Kaupunkikehityslautakunta, kokous 22.5.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 51 Oikaisuvaatimus / Kaskitie välillä Pajalantie-Antoninkuja, katusuunnitelman hyväksyminen

JARDno-2024-1619

Valmistelija

  • Johanna Jääskeläinen, projektipäällikkö, johanna.jaaskelainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: suunnittelupäällikkö Miia Haikonen, projektipäällikkö Johanna Jääskeläinen, liikenneinsinööri Timi Veikkolainen ja kaupunginlakimies Laura Rainetoja

Asian kuvaus

Kaskitie välillä Pajalantie-Antoninkuja katusuunnitelmaehdotus (piir.nro 6048-220-1) on ollut julkisesti nähtävillä 27.2. - 12.3.2025 maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n mukaisesti.

Katusuunnitelma koskee nykyisen kadun ajoradan leventämistä siten, että Kaskitielle rakennetaan uudet ryhmittymis- eli kääntymiskaistat Pajalantien liittymään ja pohjoispuolen liikerakennusten (päivittäistavarakauppa) ja autopaikkojen (paikoitustalo) korttelialueen ajoliittymän kohdalle. Lisäksi katusuunnitelmassa on tehty muutoksia jalankulun ja pyöräilyn järjestelyihin sekä kadun varren pysäköintiin.

Paikallinen yhdistys on jättänyt katusuunnitelmaan muistutuksen,​ johon on vastattu suunnittelupäällikön katusuunnitelman hyväksymispäätöksessä 26.3.2025 § 4 (JARDno-2024-1619). Sama yhdistys on jättänyt 10.4.2025 oikaisuvaatimuksen kyseisestä viranhaltijapäätöksestä. Oikaisuvaatimus on jätetty oikaisuvaatimuksen jättöaikana.

Oikaisuvaatimusta käsittelevä viranomainen on sidottu niihin vaatimuksiin, joita oikaisuvaatimuksessa esitetään, eikä se voi käsitellä asiaa tätä laajemmin.

 

Oikaisuvaatimus

Yhdistys esittää jättämässään oikaisuvaatimuksessa seuraavia asioita:

1. Yhdistys on katsonut, ettei suunnitelma ole kokonaisuutena toimiva

2. Yhdistys toteaa, että kadun eteläpuoleisen yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien muuttaminen jalkakäytäväksi johtaa laajamittaiseen jalkakäytävällä pyöräilyyn, sekä yleiseen välinpitämättömyyteen sekavista liikennejärjestelyistä. Yhdistys halusi muistutuksessaan säilyttää kadun eteläpuolella nykyisen järjestelyn, tai että kaupunki toteuttaisi laajempia kadun rakennustoimia edellyttävän erotellun järjestelyn. Perusteluna yhdistys toteaa mm. kadun eteläpuolen nykyisen yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien leveyden, joka on suurempi kuin useilla yhdistetyillä jalkakäytävillä ja pyöräteillä Järvenpäässä.

3. Yhdistys toteaa, että suunnitelma-alueen rajaus on puutteellinen, ja pitää erikoisena sitä, että suunnitelma-aluetta ei ole jatkettu Seutulantien risteykseen asti, siitä huolimatta, että kaupunki omistaa kadun pohjoispuolella sijaitsevat, entisen teknisen keskuksen maa-alueet.

 

Vastauksena oikaisuvaatimukseen kaupunkikehitys esittää seuraavaa

Suunnittelupäällikön hyväksymispäätöksessä 26.3.2025 § 4 (JARDno-2024-1619) on vastattu paikallisen yhdistyksen jättämään muistutukseen perusteluineen.

Katusuunnitelma on voimassa olevan asemakaavan mukainen, eikä hallinnollisessa menettelyssä ole tapahtunut virheitä.

Erilliset vastaukset oikaisuvaatimuksessa esitettyihin asioihin:

1. Katusuunnitelman ensisijainen tavoite on varmistaa liikenteellinen toimivuus uuden päivittäistavarakaupan myötä, sekä parantaa kadun käyttäjien liikenneturvallisuutta. Hyödynnetyt suunnitteluratkaisut ovat tieliikennelain mukaisia ja tavanomaisia rakennetussa kaupunkiympäristössä. Kaupungin näkemyksen mukaan järjestely tulee olemaan kokonaisuutena toimiva.

2. Kaskitien eteläpuolen muuttaminen jalkakäytäväksi on tietoinen suunnitteluratkaisu. Yhdistyksen ehdotuksen mukainen pyörätie kadun eteläpuolella jäisi suhteellisen lyhyeksi, sillä se päättyisi Seutulantien risteykseen. Kadun eteläpuoliselle jalkakäytävälle tai pyörätielle on tilaa ainoastaan Pajalantien ja Seutulantien välisellä osuudella, mistä johtuen Kaskitien eteläpuolelle ei voida suunnitella jatkuvuudeltaan sujuvaa pyöräilyn yhteyttä.

Kadun pohjoispuolen odotetaan olevan varsin vilkas läheisten oppilaitosten koululaisliikenteen, sekä kaupan asiakasliikenteen myötä. Esitetty suunnitteluratkaisu ohjaa pyöräilijät kadun pohjoispuolelle, jonne toteutetaan laadukas, eroteltu jalkakäytävä- ja pyörätie. Westermarckin puiston puoleinen kadun eteläpuoli varataan jalankulkuyhteydeksi.

Katusuunnitelman mukainen Kaskitien eteläpuoleinen jalkakäytävä merkitään asianmukaisesti liikennemerkein, ja sen käyttötarkoituksen tulisi olla selkeä kaikille kadun käyttäjille. Kaupungin näkökulman mukaan katusuunnitelman mukainen ratkaisu on selkeämpi käyttäjille, kuin se, että kadun eri puolilla olisi erilaiset pyörätiet (toisella puolen eroteltu, toisella puolen yhdistetty). Kadun eteläpuolisen jalkakäytävän leveys määrittyy nykyisistä, säilyvistä katurakenteista, jotka säilytetään mm. kustannussyistä

3. Yhdistyksen esittämä suunnitelma-alueen rajaus ei mahdollistaisi erotellun pyörätien yhteyden jatkamista Seutulantielle asti, sillä nykyisessä asemakaavassa määritelty katualueen leveys ei mahdollista ratkaisua. Katusuunnitelman tulee noudattaa voimassa olevaa asemakaavaa, mistä johtuen suunnitelma-alueen rajaus on perusteltu. Kaskitien jalankulun ja pyöräilyn järjestelyt tullaan suunnittelemaan ja toteuttamaan entisen Teknisen keskuksen alueen maankäytön muutoksen yhteydessä.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole tuotu esille sellaisia seikkoja, joiden perusteella oikaisuvaatimus tulisi hyväksyä ja katusuunnitelmaa olisi tarpeen muuttaa

Toimivalta: Hallintosääntö § 18 (KV 31.3.2025, § 19)

MA

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Mikko Autere, kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää edellä selostustekstissä olevaan perustuen hylätä suunnittelupäällikön 26.3.2025 § 4 päätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen.