Kuvaus
Katusuunnitelmaehdotuksen sisältö
Suunnittelukohde sijaitsee Järvenpään 7. kaupunginosassa, Pajala.
Katusuunnitelmaehdotus koskee Kaskitietä välillä Pajalantie-Antoninkuja, noin 240 metrin matkalla. Kaskitie on nykyisellään asfalttipintainen kokoojakatu, jossa ajoradan molemmin puolin on reunakivellä erotetut asfalttipintaiset yhdistetyt jalankulku- ja pyörätiet. Ajoradan eteläpuolella, välillä Metallimiehenkatu - Westermackin puisto on yleiseen käyttöön tarkoitettuja pituussuuntaisia autopaikkoja. Katu on nykyisellään 1-ajoratainen ja 2-puolisesti sivukalteva. Ajoradan nykyinen leveys on noin 7,00 metriä ja yhdistetyn jalankulun- ja pyöräteiden leveydet noin 4,00 ja 3,00 metriä.
Katusuunnitelmaehdotus on voimassa olevan asemakaavan mukainen (Kaavatunnus 070058, KV 15.6.2020 § 40). Katusuunnitelmaehdotus korvaa 27.3.2017 § 6 hyväksytyn katusuunnitelman, väliltä Pajalantie-Antoninkuja.
Katusuunnitelmaehdotuksessa alueelle esitetään nykyisen kadun, ajoradan leventämistä siten, että Kaskitielle rakennetaan uudet ryhmittymiskaistat Pajalantien liikennevaloliittymään sekä liikerakennusten ja autopaikkojen korttelialueen tontin ajoliittymän kohdalle.
Kaskitien ajorata esitetään poikkileikkaukseltaan 2-ajorataisena katuna, noin 160 metrin matkalla, joka liittyy 80 metrin muutosmatkalla 1-ajorataiseen, nykyiseen Kaskitiehen. Ajoratojen kaistojen kokonaisleveydeksi esitetään 1-ajokaistan osuudella 4,50 metriä ja 2-ajokaistan osuudella 6,50 metriä ja 7,25 metriä.
Ajorata esitetään 2-ajokaistaiselta osuudelta yksipuolisesti sivukaltevana ja 1-ajokaistaisen osuudelta kaksipuolisesti sivukaltevana. 2-suuntainen pyörätie ja jalkakäytävä on esitetty yksipuolisesti sivukaltevana.
Ajoradat esitetään erotettavaksi toisistaan keskisaarekkeilla ryhmittymiskaistojen vaikutusalueella. Saarekkeiden leveys vaihtelee 1,0-4,0 m välillä. Reunakivikorkeudeksi esitetään 12 cm (kivinäkymä). Tonttiajoliittymien kohdalla keskisaarekkeen reunakivilinja esitetään upotettavaksi (kivinäkymä 0 cm) ja ajoradan reunakivilinjalla madallettavaksi (kivinäkymä 3 cm).
Ajoradan pohjoispuolelle esitetään reunakivellä ja erotuskaistalla ajoradasta erotettua 2-suuntaista pyörätietä ja jalkakäytävää. Erotuskaistan leveydeksi esitetään 0,50 ja 0,70 metriä. 2-suuntaisen pyörätien leveydeksi esitetään 2,50 metriä, jalkakäytävän 2,0 metriä ja 1,50 metriä (tonttiajoliittymän jälkeen). Pyörätie ja jalkakäytävä esitetään erotettavaksi toisistaan 0,20 metriä leveällä luonnonkiviraidalla.
Metallimiehenkadun kohdalle, pohjoispuolen reunakivilinjalle esitetään pyöräilijöille 2,50 metriä leveää kulkuaukkoa ja reunakivi esitetään asennettavaksi kyseisessä kohdassa viisteellisenä, kivinäkymä 0 cm.
Pajalantien ja Kaskitien ajoratojen nykyisten suojateiden ja pyörätien jatkeen ylityskohdat esitetään katusuunnitelmanehdotuksessa säilytettäväksi. Nykyisiin ylityskohtiin esitetään kadun leventämisestä johtuvia sivusiirtoja ja rakenteelisia muutoksia.
- Pajalantien ylittävä, nykyinen suojatieylitys liikennevaloliittymässä esitetään siirrettäväksi pohjoiseen päin. Suojatien leveydeksi esitetään 6,00 metriä.
- Kaskitien liikennevaloliittymässä sijaitseva, nykyinen pyörätienjatke esitetään toteutettavaksi suojatiesaarekkeen kautta. Pyörätienjatkeen leveydeksi esitetään 5,00 metriä.
- Kaskitien ja Metallimiehenkujan liittymän kohdalla oleva, nykyinen Kaskitien suojatieylitys esitetään siirrettäväksi itään päin. Ylitys esitetään toteutettavaksi keskisaarekkeen kautta. Sivusiirto vaikuttaa yhden (1.) kadun varrella olevan autopaikan poistamiseen. Suojatien leveydeksi esitetään 4,00 metriä.
- Kaskitiellä, Westermarckin puiston kohdalla oleva nykyinen ajoratakavennettu suojatieylitys esitetään toteutettavaksi suojatiesaarekkeen kautta. Suojatien leveydeksi esitetään 4,00 metriä.
Katusuunnitelmassa esitetään liikenneturvallisuuden ja liikenteen toimivuuden kannalta poistettavaksi kaksi (2.) autopaikkaa kadun pituussuuntaisista pysäköintipaikoista tulevan liikerakennusten ja autopaikkojen korttelialueen tontin ajoliittymäalueelta.
Ajorata, 2-suuntainen pyörätie ja jalkakäytävä esitetään päällystettävän asfaltilla. Ajoradan ja saarekkeiden reunoille esitetään luonnokivistä reunatukea. Keskisaarekkeiden ja erotuskaistojen pintamateriaaleiksi esitetään betonikiveä. Suojateiden eteen esitetään viisteellisesti asennettavat luonnonkiviset reunatuet ja niiden taakse asennettavaksi luonnonkiviraidat.
Katualueen pohjoispuolella sijaitsevat lehtipuut esitetään poistettavaksi kadun levennyksen sekä 2-suuntaisen pyörätien ja jalkakäytävän tilatarpeen vuoksi.
Kadun reuna-alueet esitetään nurmetettavaksi ja liikerakennusten korttelialueen kohdalla reuna- ja raja-alue esitetään yhteensovitettavaksi pintamateriaaleiltaan toisiinsa.
Ajoradan eteläpuoleinen, nykyinen reunakivilinja, nykyinen yhdistetty jalankulku- ja pyörätie ja reuna-alueet säilyvät nykyisen mukaisina sijainniltaan, mitoituksiltaan ja rakenteiltaan. Nykyinen yhdistetty jalankulku- ja pyörätie esitetään muutettavan jalkakäytäväksi.
Kaskitien tasaus esitetään noudattelevan nykyistä kadun pinnan tasausta. Ajoradalle kertyvät hulevedet esitetään johdettavaksi nykyisten ja uusien ritiläkantisten kaivojen kautta kadun alla olevaan huleveden runkoviemäriverkostoon ja sieltä purkaen Loutinojaan. Kadun rakenteet esitetään kuivatettavan salaojin, jotka liitetään hulevesikaivojen kautta hulevesiviemäriverkostoon.
Kaskitielle esitetään toteutettavaksi uusi valaistus (2-orsinen) ja joka sijoitetaan keskisaarekkeille. Kaskitien nykyiset valaisinpylväät, katualueen eteläreunassa esitetään poistettavaksi.
Katusuunnitelmaehdotukseen on laadittu liikenteenohjaussuunnitelma.
Katusuunnitelmaehdotus ja nähtävilläolo
Katusuunnitelmaehdotus piir.nro 6048-220-1 on ollut julkisesti nähtävillä 27.2. - 12.3.2025 välisenä aikana.
Kaskitien katusuunnitelmaehdotuksesta piir.nro 6048-220-1 on jätetty nähtävillä olo aikana yksi (1.) muistutus.
Muistutuksessa esitetään, että;
1. Pyöräliikenteen ratkaisu toteutetaan kerralla yhtenäisenä jalankulusta eroteltuna Seutulantielle asti eikä katkaista Antoninkujalle.
Vastine: Suunnitelmaehdotus koskee kaupan kiinteistöön rajautuvaa Kaskitien katualuetta ja siihen liittyviä kaistojen sekä jalankulun ja pyöräilyn uudelleenjärjestelyitä. Kaupungin tavoitteena on tulevaisuudessa erotella Kaskitien jalankulun ja pyöräilyn liikenne. Kaskitien pyöräilyn- ja jalankulun ratkaisut Seutulantielle saakka tarkastellaan ja ratkaistaan Seutulan varikon alueen maankäytön muutoksen yhteydessä. Nykytilanteessa Kaskitien katutila ei ole riittävä mahdollistamaan laajemmin jalankulun ja pyöräilyn erottelua. Muistutus ei aiheuta päivitystarvetta katusuunnitelmaehdotukseen.
2. Kaskitien eteläpuolella säilytetään kaksisuuntainen pyöräliikenteen yhteys vaikkapa nykytilan mukaisena yhdistettynä.
Vastine: Selkeyden varmistamiseksi suunnitelmaehdotuksessa on vältetty saman kadun eri puolilla olevia erilaisia pyöräliikenteen ratkaisuja. Suunnitelmaehdotuksen ratkaisun myötä pyöräliikenteelle on selkeä paikka Kaskitien pohjoispuolella, ja eteläpuolen jatkuvuudeltaan puutteellinen yhteys osoitetaan jalankululle. Muistutus ei aiheuta päivitystarvetta katusuunnitelmaehdotukseen.
3. Westermarckin puiston kohdalla Kaskitien ylitys toteutetaan korotettuna suojatienä ja pyörätien jatkeena, jotta pyöräliikenne ohjautuu sujuvasti Kaskitien pohjoispuolelle, joka suunnitelmassa on selkeä pääreitti.
Vastine: Westermarckin puiston puistoraitti toimii nykyisellään yhdistettynä jalankulun ja pyöräilyn yhteytenä. Kyseessä on kahdelta sivulta kerrostalokortteleiden rajaama sekä neljän kokoojakadun ympäröimä puistoalue, jonka tarkoituksena ei ole olla osa nopeamman pyöräilyn pääverkostoa. Pyöräilyn pääreittinä toimivat puistoraitin suuntaiset katuyhteydet Pajalantiellä ja Kaskitiellä. Puistoyhteydellä pyöräilyä ei ole tarkoituksenmukaista erikseen rajoittaa, mutta puiston viihtyisyyden ja puistossa sijaitsevan leikkipuiston käyttäjien turvallisuuden vuoksi yhteyden merkitystä pyöräliikenteen kannalta ei ole tarpeen myöskään korostaa. Kaskitiehen nähden kyseessä on poikittainen puistoraittiyhteys, joka on perusteltua säilyttää väistämisvelvollisena. Muistutus ei aiheuta päivitystarvetta katusuunnitelmaehdotukseen.
Nähtävilläoloajan jälkeen Kaskitien välillä Pajalantie-Antoninkuja katusuunnitelmaehdotuksen (piir.nro 6048-220-1) tyyppipoikkileikkausta on päivitetty virheellisesti esitetyn tekstin osalta: nyk. jalkakäytävä korjattu jalkakäytäväksi.
Katusuunnitelmaehdotus sekä liikenteenohjaussuunnitelma ovat päätöksen liitteinä (piir.nro 6048-220-1A ja 6048-340-1).
Kaskitien rakentaminen on ajoitettu alustavasti v. 2025-2026.