§ 31 Perusopetuksen toimintakertomuksen 2021-2022 hyväksyminen

Lataa 

JARDno-2022-1459

Päätöspäivämäärä

29.8.2022

Päätöksen tekijä

Opetusjohtaja

Päätöksen peruste

Opetus-​ ja kasvatuslautakunta 16.11.2021 § 64 "Toimivallan siirtäminen"

Kuvaus

Opetusjohtaja on hyväksynyt 14.10.2021 §35 koulujen lukuvuoden 2021-​2022 vuosisuunnitelmat.  Koulujen vuosisuunnitelmissa määrätään perusopetusasetuksen 9 §:n mukaisesti opetuksen yleisestä järjestämisestä,​ opetustunneista ja opetuksen yhteydessä järjestettävästä muusta toiminnasta sekä työajoista ja koulun ulkopuolella annettavasta opetuksesta.

Koulut ovat lukuvuoden päättyessä laatineet toimintakertomuksen tilasto-​osan sekä arvioineet lukuvuoden kehittämiskohteiden tavoitteiden toteutumista. Koulujen toimintakertomukset hyväksyy opetusjohtaja. Opetusjohtaja esittelee Opetus-​ ja kasvatuslautakunnalle keskeiset tunnusluvut. Yhteenveto on erillisenä liitteenä.

Oppilasmäärät

Vuosisuunnitelmassa oppilasmäärät ilmoitetaan valtakunnallisen tilastointipäivän,​ syyskuun 20. päivän tilanteen mukaisesti.  Oppilasmäärä 20.9.2021 oli 4463 oppilasta

(4413 edellisenä tilastopäivänä) ja lukuvuoden päättyessä 4.6.2022 kokonaisoppilasmäärä oli 4491 (4425) eli 28 oppilasta enemmän kuin syyskuun tilastointipäivänä.

Suurimmat koulukohtaiset oppilasmäärien muutokset syyskuun tilastointipäivän ja lukuvuoden päättymispäivän välillä ovat olleet Kartanon koululla lisäystä 15 oppilasta, ja Järvenpään yhteiskoululla ja Saunakallion koululla lisäystä molemmissa 7 oppilasta. Vähennystä oli eniten Kinnarin koululla -3 oppilasta.

Oppilaiden kotikunnat

Järvenpään perusopetuksen kouluissa opiskeli lukukauden 2021 lopussa 68 ulkopaikkakuntalaisista oppilasta eli 1,​5 % kaikista oppilaista (ed. vuonna 72 opp. 1,​6 %). Eniten ulkopaikkakuntalaisia lapsia oli Helsingistä (12),​ Sipoosta (11),​ Tuusulasta (9) ja Keravalta (8). 

Kolmiportaisen tuen toteutuminen

Tehostettua oppimisen tukea sai koulujen ilmoituksen mukaan 20.9.2021 613 (553) ja lukuvuoden päättyessä 702 (623) oppilasta,​ mikä on 79 oppilasta edellisvuoden kesäkuun tilastotietoa suurempi.

Erityistä oppimisen tukea saavia oppilaita oli tilastointipäivänä 20.9.2021 kouluissa yhteensä 404 (424). Lukuvuoden päättyessä erityistä tukea saaneita oppilaita oli 422 (430) eli 9,​5 % oppilaista. Edellisen lukuvuoden 2020-​ 2021 lopussa erityistä tukea saavia oli 430,​ 9,​8 % oppilaista. Erityistä tukea saaneiden oppilaiden määrä on vähentynyt edellisvuodesta 8 oppilaalla.

Opetustuntimäärät

Tuntimäärien toteutuma on esitetty vuosiviikkotunteina (vvh),​ joka on saatu jakamalla tuntien kokonaismäärä lukuvuoden työviikkojen (38) määrällä.

Lukuvuoden aikana kouluissa on toteutunut yhteensä 25,2 vuosiviikkotuntia vähemmän kuin vuosisuunnitelmissa on vahvistettu;​ erotus on 0,​3% tuntimäärästä.

Edellisinä lukuvuosina toteutumat ovat olleet -​0,8% ja -​66,3 vuosiviikkotuntia.

Lukuvuonna 2021-​2022 eniten poikkeamaa oli tukiopetuksessa –​ 33,5 vvh. Tukiopetuksesta on toteutunut 76,9 % (edellisenä lukuvuotena 75,4%)

vuosisuunnitelmissa vahvistetuista tuntimääristä. Tukiopetukseen varataan joka vuosi enemmän tuntiresurssia kuin sitä pystytään käytännössä toteuttamaan lukuvuoden aikana. Tukiopetuksen vähempään toteutumiseen vaikuttivat mm. tilajärjestelyt ja erilainen tarve eri vuosina. Lisäksi tukiopetuksen antamista vaikeutti kevään korona-​ aika. Osa tukiopetuksen resurssista on käytetty yhteisopettajuuden tai samanaikaisopettajuuden järjestämiseen. Tämä on koettu usein tehokkaampana tapana tukea oppilaan oppimista kuin ylimääräinen tukiopetus.

Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetustuntien määrä edellisvuoteen verrattuna. (Kasvoi 2 vvh , ja oppilasmäärä syksy 19 ja kevät 30.) Valmistavaa opetusta annettiin Kartanon koulun ryhmien lisäksi Saunakallion koulussa integroituna yleisopetukseen.

Koululaisten iltapäivätoiminta

Koululaisten iltapäivätoimintaan osallistui 548 (557) lasta tilastointipäivänä 20.9 2021 vähennys edelliseen vuoteen on 9 lasta.

Toimintaa järjestivät kaupunki 16 (15),​ seurakunta 3 ja Kristillinen koulu 1 ryhmässä,​ Edelliseen lukuvuoteen verrattuna on lisäystä 1 kaupungin ryhmä. Kunta saa valtionosuutta toiminnan järjestämiseen toteutuneiden ohjaustuntien perusteella. Toiminta on perheille maksullista.

Koululaisten kerhotoiminta

Syyslukukaudella 2021 toteutui 19 (edellisenä lukuvuonna 26) kerhoa,​ 203(254) kerhotuntia ja toimintaan osallistui 177 (333) oppilasta. Kevätlukukaudella 2022 toteutui 17 (24) kerhoa,​ 284 (399) kerhotuntia ja toimintaan osallistui 226 (265) oppilasta. Koko lukuvuoden aikana kerhotunteja toteutui yhteensä 487 (653) ja toiminta tavoitti 262 (415) oppilasta. Kerhotunteja toteutui 166 h vähemmän ja toiminta tavoitti 153 oppilasta vähemmän kuin edellisellä lukukaudella.

Kerhotoiminta toteutetaan Opetushallituksen myöntämän hankerahoituksen turvin.

Hankerahoitusta oli käytössä kerhotoiminnan kehittämiseen ajalle 24.10.2020-30.6.2022 15 000€. Kerhotoiminnan järjestäminen on ollut vähäistä Koronan aiheuttamista rajoituksista johtuen. Myös ohjaushenkilöstön saamisessa on ollut haasteita. Hankerahoitusta on käytettävissä seuraavalle kaudelle 26.000€, mutta hankerahoituksen jatkuvuus tulevaisuudessa on edelleen epävarmaa.

Perusopetuksen painopistealueet ja kehittämiskohteet lv. 2020 – 2021

  • Kaikille yhteinen koulu - yhteisöllisyys, inkluusio ja yhteisopettajuus 
  • Oppimista tukeva, turvallinen kouluarki 
  • Sitouttava kouluyhteisötyö (kouluun kiinnittyminen, poissaoloihin puuttuminen, syiden selvittäminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen)
  • Päättöarvioinnin opetussuunnitelman uudistuksien käyttöönottaminen

Koulun toiminnassa vuonna 2021 huomioidaan Järvenpää 70- vuotta juhlavuosi.

Lisäksi kouluilla oli omia kehittämisen kohteita.

Perustyön ja kehittämisen teki haasteelliseksi koko lukuvuoden osalta koronatilanne. Huoltajatapaamisia ja eri ryhmien välisiä oppimistuokioita ei voitu suunnitelmien mukaan toteuttaa. Lukuvuoden aikana oltiin sekä etä- että lähiopetuksessa ja hybridimallissa. Inklusiivinen ajattelu vahvistui hankkeiden ja yhteisten koulutusten myötä. Yhä useampi luokkataso otti yhteisopettajuuden käyttöön. Kouluun sitouttamista vahvistettiin kaikissa yksilöissä ja poissaolojen puuttumista seurattiin tarkemmin.

Muun koulun ulkopuolella tapahtuvat opetuksen toteutuminen vaihteli koulukohtaisesti. Osa koulujen suunnitelluista leirikouluista jouduttiin perumaan kokonaan koronasta johtuen.

Opetussuunnitelman päättöarviointi otettiin suunnitelman mukaisesti käyttöön ja opettajat koulutettiin opetussuunnitelmamuutosten mukaisiin muutoksiin.

70-vuotiasta Järvenpäätä juhlittiin mm. monialaisten oppimiskokonaisuuksien kautta.

Päätös

Päätän hyväksyä perusopetuksen lukuvuoden 2021-​2022 toimintakertomuksen liitteineen.

Allekirjoitus

opetusjohtaja Arja Korhonen

Organisaatiotieto

Opetuspalvelut