Valmistelija
Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi
Perustelut
Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2024 talousarvion kokouksessaan 13.11.2023 § 73. Talousarviota muutettiin kaupunginvaltuuston 11.12.2023 § 92 päätöksellä vuoden 2023 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla Kaupunkikehityksen ja Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen ennakoitujen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella sekä käyttöomaisuuden myyntivoittojen ja maankäyttökorvausten siirtyminen vuodelle 2024. KV 22.4.2024 § 22 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi ateriapalveluiden hinnankorotuksen tarkennuksen, Terveystalon vastikkeiden määrärahojen poiston, valtionosuudet vuoden 2024 päätösten mukaisiksi, heikennyksen yhteisöverotuloarvioon sekä investointien karsinnat ja niiden välilliset tulosvaikutukset. KV 27.5.2024 §35 talousarviomuutoksessa valtuusto hyväksyi vuonna 2023 käyttämättä jääneiden määrärahojen ja määrärahaylitysten siirrot, paikallisen sopimuksen vuoden 2010 tuloksellisuuserän korjaamisesta, yhdistysten tilavuokrien ja avustusten budjetointikorjauksen ja ruotsin kielen lisääntyvien tuntimäärien määrärahalisäyksen sekä Annitädinkylän kunnallistekniikan investointien ja niihin liittyvien maanmyyntien aikaistuksen.
Talousarvion taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan kaupunginhallitukselle ja valtuustolle puolivuosittain, minkä lisäksi taloudesta raportoidaan kuukausittain talousjaostolle. Kuukausiraporttiin on sisällytetty tietoa myös kaupungin henkilöstöstä ja toimintaympäristön kehityksestä.
Käyttötalous
Toimintakatteen alijäämän arvioidaan toteutuvan 1,7 Me muutettua talousarviota heikompana.
Palvelualueiden ennustetaan ylittävän muutetun talousarvion kokonaisuudessaan 0,6 Me. Ylitysuhkaa on tilaomistuksessa 1,1 Me, opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella 0,3 Me sekä työmarkkinatuen kuntaosuudessa 0,4 Me. Konsernipalvelut ja Hyvinvoinnin palvelualue ovat toteutumassa muutettua talousarviota parempana.
Käyttöomaisuuden nettomyyntivoittojen arvioidaan toteutuvan 0,9 Me muutettua talousarviota heikompana.
Järvenpään Veden toimintakatteen ennustetaan toteutuvan 0,3 Me:lla muutettua talousarviota heikompana. Sitova tulostavoite kuitenkin toteutuu suunnittellusti poistojen jäädessä pienemmiksi toimintakatepoikkeamaa vastaavasti.
Verorahoitus
Verotulojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisina. Ennuste pohjautuu Kuntaliiton elokuun 2024 veroennustekehikkoon.
Valtionosuuksien ennustetaan toteutuvan kesäkuun valtionosuuspäätösten mukaisesti eli noin 0,1 Me talousarviota parempina.
Rahoitustuotot ja-kulut
Rahoitustuottojen ja kulujen odotetaan toteutuvan noin puoli miljoonaa muutettua talousarviota parempina saatujen osinkotuottojen ja korkosuojausten ansiosta.
Vuosikate
Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan noin 1,1 Me muutettua talousarviota heikompana, jolloin vuosikate olisi 18,9 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuonna 2024.
Poistot ja arvonalentumiset
Poistojen ja arvonalennusten ennustetaan alittavan talousarvion noin 350 tuhannella eurolla Järvenpään veden poistojen alittuessa. Ennusteessa on huomioitu myös palolaitoksen myynnin vuoksi loppuvuodelta toteutumatta jäävät poistot. Investointitoteumien jäädessä talousarviota matalammalle tasolle voi poistoissa syntyä myös suurempi alitus.
Tilikauden yli-/alijäämä
Tilikauden yli-/alijäämän arvioidaan toteutuvan noin 0,7 Me muutettua talousarviota heikompana ollen noin 5,4 Me alijäämäinen. Ennusteen toteutuessa kaupungin taseen kumulatiivinen ylijäämä tilikauden lopussa olisi 14,7 Me.
Investoinnit
Investointien ennustetaan toteutuvan nettona noin 19 Me talousarviota pienempinä.
Talonrakennuksen investointimenojen ennustetaan toteutuvan 12,8 Me talousarviota pienempinä. Investointien karsintapäätös aiheuttaa viipeitä talonrakennusten investointien toteutusaikatauluihin, mistä johtuen hankkeita siirtyy vuodelle 2025. Lisäksi paloaseman kiinteistön myynnin tasearvo 4,3 Me kirjautuu rakennuksiin ja rakennelmiin tuloksi, mitä ei ole huomioitu talousarviossa.
Kaupunkitekniikan rakentamisohjelman ennustetaan toteutuvan nettona 1,4 Me muutettua talousarviota pienempänä uusien alueiden hankkeiden siirtyessä toteutettavaksi myöhemmin.
Liikuntapaikkojen investointimenojen ennustetaan toteutuvan suunnitellusti.
Järvenpään veden investointien ennustetaan toteutuvan muutetun talousarvion mukaisesti.
Osakkeiden ja osuuksien ennakoidaan alittavan talousarvion 0,2 Me Saunakallion ostoskeskuksen osakkeiden oston toteutuessa talousarviota pienemmällä summalla.
Kehitysinvestointimäärärahojen ennustetaan toteutuvan muutetun talousarvion mukaisina.
Kalustoinvestointien arvioidaan toteutuvan palvelualueilla muutetun talousarvion mukaisesti. ICT-investointien ennustetaan toteutuvan lähes 0,4 Me muutettua talousarviota pienempinä.
Lainamäärä
Ennustettu tulorahoitus ei riitä kattamaan investointimenoja, joten niitä joudutaan rahoittamaan lisälainalla ja kassavaroilla. Uutta lainaa otetaan vuoden aikana 11,9 Me ja velkamäärän ennustetaan nousevan 266,6 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 5 693 euroa/asukas.
Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen
Osavuosiraportissa seurataan strategisten toiminnallisten tavoitteiden toteutumista osana sitovuustasojen raportteja. Taulukoissa on esitetty valtuuston asettamat sitovat strategiset tavoitteet, käyttösuunnitelmissa asetetut lautakuntiin nähden sitovat toimenpiteet, kuvattu sanallisesti alkuvuoden toteumia ja mahdollisia poikkeamia tavoitteesta sekä annettu numeerinen arvio toimenpiteiden toteumasta vuonna 2024. Strategisten tavoitteiden edistämistä tukevat toimenpiteet ovat edenneet pääosin suunnitelmien mukaisesti.
Konserniyhteistöjen tilanne
Olennaisimpien tytäryhtiöiden talousarviotavoitteiden toteutumista ja yhtiöiden tilaa seurataan osavuosiraportissa. Tärkeimpien tytäryhtiöiden toimittamat selvitykset kuluvan vuoden toiminnasta on esitetty osavuosiraportin liitteenä. Muiden yhteisöjen toiminnassa tapahtuvista poikkeamista ja muista yhteisöihin liittyvistä, oleellisista kaupungin toimintaan vaikuttavista tekijöistä on raportoitu yhteisön seurannasta ja ohjauksesta vastaavan sitovuustason raportissa.
Raportointikauden toiminta oli tytäryhtiöissä pääosin tavoitteiden mukaista, mutta yksittäisten tavoitteiden toteutumisen kohdalla oli joitakin viivästyksiä. Kevään aikana valmisteltiin ja hyväksyttiin kaupungin ja Mestaritoiminnan välinen palvelusopimus. Tarkemmat palvelukuvaukset ja hinnoitteluperiaatteet hyväksytään syksyllä. Konserniyhtiöissä on selvitetty myös rakenteellisia muutosmahdollisuuksia ja tehty mm. yhtiöittämisselvityksiä hyvinvointialueuudistuksesta johtuen. Sotepalveluihin liittyvissä muissa yhteisöissä on menossa viimeiset kuntayhtymien purut.
Riskienhallintatoimenpiteiden toteutuminen
Talousarvion valmistelun yhteydessä on analysoitu toimintaympäristön muutoksia ja tunnistettu tavoitteita uhkaavat riskit, arvioitu niiden vaikutukset ja laadittu toimenpidesuunnitelmat riskien hallitsemiseksi. Palvelualueet raportoivat riskienhallintatoimenpiteiden toteutumisesta ja vaikuttavuudesta kaupungin johtoryhmälle ja omalle poliittiselle päätöksentekoelimelle osavuosikatsausten ja toimintakertomuksen yhteydessä. Toiminnassa ilmenneiden uusien riskien ja epävarmuuksien osalta arvio on sisällytetty sitovuustasojen olennaisiin tapahtumiin.
Kooste palvelualueiden riskienhallintatoimenpiteiden tilanteesta on esitetty osavuosikatsauksen liitteenä.
KR
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.
Kokouskäsittely
Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.