Hyvinvointilautakunta, kokous 21.8.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 33 Vapaan sivistystyön selvitystyö

JARDno-2023-820

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kirsi-Marja Karjalainen, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaja, kirsi-marja.karjalainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: hyte-johtaja Kirsi-marja Karjalainen ja Järvenpään Opiston vt. rehtori Jonna Käsmä
 

Taustaa

Nykyinen suomalainen koulutuspolitiikka voidaan jakaa karkeasti kahteen kokonaisuuteen: oppivelvollisten koulutuksiin sekä työikäistä väestöä koskeviin jatkuvan oppimisen palveluihin.

Koulutusjärjestelmän työikäisille tarjottava formaali koulutus (jatkuvan oppimisen palvelut) tuotetaan rahoituskanavittain seuraavasti:

• Vapaa sivistystyö (kansalaisopistojen kurssit, kansanopistokoulutus, taiteen perusopetus)

• Aikuisten perusopetus (kohdentuu merkittävissä määrin maahanmuuttajiin)

• Ammatillinen koulutus (perustutkinnot, ammattitutkinnot, erikoisammattitutkinnot)

• Ammatillinen koulutus (työvoimakoulutukset, muut lyhyt- ja täydennyskoulutukset)

• Aikuislukiokoulutus (koulutus yli 18-vuotiaille)

• Korkeakoulutus (ammattikorkeakoulutus, yliopistokoulutus).

Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) voi antaa luvan koulutuksen järjestämiseen ammatillista koulutusta ja vapaata sivistystyötä varten niin kunnille kuin kuntayhtymille. Kunta voi yhdistää vapaan sivistystyön oppilaitoksensa muuhun ylläpitämäänsä oppilaitokseen. Kaikkia koulutusmuotoja säätelee lait ja asetukset mm. laki ammatillisesta koulutuksesta (531/2017) ja laki vapaasta sivistystyöstä (632/1998). Lisäksi toimintoja säätelevät useat koulutuksen rahoitusta, hallintoa ja henkilöstön kelpoisuutta koskevat lait ja asetukset.

Vapaan sivistystyön (ml. kansalaisopistot) "tarkoituksena on järjestää elinikäisen oppimisen periaatteiden pohjalta yhteiskunnan eheyttä, tasa-arvoa ja aktiivista kansalaisuutta tukevaa koulutusta”. Lain mukaan vapaan sivistystyön toiminnassa korostuu omaehtoinen oppiminen, yhteisöllisyys ja osallisuus. Tarve nopeavaikutteisille lyhytkoulutuksille kasvaa. Osana valtioneuvoston Kestävän kasvun ohjelmaa on parlamentaarisena yhteistyönä laadittu Jatkuvan oppimisen linjaukset. Linjauksilla vastataan tarpeeseen kehittää ja uudistaa osaamista elämän ja työuran eri vaiheissa. Vapaalle sivistystyölle on asetettu jatkuvan oppimisen linjausten myötä uusia tehtäviä. Linjauksissa korostetaan oppimista osana työelämää, jatkuvan oppimisen palvelujärjestelmä kehittämistä ja palvelujen saatavuutta. Kansalaisopistot nähdään osana koulutusjärjestelmää, joka tuottaa koulutuspalveluja työikäiselle väestölle.

Ammatillisella koulutuksella ja kansalaisopistotoiminnalla on omat lakisääteiset tehtävänsä. Yhteiskunnan nopeat muutokset työntävät kuitenkin näitä kahta koulutusmuotoa tiiviimpään yhteistyöhön. Tällaisia toimintaympäristön muutoksia ovat mm. maahanmuuttajien määrän kasvu, rakenteellinen työttömyys, työvoimapula, negatiivinen väestökehitys, Venäjän hyökkäyssota ja yleisen turvallisuudentunteen järkkyminen ja julkishallinnon uudistukset kuten TE2024-palvelut. Muutokset edellyttävät nopeavaikutteisten lyhytkoulutusten jatkuvaa kehittämistä ja määrän kasvattamista. Tähän tarpeeseen OKM sekä työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) ovat perustaneet Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen (Jotpa) vuonna 2021. JOTPA on uusi viranomainen, joka edistää työikäisten osaamisen kehittämistä ja osaavan työvoiman saatavuutta. Keskus tukee koulutusasteiden ja -muotojen yli menevää yhteistyötä ja palvelutuotantoa. Työllisyyspalvelut, kotoutumispalvelut ja jatkuva oppiminen ovat kokonaisuus, jossa kansalaisopiston kurssi- ja koulutustarjonnalla on tulevaisuudessa merkittävä rooli. Erityisesti työllisyyttä ja kotoutumista edistäviin osaamistarpeisiin voi kansalaisopiston joustava toimintatapa tuoda uusia mahdollisuuksia. Ns. aliedustetuille ryhmille ja koto-vieraskielisille suunnatut koulutukset ovat jo tällä hetkellä kansalaisopistojen kurssi- ja koulutustarjontaa. Osaamisen kehittämisessä ei aina ole tarkoituksenmukaista suorittaa tutkintoja tai tutkinnon osia. Näissä tilanteissa voidaan kansalaisopiston kurssitarjonnalla ja räätälöidyillä lyhytkoulutuksilla tuoda kohdennettuja osaamissisältöjä asiakkaille.

Järvenpään opiston nykytila / palvelut

Järvenpään Opisto on vuonna 1947 perustettu vapaan sivistystyön oppilaitos, jonka perustehtävänä on edistää asukkaiden hyvinvointia tarjoamalla mahdollisuuksia opiskeluun, harrastamiseen ja itsensä kehittämiseen. Opisto järjestää myös taiteen perusopetusta ja tilauskoulutusta. Opisto toimii kiinteässä yhteistyössä kaupungin eri palveluiden, järjestöjen, oppilaitosten ja yritysten kanssa koulutustoiminnan järjestämisessä.

Järvenpään Opisto järjestää vuosittain noin 13 000 tuntia opetusta eri ainealueilla (kielet, tietotekniikka, teatteri, liikunta, tanssi, yhteiskunnalliset aineet, musiikki, terveys ja hyvinvointi, kuvataide, keramiikka, elokuva, valokuvaus, tekstiilityö, tekninen työ ja kotitalous). Kursseja järjestetään aikuisille, lapsille, nuorille, perheille, senioreille, maahanmuuttajille ja erityisryhmille. Kursseja on vuosittain noin 700 ja ne ovat pituudeltaan vaihtelevia, yhden päivän lyhytkursseista koko lukuvuoden mittaisiin kursseihin. Opisto järjestää myös kaikille avoimia ja maksuttomia yleisöluentoja sekä tapahtumia.

Järvenpään Opistossa työskentelee 7 vakituista, päätoimista työntekijää ja 1 määräaikainen työntekijä sekä noin 180 osa-aikaista ja määräaikaista tuntiopettajaa. Opiskelijoiden määrä kertaalleen laskettuna on vuosittain noin 5200 ja kurssiosallistumisia on vuosittain noin 9500 (tiedot vuodelta 2022). Opiston toimintaa on noin 30 toimipisteessä ympäri Järvenpäätä.

Järvenpään Opiston toiminta perustuu lakiin vapaasta sivistystyöstä (21.8.1998/632). Laki taiteen perusopetuksesta (21.8.1998/633) määrittää kuvataiteen, käsityötaiteen ja teatteritaiteen perusopetuksen toimintaa.

Selvityksen perusteita

Järvenpään Opiston palveluiden pohdinta osana kaupunkilaisten hyvinvoinnin tukemista on tärkeää. Lukuvuoden 2023-2024 aikana halutaan tarkastella opiston organisoitumista jatkossa. Tarkoituksena on selvittää, miten opiston toiminta olisi taloudellisten ja muiden resurssien puitteissa parasta toteuttaa, jotta opisto vastaa tulevaisuuden tarpeisiin ja vapaalle sivistystyölle asetettuihin tavoitteisiin. Kasvavassa Järvenpään kaupungissa opiston osallistuja- ja opetustuntimäärät ovat nousujohteiset, ja palveluiden tuottaminen nykyisillä resursseilla on käymässä haastavaksi. 

Opiston rehtorin irtisanouduttua apulaisrehtori toimii vt. rehtorina ajalla 2.5.2023-31.7.2024.

Järvenpään kaupungin hallintosääntö § 20 (KV 21.6.2021 § 53) 

KMK, KS

Ehdotus

Esittelijä

Kristiina Soots, palvelualuejohtaja, kristiina.soots@jarvenpaa.fi

Hyvinvointilautakunta päättää, että 

1) käynnistetään selvitys, jonka aikana kartoitetaan, mitä vaihtoehtoja kaupungilla on vapaan sivistyön palveluiden järjestämisessä.

2) selvitys toteutetaan lukuvuoden 2023-2024 aikana.

 

Käsittely

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaja Kirsi-Marja Karjalainen selosti asiaa.  

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.  

Valmistelija

  • Jonna Käsmä, jonna.kasma@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: Järvenpään Opiston vt. rehtori Jonna Käsmä 

Järvenpään hyvinvointilautakunta päätti kokouksessaan 24.5.2023 seuraavasti:

1) Käynnistetään selvitys, jonka aikana kartoitetaan, mitä vaihtoehtoja kaupungilla on vapaan sivistystyön palveluiden järjestämisessä.

2) Selvitys toteutetaan lukuvuoden 2023-2024 aikana.

Selvityksen tarkoituksena oli kartoittaa, miten opiston toiminta olisi taloudellisten ja muiden resurssien puitteissa parasta toteuttaa, jotta opisto vastaisi tulevaisuuden tarpeisiin ja vapaalle sivistystyölle asetettuihin tavoitteisiin. Selvityksessä tuli tarkastella kansalaisopistojen alueellista yhteistyötä sekä yhteistyötä Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudan kanssa.

Tarve kansalaisopistotoiminnan järjestämisen eri vaihtoehtojen selvittämiselle syntyi toimintaympäristön muutoksista, valtionrahoituksen vähentymisestä ja kansallisen jatkuvan oppimisen linjausten periaatteista.

Syksyn 2023 aikana kansalaisopistotoiminnan selvitystyötä tehtiin Järvenpään ja Keravan kaupunkien yhteistyönä sekä koulutuskuntayhtymä Keudan kanssa niiltä osin kuin selvitystyö koski Keudaa. Vaihtoehtoisiksi kansalaisopistotoiminnan järjestämistavoiksi hahmottui kolme vaihtoehtoa: 1) Järvenpään Opisto jatkaa nykyisellään kaupungin ylläpitämänä oppilaitoksena, 2) muodostetaan Järvenpään ja Keravan yhteinen kansalaisopisto toisen näistä kunnista ollessa oppilaitoksen ylläpitäjä ja 3) kansalaisopistotoiminnan ylläpitäminen siirretään Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudan tehtäväksi.

Selvitystyön ensimmäistä osaa käsiteltiin hyvinvointilautakunnan iltakouluissa 8.11.2023 ja 13.12.2023, minkä jälkeen selvitystyötä jatkettiin laatimalla vaikutusten ennakkoarviointi vaihtoehdoista 1 ja 3. Vaihtoehto 2 päätettiin jättää pois jatkoselvityksestä. Jatkoselvitystä koskevat hyvinvointilautakunnan ja Järvenpään kaupunginhallituksen yhteiset iltakoulut pidettiin 12.2.2024 ja 6.5.2024.

Vaikutusten ennakkoarvioinnissa tarkasteltiin vaihtoehtojen 1 ja 3 talousvaikutuksia, kuntalaiselle ja asiakkaalle aiheutuvia vaikutuksia sekä henkilöstö-, organisaatio- ja johtamisvaikutuksia. Talousvaikutuksiin sisältyivät valtionosuuteen, asiakasmaksuihin, hankkeisiin, tilauskoulutuksiin, hallinto- ja tukipalveluihin sekä tiloihin liittyvät näkökulmat. Kuntalais- ja asiakasvaikutuksia tarkasteltiin kurssitarjonnan, kurssipaikkojen ja -tilojen, asiakaspalvelun sekä eri asiakasryhmien näkökulmasta. Henkilöstöön, organisaatioon ja johtamiseen liittyviin vaikutuksiin sisältyivät työn kehittämiseen, tuntiopettajien työmahdollisuuksiin, talouden ja sisältöjen hallintaan, toiminnan ohjaamiseen ja päätöksentekoon sekä toimintakulttuurin kehittämiseen liittyvät näkökulmat.

Kansalaisopistotoiminnan järjestämistä ja organisoitumista tarkastellut työryhmä näkee, että kansalaisopistotoiminnan järjestäminen Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudan ylläpitämänä vahvistaisi kansalaisopistotoimintaa pitkällä aikavälillä. Tämän vaihtoehdon taloudellisia vaikutuksia on kuitenkin tutkittava vielä lisää erityisesti opetustilaratkaisujen näkökulmasta.

Mikäli Järvenpään kaupungin päätöksenä on jatkaa nykyisellä tavalla Järvenpään kaupungin ylläpitämänä kansalaisopistona, selvitystyö ei johda jatkotoimenpiteisiin. Tarvittaessa voidaan myöhemmin palata tarkastelemaan kansalaisopistotoiminnan vaihtoehtoisia järjestämismalleja.

Mikäli päätetään edetä mallilla, jossa Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda on toiminnan ylläpitäjä, asia tuodaan päätöksentekoon hallintosäännön mukaisesti. Tällöin tehtäväksi annetaan muutoksen aikataulutus, yhteistoimintaneuvottelujen aloittaminen sekä liikkeenluovutussopimuksen ja palvelusopimuksen laadinta. Lisäksi ylläpitäjän vaihdokseen on anottava lupa Opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Huomioitavaa on, että ylläpitäjän muutoksen toimeenpano vaatii aikaa ja resursseja (mm. sopimusten laatiminen, palvelussuhteen ehtojen ja tietojärjestelmien yhteensovittaminen sekä ylläpitäjän vaihtumiseen liittyvän prosessin kustannukset). 

Lukuvuoden 2024–2025 aikana opiston toimintaa sopeutetaan valtionosuusrahoituksen leikkaukseen mm. korottamalla kurssihintoja maltillisesti sekä muuttamalla toiminnan painopisteitä. Lisäksi pilotoidaan kotoutumista edistäviä koulutuksia, joilla toteutetaan kansalaisopiston uusia koulutustehtäviä.​ Nykyisellä mallilla toimiminen on mahdollista toistaiseksi em. sopeutukset ja toiminnan muutokset huomioiden.​ Maan hallituksen säästötoimenpiteet toisaalta ammatilliseen koulutukseen ja toisaalta kuntien valtionosuuskokonaisuuteen on huomioitava lopullisia päätöksiä tehtäessä.​

Opistoselvitys esitellään ja voidaan todeta laadituksi hyvinvointilautakunnan kokouksessa.

Järvenpään kaupungin hallintosääntö Luku 2 § 21 (KV 27.5.2024 § 34)

KS

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Kristiina Soots, palvelualuejohtaja, kristiina.soots@jarvenpaa.fi

Hyvinvointilautakunta päättää merkitä tiedoksi vapaan sivistystyön selvityksen ja lähettää sen tiedoksi kaupunginhallitukselle. Mahdollinen muutos nykytilanteeseen tuodaan päätöksentekoon erikseen.

 

Käsittely

 

Tämä pykälä käsiteltiin § 31 jälkeen.  

Vt. Järvenpään Opiston rehtori Jonna Käsmä selosti asiaa. 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Tiedoksi

Järvenpään Opiston vt. rehtori, kaupunginhallitus, hyvon talouspäällikkö