Valmistelija
Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi
Perustelut
JÄRVENPÄÄN KAUPUNGIN VUODEN 2023 TILINPÄÄTÖS
Kuntalain 113 § 1 mom. mukaan kunnan tilinpäätös on kuitenkin laadittava 3 kuukauden kuluessa tilivuoden päättymisestä eli maaliskuun loppuun mennessä.
Kaupungin tilinpäätös vuodelta 2023 on valmis luovutettavaksi tilintarkastajille tarkastettavaksi ja tarkastuslautakunnalle arvioitavaksi. Kaupunginvaltuusto käsittelee tilinpäätöksen kesäkuun loppuun mennessä.
Kuntalain 114 §:n mukaan kunnan, joka tytäryhteisöineen muodostaa kuntakonsernin, tulee laatia ja sisällyttää tilinpäätökseensä konsernitilinpäätös. Konsernitilinpäätös tulee laatia samalta päivältä kuin kunnan tilinpäätös. Konsernitilinpäätös laaditaan konserniyhteisöjen taseiden ja tuloslaskelmien sekä niiden liitetietojen yhdistelmänä. Konsernitilinpäätökseen sisällytetään lisäksi konsernin rahoituslaskelma, jossa annetaan selvitys kuntakonsernin varojen hankinnasta ja niiden käytöstä tilikauden aikana.
Tilinpäätöksen allekirjoittavat kaupunginhallituksen jäsenet sekä kaupunginjohtaja.
TOIMINTAKERTOMUS
Kuntalain 115 §:n mukaan toimintakertomuksessa on esitettävä selvitys valtuuston asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta kunnassa ja kuntakonsernissa. Toimintakertomuksessa on myös annettava tietoja sellaisista kunnan ja kuntakonsernin talouteen liittyvistä olennaisista asioista, joista ei ole tehtävä selkoa kunnan tai kuntakonsernin taseessa, tuloslaskelmassa tai rahoituslaskelmassa. Jos kunnan taseessa on kattamatonta alijäämää, toimintakertomuksessa on tehtävä selkoa talouden tasapainotuksen toteutumisesta tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman ja toimenpideohjelmien riittävyydestä talouden tasapainottamiseksi. Kunnanhallituksen on toimintakertomuksessa tehtävä esitys tilikauden tuloksen käsittelystä.
TULOSLASKELMA
Käyttötalous
Toimintakatteen alijäämä oli vuonna 2023 noin 103 miljoonaa euroa, mikä on 1,5 miljoonaa euroa muutettua talousarviota heikompi. Toimintakatteen aloijäämä oli 155 miljoonaa euroa pienempi kuin vuonna 2022 hyvinvointialueuudistuksen myötä vähentyneiden palvelujen vuoksi.
- Palvelualueiden yhteenlasketut toimintakatteet toteutuivat noin 1,3 Me talousarviota heikompina. Konsernipalvelujen toteuma oli 0,3 Me ja Hyvinvoinnin palvelualueen 0,2 Me talousarviota parempi. Ylitystä syntyi muutettuun talousarvioon nähden opetuksessa ja kasvatuksessa 1,5 Me, kaupunkikehityksessä 0,2 Me ja työmarkkinatuen kuntaosuudessa 0,1 Me. Tilaomistus ja kotikuntakorvaukset toteutuivat lähes muutetun talousarvion mukaisesti.
- Järvenpään Vesi -liikelaitoksen toimintakate toteutui 0,2 Me muutettua talousarviota heikompana.
- Käyttöomaisuuden nettomyynti ja maankäyttökorvaukset sitovuustaso toteutui lähes muutetun talousarvion mukaisesti.
Vuosikate vuodelta 2023 oli noin 34,3 Me, kun se edellisenä vuonna oli 17,7 Me. Vuosikate parani hyvinvointialueuudistusta edeltävien vuosien verohäntien ansiosta noin 12 miljoonaa ja valtionosuuksien liikamaksujen ansiosta 4,1 miljoonaa euroa. Valtionosuuksien liikamaksut peritään takaisin vuosina 2025-2027. Vuosikate vuonna 2023 oli 738 euroa/asukas ja 387 euroa/asukas vuonna 2022.
Verotuloja kertyi vuoden aikana 123,9 Me ja ne laskivat 46,4 % edellisvuotisesta. Pudotus johtuu hyvinvointiuudistuksen mukaisesta 12,64 %-yksikön kunnallisveroprosentin ja 1/3 yhteisöverotulo-osuuksien leikkauksesta. Koko vuoden toteuma ylitti muutetun talousarvion 3 miljoonalla eurolla.
- Kunnallisverotulot ylittivät talousarvion palkkatulojen myönteisen kehityksen ansiosta. Verotulot ylittivät alkuperäisen talousarvion 4,7 Me ja muutetun talousarvion 2,7 Me. Kunnallisverojen verohäntä oli arviolta 11,3 Me.
- Yhteisöverot toteutuivat 0,6 Me talousarviota parempina lähinnä verohännän ansiosta, joka oli arviolta lähes 0,7 Me.
- Kiinteistöverotulot toteutuivat 0,3 Me talousarviota heikompana.
Valtionosuuksia saatiin vuoden aikana 18,8 Me ja ne laskivat yli 26 miljoonaa eli 58,1 % edellisvuotisesta. Valtionosuudet toteutuivat 0,2 Me muutettua talousarviota parempina johtuen kuntaliitosavustuksiin käyttämättä jääneiden määrärahojen palautuksesta valtionosuuksiin (155te) ja OKMn valtionosuuksien tarkistuksesta (75te). Valtionosuuksiin sisältyi noin 4,1 miljoonaa euroa hyvinvointialueuudistuksen lopullisen rahoituslaskelman mukaista liikamaksua, joka peritään kaupungilta takaisin vuosina 2025-2027.
Rahoitustuotot ja -kulut toteutuivat noin 0,3 Me muutettua talousarviota parempina saatujen osinkotuottojen ja muiden rahoitustuottojen vuoksi.
Poistoja ja arvonalennuksia toteutui noin 24,5 Me, mikä oli 1,9 Me talousarviota vähemmän. Poistojen alitus johtui talousarviota pienemmistä investoinneista ja alaskirjausten ylitys aiheutui Kartanon koulun teknisen tilan siiven alaskirjauksesta.
Tilikauden ylijäämä oli 9,9 miljoonaa euroa eli se toteutui 4,1 Me muutettua talousarviota parempana ja oli 13,8 miljoonaa euroa parempi kuin vuonna 2022. Alkuperäinen talousarvio tehtiin 14,7 miljoonaa euroa ylijäämäiseksi.
Kuntalain 115 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimintakertomuksessa tehtävä esitys tilikauden tuloksen käsittelystä. Toimintakertomukseen on kirjattu, että kaupunginhallitus esittää tilikauden ylijäämän 9 917 406,60 euroa lisätään edellisten tilikausien ylijäämään.
RAHOITUSLASKELMA
Investoinnit
Nettoinvestoinnit toteutuivat noin 18,8 Me muutettua talousarviota pienempinä ollen noin 29,5 Me. Merkittäviä alituksia muutettuun talousarvioon nähden syntyi talonrakennuksessa (5,6 Me), kunnallistekniikassa (3 Me), liikuntapaikoissa (3,4 Me), ICT- ja irtaimistoinvestoinneissa (1,3 Me) sekä veden investoinneista (1 Me). Alitukset johtuvat pääosin hankkeiden venymisestä vuodelle 2024. Osakkeisiin ja osuuksiin kirjattiin tuloksi Keusoten kuntayhtymäosakkeiden tasearvo (3,5 Me) yhtymän purkauduttua. Kaikki sitovat investointimäärärahat maanmyyntiä ja talonrakennuksen kaupungin varikkohanketta lukuunottamatta alittivat muutetun talousarvion.
Rahoitus
Kaupungin lainamäärä vuoden lopussa oli noin 254,8 Me, kun se vuotta aikaisemmin oli 251,4 Me. Asukasta kohden lainaa oli 5 481 euroa. Lainamäärä kasvoi vuoden aikana noin 3,3 Me. Tulorahoituksella katettiin 92,6 % investoinneista.
TASE
Kaupungin taseen loppusumma 31.12.2023 oli 415,7 Me. Taseen loppusumma kasvoi 1,7 Me edellisen vuoden taseeseen (414,0 Me) verrattuna.
Taseen kertynyt ylijäämä oli tilikauden ylijäämäkirjauksen jälkeen 20,1 Me eli 433 euroa/asukas. Vuonna 2022 ylijäämää oli 10,4 miljoonaa ja 227 euroa asukasta kohden. Kertynyttä ylijäämää heikensi vuoden 2023 kirjanpitoon tehty 184 t€ suuruinen korjauskirjaus liittyen hyvinvointialueelle siirtyneiden henkiköiden vuoden 2022 lomapalkkavelkaan.
KONSERNI
Konsernilaskelmissa on otettu huomioon tytäryhtiöt, kuntayhtymät ja osakkuusyhtiöt. Kaupungin toiminnan näkökulmasta olennaisimmat tytäryhtiöt ovat Järvenpään Mestariasunnot Oy, Mestaritoiminta Oy, Koy Järvenpään Terveystalo ja Järvenpään Pysäköinti Oy sekä vuonna 2022 perustettu Koy Ainolan Pysäköinti.
Koko kaupunkikonsernin tilikauden ylijäämä oli 9,5 Me, kun se vuotta aiemmin oli -4,0 Me.
Koko konsernin tasearvo 31.12.2023 oli 609,6 Me. Tasearvo laski edellisvuotisesta 62,5 Me.
Konsernin lainakanta oli yhteensä 450,2 Me ja asukasta kohden 9 686 euroa. Konsernin lainakanta laski -21,8 miljoonalla eurolla vuodesta 2022. Asukaskohtainen lainamäärä vuotta aiemmin oli 10 344 euroa.
Konsernitaseen kertynyt ylijäämä on 10,9 Me. Asukaskohtaisesti konsernitaseen kertynyttä ylijäämää oli vuoden lopussa 235 euroa/asukas, kun se vuoden 2022 lopussa oli vain 38 euroa/asukas. Kriisikuntakriteerien mukaan arviointimenettely voidaan käynnistää, jos asukasta kohden laskettu kertynyt alijäämä on kunnan viimeisessä konsernitilinpäätöksessä vähintään 1 000 euroa ja sitä edeltäneenä vuonna vähintään 500 euroa.
Kaupungin asukasluku oli ennakkotietojen mukaan vuoden lopussa 46 475 eli kasvua kertyi edellisvuodesta 845 asukasta, mikä vastaa 1,9%
Riskienhallintatoimenpiteiden toteutuminen 2023
Talousarvion 2023 valmistelun yhteydessä analysoitiin toimintaympäristön muutoksia ja tunnistettiin tavoitteita uhkaavat riskit, arvioitiin niiden vaikutukset ja laadittiin toimenpidesuunnitelmat riskien hallitsemiseksi. Palvelualueet raportoivat riskienhallintatoimenpiteiden toteutumisesta kaupungin johtoryhmälle ja omalle poliittiselle päätöksentekoelimelle osavuosikatsausten ja toimintakertomuksen yhteydessä. Kooste palvelualueiden vuoden 2023 talousarviovaiheessa tunnistamien riskienhallintatoimenpiteiden tilanteesta ja arvio toimenpiteiden tuloksellisuudesta on esitetty tilinpäätöksen liitteissä ja yhteenveto on koostettu toimintakertomukseen.
Konserniyhteistöjen tilanne 2023
Olennaisimpien tytäryhtiöiden talousarviotavoitteiden toteumista ja yhtiöiden tilaa seurataan osavuosiraportissa ja toimintakertomuksessa. Tytäryhtiöiden toimittamat selvitykset menneen vuoden toiminnasta on käsitelty talousjaostossa 1.3.2024 ja esitetty talousjaoston täydennyspyynnön mukaisesti täsmennettyinä tilinpäätöksen liitteenä. Lisäksi yhteenveto tärkeimmistä tapahtumista on koostettu toimintakertomukseen. Kuntayhtymien ja muiden kaupungin osin omistamien yhteisöjen toiminnassa tapahtuvista poikkeamista ja muista yhteisöihin liittyvistä, oleellisista kaupungin toimintaan vaikuttavista tekijöistä on raportoitu yhteisön seurannasta ja ohjauksesta vastaavan sitovuustason toimintakertomusosiossa.
KR
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.