Talousjaosto, kokous 31.5.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 18 Vuoden 2025 talousarvion laatiminen

JARDno-2024-785

Valmistelija

  • Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Näkymä taloussuunnittelukauteen 

Kaupungin taseessa oli vuoden 2023 lopussa 20,1 miljoona euroa kertynyttä ylijäämää. Kaupungin tulos on tämänhetkisten ennusteiden mukaan kuluvana vuonna 5,7 miljoonaa euroa alijäämäinen. Ylijäämäpuskuria olisi näin ollen vuoden lopussa jäljellä 14,4 Me. Päivitetyn investointien toteuma-arvion ja tilinpäätösennusteen mukaisesti kuluvana vuonna otetaan lisää velkaa otetaan 13,6 miljoonaa euroa, jolloin sitä on vuoden lopussa 268,4 miljoonaa euroa. ​​​​Talousarvion (KV 27.5.) muutosesityksen mukaisesti toteutuessaan kaupungin tulos olisi -4,7 Me alijäämäinen, ylijäämäpuskuria olisi vuoden lopussa 15,4 Me ja lisää velkaa otettaisiin 33,1 Me, jolloin sitä olisi vuoden lopussa 287,9 Me.

Kuntakenttään on viime vuosina kohdistunut suuria muutoksia. Viimeisimpien soteuudistukseen liittyvien laskelmien mukaisesti soteuudistus heikentää Järvenpään verorahoitusta pysyvästi 6,7 miljoonalla eurolla ja väliaikaisesti vuosina 2025-27 1,9 miljoonalla eurolla vuosittain. Kuntakentän uudistukset jatkuvat 2025, kun TE-palvelujen järjestämisvastuu siirtyy kunnille ja Keski-Uudenmaan kuntien työllisyysalue aloittaa toimintansa Järvenpää vastuukuntanaan. Valmistelussa on myös muita merkittäviä uudistuksia, kuten valtionosuusjärjestelmän uudistus 2026 ja kiinteistöverouudistus 2026/27, joiden kuntakohtaisista vaikutuksista ei toistaiseksi ole käytettävissä edes alustavia tietoja. Taloussuunnitelmavuosien verorahoituksen tasoon liittyy näin ollen jälleen merkittäviä epävarmuuksia. 

Tämänhetkisin tiedoin kaupungin verorahoitus on heikkenemässä tehtäviin nähden. Investointeihin kohdistuu keväällä 2024 hyväksytyistä karsinnoista huolimatta jälkeen uusia korotuspaineita ja tehtävien lisääntyessä, palvelutarpeiden muuttuessa  ja kustannusten kasvaessa toiminnan menopaineet ovat nekin huomattavia. Korkotasoissa on viitettä laskusuunnasta ja investointien siirtymät karsintapäätösten seurauksena vähentävät poistojen tulosvaikutusta lähivuosina ja helpottavat näin osaltaan kaupungin haastavaa taloustilannetta. Nykyisillä veroasteilla, investoinneilla, palveluilla ja kustannustasoilla kaupungin rahoitus on riittämätön kattamaan sekä toiminnasta että investoinneista aiheutuvat menot.    

Kehyksen laadintaperiaatteet 

Kehys laaditaan vuosiksi 2025-25. Aikaisempien vuosien laadintaperiaatteiden mukaisesti sitovuustasojen määrärahat ovat nettositovia koko taloussuunnitelmakauden osalta. Näin ollen, mikäli sitovuustasolla jää käyttämättä määrärahaa vuodelta 2025,​ voivat lautakunnat esittää vuoden 2025 tilinpäätöksen laadinnan yhteydessä käyttämättä jääneiden määrärahojen siirtämistä tuleville vuosille. Vastaavasti mikäli määräraha ylittyy,​ tulee lautakunnan esittää viimeistään vuoden viimeiselle valtuustolle, miten ylitys tullaan kattamaan saman taloussuunnitelmakauden eli vuosien 2026-​28 määrärahasta.

Rakenteelliset muutokset 

Uudeksi valtuuston sitovuustasoksi esitetään vuodesta 2025 alkaen Keski-Uudenmaan TE-palveluja. TE-alueen käynnistyminen vaikuttaa Hyvinvoinnin palvelualueen vastuisiin, mitkä muutokset tullaan huomioimaan kehyslaskennassa. Myös opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen ja kotikuntakorvausten määrärahajakoa esitetään tarkistettavaksi. 

Taloussuunnitelmakehyksen valmistelun reunaehdot

Kehyksen laadinnassa huomioidaan kaupungin nykyinen taloustilanne sekä viimeisimmät taloussuunnitelmakautta koskevat verotulo- ja valtionosuusennusteet, viimeisimmät käytettävissä olevat tiedot kuntien muuttuvista tehtävistä, rahoitus- ja kustannuseristä sekä kehyksen laadinta-aikataulussa päivitetttävät investointiohjelmatiedot. 

Taloussuunnitelmakehys valmistellaan siten, että kaupungin strategiassa esitetyt taloustavoitteet toteutuvat vuosina 2026 ja 2030. Tavoitteena on, että taseen kertynyt ylijäämä on vuonna 2030 vähintään 25 miljoonaa euroa ja lainamäärä korkeintaan 301 miljoonaa euroa. Taloustavoitteisiin pääsemiseksi: 

  • Toiminnassa
    • varmistetaan jo tehtyjen sopeutuspäätösten 2020-23 ja 2024-25 toimeenpano
    • päätettyjen sopeutustoimien toimeenpanossa ei käytetä lomautuksia eikä irtisanomisia tilanteessa, jossa palvelukysyntä pysyy ennallaan
    • ei lisätä uusia toimintaan kohdistuvia toimenpiteitä
    • muutostekijöinä huomioidaan vain pakottavat muutokset toiminnassa (lait ja asetukset, muut sitovat päätökset ja sopimuskorotukset)
  • Investoinneissa
    • huomioidaan investointiohjelmien päivityksessä tunnistetut aikataulumuutostarpeet 
    • investointeihin hyväksytään vain pakottavat korotukset ja lisäykset
  • Veroperusteissa
    • pyritään säilyttämään kaupungin kilpailukyky alueellisessa veroperustevertailussa
    • kunnallis- tai kiinteistöveroastetta muutetaan tarvittaessa tavoitteiden saavuttamiseksi.
       

Prosessin eteneminen

Kaupunginhallitus antaa taloussuunnitelmakehyksen ja laadintaohjeet 17.6.2024. Samassa kokouksessa käsitellään myös alustava investointiohjelma.Lautakunnat tekevät raamin mukaiset talousarvioesityksensä syyskuun aikana ja antavat samassa aikataulussa lausuntonsa investointiohjelmaan.    

Investointiohjelma, talousarvio​ ja -​suunnitelma sekä veroperusteet tuodaan samanaikaisesti kaupunginhallituksen käsittelyyn lokakuussa ja kaupunginvaltuuston päätettäväksi 11.11.2024.  

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Talousjaosto päättää hyväksyä taloussuunnitelmakehyksen valmistelun reunaehdot esittelytekstissä esitetyn mukaisesti.  

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Tiedoksi

KH, johtoryhmä, palvelualueiden johtoryhmät, taloustyöryhmä