JARDno-2023-707
Liikenneinsinöörin toimivalta: Kaupunkikehityslautakunta 3.11.2022 § 86, toimivalta Kaupunkikehityksen palvelualueella 1.1.2023 alkaen. LIITE A, viranhaltijoiden päätösvalta, § 5 Liikenneinsinööri.
Pyöräliikenteen viitoitusta tarvitaan, koska ihmiset tuntevat hyvin yleensä vain oman lähiympäristönsä. Laadukas viitoitusjärjestelmä houkuttelee ihmisiä ajamaan pyörällä kohteisiin, joihin he eivät aikaisemmin ole tottuneet ajamaan. Viitoitusjärjestelmä pyrkii vastaamaan erityisesti työ-, koulu- ja opiskelumatkojen tarpeisiin sekä jossain määrin asiointi- ja harrastematkojen tarpeisiin. Viitoitusjärjestelmällä voidaan vastata valikoidusti myös (pyörä)turismin tarpeisiin.
Järvenpään kaupunginhallitus hyväksyi pyöräliikenteen kehittämissuunnitelman 24.4.2019 (§98). Kehittämissuunnitelmassa listattiin toimenpiteitä, joita tarvitaan pyöräliikenteen olosuhteiden parantamiseksi ja pyöräilyn kulkutapaosuuden nostamiseksi. Pääreittien viitoittaminen tunnistettiin tarpeelliseksi toimenpiteeksi.
Pyöräilyn viitoitus Järvenpäässä on perustunut vanhoihin kevyen liikenteen viittoihin (645). Viitoitusreitit eivät ole jatkuvia, ja viittojen sijoittelu on hajanaista. Osa vanhoista viitoista on huonokuntoisia.
Järvenpää on teettänyt pyöräliikenteen viitoituksen yleissuunnitelman, joka on osa Järvenpään, Keravan, Tuusulan ja Uudenmaan Ely-keskuksen tilaamaa yhteishanketta. Viitoitus on suunniteltu kuntarajojen yli jatkuvaksi. Yhteensä kolmen kunnan alueelle on suunniteltu noin 550 pyöräliikenteen viittaa. Järvenpään alueelle yleissuunnitelmassa osoitetusta viitoituksesta n. 80 % sijaitsee Pääve-työn 2022 päivityksessä osoitetuille väylille tai niihin tiiviisti liittyen.
Traficom on myöntänyt 15.2.2023 tehdyllä päätöksellä Järvenpään pyöräilyn viitoitukselle kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman valtionavustusta, jonka enimmäismäärä on 29 200 euroa tai enintään 50 prosenttia hankkeen toteutuneista avustuskelpoisista kustannuksista.
Tämä päätös koskee kaupungin katuverkolle tulevaa viitoitusta. Suunnitelmakuviin on ”ELY”-teksteillä merkitty viitat, jotka eivät sijoitu kaupungin katuverkolle vaan Ely-keskuksen tiealueelle, ja joiden toteuttamisesta vastaa Ely-keskus kustannuksellaan. Suunnitelmakuvissa esitetään myös Ely-keskuksen viitat, koska viitoituksen toteuttaminen yhtenäisenä kokonaisuutena vaatii viittojen sijoittamista kaupungin katuverkon lisäksi Ely-keskuksen tiealueelle.
Päätän, että toteutetaan kaupungin katuverkolle pyöräliikenteen viitoitus oheisten suunnitelmakuvien 6002-140-1 ... 6002-140-57 (yhteensä 57 kpl) mukaisesti. Suunnitelmakuvissa esitetyistä risteyksistä poistetaan samalla sellaiset vanhat jalankulun ja pyöräilyn viitat, joita kuvissa ei erikseen ole esitetty säilytettäviksi. Lisäksi pyörätien liikennemerkkejä lisätään suunnitelmakuvien 6002-140-53, 6002-140-54 ja 6002-140-55 mukaisesti