§ 20 Perusopetuksen toimintakertomuksen 2022-2023 hyväksyminen

Lataa 

JARDno-2023-1418

Päätöspäivämäärä

7.9.2023

Päätöksen tekijä

Opetusjohtaja

Päätöksen peruste

Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen toimivallan siirtäminen (Opka 24.1.2023 § 3) 

Kuvaus

Opetusjohtaja on hyväksynyt 10.10.2022 §35 koulujen lukuvuoden 2022-​2023 vuosisuunnitelmat.  Koulujen vuosisuunnitelmissa määrätään perusopetusasetuksen 9 §:n mukaisesti opetuksen yleisestä järjestämisestä,​ opetustunneista ja opetuksen yhteydessä järjestettävästä muusta toiminnasta sekä työajoista ja koulun ulkopuolella annettavasta opetuksesta. 

Koulut ovat lukuvuoden päättyessä laatineet toimintakertomuksen tilasto-​osan sekä arvioineet lukuvuoden kehittämiskohteiden tavoitteiden toteutumista. Koulujen toimintakertomukset hyväksyy opetusjohtaja. Opetusjohtaja esittelee Opetus-​ ja kasvatuslautakunnalle keskeiset tunnusluvut. Yhteenveto on erillisenä liitteenä.  

Oppilasmäärät
Vuosisuunnitelmassa oppilasmäärät ilmoitetaan valtakunnallisen tilastointipäivän,​ syyskuun 20. päivän tilanteen mukaisesti.  Oppilasmäärä 20.9.2022 oli 4552 oppilasta (4463 edellisenä tilastopäivänä) ja lukuvuoden päättyessä 3.6.2023 kokonaisoppilasmäärä oli 4585 (4491) eli 33 oppilasta enemmän kuin syyskuun tilastointipäivänä. 

Suurin koulukohtainen perusopetuksen oppilasmäärän muutos syyskuun tilastointipäivän ja lukuvuoden päättymispäivän välillä liittyi Oinaskadun yksikön oppilaiden siirtymiseen Haarajoelta Kinnarin koulun alaisuuteen. Seuraavaksi eniten muutosta on tapahtunut Harjulan koulussa, jossa lisäystä 5 oppilasta. Vähennystä oli eniten Koivusaaren koululla -7 oppilasta. Valmistavan opetuksen oppilasmäärä kasvoi Saunakallion koululla 19 oppilaalla.  

Oppilaiden kotikunnat 
Järvenpään perusopetuksen kouluissa opiskeli perusopetuksessa lukukauden 2022 lopussa 84 ulkopaikkakuntalaisista oppilasta eli 1,​8 % kaikista oppilaista (ed. vuonna 68 opp. 1,5 %). Eniten ulkopaikkakuntalaisia lapsia oli Helsingistä ja Tuusulasta (15) Sipoosta (13) sekä Keravalta ja Espoosta (8).   

Kolmiportaisen tuen toteutuminen 
Tehostettua oppimisen tukea sai koulujen ilmoituksen mukaan 20.9.2022 668 (613) ja lukuvuoden päättyessä 763 (702) oppilasta,​ mikä on 61 oppilasta edellisvuoden kesäkuun tilastotietoa suurempi. 

Erityistä oppimisen tukea saavia oppilaita oli tilastointipäivänä 20.9.2022 kouluissa yhteensä 411 (404). Lukuvuoden päättyessä erityistä tukea saaneita oppilaita oli 410 (422) eli 9,​1 % oppilaista. Edellisen lukuvuoden 2021-​ 2022 lopussa erityistä tukea saavia oli 422,​ 9,​5 % oppilaista. Erityistä tukea saaneiden oppilaiden määrä on vähentynyt edellisvuodesta 12 oppilaalla. 

Opetustuntimäärät  
Tuntimäärien toteutuma on esitetty vuosiviikkotunteina (vvh),​ joka on saatu jakamalla tuntien kokonaismäärä lukuvuoden työviikkojen (38) määrällä. Lukuvuoden aikana kouluissa on toteutunut yhteensä 24,3 vuosiviikkotuntia vähemmän kuin vuosisuunnitelmissa on vahvistettu;​ erotus on 0,​31% tuntimäärästä. Edellisenä lukuvuotena toteutumat ovat olleet 0,38% ja 25,2 vuosiviikkotuntia. Lukuvuonna 2022-​2023 eniten poikkeamaa oli tukiopetuksessa –​ 33,5 vvh. Tukiopetuksesta on toteutunut 76,9% (edellisenä lukuvuotena 76,9%)  vuosisuunnitelmissa vahvistetuista tuntimääristä. Tukiopetukseen varataan joka vuosi enemmän tuntiresurssia kuin sitä pystytään käytännössä toteuttamaan lukuvuoden aikana. Tukiopetuksen vähempään toteutumiseen vaikuttivat mm. tilajärjestelyt ja erilainen tarve eri vuosina. Osa tukiopetuksen resurssista on käytetty yhteisopettajuuden tai samanaikaisopettajuuden järjestämiseen. Tämä on koettu usein tehokkaampana tapana tukea oppilaan oppimista kuin ylimääräinen tukiopetus. 

Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetustuntien määrä kasvoi edellisvuoteen verrattuna 134 vvh. Valmistavan opetuksen oppilasmäärä kasvoi tilastopäivän 98 (19) oppilaasta 125 (30) oppilaaseen lukuvuoden päättyessä.  Valmistavaa opetusta annettiin Kartanon ja Saunakallion koulun ryhmien lisäksi muilla kouluilla integroituna yleisopetukseen. 

Koululaisten iltapäivätoiminta 
Koululaisten iltapäivätoimintaan osallistui 589 (548) lasta tilastointipäivänä 20.9 2022 lisäys edelliseen vuoteen on 41 lasta. Toimintaa järjestivät kaupunki 16 (16),​ seurakunta 3 ja Kristillinen koulu 2 ryhmässä,​ Edelliseen lukuvuoteen verrattuna on lisäystä 1 Kristillisen koulun ryhmä. Kunta saa valtionosuutta toiminnan järjestämiseen toteutuneiden ohjaustuntien perusteella. Toiminta on perheille maksullista. 

Koululaisten kerhotoiminta
​​​​​​
Syyslukukaudella 2022 toteutui 20 (edellisenä lukuvuonna 19) kerhoa,​ 278 (203) kerhotuntia ja toimintaan osallistui 300 (177) oppilasta. Kevätlukukaudella 2023 toteutui 26 (17) kerhoa,​ 438,5 (284) kerhotuntia ja toimintaan osallistui 306 (226) oppilasta. Koko lukuvuoden aikana kerhotunteja toteutui yhteensä 716,5 (487) ja toiminta tavoitti 381 (262) oppilasta. Kerhotunteja toteutui 229,5 h enemmän ja toiminta tavoitti 80 oppilasta enemmän kuin edellisellä lukukaudella. 

Kerhotoiminta toteutetaan Opetushallituksen myöntämän hankerahoituksen turvin. Hankerahoitusta oli käytössä kerhotoiminnan kehittämiseen ajalle 1.8.2022 -30.6.2023 26 000€. Kerhotoiminnan määrä on lähtenyt Koronan jälkeen kasvuun. Ohjaushenkilöstön saamisessa on ollut edelleen haasteita. Hankerahoitusta on käytettävissä seuraavalle kaudelle 20.000€, mutta hankerahoituksen jatkuvuus tulevaisuudessa on edelleen epävarmaa. 

Perusopetuksen yhteiset painopistealueet ja kehittämiskohteet lukuvuodelle 2022 – 2023 ovat:  

  • Hyvinvointitaidot   
  • Perustaitojen vahvistaminen   

Lisäksi hankkeiden kautta vahvistettiin mm.  joustavaa esi- ja alkuopetusta, sitouttavaa kouluyhteisötyötä sekä kaikille yhteistä koulua.  

Kouluilla on voinut olla yhteisten kehittämiskohteiden lisäksi omia koulukohtaisia kehittämiskohteita.  

Muuta huomioitavaa lukuvuonna 2022-2023 
Lukuvuoden aikana kohdattiin haasteita yhä lisääntyneen lasten ja nuorten pahoinvoinnin vuoksi. Pahoinvointi näkyi kouluissa mm. poissaoloina ja häiriökäyttäytymisenä. Etenkin pienten oppilaiden osalta myös väkivalta ja ennakoimaton käytös lisääntyi. Lukuvuoden aikana panostettiin moniin hyvinvointitaitoihin, esimerkiksi kaveritaitoihin, ryhmässä toimimiseen sekä liikkumisen lisäämiseen. Oman vivahteensa lukuvuoteen toi Ukrainan sodan myötä kaupunkiin sijoittuneet ukrainalaiset. Perusopetusikäisten ukrainalaisten valmistava opetus järjestettiin Kartanon ja Saunakallion kouluilla. Edellisvuoteen verrattuna lisättiin viisi suurta valmistavan opetuksen ryhmää.  

 

Päätös

Päätän hyväksyä perusopetuksen lukuvuoden 2022-​2023 toimintakertomuksen liitteineen. 

Allekirjoitus

Arja Korhonen, opetusjohtaja

Organisaatiotieto

Opetuksen ja kasvatuksen palvelualue