Kuvaus
Tausta
MKBuilding Oy (Y-tunnus 2432541-6, jäljempänä myös Palveluntuottaja) on tullut valituksi yhdeksi palveluntuottajaksi (osa-alueet 1 ja 3) oppilaskuljetuspalvelujen kilpailutuksessa 2024.
Järvenpään kaupunginhallitus oli päättänyt kokouksessaan 20.5.2024 oppilaskuljetusten ja muiden tilausajojen hankinnasta § 142 sekä MKBuildingin tarjouksen poissulkemisesta riittämättömistä luvista johtuen § 141.
MKBuilding Oy teki asiasta oikaisuvaatimuksen, jossa se vaati kaupunkia oikaisemaan virheellisen päätöksen sillä perusteella, että se on tarjouksessaan ilmoittanut, että liikenneluvat ovat haussa ja on vakuuttanut, että sopimuksen allekirjoitukseen ja sopimuskauden alkuun mennessä yhtiöllä on riittävät luvat. MKBuilding Oy toimitti oikaisuvaatimuksen liitteenä vaaditun luvan ja se tarkistettiin ja todettiin soveltuvuusvaatimukset täyttäväksi.
Näin ollen kaupunginhallitus 17.6.2024 kumosi aiemman poissulkua koskevan päätöksen sekä hankintapäätöksen osa-alueiden 1 ja 3, Järvenpään kaupungin sisäiset kuljetukset ja Helsinkiin suuntautuvat kuljetukset, osalta ja ratkaisi asian tältä osin uudestaan.
Sopimuskausi alkoi 1.8.2024 ja sen oli tarkoitus päättyä 31.7.2026.
Tilaaja on reklamoinut Palveluntuottajalle Palvelusopimuksessa havaituista puutteellisuuksista useasti. 18.9.2024 Tilaaja lähetti Palveluntuottajalle irtisanomisuhkaisen kuulemispyynnön mm. tilaajavastuulain mukaisten velvoitteiden täyttämisestä työnantajavastuisiin llíittyen. Palveluntuottaja vastasi 25.9.2024 täyttävänsä edellytykset ja että se on rekisteröitynyt ennakkoperintä- ja alv-rekistereihin sekä työnantajarekisteriin.Samassa yhteydessä se on ilmoittanut, ettei sillä ole omia työntekijöitä, vaan se käyttää vuokratyövoimaa.
Tilaajan tietoon on kuitenkin tämän jälkeen tullut, että Vastuu Groupin Luotettava kumppani -raportin mukaan MKBuilding Oy ei ole rekisteröitynyt arvonlisäverorekisteriin Suomessa. Vastaavasti yhtiö ei ole enää myöskään ennakkoperintä- eikä työnantajarekisterissä. Veroviranomainen on tehnyt rekistereistä poistamista koskevat päätökset jo 20.9.2024.
Järvenpään kaupunki (Tilaaja) on lähettänyt MKBuilding Oy:lle reklamaatio- ja kuulemiskirjeen ja ilmoittanut harkitsevansa MKBuilding Oy:n kanssa 17.7.2024 allekirjoittamansa oppilaskuljetuksia (osa-alueita 1 ja 3) koskevan sopimuksen (jäljempänä myös Palvelusopimus) irtisanomista päättymään välittömästi.
Palveluntuottajalle varattiin uudella irtisanomisuhkaisella kuulemispyynnöllä mahdollisuus lausua asian johdosta 11.10.2024 klo 12 mennessä sähköpostilla. Palveluntuottaja toimitti vastineensa määräajassa. Vastineessaan Palveluntuottaja on vedonnut verohallinnon kanssa käymäänsä kirjeenvaihtoon ja 30.9.2024 tehtyyn oikaisuvaatimukseen.
Tilaajavastuulaki
Tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetun lain (tilaajavastuulaki, 1233/2006) tarkoituksena on edistää yritysten välistä tasavertaista kilpailua ja työehtojen noudattamista sekä luoda yrityksille ja julkisoikeudellisille yhteisöille edellytyksiä varmistaa, että niiden kanssa vuokratyöstä tai alihankinnoista sopimuksia tekevät yritykset täyttävät sopimuspuolina ja työnantajina lakisääteiset velvoitteensa. Lain soveltamisalan nojalla Tilaajan tavanomaiseen toimintaan liittyviin koulukuljetuksiin sovelletaan tilaajavastuulakia.
Oppilaskuljetuksia koskevassa Järvenpään kaupungin ja MKBuilding Oy:n välisen sopimuksen kohdassa 8 todetaan, että Palveluntuottaja huolehtii siitä, että Palveluntuottaja ja sen käyttämät alihankkijat täyttävät sopimussuhteen alkaessa ja Sopimuksen voimassaoloaikana Tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetun lain (1233/2006) mukaiset edellytykset eri rekistereihin kuulumisesta ja muista lain tarkoittamista velvoitteista.
Tilaajavastuulain 5.1 §:n 1 kohdan mukaan tilaajan on pyydettävä sopimuspuolelta ja tämän on annettava tilaajalle selvitys siitä, onko yritys merkitty ennakkoperintälain (1118/1996) mukaiseen ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin sekä arvonlisäverolain (1501/1993) mukaiseen arvonlisäverovelvollisten rekisteriin.
Palvelusopimuksen liitteenä olevat JYSE-ehdot
Palveluntuottajan ja Tilaajan välisen palvelusopimuksen 2 kohdan mukaan sopimukseen sovelletaan julkisten palveluhankintojen yleisiä sopimusehtoja (JYSE 2014 Palvelut, tarkastusversio huhtikuu 2022, jäljempänä myös ”JYSE”), ellei sopimuksessa tai sen liitteissä ole nimenomaisesti toisin sovittu.
JYSE-ehtojen kohdan 19.1 mukaan jos hankintaan sovelletaan lakia tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006) on palveluntuottajan toimitettava tilaajalle sopimuskauden aikana 12 kuukauden välein todistus verojen maksamisesta tai verovelkatodistus tai selvitys siitä, että verovelkaa koskeva veronsaajan hyväksymä maksusuunnitelma on tehty sekä todistus eläkevakuutuksen ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen maksamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkevakuutusmaksuja koskeva maksunsaajan hyväksymä maksusuunnitelma on tehty.
JYSE-ehtojen kohdan 19.3. mukaan Tilaajalla on oikeus irtisanoa hankintasopimus päättymään välittömästi, jos palveluntuottaja ei toimita määräajassa kohdissa 19.1 ja 19.2 tarkoitettuja selvityksiä ja todistuksia tai selvityksen tai todistuksen mukaan palveluntuottaja ei ole huolehtinut lakisääteisistä velvoitteista. Ennen hankintasopimuksen irtisanomista tilaajan tulee kirjallisesti huomauttaa palveluntuottajaa laiminlyönnistä ja ilmoittaa sopimuksen irtisanomisen uhasta, ellei laiminlyöntiä korjata tilaajan vaatimassa kohtuullisessa ajassa.
Palveluntuottajan toimittama selvitys
Palveluntuottajan toimittaman selvityksen mukaan se katsoo veroviranomaisen päätökset virheellisiksi ja se on vaatinut päätösten täytäntöönpanon keskeyttämistä ja tehnyt oikaisuvaatimuksen asiassa. Lisäksi Palveluntuottaja kertoo tehneensä uudet hakemukset rekisteröinneistä. Palveluntuottajalla ei ole verovelkaa eikä puutteita veroilmoituksella. Lisäksi se katsoo, ettei Järvenpään kaupungilla ole perusteita irtisanoa tai purkaa palvelusopimusta.
Tilaajan saamien tietojen perusteella Palveluntuottaja ei ole huolehtinut edellä kerrotuista velvoitteistaan ja se on poistettu ennakkoperintä, alv- ja työnantajarekistereistä. Veroviranomainen ei määrää rekistereistä poistamisen täytäntöönpanoa keskeytettäväksi vastaavissa tilanteissa oikaisuvaatimuksen käsittelyn aikana. Palveluntuottaja on selvityksensä mukaan lisäksi ilmoittanut veroviranomaiselle, että sillä on työntekijöitä. Palveluntuottajalla ei kuitenkaan ole työterveyshuoltoa koskevaa sopimusta eikä se ole esittänyt selvitystä työterveyshuollon järjestämisestä, vaikka Tilaajakin on sitä syyskuussa pyytänyt. Tilaajalle Palveluntuottaja on ilmoittanut käyttävänsä vuokratyövoimaa. Palveluntuottaja ei ole siten antanut luotettavaa selvitystä myöskään siitä, millä työvoimalla palvelut tuotetaan.
Muut sopimusrikkomukset
Palveluntuottajan toimintaa ja sopimuksen tarkoituksen toteutumista ovat rasittaneet myös toistuvat puutteet sopimuksen olennaisen tarkoituksen täyttämisessä, jotka ovat johtaneet lukuisiin reklamaatioihin ja niiden johdosta käytäviin palavereihin sopimuskauden alkamisesta näihin päiviin saakka. Ongelmia on ilmennyt erityisesti erityislapsia koskevissa kuljetuksissa, joka on vaarantanut Palveluntuottajan luotettavuuden toimia erityisen haavoittuvassa asemassa olevien lasten kuljettajana. Toistuvina puutteina ovat olleet mm. kuljettajan vaihdoksista ilmoittamatta jättäminen, puhelinnumeroiden puuttuminen, kuljetuspaikkojen osoitteiden epäselvyydet, lasta vastaanottavien yhteystietojen puuttuminen ja erilaisten yhteystietojen epäselvyys. Näistä kaikista Palveluntuottajalle on lähetetty kirjalliset reklamaatiot aina puutteita havaitessa, mutta ongelmat ovat silti jatkuneet.
Palvelusopimuksen kohdassa 20 ”Sopimuksen irtisanominen ja purkaminen” on sovittu lisäksi seuraavaa:
Tilaajalla on oikeus irtisanoa hankintasopimus päättymään välittömästi, jos Palveluntuottajaa rasittaa julkisia hankintoja koskevassa lainsäädännössä tarkoitettu pakollinen poissulkemisperuste tai julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 81 §:n 1 momentin 3-11 kohdissa tarkoitettu harkinnanvarainen poissulkemisperuste, vaikka peruste olisi syntynyt vasta sopimussuhteen alkamisen jälkeen.
Hankintalain 81 §:n 1 momentin 9 kohdan mukaan hankintayksikkö voi päätöksellään sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle ehdokkaan tai tarjoajan, jonka suorituksissa on ollut merkittäviä tai toistuvia puutteita jonkin keskeisen vaatimuksen toteuttamisessa; lisäedellytyksenä on, että puutteet ovat johtaneet kyseisen aikaisemman sopimuksen ennenaikaiseen irtisanomiseen, purkamiseen tai muihin vastaaviin sanktioihin. Lainkohtaa koskevissa esitöissä (HE 108/2016 vp. s. 188) on todettu, että hankintayksikkö voi säännöstä soveltaessa ottaa huomioon tarjoajan muiden hankintayksikköjen kanssa tehdyissä sopimuksissa ilmenneet vakavat puutteet, mikäli ne on dokumentoitu riittävästi ja täyttävät muutoin säännöksen edellytykset. Kaupungilla on tiedossa, että myös useissa muissa kunnissa MKBuildingin oppilaskuljetuksissa on ilmennyt virheitä, joista osassa on päädytty sopimuksen ennenaikaiseen päättämiseen.
Johtopäätökset saadun selvityksen johdosta
Tilaaja katsoo, että Palveluntuottaja ei ole esittänyt sellaista selvitystä, että se olisi osoittanut korjanneensa rekisteröintivaatimuksesta johtuneet puutteellisuudet. Järvenpään kaupunki on hankintayksikkönä velvoitettu noudattamaan tilaajavastuulakia ja tehtyä palvelusopimusta ja sen ehtoja. Näin ollen sopimus on irtisanottava päättymään välittömästi.