtaisesti harkiten. 

• Harkinnanvaraista kulukorvausta ei pääsääntöisesti myönnetä vuonna 2025. Vuonna 2026 tapauskohtaisesti harkiten. 

• Matka- ja yöpymiskustannusten tukea voidaan myöntää tapauskohtaisesti harkiten. 

• Työolosuhteiden järjestelytukea voidaan myöntää tapauskohtaisesti harkiten.

2 ) että yllä mainitut linjaukset tulevat voimaan 1.7.2025

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.  

Kokouskäsittely

Työllisyysaluejohtaja Annukka Jamisto selosti asiaa.