§ 38 Päätös tietopyyntöön / Helsingin Sanomat

Lataa 

JARDno-2024-551

Päätöspäivämäärä

26.4.2024

Päätöksen tekijä

Opetusjohtaja

Päätöksen peruste

Oleellisia lainkohtia päätöksessä:  

Julkisuuslaki 22 § 1 mom, jonka mukaan ”Viranomaisen asiakirja on pidettävä salassa, jos se tässä tai muussa laissa on säädetty salassa pidettäväksi tai jos viranomainen lain nojalla on määrännyt sen salassa pidettäväksi taikka jos se sisältää tietoja, joista on lailla säädetty vaitiolovelvollisuus.”  

Perusopetuslaki 29 § ja 3a § Oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön sekä lapsen edun ensisijaisuus  

Perustuslaki 7 § Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen  

Perustuslaki 10 § Yksityiselämän suoja  

Perustuslaki 22 § Perusoikeuksien turvaaminen  

Lapsen oikeuksien sopimus, artikla 3 

Kuvaus

Helsingin Sanomat on pyytänyt 8.4.2024 kaupunkiin saapuneella sähköpostilla Järvenpään kaupungille tietoa, onko tietty alaikäinen lapsi muuttanut kaupungistamme Vantaalle ja tietoa, mikä oli hänen edellinen koulunsa. 

Tietoja on ilmoitettu käytettävän journalistisessa tarkoituksessa. 

Ratkaisuvallan peruste: Järvenpään kaupungin hallintosääntö 53 §.

Päätös

Päätän, että pyydettyjä asiakirjoja ei luovuteta pyytäjälle. 

Lähtökohtaisesti oppilasrekisterin tieto on julkista siltä osin, kuin se koskee seikkaa, että onko opiskelija ollut oppilaana tietyssä koulussa. Tyypillistä on, että koulut esimerkiksi luovuttavat medialle tietoja valmistuneista opiskelijoista, elleivät opiskelijat ole kieltäneet tietojensa luovuttamista. Esimerkiksi nimenomaista rekisteröidyn suostumusta ei ole katsottu edellytettävän ao. tiedon luovutukseen.  

Julkisuuslaki antaa viranomaiselle myös harkintavaltaa määritellä tieto salassa pidettäväksi. Salassapito tulee kuitenkin pohjautua lakiin perustuvaan valtuutukseen.  

Vantaan rikostapaus herättää maassamme runsasta keskustelua ja sen vaikutukset esimerkiksi sosiaalisen median keskusteluissa ovat laajoja. Keskustelu on aggressiivista ja jyrkkää sekä varsin usein asiatonta ja omiaan heikentämään siihen mukaan vedettyjen yksityisyyttä, turvallisuutta ja kotirauhaa.  

Sananvapaus, julkisuus ja toisaalta yksityisyys, yksityiselämän suoja, kotirauha sekä henki ja terveys ovat kaikki keskeisiä perusoikeuksia. Kun otetaan huomioon, että koulun velvollisuus on suojella oppilaitaan, katsoo Järvenpään kaupunki, erityisesti riskin kohdistuessa alaikäisiin asiassa sivullisiin, että tiedon luovuttaminen tässä tapauksessa on erityistilanne, jossa se on oikeutettu kieltäytymään tietoa luovuttamasta.  

Kotirauhan lisäksi on perustuslailla suojattuna julkisrauha. Yksi julkisrauhan soveltamisalue ovat koulut.  

Järvenpään kaupunki toteaa, että kyseessä on sivullisten henkilöiden suoja Järvenpäässä, mutta laajemminkin. Oleellista on, että rikoksesta epäiltyyn koululaiseen yhdistyy julkisuudessa väite häneen kohdistuvasta kiusaamisesta edellisessä koulussa. On mahdollista poissulkutekniikalla sulkea pois ne oppilaitokset, joissa rikoksesta epäilty koululainen ei ole ollut oppilaana. Tällöin lopputuloksena on, että joko tiedon luovutuksella tai poissulkutekniikalla etsitty koulu oppilaineen leimataan julkisuudessa erittäin raskaasti, vaikka uutinen sinänsä olisi asianmukainen.   

Korkein hallinto-oikeus on antanut äskettäin ennakkopäätöksen 2024:59, jossa on puntaroitu sivullisten henkilöiden oikeussuojaa. Siinä on annettu tärkeä merkitys tapauksen kannalta ulkopuolisten tahojen suojaamiseen ja heidän yksityisyyteensä. Vaikka ao. päätös käsitteleekin erityistä ja varsin ainutlaatuista oikeustapausta, on sen ennakkotapausarvo nimenomaan sivullisten yksityisyyden painottamisessa ja sivullisten oikeussuojan punninta siten soveltuu myös nyt käsillä olevaan tilanteeseen.  

Allekirjoitus

Opetusjohtaja, Arja Korhonen

Organisaatiotieto

Opetuspalvelut