Perustelut
Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2023 talousarvion ja vuosien 2023-26 taloussuunnitelman kokouksessaan 12.12.2022 § 100. Nyt esitettävien vuoden 2023-26 talousarvio- ja taloussuunnitelmamuutosten yhteenveto on esitetty liitteessä 1 ensimmäisenä. Yhteenvedon jälkeen kukin muutoskokonaisuus on esitetty erikseen esittelytekstissä olevassa järjestyksessä.
Käyttötalousosa
Vuodelta 2022 käyttämättä jääneiden määrärahojen ja määrärahaylitysten siirrot vuosille 2023-25
Talousohjausmallin mukaisesti talousarvioon ei lähtökohtaisesti tehdä talousarviomuutoksia. Useampivuotinen sitova talousohjelma tarkoittaa, että yhden vuoden määrärahojen ylittyminen tai alittuminen ei ole ratkaisevaa, vaan sitovuustason talouden pitää pysyä tasapainossa koko talousohjelmakaudella. Talousohjausmallin mukaisesti yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan ylittyminen tulee kattaa seuraavien vuosien määrärahasta ja vastaavasti yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan alittuminen voidaan käyttää seuraavina vuosina.
Mikäli yhtenä talousarviovuonna säästynyt määräraha halutaan käyttöön ohjelmakauden seuraaville vuosille, tulee lautakunnan tehdä tilinpäätöksen valmistuttua esitys määrärahan käytöstä talousohjelmavuosina. Käyttämättä jäänyttä määrärahaa ei voi kohdentaa pysyviin menolisäyksiin. Määrärahaylityksien osalta tulee ennen talousarviovuoden päättymistä hakea lisämäärärahaa ja esittää valtuustolle, miten yhden vuoden ylitys katetaan tulevien vuosien määrärahoista. Mikäli ylitystarve realisoituu vasta tilinpäätökseen, tuodaan vastaava sopeutusesitys tuleville talousohjelmavuosille käsittelyyn siirtomäärärahakäsittelyn yhteydessä.
Sitovuustasoittain enimmillään siirrettävissä olevan määrärahan määrittelyssä on huomioitu mahdolliset poikkeukselliset erät, joiden käyttämättä jäämistä ei voi katsoa palvelualueen omaksi aikaansaannokseksi. Vastaavasti erät, joiden ylittyminen on aiheutunut koronan vaikutuksista, budjetointivirheestä tai muusta palvelualueen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolisesta tapahtumasta, on tekijät huomioitu sopeutettavaa summaa määriteltäessä. Siirrettävissä olevat summat sekä tehdyt siirtoesitykset palvelualueittain ovat seuraavat:
- Konsernipalvelut 762 t€ --> 637 t€ Konsernipalveluihin, 80 t€ Hyvinvoinnin palvelualueelle vuodelle 2023 ja 45 t€ vuodelle 2024.
- Tilaomistus 118 t€ --> 96 t€ vuodelle 2023 ja 22 t€ vuodelle 2024.
- Kaupunkikehitys 97 t€ --> 77 t€ käyttötalouteen vuodelle 2023 ja 10 t€ vuodelle 2024 sekä 10t€ kunnallistekniikan infran peruskorjausinvestointeihin.
- Käyttöomaisuuden myyntivoitot ja maankäyttökorvaukset -1,7 M€ --> -1,7 M€ vuodelle 2023.
- Järvenpään vesi 211 t€ --> 211 t€ vuodelle 2023.
Hyvinvoinnin ja Opetuksen ja kasvatuksen sitovuustasot ylittivät talousarvionsa. Tulevilta vuosilta sopeutettavat summat ovat seuraavat:
- Hyvinvointi 179 t€ --> 60 t€ vuodelle 2024 ja 119 t€ vuodella 2025.
- Opetus ja kasvatus 678 t€ --> 200 t€ vuodelle 2024 ja 478 t€ vuodelle 2025.
Hyvinvoinnin palvelualueen ylityksestä osa selittyi koronan aiheuttamilla tulomenetyksillä ja osa Opetuksen ja kasvatuksen ylityksestä aiheutui ennakoimattomasta palvelutarpeen kasvusta (varhaiskasvatus, valmistava opetus) sekä koronan aiheuttamista hankinnoista ja sijaiskuluista. Näiltä osin palvelualueille ei kohdennettu lisäsopeutusvelvoitetta vuosille 2023-25.
Järvenpään Veden johtokunnan esitys siirtomäärärahan käyttökohteista ja määrärahan kattamisesta talousohjelmakauden aikana on esitetty liitteenä.
Vuosittainen kooste siirtomäärärahaesityksistä ml. konsernipalvelujen ja tilaomistuksen siirtomäärärahaesitykset on esitetty liitteessä 2. Esitykset heikentävät toimintakatetta vuonna 2023 2,8 M€ sekä parantavat toimintakatetta 2024 183 t€ ja 2025 597 t€. Lisäksi esitykset lisäävät investointimenoja 10 t€ vuodelle 2023.
Varhaiskasvatusmaksulain muutoksen mukainen määrärahasiirto
Vuosien 2023-2026 taloussuunnitelmassa varauduttiin varhaiskasvatusmaksulain muutokseen, jonka seurauksena varhaiskasvatusmaksujen tulorajoja madallettiin 1.3.2023 alkaen noin kolmanneksella. Varaus toimintatuottojen vähenemiseen tehtiin konsernipalvelujen määrärahaan, josta se on lakimuutoksen sisällön ja toteutusaikataulun vahvistuttua tarpeen siirtää opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle. Määrärahaa siirretään 526te vuodelle 2023 ja 600 t€ vuosille 2024-26. Muutoksella ei ole kaupunkitasolla toimintakatevaikutusta.
Kotikuntakorvausten maksatuksen oikaisu
Valtionvarainministeriö on antanut 1.3.2023 VN/33144/2022 päätöksellään on päättänyt oikaista kuntien kotikuntakorvausten maksatusta. Järvenpäälle muutospäätös parantaa nettokotikuntakorvauksia noin 7 t€:lla. Kotikuntakorvauksia esitetään tarkennettavan päätöksen mukaisiksi.
Yhdistysten tilavuokrien ja avustusten budjetoinnin korjaus
Vuonna 2022 käynnistettiin muutos, jossa yhteisöjen tilavuokrissa siirrytään vaiheittain käytäntöön, jossa vuokralainen maksaa tiloista markkinavuokraa ja Hyvinvoinnin palvelualue myöntää yhteisölle hakemuksen perusteella vuokra-avusta, jolloin tilasubventiona näkyvä sisäinen vuokra muuttuu ulkoiseksi kuluksi. Vuodelle 2023 budjetointia tehdessä arvio tulevista avustettavista yhdistysten vuokrista oli suurempi kuin lopullinen vuokrakokonaisuus. Tämän seurauksena oikaistaan budjetointia vähentäen tilaomistuksen ulkoista vuokratuloa ja hyvinvoinnin palvelualueen avustusmenoa. Muutoksella ei ole vaikutusta kaupungin toimintakatteeseen.
Tuloslaskelmaosa
Valtionosuuksien tarkennus
Valtionvarainministeriö on antanut 30.12.2022 VN/33144/2022 päätöksen kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta ja veroperustemuutoksista johtuvien verotulomenetysten korvauksesta vuonna 2023, jonka mukaan Järvenpäälle maksetaan kokonaisuudessaan 18,6 Me valtionosuuksia vuonna 2023. Talousarviossa käytettyjen ennakollisten laskelmien mukaan valtionosuutta olisi kertynyt 18,7 Me. Valtionosuuksia esitetään tarkennettavan VM:n päätöksen mukaiseksi eli laskettavan 90 t€.
Rahoituskustannusten lisäys
Taloussuunnitelman vuosien 2023 ja 2024 korkolaskentaan sisältyi virhe, minkä lisäksi ennakoitua korkeammalle noussut korkotaso edellyttää taloussuunnitelman korkokustannusvarauksen tarkennusta. Taloussuunnitelmaan esitetään lisättäväksi korkokustannuksia vuodelle 2023 3200te, 2024 2200te ja vuosille 2025-26 1000te. Muutos heikentää kaupungin tulosta ja lisää lainanottoa vastaavasti.
Investointiosa
Vuonna 2022 kesken jääneiden investointien määrärahasiirrot vuodelle 2023
Investointimäärärahasiirtoesitykset on esitetty hankkeittain liitteessä 3.
ICT investointien seuranta keskittyi vuoden 2023 talousarviossa palvelualueilta konsernipalveluihin. Kaupungin kesken jääneistä ICT hankkeista jäi vuonna 2022 varatuista määrärahoista käyttämättä 516 t€, josta esitetään siirrettävän vuodelle 2023 514 t€.
Irtaimistoinvestoinneissa esitetään Konsernipalveluissa 68 t€, Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella 183 t€ ja Hyvinvoinnin palvelualueella 95 t€ määrärahasiirtoa vuodelle 2023. Yhteensä irtaimistomäärärahoja esitetään siirrettäväksi 346 t€.
Kehitysinvestoinneista hankkeita joihin myönnetty määrärahoja vuodelle 2022, mutta siirtyivät vuodelle 2023 jäi käyttämättä 288 t€, josta esitetään siirrettävän 287 t€ vuodelle 2023.
Talonrakennuksen hankkeista vuodelle 2022 varatuista määrärahoista jäi viivästysten vuoksi käyttämättä 4,6 M€, josta esitetään siirrettäväksi 3,2 M€ vuodelle 2023.
Kunnallistekniikan vuoden 2022 investointimäärärahasta jäi vuonna 2022 kokonaisuudessaan käyttämättä 8 M€. Käyttämättömästä määrärahasta esitetään siirrettäväksi peruskorjaushankkeista 1,3 M€ ja uusien alueiden hankkeista 2,9 M€ eli yhteensä 4,3 M€ vuodelle 2023 jatkuviin ja toteutuviin hankkeisiin. Pitemmälle siirtyneiden hankkeiden määrärahasiirrot huomioidaan osana investointiohjelman ja taloussuunnitelman laadintaa vuosilla 2024 ja 2025. Vuonna 2022 käynnistyväksi suunnitelluista hankkeista mm. Jampan keskus, Sävelpuiston sekä Väylän rakentamishankkeet siirtyivät vasta suunnittelukaudella toteutuviksi.
Liikuntapaikkainvestointien määrärahasta jäi käyttämättä kokonaisuudessaan 1,8 M€, josta esitetään 1,2 M€ määrärahan siirtoa vuodelle 2023.
Järvenpään veden investoinnit
Vuonna 2022 Järvenpään Veden investointeihin oli varattuna 6,769 Me, josta jäi käyttämättä 2,470 Me. Sitovuustasona on Järvenpään Veden investoinnit yhteensä. Suurimmat säästöt syntyi Lehmustien ja Kuuselankadun hankkeiden aloittamisen siirtymisestä vuodelle 2023, Sävelpuiston hankkeen viivästymisestä sekä Yhteiskuoulun alueen talousarviota pienempänä toteutuneista kustannuksista. Vuodelle 2023 ei investointiohjelmassa ole varattu määrärahaa Pietilän yritysalueen eikä Väylän ja Elyn hankkeiden vesihuoltoon. Ainolan keskuksen hanke jatkuu vuonna 2023. Vuodelle 2023 esitetään siirrettäväksi 2,170 Me erillisen liitteen mukaisesti.
Investointien määrärahasiirtoesityksissä on huomioitu vain vuodelle 2023 siirtyvät hankkeet. Siltä osin, kun hankeaikataulut (erityisesti kunnallistekniikan investoinnit) ovat viivästyneet enemmän, vuosille 2024 tai 2025, muutokset huomioidaan osana investointiohjelman ja taloussuunnitelman laadintaa.
Tekniset korjaukset talousarvioon
Käyttötalous: Talousarviokirjassa on Käyttöomaisuuden nettomyynti ja maankäyttökorvaukset sitovuustason taulukossa numerovirhe. Suunnitelmavuosien toimintakatteen summa on korjattu, vastaamaan tuotot ja kulut rivien mukaista summaa, jonka tuloksena toimintakate on taulukossa 2 t€ pienempi vuosina 2024-2026, ja taulukon sitova toimintakate vuosina 23-26 on 28 937t€. Talousarvion alkuperäisissä kokonaisluvuissa toimintakate on huomioitu oikein ja korjaus kohdistuu ainoastaan käyttöomaisuuden nettomyynti ja maankäyttökorvaukset taloustavoitteiden taulukkoon.
Investoinnit: Talousarviokirjassa on esitetty lautakuntien raporteissa aineettomat investoinnit. Aineettomat investoinnit eivät kuitenkaan ole lautakunnittain valtuustoon nähden sitovia. Aineettomat investoinnit ovat vuodesta 2023 alkaen kokonaisuudessaan sitovia Konsernipalveluiden sitovuustasolla ICT-investointeina.
Korjaukset on huomioitu talousarviomuutoksissa.
Yhteenveto
Esitetyt muutokset heikentävät talousarviovuoden 2023 toimintakatetta 2,8 M€ ja vuosikatetta 6,1 M€ ja tilikauden alijäämää vastaavasti. Muutetun talousarvion mukainen ylijäämä on 8,6 M€. Esitetyt muutokset lisäävät vuoden 2023 investointimenoja yhteensä 12,0 M€. Kokonaisuutena muutosten seurauksena vuonna 2023 otetaan lainaa 18 M€ voimassa olevaa talousarviota enemmän. Vuoden 2024 toimintakatetta muutokset parantavat 183 t€ ja vuoden 2024 597 t€, mutta rahoitustuotot ja -kulut heikentävät tulosta ja lisää lainanottoa vuonna 2024 2 M€, vuonna 2025 0,4 M€ ja vuonna 2026 1 M€.
KR
***********
Esityslistan julkaisun jälkeen on päivitetty liite 1 "TA-muutos" 15.5.2023.
**********