§ 2 Markkinointiviestinnällinen yhteistyö, toimintatavat ja periaatteet

Lataa 

JARDno-2023-1043

Päätöspäivämäärä

25.8.2023

Päätöksen tekijä

Viestintäjohtaja

Päätöksen peruste

Hallintosääntö (KV 21.6.2021 § 53) § 38.1 Viestintäjohtajalla on viestintä- ja markkinointiryhmää kuultuaan oikeus antaa kaikkia kaupungin yksiköitä koskevia suosituksia ja ohjeita viestintään ja markkinointiin liittyen.

Kuvaus

Järvenpään kaupungilla ei ole aikaisemmin ollut omaa erityistä linjausta markkinointiviestinnällisen yhteistyön pelisäännöistä. Perinteisesti on puhuttu sponsoroinnista, mutta ilmaisu markkinointiviestinnällinen yhteistyö kertoo paremmin siitä, että kyseessä on nimenomaan markkinointiviestinnän ehdoilla tehty yhteistyö, ei avustus tai vastikkeeton tuki.

Paikallisten toimijoiden kanssa on tehty sopimuksia markkinointiviestinnällisestä yhteistyöstä viestinnän budjetista ja viestintäjohtajan päätöksellä. Toiminnan läpinäkyvyyden ja toimijoiden yhdenvertaisen kohtelun näkökulmasta on tärkeää, että kunnalla on jatkossa markkinointiviestinnälliseen yhteistyöhön sovitut periaatteet.

Markkinointiviestinnällistä yhteistyötä voidaan tehdä tapahtuman, toiminnan, henkilön tai organisaation kanssa. Yhdessä sovitun markkinointiviestinnän vastikkeena voi olla joko raha tai tuotteiden tai palvelujen tarjoaminen. Markkinointiviestinnällistä yhteistyötä tehdään erityisesti urheilun ja kulttuurin eri aloilla. Se on aina nimenomaan vastikkeellista yhteistyötä kahden eri osapuolen välillä. Se on tai voi olla merkittävä markkinointiviestinnän keino.  Kaupungin näkökulmasta tämä voi tarkoittaa esimerkiksi positiivisen mielikuvan vahvistamista ja näin vahvistaa kaupungin vetovoimaisuutta.

Kaupungin yheistyökohteisiin kuuluvat urheilua, liikuntaa ja terveitä elintapoja edistävät järvenpääläiset urheilu- ja liikuntatoimijat sekä kulttuuria edistävät järvenpääläiset kulttuuritoimijat sekä hyvinvointia ja terveyttä edistävät yhdistykset ja yhteisöt.

Markkinointiviestinnällinen yhteistyö sisältyy viestinnän budjettiin. Yhteistyökumppaneiden valinnoissa tehdään yhteistyötä eri palvelualueiden, erityisesti hyvinvoinnin palvelualueen kanssa.

Yhteistyön uusista toimintatavoista ja periaatteista viestitään järjestöille ja seuratoimijoille eri mediakanavien ja tapaamisten kautta.

 

Päätös

Päätän hyväksyä liitteessä 1 esitetyt markkinointiviestinnällisen yhteistyön toimintatavat ja periaatteet Järvenpäässä.

Allekirjoitus

viestintäjohtaja Heli Komulainen

Organisaatiotieto

Konsernipalvelut