Perustelut
Lausuntopyyntö ja taustaa
Jätehuoltoviranomainen on asettanut Kiertokapula Oy:n jätetaksaluonnokset nähtäville ajalle 18.10.-18.11.2022.
Jätelain 79 §:n mukaan jätemaksun perusteista määrätään kunnan hyväksymässä jätetaksassa. Jätelautakunta päättää taksan hyväksymisestä nähtävillä olon jälkeen.
Yhteinen jätelautakunta pyytää lausuntoa Kiertokapula Oy:n osakaskunnilta jätetaksaluonnoksista. Lausunto pyydetään toimittamaan jätelautakunnalle viimeistään 18.11.2022 sähköpostitse jatelautakunta@hameenlinna.fi.
Kiertokapula Oy:n esityksessä jätetaksaksi 1.1.2023 alkaen tärkeimmät esitetyt muutokset ovat:
Soveltamisalue ja ala (2 §)
Nurmijärven jäteastioihin tyhjennysmaksujen ja niihin liittyvien lisäpalveluiden osalta taksaa sovelletaan 1.3.2023 alkaen.
Jäteastioiden tyhjennysmaksut (7 §)
Vuoden 2023 kuluessa merkittävä muutos jäteastioiden tyhjennyksessä on pakkauslasin, pakkauskartongin ja pienmetallin keräyksen laajentuminen koko toimialueelle ja Nurmijärven kunnan liittyminen osaksi Kiertokapulan järjestämää jätehuoltoa.
Jätetyhjennysten hintojen kuljetusosan muutokset:
1. Kuljetushintojen muutoksien tarkasteluun käytetty pakkaavien jäteautojen kustannusindeksi on noussut vuodessa 11,61 %. Nykyisessä 1.6.2022 alkaen voimassa olevassa taksassa on jo huomioitu 1.4.2022 alkaen urakoitsijoille maksettu 9,2 % ylimääräinen ja väliaikainen polttoaineen hinnannoususta johtuva lisäosa. Näin ollen kuljetusten indeksinousun vaikutus 1.1.2023 alkaen taksan kuljetusosaan on 2,41 %.
2. Mahdollisiin kesken vuoden 2023 tuleviin kuljetuskustannusten muutoksiin on varauduttu seuraavasti: seka/kuivajäte 5 %, biojäte 3 %, pakkausjakeet 10 %(pakkausjakeiden kuljetusten urakoitsijahintoihin tulee joka tapauksessa hinnantarkastus 1.7.2023 alkaen uusien urakkasopimusten mukaisesti). Tällä pyritään välttämään asiakastaksan muuttaminen kesken vuoden. Mahdollinen ylijäämä huomioidaan vuoden 2024 taksalaskennassa.
3. Seka- ja kuivajätteen kuljetusosaan on sisällytetty 23 % pakkausjätteen (muovi-, lasi- ja kartonkipakkaukset ja pienmetalli) kuljetuskustannuksista, millä ohjataan sekä seka- ja kuivajätteen synnyn vähentämiseen että hyötyjätteiden lajitteluun ja erilliskeräykseen.
4. Vuoden 2023 aikana alkavissa pakkausjakeiden urakoissa pestään keräysastiat kerran vuodessa ja astipesujen kustannusvaikutus on käsin siirrettäville astioille 0,27 €/tyhjennys alv 0 % ja syväkeräyssäiliöille 2,20 €/tyhjennys alv 0 %.
5. Biojätteen käsittelypaikkojen muutos 1.6.2022 alkaen on nostanut biojätteen käsittelyyn toimittamisen kustannuksia (pitemmät etäisyydet). Muutosten vaikutus biojätekuljetusten kuljetusosaan on 0,26 €/tyhjennys alv 0 %.
6. Kiertokapulan hallinnointikulun tarkasteluun käytetty julkisten menojen hintaindeksi on noussut 5,1 %.
Jätetyhjennysten hintojen käsittelyosa:
Tyhjennysmaksujen käsittelyosassa on huomioitu seuraavat muutokset:
1. Seka- ja kuivajätteen käsittelyosaan on sisällytetty 85 % biojätteen käsittelyn kustannuksista (aikaisemmin 80 %), millä ohjataan sekä seka- ja kuivajätteen synnyn vähentämiseen että hyötyjätteiden lajitteluun ja erilliskeräykseen.
Maksut astiatyhjennysten lisäpalveluista (8 §)
Hintoihin on tehty kuljetushintojen muutosta vastaava korotus 11,61 %. Lisäpalveluiden hintoja ei korotettu 1.6.2022 alkaen.
Jäteastioiden myynti ja vuokraus (9 §)
Jäteastioiden myynti ja vuokraus onhinnat on päivitetty vastaamaan astioiden kustannuskehitystä. Jäteastioiden kuljetusmaksuhintoihin on tehty kuljetushintojen muutosta mukaileva noin 10,00 %:n korotus.
Noutopalvelu (10 §)
Perusnoudon hintaan on tehty kuljetushintojen muutosta mukaileva noin 11 %:n korotus.
Vuokralavapalvelu (11 §)
Lavan kuljetusmaksuhintoihin on tehty kuljetushintojen muutosta mukaileva noin 11 %:n korotus. Hintoihin on lisätty peruuttamattoman, tai toimituspäivää edeltävänä arkipäivänä tehtyjen vuokralavapalvelutilausten peruuttamismaksu.
Aluekeräysmaksut ja lähikeräyspistemaksut (12 § ja 13 §)
Hintoihin on tehty kuljetushintojen muutosta vastaava korotus 11.61 %. Aluekeräyksen ja lähikeräyksen hintoja ei korotettu 1.6.2022 alkaen.
Jätteiden vastaanottomaksu (14 §)
Lajittelematon risu- ja haravointijätekuorma (alle 2 m3) on lisätty hinnastoon. Maksullisten asfaltti-, betoni-, kevytbetoni- ja tiilijätteen hinnoittelussa on pientuojien kuutiohintaa (1 m3) laskettu niin, että se on nyt sama kuin sekajätteen kuutiohinta. Kyllästetyn puun hintaa on korotettu 3,57% vastaamaan jatkokäsittelyn hinnankorotuksia. Lisätyömaksuihin (kuormantarkastumaksu, lavan raapiminen, lisätyömaksu) on lisätty noin 3 %:n korotukset. Jätteen siirtoasiakirjan asiakkaan puolesta SIIRTO-rekisteriin toimittamiselle on määritelty hinta.
Kunnan toissijainen vastuu jätehuollon järjestämisestä (erillinen taksa)
Kustannusten muutokset on siirretty täysimääräisesti hintoihin.
Lausunto
Jätetyhjennysten kuljetusosan hinnanmuutoksista 1.4.2022 alkaen urakoitsijoille maksettua 9,2 % ylimääräistä ja väliaikaista polttoaineen hinnannoususta johtuvaa lisäosaa tulee tarkastella muuttuvana ja huomioida kustannusten alentuessa myös lisäosan alentaminen tai kompesoida se tulevissa maksuissa kuten muidenkin maksujen osalta on esitetty toimittavaksi.
Yleisesti maksujen korottamisesta tulisi antaa asiakaskohtaista neuvontaa enemmän niistä toimenpiteistä, joiden avulla asiakas voi halutessaan pyrkiä vähentämään kuljetustarvetta ja tätä kautta kompensoimaan itsenäisesti jätemaksujen suuruutta.
Kokonaisuutena hinnantarkastusesityksestä ei käy ilmi, miten kuljetusyritykset kantavat oman osansa korotustarpeeseen liittyvistä riskeistä.
Biojätteen käsittelypaikkojen muutos ja pidemmät kuljetusvälit eivät tue biojätteiden käsittelyn perusperiaatetta kierrätyksen ja päästöttömyyden näkökulmasta. Biojätteen käsittelypaikkojen tulisi muodostaa ekologinen verkko, jossa pitkien kuljetusmatkojen sijasta ohjattaisiin biojätteen kierrätykseen jätteen syntypaikoilla (välikompostointi) tai kuljetuksiin käytettävät etäisyydet olisivat lyhyemmät.
Kiertokapulan hallinnointikulun tarkasteluun käytetyn julkisten menojen hintaindeksin kerrotaan nousseen 5,1 %. Esityksessä ei ole kerrottu, miltä ajalta kulu on laskettu. Kustannusten alentuessa myös tätä hintaindeksiä tulisi tarkastella kustannuksia alentavana.
Kunnan toissijainen vastuu jätehuollon järjestämisestä kohdassa kerrotaan, että kustannusten muutokset on siirretty täysimääräisesti hintoihin. Hinnastossa tai muuallakaan ei ole kerrottu, mikä kustannusvaikutus prosentuaalisesti on. Vertailuarvot vanhoihin hintoihin tulisi olla selkeästi esillä.
HP