Kuvaus
Lupapiste on rakennetun ympäristön sähköisen lupa-asioinnin ja säilyttämisen pilvipohjainen ohjelmistopalvelu, jonka toimittajana on 100 % suomalainen Cloudpermit Oy. Lupapiste mahdollistaa viranomaisten, rakentamisen ammattilaisten ja yksityisten henkilöiden työskentelyn sähköisesti, viranomaisten yhteistyön yli kuntarajojen ja kaikille osapuolille yhden valtakunnallisen luukun. Valtiovarainministeriön SADe-ohjelmassa, jonka tuotoksena Lupapiste on syntynyt, linjattiin, että palveluiden on oltava ylikunnallisia, jolloin palveluiden käyttäjät eivät joudu siirtymään luukulta
luukulle asioidessaan eri kunnissa. Sähköiset palvelut vahvistavat julkisen sektorin kustannustehokkuutta, tuovat säästöjä ja parantavat kansalaisten palveluita ja niiden saavutettavuutta. Lupapisteen käyttäjäkuntia on tällä hetkellä yhteensä 205 kappaletta, 70 % kunnista.
Lupapisteen kehitystä on tehty vuodesta 2013 alkaen, jolloin aloitettiin rakennusvalvonnan sähköisen asiointipalvelun pilotointi. Sen jälkeen palveluiden kehitys on jatkunut ripeästi, yhteistyössä kuntien asiantuntijoiden kanssa. Markkinoilla ei tällä hetkellä ole toista yhtä toimintavarmaa ja laaja palvelua, joka täyttää kuntien asettamat vaatimukset.
Järvenpään kaupungilla on Cloudpermit Oy:n toimittama Lupapiste-palvelu käytössä rakennusvalvonnan, yleisten alueiden, ympäristönsuojelun lupien käsittelyprosessissa.
Lupapisteen nykyinen palvelusopimus perustuu Kuntien Tiera Oy:n ja KL Kuntahankinnat Oy:n vuonna 2015 yhteishankintana toteuttamaan avoimeen kilpailutukseen, sen perusteelle solmittuun
puitesopimukseen. Kyseinen puitesopimus on päättynyt 7.10.2020 ja siihen perustuvat palvelusopimukset päättyvät 7.10.2021.
Kuntien Tiera Oy järjesti avoimen kilpailutuksen rakennetun ympäristön sähköisestä lupa-asioinnista ja säilyttämisen palvelusta syksyllä 2020 yhdessä kiinnostuksen osoittaneiden asiakasomistajien ja
hankintarenkaan muodostaneiden osapuolten kanssa.
Cloudpermit Oy voitti kilpailutuksen Lupapiste palvelullaan, joka osoittautui parhaaksi mahdolliseksi valinnaksi ja ainoaksi palveluntarjoajaksi, jolla on kaikki kyvykkyydet pitää yllä vaatimukset täyttävää,
pysyvästi korkealaatuista palvelua.
Kuntien Tiera Oy ja Cloudpermit Oy ovat allekirjoittaneet uuden puitesopimuksen 31.3.2021. Uusi puitesopimus on voimassa 3 vuotta (31.3.2024 saakka), jonka jälkeen vielä 5 optiovuotta (31.3.2029
saakka). Toimialalla on valmisteilla merkittävä lainsäädäntöuudistus, jonka aikataulusta on vielä epävarmuutta. Pitkällä puitesopimuksen voimassaoloajalla varmistetaan palvelun käytettävyys yli lainsäädännön muutosten.
Järvenpään kaupunki on Kuntien Tiera Oy:n omistajakunta ja voi näin ollen tehdä Lupapiste-palvelun hankintapäätöksen ja palvelusopimuksen Cloudpermit Oy:n kanssa, perustuen Kuntien Tiera Oy:n ja
Cloudpermit Oy:n väliseen uuteen puitesopimukseen.
7.10.2021 päättyvä palvelusopimus kattaa rakennusvalvonnan, yleisten alueiden, ympäristönsuojelun sähköisen asiointipalvelun, sähköisen pysyväisarkiston, päätöksenteko- ja laskunmuodostustoiminnallisuudet. Uuden puitesopimuksen myötä palveluiden hinnoittelumalli tulee muuttumaan nykyisestä kuukausimaksu + lupahakemuskohtainen toimenpidemaksu mallista
pelkkään kiinteään kuukausimaksuun, joka määräytyy kunnan lupapäätösmäärän perusteella. Aiemmin kuukausimaksu määräytyi kunnan asukasluvun perusteella. Uusi hinnoittelumalli saattaa kunnat tasavertaisempaan asemaan.
Päättyvän sopimuksen hinnat ovat perustuneet vuoden 2015 kilpailutukseen, kuukausimaksut eivät ole nousseet ja toimenpidemaksut ovat halventuneet johtuen toimenpidemäärien kasvusta valtakunnallisesti ja hinnastosta, jossa on ollut alentuva toimenpidemääriin perustuva hintaportaikko.
Uuden puitesopimuksen mukaiset hinnat ovat kiinteät kolme (3) vuotta sopimuksen voimaantulopäivästä lukien. Kiinteän hintakauden jälkeen voidaan muuttaa indeksiperustaisesti maksimissaan 2 % vuodessa.
Uuden puitesopimuksen myötä Cloudpermit Oy on sitoutunut kehittämään Lupapiste-palvelua niin että se täyttää kaikki esitetyt pakolliset vaatimukset, joita on kuntien toimesta määritelty laajasti
toiminnallisina ja ei-toiminnallisina vaatimuksina. Toiminnalliset vaatimukset kohdistuvat ohjelmistopalvelun toiminnallisuuksiin ja ei-toiminnalliset kohdistuvat mm. toimittajan toiminnan laatuun ja tietoturvaan.