Talous- ja konsernijaosto, kokous 1.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 7 Talouden ja toiminnan seuranta 9-2024

JARDno-2024-631

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2024 talousarvion kokouksessaan 13.11.2023 § 73. Kaupunginvaltuusto hyväksyi muutokset taloussuunnitelmaan 11.12.2023 § 92 vuoden 2023 ylitysuhkien kattamisella käyttöomaisuuden myyntitulojen ja maankäyttökorvausten, kaupunkikehityksen sekä opetuksen ja kasvatuksen osalta.

Kuukausiraportin talousarvioluvut eivät sisällä kaupunginvaltuuston 22.4.2024 § 22 hyväksymiä talousarviomuutoksia eikä siirtomäärärahoja vuodelta 2023.

Talousarvion taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan kaupunginhallitukselle ja valtuustolle puolivuosittain,​ minkä lisäksi taloudesta raportoidaan kuukausittain talousjaostolle. Kuukausiraporttiin on sisällytetty tietoa myös kaupungin henkilöstöstä ja toimintaympäristön kehityksestä.

Käyttötalous

Toimintakatteen alijäämän arvioidaan toteutuvan 2,7 Me muutettua talousarviota heikompana. Ennusteissa ei ole huomioitu vuodelta 2023 käyttämättä jääneiden määrärahojen siirtoa, mikä tulee kasvattamaan vuoden 2024 toimintakuluja. Ensimmäisen kvartaalin tietojen perusteellaa toimintakatteen ennustetaan ylittyvän opetuksen ja kasvatuksen sekä kaupunkikehityksen palvelualueella, tilaomistuksessa, käyttöomaisuuden nettomyynnissä, työmarkkinatuen kuntaosuudessa sekä Järvenpään vedellä.

Verorahoitus
Kunnallisvero- ja kiinteistöverotulojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisina. Yhteisöverotulojen ennustetaan alittuvan 0,6 Me. Ennuste pohjautuu Kuntaliiton helmikuun 2024 veroennustekehikkoon, sillä uudempia kuntakohtaisia tietoja ei ole julkaistu raporttia tehtäessä. Suhdannetilanteen kehittyminen voi vaikuttaa lopputulemaan. Yhteensä verotulojen ennustetaan toteutuvan 0,6 miljoonaa talousarviota heikompina

Valtionosuuksien ennustetaan toteutuvan muutetun valtionosuuspäätösten mukaisesti, jolloin talousarvio alittuu 0,6 Me.

Rahoitusmenot ja-​tulot
Rahoitustuottojen ja -kulujen arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Vuosikate
Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan noin 3,8 Me muutettua talousarviota heikompana,​ jolloin vuosikate olisi 18,5 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuonna 2024.

Poistot ja arvonalentumiset
Poistojen ja arvonalennusten ennustetaan alittavan talousarvion noin 100 tuhannella eurolla, Järvenpään veden poistojen alittuessa.

Tilikauden yli-​/alijäämä
Tilikauden yli-​/alijäämän arvioidaan toteutuvan noin 3,7 Me muutettua talousarviota heikompana ollen noin 6 Me alijäämäinen. Ennusteen toteutuessa kaupungin taseen kumulatiivinen ylijäämä tilikauden lopussa olisi 14,1 Me.

Investoinnit

Investointien ennustetaan toteutuvan nettona noin 12 Me talousarviota pienempinä. Talousarviossa ei ole huomioitu valtuuston karsintapäätöksen mukaisia talousarviomuutoksia, koska ne on hyväksytty raportointikauden päätyttyä. Pääosin tästä johtuen investointiennusteet alittavat talousarvion.

Talonrakennuksen investointien ennustetaan toteutuvan nettona 7,7 Me talousarviota pienempinä. Ennusteessa on huomiotu määrärahasiirtoesitykset liittyen takuuaikaisiin ja edellisenä vuonna kesken jääneisiin hankkeisiin. Investointien karsintapäätös aiheuttaa viipeitä talonrakennusten investointien toteutusaikatauluihin, mistä johtuen osa hankkeista siirtyy vuodelle 2025.

Kaupunkitekniikan rakentamisohjelman ennustetaan alittavan talousarvion nettona noin 3,8Me investointien karsintapäätöksen mukaisesti.

Liikuntapaikkojen, Järvenpään Veden sekä kalusto- ja aineettomien investointien ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Osakkeiden ja osuuksien ennakoidaan alittavan talousarvion 0,2 Me Saunakallion ostoskeskuksen osakkeiden oston toteutuessa talousarviota pienemmällä summalla.

Kehitysinvestointimäärärahaa on vuodelle 2024 varattu alkuperäisessä talousarviossa 500 te. Määrärahan ennustetaan alittuvan investointien karsinnan seurauksena siirtomäärärahoista huolimatta 0,2 Me.

Lainamäärä

Ennustettu ​tulorahoitus ei riitä kattamaan investointimenoja, joten niitä joudutaan rahoittamaan lisälainalla ja kassavaroilla. Uutta lainaa otetaan vuoden aikana 15,7 Me ja velkamäärän ennustetaan nousevan 270,5 miljoonaan euroon.​ Tämä tarkoittaa 5 803 euroa/asukas. 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Talousjaosto päättää merkitä liitteen mukaisen talouden toteumaraportin 3/2024 tiedoksi ja lähettää raportin tiedoksi kaupunginhallitukselle

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa. 

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2024 talousarvion kokouksessaan 13.11.2023 § 73. Talousarviota muutettiin kaupunginvaltuuston 11.12.2023 § 92 päätöksellä vuoden 2023 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla Kaupunkikehityksen ja Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen ennakoitujen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella sekä käyttöomaisuuden myyntivoittojen ja maankäyttökorvausten siirtyminen vuodelle 2024. KV 22.4.2024 § 22 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi ateriapalveluiden hinnankorotuksen tarkennuksen, Terveystalon vastikkeiden määrärahojen poiston, valtionosuudet vuoden 2024 päätösten mukaisiksi, heikennyksen yhteisöverotuloarvioon sekä investointien karsinnat ja niiden välilliset tulosvaikutukset.

Kuukausiraportin talousarvioluvut eivät sisällä kaupunginvaltuustolle 27.5.2024 esitettyjä talousarviomuutoksia eikä siirtomäärärahoja vuodelta 2023.

Talousarvion taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan kaupunginhallitukselle ja valtuustolle puolivuosittain,​ minkä lisäksi taloudesta raportoidaan kuukausittain talousjaostolle. Kuukausiraporttiin on sisällytetty tietoa myös kaupungin henkilöstöstä ja toimintaympäristön kehityksestä.

Käyttötalous

Toimintakatteen alijäämän arvioidaan toteutuvan 1,2 Me muutettua talousarviota heikompana. Ennusteissa ei ole huomioitu vuodelta 2023 käyttämättä jääneiden määrärahojen siirtoa, mikä tulee kasvattamaan vuoden 2024 toimintakuluja. Huhtikuun ennusteen perusteellaa toimintakatteen ennustetaan ylittyvän opetuksen ja kasvatuksen sekä kaupunkikehityksen palvelualueella, tilaomistuksessa, käyttöomaisuuden nettomyynnissä, työmarkkinatuen kuntaosuudessa sekä Järvenpään vedellä.

Verorahoitus
Verotulojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisina. Ennuste pohjautuu Kuntaliiton toukokuun 2024 veroennustekehikkoon. Suhdannetilanteen kehittyminen voi vaikuttaa lopputulemaan.

Valtionosuuksien ennustetaan toteutuvan muutetun valtionosuuspäätösten mukaisesti eli muutetun talousarvion mukaisena.

Rahoitusmenot ja-​tulot
Rahoitustuottojen ja -kulujen arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Vuosikate
Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan noin 1,2 Me muutettua talousarviota heikompana,​ jolloin vuosikate olisi 19,3 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuonna 2024.

Poistot ja arvonalentumiset
Poistojen ja arvonalennusten ennustetaan alittavan talousarvion noin 150 tuhannella eurolla, Järvenpään veden poistojen alittuessa.

Tilikauden yli-​/alijäämä
Tilikauden yli-​/alijäämän arvioidaan toteutuvan noin 1 Me muutettua talousarviota heikompana ollen noin 5,2 Me alijäämäinen. Ennusteen toteutuessa kaupungin taseen kumulatiivinen ylijäämä tilikauden lopussa olisi 14,9 Me.

Investoinnit

Investointien ennustetaan toteutuvan nettona noin 8,7 Me talousarviota pienempinä.

Talonrakennuksen investointien ennustetaan toteutuvan nettona 8,5 Me talousarviota pienempinä. Ennusteessa on huomiotu määrärahasiirtoesitykset liittyen takuuaikaisiin ja edellisenä vuonna kesken jääneisiin hankkeisiin. Investointien karsintapäätös aiheuttaa viipeitä talonrakennusten investointien toteutusaikatauluihin, mistä johtuen osa hankkeista siirtyy vuodelle 2025.

Kaupunkitekniikan, Liikuntapaikkojen, Järvenpään Veden sekä kalusto- ja aineettomien investointien ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Osakkeiden ja osuuksien ennakoidaan alittavan talousarvion 0,2 Me Saunakallion ostoskeskuksen osakkeiden oston toteutuessa talousarviota pienemmällä summalla.

Kehitysinvestointimäärärahojen ennustetaan toteutuvan siirtomäärärahojen jälkeen muutetun talousarvion mukaisina.

Lainamäärä

Ennustettu ​tulorahoitus ei riitä kattamaan investointimenoja, joten niitä joudutaan rahoittamaan lisälainalla ja kassavaroilla. Uutta lainaa otetaan vuoden aikana 13,6 Me ja velkamäärän ennustetaan nousevan 268,4 miljoonaan euroon.​ Tämä tarkoittaa 5 730 euroa/asukas. 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Talousjaosto päättää merkitä liitteen mukaisen talouden toteumaraportin 4/2024 tiedoksi ja lähettää raportin tiedoksi kaupunginhallitukselle.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

Jarkko Virolainen, Talouspäällikkö, jarkko.virolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Osavuosiraportti 1.1.-30.6.2024

Kerran vuodessa laadittavassa osavuosiraportissa lautakunnat raportoivat kaupunginvaltuustolle talousarviossa asetettujen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta sekä annetaan tilinpäätösennuste. Lisäksi raportoidaan talousohjelmaan sisällytettyjen riskienhallintatoimenpiteiden toteumasta sekä konserniyhteisöjen toiminnasta sekä keskeisistä suoritteista ja tunnusluvuista. Palvelualueet valmistelevat osavuosiraportin lautakunnille elokuun aikana siten, että tiedot ovat raporttipohjilla ja lomakkeilla viimeistään 13.8.2024 ja raportin valtuustokäsittely on toteutettavissa 16.9.2024

Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen osavuosiraportti ajalta 1.1.-30.6.2024 on esitetty liitteenä.

Käyttösuunnitelman toteumatilanne

Käyttösuunnitelmatasoisista taloudellisista ja toiminnallisista tavoitteista raportoidaan lautakunnille käyttösuunnitelmarakenteen mukaisesti. Käyttösuunnitelmaraportit käsitellään lautakunnissa osavuosiraportin aikataulussa. Käyttösuunnitelma sisältää tarkemmat talous- ja henkilöstötiedot sekä hyvinvointi ja turvallisuussuunnitelman tavoitteiden ja toimenpiteiden seurannan. Osavuosiraportti ja käyttösuunnitelmaraportti voidaan käsitellä lautakunnissa yhtenä pykäläasiana.

Käyttösuunnitelmien toteumien yhteenveto ajalta 1.1. - 30.6.2024 on esitetty liitteenä.

 

Toimivalta mihin päätös perustuu (Hallintosääntö, delegointisääntö, erityislainsäädäntö).

Ehdotus

Esittelijä

Merja Narvo-Akkola, palvelualuejohtaja, merja.narvo-akkola@jarvenpaa.fi

Opetus ja kasvatuslautakunta päättää

  1. merkitä osavuosiraportin 1.1.-30.6.2024 tiedoksi.
  2. hyväksyä lautakunnan alaisten avainalueiden käyttösuunnitelmien sekä niiden tavoitteiden ja suoritteiden toteumat ajalta 1.1. – 30.6.2024.
  3. valtuuttaa vastuuhenkilöt tekemään tarvittavat tekniset korjaukset ja päivitykset.
     

Käsittely:

Talouspäällikkö Jarkko Virolainen selosti asiaa. 

Päätös

Hyväksytiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

Marketta Niemi, talousasiantuntija, marketta.niemi@jarvenpaa.fi
Ari Kaunisto, toimitusjohtaja, ari.kaunisto@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: Marketta Niemi ja Ari Kaunisto

Osavuosiraportti 1.1.-30.6.2024

Kerran vuodessa laadittavassa osavuosiraportissa Järvenpään Veden johtokunta raportoi kaupunginvaltuustolle talousarviossa asetettujen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta sekä annetaan tilinpäätösennuste . Lisäksi raportoidaan talousohjelmaan sisällytettyjen riskienhallintatoimenpiteiden toteumasta sekä konserniyhteisöjen toiminnasta sekä keskeisistä suoritteista ja tunnusluvuista. Osavuosiraportti valmistellaan elokuun aikana siten, että tiedot ovat raporttipohjilla ja lomakkeilla viimeistään 13.8.2024 ja raportin valtuustokäsittely on toteutettavissa 16.9.2024.

Järvenpään Veden osavuosiraportti ajalta 1.1.-30.6.2024 on esitetty liitteenä. Riskienhallinnan toimenpiteet sekä ostetun talousveden ja poisjohdetun jäteveden määrät ovat esitetty oheismateriaaleina.

Toimivalta mihin päätös perustuu: Hallintosääntö 24 § Vesiliikelaitoksen johtokunta

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Ari Kaunisto, toimitusjohtaja, ari.kaunisto@jarvenpaa.fi

Järvenpään Veden johtokunta päättää: 

  1. merkitä osavuosiraportin 1.1.-30.6.2024 tiedoksi.
  2. valtuuttaa toimitusjohtajan tekemään asiakirjaan tarvittavat tekniset korjaukset ja päivitykset.

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Toimitusjohtaja Ari Kaunisto selosti asiaa. 

Valmistelija

Jarkko Virolainen, Talouspäällikkö, jarkko.virolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Osavuosiraportti 1.1.-30.6.2024

Kerran vuodessa laadittavassa osavuosiraportissa lautakunnat raportoivat kaupunginvaltuustolle talousarviossa asetettujen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta sekä annetaan tilinpäätösennuste. Lisäksi raportoidaan talousohjelmaan sisällytettyjen riskienhallintatoimenpiteiden toteumasta sekä konserniyhteisöjen toiminnasta sekä keskeisistä suoritteista ja tunnusluvuista. Palvelualueet valmistelevat osavuosiraportin lautakunnille elokuun aikana siten, että tiedot ovat raporttipohjilla ja lomakkeilla viimeistään 13.8.2024 ja raportin valtuustokäsittely on toteutettavissa 16.9.2024.

Hyvinvoinnin palvelualueen osavuosiraportti ajalta 1.1.-30.6.2024 on esitetty liitteenä.

Käyttösuunnitelman toteumatilanne

Käyttösuunnitelmatasoisista taloudellisista ja toiminnallisista tavoitteista raportoidaan lautakunnille käyttösuunnitelmarakenteen mukaisesti. Käyttösuunnitelmaraportit käsitellään lautakunnissa osavuosiraportin aikataulussa. Käyttösuunnitelma sisältää tarkemmat talous- ja henkilöstötiedot sekä hyvinvointi ja turvallisuussuunnitelman tavoitteiden ja toimenpiteiden seurannan. Osavuosiraportti ja käyttösuunnitelmaraportti voidaan käsitellä lautakunnissa yhtenä pykäläasiana.

Käyttösuunnitelmien toteumien yhteenveto ajalta 1.1. - 30.6.2024 on esitetty liitteenä.

KS

Ehdotus

Esittelijä

Kristiina Soots, palvelualuejohtaja, kristiina.soots@jarvenpaa.fi

Hyvinvointilautakunta päättää

  1. merkitä osavuosiraportin 1.1.-30.6.2024 tiedoksi.
  2. hyväksyä lautakunnan alaisten avainalueiden käyttösuunnitelmien sekä niiden tavoitteiden ja suoritteiden toteumat ajalta 1.1. – 30.6.2024.
  3. valtuuttaa vastuuhenkilöt tekemään tarvittavat tekniset korjaukset ja päivitykset.

 

Käsittely

Hyvinvoinnin palvelualuejohtaja Kristiina Soots, kulttuurijohtaja Pirre Raijas ja talouspäällikkö Jarkko Virolainen selostivat asiaa. 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

Timo Väisänen, talouspäällikkö, timo.vaisanen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Osavuosiraportti 1.1.-30.6.2024

Kerran vuodessa laadittavassa osavuosiraportissa lautakunnat raportoivat kaupunginvaltuustolle talousarviossa asetettujen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta sekä annetaan tilinpäätösennuste. Lisäksi raportoidaan riskienhallintatoimenpiteiden toteumasta sekä konserniyhteisöjen toiminnasta sekä keskeisistä suoritteista ja tunnusluvuista. Palvelualueet valmistelevat osavuosiraportin lautakunnille elokuun aikana siten, että tiedot ovat raporttipohjilla ja lomakkeilla viimeistään 13.8.2024 ja raportin valtuustokäsittely on toteutettavissa 16.9.2024 Lautakuntien päätösten mukaiset korjaukset raporttiin on vietävä pohjaan viimeistään 26.8.2023 klo 12 mennessä.

Kaupunkikehityksen palvelualueen osavuosiraportti ajalta 1.1.-30.6.2024 on esitetty liitteenä.

Käyttösuunnitelman toteumatilanne

Käyttösuunnitelmatasoisista taloudellisista ja toiminnallisista tavoitteista raportoidaan lautakunnille käyttösuunnitelmarakenteen mukaisesti. Käyttösuunnitelmaraportit käsitellään lautakunnissa osavuosiraportin aikataulussa. Käyttösuunnitelma sisältää tarkemmat talous- ja henkilöstötiedot sekä hyvinvointi ja turvallisuussuunnitelman tavoitteiden ja toimenpiteiden seurannan. Osavuosiraportti ja käyttösuunnitelmaraportti voidaan käsitellä lautakunnissa yhtenä pykäläasiana.

Käyttösuunnitelmien toteumien yhteenveto ajalta 1.1. - 30.6.2024 on esitetty liitteenä.

MA

 

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Autere, vt. kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää

  1. merkitä osavuosiraportin 1.1.-30.6.2024 tiedoksi.
  2. hyväksyä lautakunnan alaisten avainalueiden käyttösuunnitelmien sekä niiden tavoitteiden ja suoritteiden toteumat ajalta 1.1. – 30.6.2024.
  3. valtuuttaa vastuuhenkilöt tekemään tarvittavat tekniset korjaukset ja päivitykset.

 

Käsittely

Talouspäällikkö Timo Väisänen selosti asiaa.  

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2024 talousarvion kokouksessaan 13.11.2023 § 73. Talousarviota muutettiin kaupunginvaltuuston 11.12.2023 § 92 päätöksellä vuoden 2023 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla Kaupunkikehityksen ja Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen ennakoitujen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella sekä käyttöomaisuuden myyntivoittojen ja maankäyttökorvausten siirtyminen vuodelle 2024. KV 22.4.2024 § 22 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi ateriapalveluiden hinnankorotuksen tarkennuksen, Terveystalon vastikkeiden määrärahojen poiston, valtionosuudet vuoden 2024 päätösten mukaisiksi, heikennyksen yhteisöverotuloarvioon sekä investointien karsinnat ja niiden välilliset tulosvaikutukset. KV 27.5.2024 §35 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi vuonna 2023 käyttämättä jääneiden määrärahojen ja määrärahaylitysten siirrot, paikallisen sopimuksen vuoden 2010 tuloksellisuuserän korjaamisesta, yhdistysten tilavuokrien ja avustusten budjetointikorjauksen ja ruotsin kielen lisääntyvien tuntimäärien määrärahalisäyksen sekä Annitädinkylän kunnallistekniikan investointien ja niihin liittyvien maanmyyntien aikaistuksen.

Talousarvion taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan kaupunginhallitukselle ja valtuustolle puolivuosittain,​ minkä lisäksi taloudesta raportoidaan kuukausittain talousjaostolle. Kuukausiraporttiin on sisällytetty tietoa myös kaupungin henkilöstöstä ja toimintaympäristön kehityksestä.

Käyttötalous

Toimintakatteen alijäämän arvioidaan toteutuvan 2​,5 Me muutettua talousarviota heikompana.

Palvelualueiden ennustetaan ylittävän muutetun talousarvion kokonaisuudessaan 1,4 Me. Ylitysuhkaa on tilaomistuksessa 1,1 Me, Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella 1 Me sekä kotikuntakorvauksissa ja työmarkkinatuen kuntaosuudessa.  Konsernipalvelut ja Hyvinvoinnin palvelualue ovat toteutumassa muutettua talousarviota parempana. 

Käyttöomaisuuden nettomyyntivoittojen arvioidaan toteutuvan yli 0,8 Me muutettua talousarviota heikompana.

Järvenpään veden ennustetaan ylittävän muutetun talousarvion mukaisen toimintakatteen 0,3 Me:lla, mutta sitova tulostavoite toteutuu poistojen jäädessä vastaavasti pienemmäksi.

Verorahoitus

Verotulojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisina. Ennuste pohjautuu Kuntaliiton elokuun 2024 veroennustekehikkoon. 

Valtionosuuksien ennustetaan toteutuvan kesäkuun valtionosuuspäätösten mukaisesti eli noin 0,1 Me talousarviota parempina.

Rahoitusmenot ja-​tulot

Rahoitustuottojen ja -kulujen odotetaan toteutuvan noin puoli miljoonaa euroa muutettua talousarviota parempina saatujen osinkotuottojen ja korkosuojausten ansiosta.

Vuosikate
Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan noin 1,9 Me muutettua talousarviota heikompana,​ jolloin vuosikate olisi 18,1 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuonna 2024.

Poistot ja arvonalentumiset
Poistojen ja arvonalennusten ennustetaan alittavan talousarvion noin 350 tuhannella eurolla Järvenpään veden poistojen alittuessa. Ennusteessa on huomioitu myös palolaitoksen myynnin vuoksi loppuvuodelta toteutumatta jäävät poistot. Investointitoteumien jäädessä talousarviota matalammalle tasolle voi poistoissa syntyä myös suurempi alitus.

Tilikauden yli-​/alijäämä
Tilikauden yli-​/alijäämän arvioidaan toteutuvan noin 1,5 Me muutettua talousarviota heikompana ollen noin 6,2 Me alijäämäinen. Ennusteen toteutuessa kaupungin taseen kumulatiivinen ylijäämä tilikauden lopussa olisi 13,9 Me.

Investoinnit

Investointien ennustetaan toteutuvan nettona noin 18,1 Me talousarviota pienempinä.

Talonrakennuksen investointimenojen ennustetaan toteutuvan 11,​8 Me talousarviota pienempinä. Investointien karsintapäätös aiheuttaa viipeitä talonrakennusten investointien toteutusaikatauluihin,​ mistä johtuen merkittävä osa hankkeista siirtyy vuodelle 2025. Lisäksi paloaseman kiinteistön myynnin tasearvo 4,3 Me kirjautuu rakennuksiin ja rakennelmiin tuloksi, mitä ei ole huomioitu talousarviossa.

Kaupunkitekniikan rakentamisohjelman ennustetaan toteutuvan nettona 1,4 Me muutettua talousarviota pienempänä uusien alueiden hankkeiden siirtyessä toteutettavaksi myöhemmin.

Liikuntapaikkojen investointimenojen ennustetaan ylittävän budjetin 0,1 Me Juholanmäen jäähdytyskontin kohonneista kustannuksista johtuen.

Järvenpään veden investointien ennustetaan toteutuvan muutetun talousarvion mukaisesti.

Osakkeiden ja osuuksien ennakoidaan alittavan talousarvion 0,​2 Me Saunakallion ostoskeskuksen osakkeiden oston toteutuessa talousarviota pienemmällä summalla.

Kehitysinvestointimäärärahojen ennustetaan toteutuvan siirtomäärärahojen jälkeen muutetun talousarvion mukaisina.

Kalustoinvestointien arvioidaan toteutuvan palvelualueilla muutetun talousarvion mukaisesti. ICT-investointien ennustetaan toteutuvan lähes 0,4 Me muutettua talousarviota pienempinä.

Lainamäärä

Ennustettu ​tulorahoitus ei riitä kattamaan investointimenoja, joten niitä joudutaan rahoittamaan lisälainalla ja kassavaroilla. Uutta lainaa otetaan vuoden aikana 13,6 Me ja velkamäärän ennustetaan nousevan 268,4 miljoonaan euroon.​ Tämä tarkoittaa 5 730 euroa/asukas.

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Talous- ja konsernijaosto päättää merkittää liitteen mukaisen talouden toteumaraportin 7/2024 tiedoksi ja lähettää raportin tiedoksi kaupunginhallitukselle. 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa. 

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2024 talousarvion kokouksessaan 13.11.2023 § 73. Talousarviota muutettiin kaupunginvaltuuston 11.12.2023 § 92 päätöksellä vuoden 2023 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla Kaupunkikehityksen ja Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen ennakoitujen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella sekä käyttöomaisuuden myyntivoittojen ja maankäyttökorvausten siirtyminen vuodelle 2024. KV 22.4.2024 § 22 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi ateriapalveluiden hinnankorotuksen tarkennuksen, Terveystalon vastikkeiden määrärahojen poiston, valtionosuudet vuoden 2024 päätösten mukaisiksi, heikennyksen yhteisöverotuloarvioon sekä investointien karsinnat ja niiden välilliset tulosvaikutukset. KV 27.5.2024 §35 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi vuonna 2023 käyttämättä jääneiden määrärahojen ja määrärahaylitysten siirrot, paikallisen sopimuksen vuoden 2010 tuloksellisuuserän korjaamisesta, yhdistysten tilavuokrien ja avustusten budjetointikorjauksen ja ruotsin kielen lisääntyvien tuntimäärien määrärahalisäyksen sekä Annitädinkylän kunnallistekniikan investointien ja niihin liittyvien maanmyyntien aikaistuksen.

Talousarvion taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan kaupunginhallitukselle ja valtuustolle puolivuosittain,​​ minkä lisäksi taloudesta raportoidaan kuukausittain talousjaostolle. Kuukausiraporttiin on sisällytetty tietoa myös kaupungin henkilöstöstä ja toimintaympäristön kehityksestä. 

Käyttötalous

Toimintakatteen alijäämän arvioidaan toteutuvan 1​,7 Me muutettua talousarviota heikompana.

Palvelualueiden ennustetaan ylittävän muutetun talousarvion kokonaisuudessaan 0,6 Me. Ylitysuhkaa on tilaomistuksessa 1,1 Me, opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella 0,3 Me sekä työmarkkinatuen kuntaosuudessa 0,4 Me. Konsernipalvelut ja Hyvinvoinnin palvelualue ovat toteutumassa muutettua talousarviota parempana. 

Käyttöomaisuuden nettomyyntivoittojen arvioidaan toteutuvan 0,9 Me muutettua talousarviota heikompana.

Järvenpään Veden toimintakatteen ennustetaan toteutuvan 0,3 Me:lla muutettua talousarviota heikompana. Sitova tulostavoite kuitenkin toteutuu suunnittellusti poistojen jäädessä pienemmiksi toimintakatepoikkeamaa vastaavasti.

Verorahoitus

Verotulojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisina. Ennuste pohjautuu Kuntaliiton elokuun 2024 veroennustekehikkoon. 

Valtionosuuksien ennustetaan toteutuvan kesäkuun valtionosuuspäätösten mukaisesti eli noin 0,1 Me talousarviota parempina.

Rahoitustuotot ja-kulut

Rahoitustuottojen ja kulujen odotetaan toteutuvan noin puoli miljoonaa muutettua talousarviota parempina saatujen osinkotuottojen ja korkosuojausten ansiosta.

Vuosikate

Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan noin 1,1 Me muutettua talousarviota heikompana,​ jolloin vuosikate olisi 18,9 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuonna 2024.

Poistot ja arvonalentumiset

Poistojen ja arvonalennusten ennustetaan alittavan talousarvion noin 350 tuhannella eurolla Järvenpään veden poistojen alittuessa. Ennusteessa on huomioitu myös palolaitoksen myynnin vuoksi loppuvuodelta toteutumatta jäävät poistot. Investointitoteumien jäädessä talousarviota matalammalle tasolle voi poistoissa syntyä myös suurempi alitus.

Tilikauden yli-​​/alijäämä

Tilikauden yli-​/alijäämän arvioidaan toteutuvan noin 0,7 Me muutettua talousarviota heikompana ollen noin 5,4 Me alijäämäinen. Ennusteen toteutuessa kaupungin taseen kumulatiivinen ylijäämä tilikauden lopussa olisi 14,7 Me.

Investoinnit

Investointien ennustetaan toteutuvan nettona noin 19 Me talousarviota pienempinä.

Talonrakennuksen investointimenojen ennustetaan toteutuvan 12,​8 Me talousarviota pienempinä. Investointien karsintapäätös aiheuttaa viipeitä talonrakennusten investointien toteutusaikatauluihin,​ mistä johtuen hankkeita siirtyy vuodelle 2025. Lisäksi paloaseman kiinteistön myynnin tasearvo 4,3 Me kirjautuu rakennuksiin ja rakennelmiin tuloksi, mitä ei ole huomioitu talousarviossa.

Kaupunkitekniikan rakentamisohjelman ennustetaan toteutuvan nettona 1,4 Me muutettua talousarviota pienempänä uusien alueiden hankkeiden siirtyessä toteutettavaksi myöhemmin.

Liikuntapaikkojen investointimenojen ennustetaan toteutuvan suunnitellusti.

Järvenpään veden investointien ennustetaan toteutuvan muutetun talousarvion mukaisesti.

Osakkeiden ja osuuksien ennakoidaan alittavan talousarvion 0,​2 Me Saunakallion ostoskeskuksen osakkeiden oston toteutuessa talousarviota pienemmällä summalla.

Kehitysinvestointimäärärahojen ennustetaan toteutuvan muutetun talousarvion mukaisina.

Kalustoinvestointien arvioidaan toteutuvan palvelualueilla muutetun talousarvion mukaisesti. ICT-investointien ennustetaan toteutuvan lähes 0,4 Me muutettua talousarviota pienempinä.

Lainamäärä

Ennustettu ​tulorahoitus ei riitä kattamaan investointimenoja, joten niitä joudutaan rahoittamaan lisälainalla ja kassavaroilla. Uutta lainaa otetaan vuoden aikana 11,9 Me ja velkamäärän ennustetaan nousevan 266,6 miljoonaan euroon.​ Tämä tarkoittaa 5 693 euroa/asukas.

Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen

Osavuosiraportissa seurataan strategisten toiminnallisten tavoitteiden toteutumista osana sitovuustasojen raportteja. Taulukoissa on esitetty valtuuston asettamat sitovat strategiset tavoitteet, käyttösuunnitelmissa asetetut lautakuntiin nähden sitovat toimenpiteet, kuvattu sanallisesti alkuvuoden toteumia ja mahdollisia poikkeamia tavoitteesta sekä annettu numeerinen arvio toimenpiteiden toteumasta vuonna 2024. Strategisten tavoitteiden edistämistä tukevat toimenpiteet ovat edenneet pääosin suunnitelmien mukaisesti. 

Konserniyhteistöjen tilanne

Olennaisimpien tytäryhtiöiden talousarviotavoitteiden toteutumista ja yhtiöiden tilaa seurataan osavuosiraportissa. Tärkeimpien tytäryhtiöiden toimittamat selvitykset kuluvan vuoden toiminnasta on esitetty osavuosiraportin liitteenä. Muiden yhteisöjen toiminnassa tapahtuvista poikkeamista ja muista yhteisöihin liittyvistä,​ oleellisista​ kaupungin toimintaan vaikuttavista tekijöistä on raportoitu yhteisön seurannasta ja ohjauksesta vastaavan sitovuustason raportissa.

Raportointikauden toiminta oli tytäryhtiöissä pääosin tavoitteiden mukaista, mutta yksittäisten tavoitteiden toteutumisen kohdalla oli joitakin viivästyksiä. Kevään aikana valmisteltiin ja hyväksyttiin kaupungin ja Mestaritoiminnan välinen palvelusopimus. Tarkemmat palvelukuvaukset ja hinnoitteluperiaatteet hyväksytään syksyllä. Konserniyhtiöissä on selvitetty myös rakenteellisia muutosmahdollisuuksia ja tehty mm. yhtiöittämisselvityksiä hyvinvointialueuudistuksesta johtuen. Sotepalveluihin liittyvissä muissa yhteisöissä on menossa viimeiset kuntayhtymien purut.

Riskienhallintatoimenpiteiden toteutuminen 

Talousarvion valmistelun yhteydessä on analysoitu toimintaympäristön muutoksia ja tunnistettu tavoitteita uhkaavat riskit,​ arvioitu niiden vaikutukset ja laadittu toimenpidesuunnitelmat riskien hallitsemiseksi. Palvelualueet raportoivat riskienhallintatoimenpiteiden toteutumisesta ja vaikuttavuudesta kaupungin johtoryhmälle ja omalle poliittiselle päätöksentekoelimelle osavuosikatsausten ja toimintakertomuksen yhteydessä. Toiminnassa ilmenneiden uusien riskien ja epävarmuuksien osalta arvio on sisällytetty sitovuustasojen olennaisiin tapahtumiin.

Kooste palvelualueiden riskienhallintatoimenpiteiden tilanteesta on esitetty osavuosikatsauksen liitteenä.

KR

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää

  1. esittää kaupunginvaltuustolle,​ että se merkitsee tiedoksi liitteenä olevan osavuosiraportin ajalta 1.1.-​30.6.2024.
  2. merkitä tiedoksi osavuosiraporttiin liitetyt selvitykset tytäryhtiöiden toiminnasta sekä riskien hallintatoimenpiteiden toteutumisesta ajalta 1.1.-​30.6.2024

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus 2.9.2024 § 202 

 

 

 

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää merkitä tiedoksi liitteenä olevan osavuosiraportin ajalta 1.1.-​30.6.2024.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2024 talousarvion kokouksessaan 13.11.2023 § 73. Talousarviota muutettiin kaupunginvaltuuston 11.12.2023 § 92 päätöksellä vuoden 2023 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla Kaupunkikehityksen ja Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen ennakoitujen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella sekä käyttöomaisuuden myyntivoittojen ja maankäyttökorvausten siirtyminen vuodelle 2024.

KV 22.4.2024 § 22 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi ateriapalveluiden hinnankorotuksen tarkennuksen, Terveystalon vastikkeiden määrärahojen poiston, valtionosuudet vuoden 2024 päätösten mukaisiksi, heikennyksen yhteisöverotuloarvioon sekä investointien karsinnat ja niiden välilliset tulosvaikutukset.

KV 27.5.2024 §35 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi vuonna 2023 käyttämättä jääneiden määrärahojen ja määrärahaylitysten siirrot, paikallisen sopimuksen vuoden 2010 tuloksellisuuserän korjaamisesta, yhdistysten tilavuokrien ja avustusten budjetointikorjauksen ja ruotsin kielen lisääntyvien tuntimäärien määrärahalisäyksen sekä Annitädinkylän kunnallistekniikan investointien ja niihin liittyvien maanmyyntien aikaistuksen.

KV 16.9.2024 § 54 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen toiminta-alueittain opiskelevien määrärahalisäyksen, kotikuntakorvausten tarkistuksen OKM:n muutospäätöksen mukaiseksi, Kansakoulunkadun käyttökulujen määrärahan, palolaitoksen myynnin määrärahamuutokset, valtionosuuksien tarkistuksen VM:n muutospäätöksen mukaisiksi, valvontakohteiden tiedonsiirtolaitteiston investointimäärärahasiirron ja Juholanmäen jäähdytyskontin investoinnin lisämäärärahan.

Talousarvion taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan kaupunginhallitukselle ja valtuustolle puolivuosittain,​ minkä lisäksi taloudesta raportoidaan kuukausittain talous- ja konsernijaostolle. Kuukausiraporttiin on sisällytetty tietoa myös kaupungin henkilöstöstä ja toimintaympäristön kehityksestä.

Käyttötalous

Toimintakatteen alijäämän arvioidaan toteutuvan 1,9 Me muutettua talousarviota heikompana.

Palvelualueiden ennustetaan ylittävän muutetun talousarvion kokonaisuudessaan 0,8 Me. Ylitysuhkaa on tilaomistuksessa 0,7 Me, Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella 0,9 Me sekä 0,2 Me työmarkkinatuen kuntaosuudessa. Konsernipalvelut (0,4 Me), Hyvinvoinnin palvelualue (0,5 Me) ja Kaupunkikehitys (0,1 Me) ovat toteutumassa muutettua talousarviota parempana. Tarkastuslautakunta ja kotikuntakorvaukset ovat toteutumassa muutetun talousarvion mukaisesti.

Käyttöomaisuuden nettomyyntivoittojen arvioidaan toteutuvan yli 0,8 Me muutettua talousarviota heikompana.

Järvenpään veden ennustetaan ylittävän muutetun talousarvion mukaisen toimintakatteen 0,3 Me:lla, mutta sitova tulostavoite toteutuu poistojen jäädessä vastaavasti pienemmäksi.

Verorahoitus

Verotulojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisina. Ennuste pohjautuu Kuntaliiton elokuun 2024 veroennustekehikkoon. 

Valtionosuuksien ennustetaan toteutuvan OKM:n syyskuun valtionosuuden korjauspäätösten mukaisesti eli 0,2 Me muutettua talousarviota parempina.

Rahoitusmenot ja-​tulot

Rahoitustuottojen ja -kulujen odotetaan toteutuvan noin 0,6 miljoonaa euroa muutettua talousarviota parempina saatujen osinkotuottojen ja korkosuojausten ansiosta.

Vuosikate
Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan noin 1,1 Me muutettua talousarviota heikompana,​ jolloin vuosikate olisi 18,5 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuonna 2024.

Poistot ja arvonalentumiset
Poistojen ja arvonalennusten ennustetaan alittavan talousarvion noin 250 tuhannella eurolla Järvenpään veden poistojen alittuessa. Investointitoteumien jäädessä talousarviota matalammalle tasolle voi poistoissa syntyä myös suurempi alitus.

Tilikauden yli-​/alijäämä
Tilikauden yli-​/alijäämän arvioidaan toteutuvan noin 0,8 Me muutettua talousarviota heikompana ollen noin 5,8 Me alijäämäinen. Ennusteen toteutuessa kaupungin taseen kumulatiivinen ylijäämä tilikauden lopussa olisi 14,3 Me.

Investoinnit

Investointien ennustetaan toteutuvan nettona noin 15,8 Me muutettua talousarviota pienempinä.

Talonrakennuksen investointimenojen ennustetaan toteutuvan 12,​8 Me talousarviota pienempinä. Investointien karsintapäätös aiheuttaa viipeitä talonrakennuksen investointien toteutusaikatauluihin,​ mistä johtuen merkittävä osa hankkeista siirtyy vuodelle 2025.

Kaupunkitekniikan rakentamisohjelman ennustetaan toteutuvan nettona 1,4 Me muutettua talousarviota pienempänä uusien alueiden hankkeiden siirtyessä toteutettavaksi myöhemmin.

Liikuntapaikkojen investointimenojen ennustetaan toteutuvan muutetun talousarvion mukaisesti.

Järvenpään veden investointien ennustetaan toteutuvan muutetun talousarvion mukaisesti.

Osakkeiden ja osuuksien ennakoidaan alittavan talousarvion 0,​2 Me Saunakallion ostoskeskuksen osakkeiden oston toteutuessa talousarviota pienemmällä summalla.

Maanmyyntitulojen arvioidaan alittavan talousarvion 200te ja maanostojen ennustetaan alittavan talousarvion 1,25 Me. 

Kehitysinvestointimäärärahojen ennustetaan toteutuvan muutetun talousarvion mukaisina.

Kalustoinvestointien arvioidaan toteutuvan palvelualueilla muutetun talousarvion mukaisesti. ICT-investointien ennustetaan toteutuvan lähes 0,4 Me muutettua talousarviota pienempinä.

Lainamäärä

Ennustettu ​tulorahoitus ei riitä kattamaan investointimenoja, joten niitä joudutaan rahoittamaan lisälainalla ja kassavaroilla. Uutta lainaa otetaan vuoden aikana 11,4 Me ja velkamäärän ennustetaan nousevan 266,1 miljoonaan euroon.​ Tämä tarkoittaa 5 682 euroa/asukas. 

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Talous- ja konsernijaosto päättää merkittää liitteen mukaisen talouden toteumaraportin 8/2024 tiedoksi ja lähettää raportin tiedoksi kaupunginhallitukselle. 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa. 

Valmistelija

  • Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2024 talousarvion kokouksessaan 13.11.2023 § 73. Talousarviota on muutettu 4 kertaa.

  1. Talousarviota muutettiin kaupunginvaltuuston 11.12.2023 § 92 päätöksellä vuoden 2023 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla Kaupunkikehityksen ja Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen ennakoitujen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella sekä käyttöomaisuuden myyntivoittojen ja maankäyttökorvausten siirtyminen vuodelle 2024.
  2. KV 22.4.2024 § 22 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi ateriapalveluiden hinnankorotuksen tarkennuksen, Terveystalon vastikkeiden määrärahojen poiston, valtionosuudet vuoden 2024 päätösten mukaisiksi, heikennyksen yhteisöverotuloarvioon sekä investointien karsinnat ja niiden välilliset tulosvaikutukset.
  3. KV 27.5.2024 §35 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi vuonna 2023 käyttämättä jääneiden määrärahojen ja määrärahaylitysten siirrot, paikallisen sopimuksen vuoden 2010 tuloksellisuuserän korjaamisesta, yhdistysten tilavuokrien ja avustusten budjetointikorjauksen ja ruotsin kielen lisääntyvien tuntimäärien määrärahalisäyksen sekä Annitädinkylän kunnallistekniikan investointien ja niihin liittyvien maanmyyntien aikaistuksen.
  4. KV 16.9.2024 § 54 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen toiminta-alueittain opiskelevien määrärahalisäyksen, kotikuntakorvausten tarkistuksen OKM:n muutospäätöksen mukaiseksi, Kansakoulunkadun käyttökulujen määrärahan, palolaitoksen myynnin määrärahamuutokset, valtionosuuksien tarkistuksen VM:n muutospäätöksen mukaisiksi, valvontakohteiden tiedonsiirtolaitteiston investointimäärärahasiirron ja Juholanmäen jäähdytyskontin investoinnin lisämäärärahan.
     

Talousarvion taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan kaupunginhallitukselle ja valtuustolle puolivuosittain,​ minkä lisäksi taloudesta raportoidaan kuukausittain talous- ja konsernijaostolle. Kuukausiraporttiin on sisällytetty tietoa myös kaupungin henkilöstöstä ja toimintaympäristön kehityksestä.

Käyttötalous

Toimintakatteen alijäämän arvioidaan toteutuvan 2 Me muutettua talousarviota heikompana.

Palvelualueiden ennustetaan ylittävän muutetun talousarvion kokonaisuudessaan 0,8 Me. Ylitysuhkaa on tilaomistuksessa 0,6 Me, Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella 1,0 Me sekä 0,2 Me työmarkkinatuen kuntaosuudessa. Konsernipalvelut (0,4 Me), Hyvinvoinnin palvelualue (0,4 Me) ja Kaupunkikehitys (0,3 Me) ovat toteutumassa muutettua talousarviota parempana. Tarkastuslautakunta ja kotikuntakorvaukset ovat toteutumassa muutetun talousarvion mukaisesti.

Käyttöomaisuuden nettomyyntivoittojen sitovuustason arvioidaan toteutuvan lähes 1 Me muutettua talousarviota heikompana.

Järvenpään veden ennustetaan ylittävän muutetun talousarvion mukaisen toimintakatteen 0,3 Me:lla, mutta sitova tulostavoite toteutuu poistojen jäädessä vastaavasti pienemmäksi.

Verorahoitus

Verotulojen ennustetaan toteutuvan 2 Me talousarviota suurempana kunnallisverojen arvioitua parempien tilityksien ansiosta. Ennuste pohjautuu Kuntaliiton syyskuun 2024 veroennustekehikkoon ja tilitysennusteisiin. 

Valtionosuuksien ennustetaan toteutuvan OKM:n syyskuun valtionosuuden korjauspäätösten mukaisesti eli 0,2 Me muutettua talousarviota parempina.

Rahoitusmenot ja-​tulot

Rahoitustuottojen ja -kulujen odotetaan toteutuvan noin 0,6 miljoonaa euroa muutettua talousarviota parempina saatujen osinkotuottojen ja korkosuojausten ansiosta.

Vuosikate
Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan noin 0,8 Me muutettua talousarviota parempana,​ jolloin vuosikate olisi 20,3 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuonna 2024.

Poistot ja arvonalentumiset
Poistojen ja arvonalennusten ennustetaan alittavan talousarvion noin 250 tuhannella eurolla Järvenpään veden poistojen alittuessa. Investointitoteumien jäädessä talousarviota matalammalle tasolle voi poistoissa syntyä myös suurempi alitus.

Tilikauden yli-​/alijäämä
Tilikauden yli-​/alijäämän arvioidaan toteutuvan noin 1,1 Me muutettua talousarviota parempana ollen noin 3,9 Me alijäämäinen. Ennusteen toteutuessa kaupungin taseen kumulatiivinen ylijäämä tilikauden lopussa olisi 16,2 Me.

Investoinnit

Investointien ennustetaan toteutuvan nettona noin 15,4 Me muutettua talousarviota pienempinä.

  • Talonrakennuksen investointimenojen ennustetaan toteutuvan 12,​8 Me talousarviota pienempinä. Investointien karsintapäätös aiheuttaa viipeitä talonrakennuksen investointien toteutusaikatauluihin,​ mistä johtuen merkittävä osa hankkeista siirtyy vuodelle 2025.
  • Kaupunkitekniikan rakentamisohjelman ennustetaan toteutuvan nettona 1,4 Me muutettua talousarviota pienempänä uusien alueiden hankkeiden siirtyessä toteutettavaksi myöhemmin.
  • Liikuntapaikkojen investointimenojen ennustetaan toteutuvan muutetun talousarvion mukaisesti.
  • Järvenpään veden investointien ennustetaan toteutuvan muutetun talousarvion mukaisesti.
  • Osakkeiden ja osuuksien ennakoidaan alittavan talousarvion 0,​2 Me Saunakallion ostoskeskuksen osakkeiden oston toteutuessa talousarviota pienemmällä summalla.
  • Maanmyyntitulojen arvioidaan alittavan talousarvion 0,2 Me ja maanostojen ennustetaan alittavan talousarvion 0,5 Me. 
  • Kehitysinvestointimäärärahojen ennustetaan toteutuvan muutetun talousarvion mukaisina.
  • Kalustoinvestointien arvioidaan toteutuvan palvelualueilla 0,1 Me alle muutetun talousarvion Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella. ICT-investointien ennustetaan toteutuvan lähes 0,5 Me muutettua talousarviota pienempinä.
     

Lainamäärä

Ennustettu ​tulorahoitus ei riitä kattamaan investointimenoja, joten niitä joudutaan rahoittamaan lisälainalla ja kassavaroilla. Uutta lainaa otetaan vuoden aikana 10 Me ja velkamäärän ennustetaan nousevan 264,7 miljoonaan euroon.​ Tämä tarkoittaa 5 653 euroa/asukas. 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Talous- ja konsernijaosto päättää merkittää liitteen mukaisen talouden toteumaraportin 9/2024 tiedoksi ja lähettää raportin tiedoksi kaupunginhallitukselle. 

 

Käsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.   

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Tiedoksi

KH, palvelualueidein johtoryhmät ja talouspäälliköt