Kuvaus
Katusuunnitelmaehdotukset sisältö
Suunnittelukohde sijaitsee Järvenpään 7. kaupunginosassa, Pajala.
Katusuunnitelmaehdotus piir.nro 5975-220-1,2,3,4 sijoittuu voimassa olevan asemakaavan mukaiselle katu- ja puistoalueelle. Katusuunnitelmaehdotuksessa on huomioitu alueella käynnissä oleva Pajalanpihan rivitalot -niminen asemakaavan muutostyö (JARDNo-2021-2549, kaavatunnus 070061). Suunnitelmaehdotus sekä ote ajantasa-asemakaavasta ovat päätöksen liitteinä.
Suunnittelualue on entinen tiealue. Alue rajautuu etelässä Pajalantiehen ja pohjoisessa Rampakanmetsän puistoalueeseen. Valovirrankadun itä- ja länsireunoille tulee sijoittumaan asuinkiinteistöjä kadun rakentamisen ja käynnissä olevan asemakaavamuutoksen jälkeen.
Katusuunnitelmaehdotus piir.nro 5975-220-1,2,3.4 korvaa piir.nro 5550-220-1,2,3,8.
Katusuunnitelmaehdotuksessa Valovirrankadun ajorata on esitetty 6,00 metriä leveänä. Valovirrankadun itäpuolelle on esitetty 4,00 metriä leveä jalankulun ja pyöräilyn väylä, jossa kulkumuodot on eroteltu toisistaan. Jalankulun osuuden leveydeksi on esitetty 1,75 metriä ja pyöräilyn osuuden leveydeksi 2,25 metriä. Ajoradan sekä erotellun jalankulun ja pyöräilyn väylän välille on esitetty välikaista, jonka leveys vaihtelee 3,25 - 4,24 metrin välillä. Valovirrankadun pohjoispäähän on esitetty toteutettavaksi kääntöpaikka. Ajoradan, jalkakäytävien sekä pyöräteiden päällysteeksi on esitetty asfalttia.
Virtapolku ja Sulakepolku on esitetty 3,50 metriä leveinä yhdistettyinä jalankulun ja pyöräilyn väylinä. Valovirrankadun pohjoispäähän on esitetty 4,00 metriä leveä yhdistetty jalankulun ja pyöräilyn väylä, joka yhdistyy nykyiseen Rampakanmetsän puistoalueen yhdistettyyn jalankulun ja pyöräilyn väylään.
Valovirrankadun varteen on esitetty pysäköintipaikkoja noin paaluväleille 210-250 sekä 320-350. Pysäköintipaikat on esitetty päällystettäväksi hulekivellä ja pysäköintipaikkojen sekä pyöräväylän välinen välikaista betonikivellä.
Valovirrankadun ajorata on esitetty kaksisuuntaisesti sivukaltevana. Paaluvälillä 0-250 kuivatus järjestetään pintakallistuksin vierialueiden avo-ojiin. Paalulta 250 eteenpäin Valovirrankadun itäpuolelle on esitetty reunatuki, jonka avulla itäpuolen hulevedet ohjataan välikaistalle rakennettaviin hulevesikaivoihin reunatukeen jätettävien aukkojen kautta. Reunatuen materiaaliksi on esitetty betoni. Länsipuolen hulevedet ohjautuvat 2,75 metriä leveälle reuna-alueelle, jonne toteutetaan avo-oja. Hulevedet esitetään ohjattavaksi avo-ojan kautta hulevesiviemäriin. Valovirrankadulle esitetty hulevesiviemäri purkaa hulevedet Iltapuiston puistoalueelle toteutettavaan hulevesialtaaseen. Vierialueella sijaitsevat hulevesikaivot on esitetty ympäröitäviksi kenttäkiveyksin.
Valovirrankadun välikaistalle on esitetty istutettavaksi erilaisia lehtipuita. Rampakanmetsän puistoalueelle on esitetty niittyä sekä istutettavaksi lehti- ja havupuita. Pajalanpuistoon rajautuvalle kadun vierialueelle on esitetty niittyä, muutoin katualueen reuna-alueet on esitetty nurmipintaisina.
Valovirrankadun tasaus noudattelee nykyistä maanpinnan tasoa kadun alku- ja loppupäässä. Paaluvälillä 150-355 tasausta esitetään laskettavaksi.
Valovirrankadun loppupäässä yhdistetyn jalankulun ja pyöräilyn väylän yhteyteen esitetään penkki sekä roska-astia. Valovirrankatu esitetään valaistuna.
Suunnittelualueelle esitetään 40 km/h ja 30 km/h nopeusrajoitusta. 30 km/h nopeusrajoitus esitetään alkavaksi ennen asuinaluetta.
Katusuunnitelmaehdotus ja nähtävilläolo
Valovirrankadun, Sulakepolun ja Virtapolun katusuunnitelmaehdotus piir.nro 5975-220-1,2,3,4 on ollut julkisesti nähtävillä 20.9. - 3.10.2022 välisenä aikana.
Katusuunnitelmaehdotuksesta on jätetty kolme (3) muistutusta nähtävilläoloaikana.
Muistutuksessa 1 esitetään huoli mahdollisesta läpiajosta Sulakepolun ja Virtapolun kautta. Muistuttajan mukaan läpiajoa on tapahtunut jo aikaisemmin, ennen Valovirrankadulle asetettua ajoestettä. Muistuttaja ehdottaa, että molemmille kaduille pystytettäisiin fyysiset esteet ajon estämiseksi.
Vastine: Valovirrankadulta Paristo- ja Sulakekadulle rakennetaan ainoastaan jalankululle ja pyöräilylle sallitut väylät (eli Sulakepolku ja Virtapolku), jotka merkitään liikennemerkeillä molemmista suunnista. Pääsääntöisesti kaupunki pyrkii välttämään uusien ajoesteiden asettamista pyöräteille, sillä ne aiheuttavat haittaa pyöräilijöille sekä kunnossapidolle. Ajoeste voi aiheuttaa pyöräilijälle törmäysriskin.
Muistutus ei aiheuta päivitystarpeita katusuunnitelmaehdotukseen.
Muistutuksessa 2 huomautetaan, että rajaamalla katusuunnitelmaehdotuksesta Valovirrankadun alkuosan pois, päädyttäisiin ongelmalliseen "postimerkkisuunnitteluun", jossa pyöräliikenteen näkökulmasta väylätyyppi vaihtuisi oudossa kohdassa ilman perustetta ja kokonaisuutena ehdotus olisi heikkolaatuinen.
Muistutuksessa todetaan, että pyöräliikenteen kehittämissuunnitelman mukaan tulisi valita oikea järjestely oikeaan paikkaan. Muistutuksessa sanotaan, että kaksisuuntaisen ratkaisun ongelma olisi heikko havaittavuus risteyksissä (tässä tapauksessa tonttiliittymät). Muistutuksessa esitetään, että Valovirrankadulla sekaliikenne ajoradalle olisi mm. Väyläviraston Pyöräliikenteen suunnitteluohjeen mukainen ratkaisu.
Muistutuksessa sanotaan, että ehdotettu kaksisuuntainen pyörätie ei täytä pyöräliikenteen kehittämissuunnitelman 2,5 m leveyttä.
Muistutuksessa sanotaan, että suunnitelmassa ei olisi arvioitu liikennemääriä eikä mainita alueen nopeusrajoituksia. Oheismateriaalina liitetyssä liikenteenohjaussuunnitelmassa on alueella osittain 40km/h ja osittain 30km/h nopeusrajoitusaluetta. Muistutuksessa esitetään, että 30km/h nopeusrajoitus tulisi määrätä alueelle aivan Valovirrankadun alusta.
Vastine: Suunnittelualueen rajaus määritetään aina tapauskohtaisesti kunnallisteknisten suunnittelutarpeiden perusteella. Valovirrankadun alkupäähän (väli Pajalantie-Valovirrankadun silta) ei ole ollut suunnittelutarvetta. Kadun alkupää sekä siltarakenne on peruskorjattu vastikään, eikä näin ollen teknistaloudellisesti peruskorjaustarvetta ole.
Valovirrankadulla sijaitsee päivittäistavaramyymälä, jolla on merkittävä vaikutus kadun alkuosan autoliikenteen määrään. Ympäröivän maankäytön vuoksi kadun alkuosan liikenne eroaa keskimääräisestä, vähäliikenteisestä tonttikadusta. Tämän vuoksi on perusteltua säilyttää pyöräilyn erottelu autoliikenteestä kadun alkuosalla välillä Pajalantie-Paristokatu. Varsinaisella suunnittelualueella liikennemäärät tulevat olemaan vähäisemmät, mutta pyöräilyn osoittaminen ajoradalle suunnittelualueella olisi edellyttänyt päivittäistavaramyymälän pohjoispuoliselle katuosuudelle siirtymäkohtaa pyörätieltä ajoradalle. Suunnitteluratkaisussa esitetään siirtymäkohta yhdistetyltä erotellulle jalankulku-pyörätielle, mikä arvioidaan selkeämmäksi ja sujuvammaksi ratkaisuksi kuin siirtymä yhdistetyltä väylältä ajoradalle. Suunnitteluratkaisun eduksi katsotaan, että se mahdollistaa pyöräilyn Pohjoisväylän alikulusta Pajalantien pyörätielle saakka ilman erillisiä siirtymiä ajoradalle. Jalankulun ja pyöräilyn erottelua ei ole mahdollista toteuttaa koko reitille, koska suunnittelualueen ulkopuolelle jäävät väylät eivät ole riittävän leveitä erotteluun.
Kyseessä ei ole pyöräliikenteen pääreitti, joten mitoituksessa voidaan poiketa pääreiteille asetetuista mitoitusperiaatteista.
Liikenteenohjaussuunnitelma on ollut nähtävillä katusuunnitelman oheismateriaalina, eikä siitä voi jättää muistutusta. Nopeusrajoitusmerkin paikka on suunniteltu kaupungin periaatteet ja ympäröivä maankäyttö huomioiden.
Muistutus ei aiheuta päivitystarpeita katusuunnitelmaehdotukseen.
Muistutuksessa 3 muistuttaja on kokenut suunnitelmaehdotuksen ja selostuksen epäselkeäksi erityisesti paikkojen nimien osalta. Muistuttajan mielestä suunnitelman taustalla oleva karttapohja on himmeä. Muistuttaja sanoo, että suunnittelualueen läheiseltä tontilta on kaadettu puita ja on huolissaan katusuunnitelman vaikutuksista alueen puustoon.
Vastine: Suunnitelmaselostuksessa esitetyt paikkojen nimet ovat voimassa olevan asemakaavan mukaisia kaupunginosien, puistojen, katujen yms. nimiä. Suunnittelualueeseen rajautuvien alueiden nimet on esitetty suunnitelmapiirustuksessa. Taustalla oleva karttapohja on himmeä, jotta katusuunnitelmaehdotusta koskevat asiat nousevat helposti esille suunnitelmapiirustusta katsoessa. Katusuunnitelmaehdotus ei ota kantaa tonttien sisäisiin ratkaisuihin. Nykyiset katu- ja puistoalueella sijaitsevat puut pyritään säilyttämään mahdollisuuksien mukaan. Nykyisten puiden sijainnit on huomioitu suunnittelussa. Yleisten alueiden nykyiset säilytettävät sekä poistettavat ja uudet istutettavat puut on esitetty suunnitelmaehdotuksessa piir.nro 5975-220-1,2.
Muistutus ei aiheuta päivitystarpeita katusuunnitelmaehdotukseen.
Taloudelliset vaikutukset
Valovirrankadun, Sulakepolun ja Virtapolun kunnallistekniikan rakentamiskustannukset ovat noin 1,07 M€ (alv. 0 %), joista kadun rakentamiskustannukset ovat noin 815 000 € (alv. 0 %) ja vesihuollon (sis. hulevesi) noin 255 000 € (alv. 0 %).
Kohteen rakentaminen on ajoitettu kaupungin investointiohjelmassa vuodelle 2023.