Kuvaus
Väyläviraston diaarinumero: VÄYLÄ/7041/04.01.01/2024
Järvenpään kaupungin diaarinumero: JARDno-2024-1919
Väylävirasto on laatinut ratalain (110/2007) mukaisen ratasuunnitelman: Helsinki – Riihimäki - ratahanke, rautatiealueen muutokset Purola-Jokela (osa 2), Tuusula, Järvenpää. Josta pyydetään ratalain 22§ a -mukaisesti lausuntoa Järvenpään kaupungilta (VÄYLÄ/7041/04.01.01/2024). Lausuntopyyntö on saapunut Järvenpään kaupungin kirjaamoon 19.12.2024, ja lausuntopyyntöä on täydennetty 20.1.2025 ratasuunnitelmasta saatujen muistutusten osalta.
Lausuntopyynnössään Väylävirasto pyytää Järvenpään kaupunkia:
· Antamaan lausuntonsa nähtävillä olevasta suunnitelmasta ja vastineensa suunnitelmasta tehtyihin muistutuksiin
· Tarkistamaan, että ajantasaiset kaavat ja kaavamääräykset sisältyvät nähtäville asetettavaan suunnitelma-aineistoon ja hyväksymisehdotuksessa luetellut kaavat ja niiden tiedot ovat oikeat. Tarvittaessa kaupunkia pyydetään täydentämään kaavojen tiedot lausunnossaan.
· Toimittamaan sähköisesti ne ratasuunnitelman käsittämälle alueelle vahvistetut tai hyväksytyt oikeusvaikutteiset kaavat, jotka eivät ole nähtävillä olevassa suunnitelma-aineistossa. Kaavat kaavamääräyksineen tulee toimittaa jokaisesta kaavasta erikseen, pelkkä kaavayhdistelmä ei ole riittävä.
Väylävirasto on pyytänyt lausunnossaan Järvenpään kaupungilta kantaa useisiin erilliskysymyksiin/pyytää kaupunkia ilmoittamaan tiettyjä ratasuunnitelmaan liittyviä asioita. Erilliskysymykset on tässä lausunnossa listattu erikseen, aina kulloiseenkin kysymykseen osoitetun Järvenpään kaupungin lausunnon osan kanssa.
Kaupunkia pyydetään toimittamaan lausunto ja sen liitteet Väylävirastoon 31.1.2025 mennessä osoitteella kirjaamo@vayla.fi (Väylävirasto/kirjaamo PL 33, 00521 Helsinki). Kaikki aineisto pyydetään toimittamaan ensisijaisesti sähköisesti ja mahdollisuuksien mukaan PDF-A -formaatissa. Lausuntoon on liitettävä asian asianumero VÄYLÄ/7041/04.01.01/2024.
Suunnitelman yleiskuvaus:
Väyläviraston 9.12.2024 ratasuunnitelmaa koskevan suunnitelmaselostuksen mukaisesti lausunnon kohteena oleva ratasuunnitelma on toinen osa ”Helsinki–Riihimäki -ratahanke, rautatiealueen muutokset”, -ratasuunnitelmaa. Suunnitelma on jaettu hyväksyttäväksi kahdessa osassa, joista nyt käsittelyssä on jälkimmäinen osuus, Purola-Jokela.
Ratasuunnitelma sisältää muutoksia rautatiealueen rajoihin ja rakentamisen ajaksi haltuun otettavien alueiden määrittämisen rataosuuksilla Kytömaa–Ainola ja Purola–Jokela. Suunnitelma sisältää myös raidegeometriamuutosten tarkastelun rataosuudella Purola-Jokela sekä Tyynelän alikulun. Muutosten tavoitteena on minimoida haitallisia vaikutuksia ja parantaa lisäraiteiden rakentamisen edellytyksiä tarkentamalla aiemman ratasuunnitelman ratkaisuja.
Järvenpään kaupungin lausunto
Lausuntoa on pyydetty ratasuunnitelman välille KM 39+778-66+800, josta Järvenpään alueelle kohdistuu KM 39+778 - 42+10. Järvenpään kaupungin kannalta merkityksellisistä suunnitelman osista lausuntoa on ollut laatimassa Järvenpään kaupunkikehityksen palvelualueelta kaupunkitekniikan suunnittelupalvelut, kaavoitus ja liikenne, sekä maankäyttöjohtaja. Järvenpään kaupunki on lausunut pääosin samoja alueita koskevasta ratasuunnitelmasta aiemmin, 09.12.2020 (JARDno-2020-2655), ja haluaa ilmaista sen, että tuolloin lausutut suunnitelmaa koskevat huomiot ovat soveltuvilta osin edelleen Järvenpään kaupungin näkemyksen mukaisia, elleivät tässä lausunnossa ilmaistut asiat ole niiden kanssa ristiriitaisia.
Väylävirasto pyytää, että Järvenpään kaupunki lausunnossaan ilmoittaa:
· Kaupungin toimesta tehdyt vuorovaikuttamisen ja tiedoksiannon toimenpiteet (aloittamisesta ilmoittaminen tai kuuluttaminen sekä suunnitelman nähtäville asettaminen - toteutustavat ja -ajankohdat)
o Kaupungin vastaus:
Kuulutus suunnitelman nähtävillä olosta on julkaistu ratalain mukaisesti Järvenpään kaupungin internetsivuilla maanantaina 16.12.2024. Kutsu yleisötilaisuuteen on ollut julkaistuna kaupungin verkkosivuilla ajalla 30.10.- 7.11.2024
· Toteuttaako laadittu suunnitelma (valtakunnallisen ja) alueellisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteiden toteutumista kunnan alueella.
o Kaupungin vastaus:
Järvenpään kaupungin näkökulmasta ratasuunnitelma on valtakunnallisia liikkumista ja liikennejärjestelmää koskevia tavoitteita edistävä, sekä parantaa osaltaan kaupungin mahdollisuutta saavuttaa omaan liikennejärjestelmäsuunnitelmaansa sisältyviä kulkumuoto-osuuksiin liittyviä tavoitteita joukkoliikenteen osalta. Yleisellä tasolla mahdollisista rata-alueiden huoltoon liittyvistä teistä ja yhteyksistä tulisi mahdollisuuksien mukaan tehdä sellaisia, että ne palvelisivat pääasiallisen huoltotietarkoituksensa ohella myös satunnaista jalankulku – ja pyöräliikennettä, silloin kun siitä ei aiheudu vaaraa.
· Kaupungin lausunnonannon ajankohtaa vastaava kaavatilanne vahvistettujen ja hyväksyttyjen oikeusvaikutteisten yleiskaavojen, asemakaavojen ja ranta-asemakaavojen osalta, sekä ovatko kaavat yhdenmukaisia ratasuunnitelman kanssa. Jos kaavoitustilanteessa on tapahtunut muutoksia nähtäville asetettavasta suunnitelmassa kuvatusta, pyydetään kaupunkia yksilöimään muuttuneet kaavat lausunnossaan.
o Kaupungin vastaus:
Ratasuunnitelmassa esitetty kaavatilanne on ennallaan. Kaavoituskatsauksessa 2025 on hyväksytty aloitettavaksi Pohjois-Wärtsilän osayleiskaava Purolan alueella. Alueen jatkosuunnittelu tulee pitkällä aikavälillä vaikuttamaan Purolan kohdalla esitettyyn Radanvarsitiehen.
· Sisällyttääkö kaupunki ratasuunnitelman mukaiset rautatien suoja- ja näkemäalueiden aiheuttamat rakentamisrajoitukset asemakaavaan tai ranta-asemakaavaan.
o Kaupungin vastaus:
Rautatiealueen vaatimat rakentamisrajoitukset huomioidaan Purolan asemakaavoituksen tullessa ajankohtaiseksi tai radanvarren asemakaavoja muutettaessa rakentamattomilla alueilla. Suoja-alueella sijaitsevien olemassa olevien rakennusten ja pihapiirien osalta asiaa pitää tarkastella kiinteistökohtaisesti. Tämä koskee erityisesti kohtaa Km 41+300. Olemassa olevien kiinteistöjen rakennusten korjaamiselle, laajentamiselle ja korvaamiselle voidaan myöntää sijoittamis- ja rakennuslupia ilman asemakaavaa rautatien suoja-alueesta huolimatta.
· Hankkiiko ja luovuttaako kaupunki maa-alueen rautatien parantamisesta aiheutuvien asemakaavan mukaisten katujen tekemistä varten.
o Kaupungin vastaus:
Kaupunki ei lausunnossaan ota kantaa maa-alueiden hankintaan/niiden luovuttamiseen rautatien parantamisesta aiheutuvien asemakaavan mukaisten katujen tekemistä varten.
· Onko kaupunki valmis luovuttamaan rautatien tekemiseen tarvittavan omistamansa maa-alueen korvauksetta rautatie tarkoituksiin.
o Kaupungin vastaus:
Kuntalain 130 §:n mukaan pääsääntö on se, että kunta voi luovuttaa omistamiaan kiinteistöjä vain käyvällä hinnalla. Ratasuunnitelman tapauksessa ei kaupungin näkökulmasta ole kyseessä poikkeus, vaan rata-alueen omistaja ja ratahankkeeseen ryhtyvä lähtökohtaisesti hankkii rata-alueet itselleen vastaavalla käyvällä hinnalla. Käytännössä maa-alueen hankkimiskustannukset eivät ole kaupungin näkemyksen mukaan merkittävät suhteessa hankkeen kokonaiskustannuksiin, sillä kyseessä on käytännössä todennäköisesti joko ns. raakamaa tai maa- ja metsätalousalue.
· Suostuuko kaupunki vastaamaan yksityisteinä rakennettavien teiden yllä- ja kunnossapidosta.
o Kaupungin vastaus:
Järvenpään kaupunki kunnossapitää Radanvarsitien oman yksityisteiden avustamista koskevan periaatepäätöksensä mukaisesti, perusteluna se, että radanvarsitie kuuluu määritelmältään väyliin, jotka: ” toimivat kaupunkia palvelevina läpiajoteinä ja ne ovat muodostuneet kokoojakaduiksi tienkäyttäjille tai liikenne on kaupunkilaisten vapaa-ajan viettoon ja harrastustoimintaan liittyvää.” Kaupunkitekniikalla on myös oikeus saman päätöksen perusteella ottaa kaupungin kunnossapitoon vastaavia yksityisteitä,mikäli päätöksen mukaiset edellytykset ovat olemassa.
· Onko kaupungilla huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin siltoihin, meluesteisiin, tukimuureihin tai muihin merkittäviin rakenteisiin.
o Kaupungin vastaus:
Kaupunkitekniikan osalta ei ole huomauttamista meluesteisiin, tukimuureihin tai muihin merkittäviin rakenteisiin.
· Onko kaupungilla huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin asemakaava-alueella oleviin laskuoja-alueisiin tai laskujohtoihin.
o Kaupungin vastaus:
Ratasuunnitelmassa välillä Km 39+778 – Km 40+900 radan itäpuolella tulee varmistaa rata-alueella sijaitsevan ojan toimivuus ja riittävä kapasiteetti. Kaupungin toimesta on havaittu puutteita nykyisen ojan toimivuudessa ko. välillä.
Ratasuunnitelmassa Km 41+400 kohdalla on esitetty laskuoja 2 ja siihen liittyviä ojajärjestelyitä. Laskuoja päättyy radanvarsitien kohdalle eikä suunnitelmasta käy ilmi miten vedet ohjautuvat hallitusti eteenpäin. Ko. sijainnissa tulee varmistaa vesien esteetön reitti.
· Onko kaupungilla huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin rautatien rakentamisen ajaksi varattaviin maa-ainesten ottopaikkoihin, sijoitusalueisiin, kiertoteihin, varastoalueisiin tai varattavien yksityisten teiden tekemiseen ja/tai käyttöön.
o Kaupungin vastaus:
Kaupunkilaisten liikkumisen tarpeet tulee huomioida työn aikaisten ratkaisujen suunnittelussa. Työn aikaisesta käytöstä mahdollisesti aiheutuvat vauriot tulee korjata ja alueet ennallistaa työn jälkeen.
Muistutukset:
o Kaupungin vastaus
Järvenpään kaupunki ei laadi vastineita Väyläviraston saamiin, lausuntopyynnön aiheena olevasta suunnitelmasta tehtyihin muistutuksiin.