Perustelut
Taustaa
Keskustan valtuustoryhmän valtuutettu Anna Pulkkinen ja 28 muuta valtuutettua jättivät kaupunginvaltuuston kokouksessa 12.6.2023 valtuustoaloitteen kotihoidontuen kuntalisän eli Järvenpää-lisän käyttöönottamisen selvityksestä. Kaupunginhallitus päätti lähettää kaupunginvaltuuston kokouksessa 12.6.2023 saapuneen valtuustoaloitteen kotihoidontuen kuntalisän eli Järvenpää-lisän käyttöönottamisen selvityksen opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle valmisteltavaksi. Asia oli 7.11.2023 opetuksen ja kasvatuksen lautakunnassa ja tuli uudelleen valmisteltavaksi erityisesti talouden laskelmien osalta. Opetus- ja kasvatuslautakunta käsitteli asiaa kokouksessaan 7.11.2023 ja palautti asian valmisteluun. Selvitystä on täydennetty kustannusvaikutuksilla eri vaihtoehdot huomiden.
Kotihoidontuen kuntalisä
Alle 3-vuotias lapsi, joka ei ole varhaiskasvatuksessa on oikeutettu kotihoidon tukeen. Kotihoidon tuki muodostuu kaikille maksettavasta lakisääteisestä hoitorahasta 341,69 euroa/ lapsi/ kk sekä tulojen ja perheen koon mukaan määräytyvästä hoitolisästä 0-182,86 euroa/ lapsi/ kk. Kotihoidontuen kuntalisä on kunnan vapaaehtoinen tuki, jota maksetaan alle 3-vuotiasta lastaan kotona hoitavalle huoltajalle. Tällä hetkellä Järvenpäässä ei ole käytössä kotihoidontuen kuntalisää.
Kotihoidontuen kuntalisän kustannukset
Lasten kotihoidon tuen kuntalisän suuruus Suomessa oli vuonna 2020 keskimäärin 171 e/kk/lapsi. Mikäli Järvenpäässä kotona olevista alle 3-vuotiaista lapsista maksettaisi kotihoidon tuen kuntalisää 100 e/kk/lapsi olisivat kustannukset marraskuussa 2023 olevalla lapsimäärällä (739 lasta) 886 800 euroa vuodessa, mikäli kotihoidon tukea maksettaisi 150 e/kk/lapsi kustannukset olisivat 1 330 200 euroa vuodessa ja mikäli kotihoidon tukea maksettaisi 300 e/kk/lapsi kustannukset olisivat 2 660 400 euroa vuodessa.
Kuntalisä/kk/alle 3-vuotias |
Kustannukset/vuosi* |
100 |
886 800 |
150 |
1 330 200 |
300 |
2 660 400 |
|
*Laskettu 15.11.2023 lapsimäärällä |
Kotihoidontuen kuntalisän nettovaikutukset varhaiskasvatukseen
Kotihoidon tuen nettovaikutuksia varhaiskasvatukseen on laskettu kolmen skenaarion kautta 100, 150 ja 300 e/kk/lapsi ja erikseen varhaiskasvatuksessa olevien yli 3-vuotiaita sisarusten jäädessä varhaiskasvatukseen ja yli 3-vuotiaiden sisarusten siirtyessä kotihoitoon.
Kuntalisä olisi kustannusneutraali 100 e/kk kustannuksella, mikäli 60 kokovuotista alle 3-vuotiasta siirtyisi varhaiskasvatuksesta kotihoitoon. Tässä vaihtoehdossa pohjaoletuksena on, että näiden kotihoitoon siirtyvien alle 3-vuotiaiden vanhemmat sisarukset pysyisivät varhaiskasvatuksessa. Kotihoitoon siirtyvien varhaiskasvatuksessa olevien alle 3-vuotiaiden osuus olisi 10%
Kuntalisä olisi kustannusneutraali 100 e/kk kustannuksella, mikäli 53 kokovuotista alle 3-vuotiasta siirtyisi varhaiskasvatuksesta kotihoitoon ja heidän yli 3-vuotiaat varhaiskasvatuksessa olevat sisaruksensa siirtyisivät myös kotihoitoon. Kotihoitoon siirtyvien varhaiskasvatuksessa olevien alle 3-vuotiaiden osuus olisi 9%
Kuntalisä olisi kustannusneutraali 150 e/kk kustannuksella, mikäli 94 kokovuotista alle 3-vuotiasta siirtyisi varhaiskasvatuksesta kotihoitoon. Tässä vaihtoehdossa pohjaoletuksena on, että näiden kotihoitoon siirtyvien alle 3-vuotiaiden vanhemmat sisarukset pysyisivät varhaiskasvatuksessa. Kotihoitoon siirtyvien varhaiskasvatuksessa olevien alle 3-vuotiaiden osuus olisi 15%.
Kuntalisä olisi kustannusneutraali 150 e/kk kustannuksella, mikäli 82 kokovuotista alle 3-vuotiasta siirtyisi varhaiskasvatuksesta kotihoitoon ja heidän yli 3-vuotiaat varhaiskasvatuksessa olevat sisaruksensa siirtyisivät myös kotihoitoon. Kotihoitoon siirtyvien varhaiskasvatuksessa olevien alle 3-vuotiaiden osuus olisi 13%.
Kuntalisä olisi kustannusneutraali 300 e/kk kustannuksella, mikäli 215 kokovuotista alle 3-vuotiasta siirtyisi varhaiskasvatuksesta kotihoitoon. Tässä vaihtoehdossa pohjaoletuksena on, että näiden kotihoitoon siirtyvien alle 3-vuotiaiden vanhemmat sisarukset pysyisivät varhaiskasvatuksessa. Kotihoitoon siirtyvien varhaiskasvatuksessa olevien alle 3-vuotiaiden osuus olisi 35%.
Kuntalisä olisi kustannusneutraali 300 e/kk kustannuksella, mikäli 184 kokovuotista alle 3-vuotiasta siirtyisi varhaiskasvatuksesta kotihoitoon ja heidän yli 3-vuotiaat varhaiskasvatuksessa olevat sisaruksensa siirtyisivät myös kotihoitoon. Kotihoitoon siirtyvien varhaiskasvatuksessa olevien alle 3-vuotiaiden osuus olisi 30%.
Varhaiskasvatuksen järjestäminen
Varhaiskasvatuslain mukaan kunnan on järjestettävä varhaiskasvatusta siinä laajuudessa ja sellaisin toimintamuodoin kuin kunnassa esiintyvä tarve edellyttää. Järvenpään kaupunki järjestää varhaiskasvatusta kunnallisena päiväkotitoimintana ja perhepäivähoitona sekä lisäksi yksityistä varhaiskasvatusta palvelusetelitoimintana ja ruotsinkielistä varhaiskasvatusta ostopalvelutoimintana.
Varhaiskasvatuksen järjestämisen tavoitteet
Vuonna 2018 voimaan tulleen varhaiskasvatuslain, valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman ja Orpon hallitusten hallitusohjelmien yhtenä tavoitteena on ollut tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lisääminen varhaiskasvatuksen osallistumisastetta kasvattamalla. Lisäksi varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatusta suunniteltaessa, järjestettäessä tai tuotettaessa ja siitä päätettäessä on ensisijaisesti huomioitava lapsen etu. Erityisen tärkeää varhaiskasvatus on epäedullisissa sosioekonomisissa olosuhteissa eläville lapsille. Varhaiskasvatukseen osallistumisen merkitystä korostetaan tasa-arvoisen oppimisen ja koulutukseen osallistumismahdollisuuksien ensimmäisenä askeleena.
Järvenpään varhaiskasvatuksen palveluverkko
Järvenpään varhaiskasvatuksen palveluverkkoa on tarkasteltu vuoteen 2040 saakka eri skenaarioilla koskien erityisesti varhaiskasvatuksen osallistumisastetta. Alle 3-vuotiaiden osallistumisaste varhaiskasvatukseen on ollut kasvussa niin, että vuonna 2020 se oli 38%, vuonna 2022 41% ja vuonna 2023 sen ennustetaan olevan 45%. Vaikka osallistumisaste nousisi arvioitua korkeammaksi erityisesti alle 3-vuotiaiden osalta, palveluverkko pystyy vastaamaan varhaiskasvatuksen palvelutarpeeseen.
Varhaiskasvatuksen henkilöstön saatavuus
Varhaiskasvatuksen henkilöstön saatavuus on Järvenpäässä valtakunnallisesti kohtuullisella tasolla ja sen eteen tehdään koko ajan töitä mm. palkkausta parantamalla, monimuotokoulutuksia, rekrytointia ja rekrytointimarkkinointia kehittämällä sekä valmentavaan johtamiseen ja yhteisöohjautuvuuteen satsaamalla.
Yllä esitetyillä perusteilla esitämme, ettei Järvenpäässä oteta käyttöön kotihoidontuen kuntalisää.
Ehdotus
Esittelijä
-
Arja Korhonen, opetusjohtaja, arja.korhonen@jarvenpaa.fi
Opetus- ja kasvatuslautakunta päättää
- hyväksyä edellä selosteessa olevan vastauksen aloitteeseen "Kotihoidontuen kuntalisän eli Järvenpää-lisän käyttöönottamisen selvitys"
- todeta aloitteen osaltaan loppuun käsitellyksi.
- esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuusto päättää todeta aloitteen loppuun käsitellyksi.
- todeta, että aloite ja siihen annettu vastaus saatetaan valtuustolle tiedoksi hallintosäännön 71.3 §:n mukaisesti kerran vuodessa viimeistään maaliskuun loppuun mennessä valtuuston käsiteltäväksi toimitettavan koonnin yhteydessä.
Käsittely
Varhaiskasvatusjohtaja Ulla Lehtonen selosti asiaa.
Reetta Nick ehdotti Riitta Keinänen-Korpelan kannattamana, että asia palautetaan valmisteluun. Perustelut on toimitettu lautakunnan jäsenille ja virkamiehille sähköpostitse.
Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettu ehdotus asian palauttamisesta valmisteluun, joten oli äänestettävä. Hyväksyttiin äänestystavaksi sähköinen äänestys, jota täydennetään tarvittaessa nimenhuutoäänestyksellä, sekä äänestysjärjestykseksi seuraava:
JAA 2: esittelijän pohjaehdotus
EI 8: palautusehdotus Nick
Puheenjohtaja totesi palautusesitys Nickin tulleen lautakunnan päätökseksi 8–2.
Päätös
Päätettiin palauttaa asia valmisteluun.