Kaupunginhallitus, kokous 30.5.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 158 Kaupunkistrategian arvojen, mission, vision ja painopisteiden hyväksyminen

JARDno-2022-42

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Olli Naukkarinen, kaupunginjohtaja, olli.naukkarinen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Kuntastrategian tulee perustua arvioon kunnan nykytilanteesta sekä tulevista toimintaympäristön muutoksista ja niiden vaikutuksista kunnan tehtävien toteuttamiseen. Kuntastrategiassa tulee määritellä myös sen toteutumisen arviointi ja seuranta. Järvenpään kaupungin hallintosäännön 4 § määrittää kaupunkistrategian tarkasteluajanjaksoksi kahdeksan vuotta. Kuntastrategia päivitetään kunkin valtuustokauden alussa ja strategiaa tarkistetaan valtuustokauden alussa tarvittaessa. 

Kuntalain 37 §:n 1 momentin mukaan kuntastrategiassa tulee ottaa huomioon:

  1. kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen;
  2. palvelujen järjestäminen ja tuottaminen;
  3. kunnan tehtäviä koskevissa laeissa säädetyt palvelutavoitteet;
  4. omistajapolitiikka;
  5. henkilöstöpolitiikka;
  6. kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet;
  7. elinympäristön ja alueen elinvoiman kehittäminen.

Kuntalain 110 §:n 2 momentin mukaan talousarvio- ja taloussuunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja turvaavat edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen.

Kaupungin toimintaa johdetaan valtuuston hyväksymän kaupunkistrategian mukaisesti. Keskeistä onkin tunnistaa strategiatyön kuluessa ne asiat,​ joita kaupungissamme pidetään kuluvalla strategiakaudella kaikkein tärkeimpinä ja joihin halutaan erityisesti panostaa. Kunnan toiminta on hyvin vahvasti säädeltyä erilaisten lakien, asetusten ja aluehallintoviraston valvomien normitusten kautta. Vaikka jokin asia jäisi strategisten painopisteiden ulkopuolelle, siihen saatetaan silti käyttää hyvin huomattava osa kunnan rahoituksesta ja toimintaa parannetaan arjessa jatkuvasti. 2-3 painopistettä valtuustokaudelle tarkoittaa sitä, että asioita saadaan kunnolla edistettyä. Yli kymmenen painopistettä tarkoittaa käytännössä sitä, että resurssit hajoavat niin pieniin palasiin, ettei mitään saada parannettua mekityksellisesti. Strategia ohjaa työskentelyä tehokkaimmin silloin,​ kun strategisia päämääriä ja painopisteitä ei ole strategiakautta kohden monta. Strategiatyössä voidaan tunnistaa myös aihioita seuraavan strategiakauden painopisteiksi.

Strategiatyö sisältää tyypillisesti seuraavat vaiheet, joihin keskittymistä voidaan laadinnassa painottaa sen mukaan, mikä nykyisen muotoilun tilanne ja päivitystarve on.

  1. Toimintaympäristöanalyysi
  2. Arvot
  3. Toiminta-ajatus
  4. Visio
  5. Näkökulmat/painopistealueet
  6. Strategiset päämäärät
  7. Kriittiset menestystekijät
  8. Mittarit ja tavoitetasot

Strategiatyön organisoimisesta ja työn johtamisesta vastaa kaupunginjohtaja. Kaupunginjohtaja selostaa kokouksessa strategiatyön kulkua.

Lainkohdat: Kuntalain 37, 38 ja 110 §.

Ehdotus

Esittelijä

Olli Naukkarinen, kaupunginjohtaja, olli.naukkarinen@jarvenpaa.fi

Puheenjohtajien jaosto merkitsee kaupunginjohtajan selostuksen tiedoksi.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Nora Saarlemo, erityisasiantuntija, nora.saarlemo@jarvenpaa.fi

Perustelut

Järvenpään kaupungin strategiatyössä on meneillään toimintaympäristöanalyysin ulkokuoren määrittely kolmessa tulevaisuustyöpajassa. Sisäkuori täsmentyy tämän jälkeen palvelualueilla. Toimintaympäristöanalyysi ja sen rinnalla kulkeva arvotyöskentely valmistuu huhtikuussa. Visio ja tulevaisuuskuva painopisteineen hyväksytään 13.6.2022 valtuustossa. 

Kaupunginjohtaja selostaa kokouksessa strategiatyön kulkua.

Ehdotus

Esittelijä

Olli Naukkarinen, kaupunginjohtaja, olli.naukkarinen@jarvenpaa.fi

Puheenjohtajien jaosto merkitsee kaupunginjohtajan selostuksen tiedoksi.

Käsittely

Kaupunginjohtaja selosti strategian valmistelutilannetta. Esitysmateriaali liitettiin asian oheismateriaaliksi.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Marko Lehenberg, elinvoimajohtaja, marko.lehenberg@jarvenpaa.fi
Mika Lindgren, vt. henkilöstöjohtaja, mika.lindgren@jarvenpaa.fi

Perustelut

Toimintaympäristöanalyysi
Strategiatyön ensimmäinen vaihe käynnistyi tammikuussa 2022. Strategiatyössä on keskitytty tämän jälkeen toimintaympäristöanalyysiin, joka on toteutettu kahdella eri tasolla: tulevaisuuden suuriin muutostrendeihin keskittyvällä analyysillä, josta on valmistelussa käytetty nimeä ulkokuori sekä jo olemassa olevien ja parhaillaan valmistelussa olevien kaupunkitason ohjelmien ja suunnitelmien analyysillä, josta on valmistelussa käytetty nimitystä sisäkuori. Näiden kahden tason yhteensovittamisen myötä strategiatyö voi edetä seuraavaan vaiheeseen.

Strategiatyössä on pyritty osallistamaan laajasti niin henkilökuntaa kuin luottamushenkilöitä. Lisäksi osana strategiatyötä myös kaupungissa toimivia yhdistyksiä sekä yrityksiä on haastateltu. Näiden haastattelujen pohjalta strategiatyössä pyritään tuottamaan mahdollisimman laaja ja ajantasainen tilannekuva toimintaympäristöstä. Toimintaympäristöä on analysoitu käyttäen muun muassa PESTEL-viitekehystä, jonka pohjalta arvioidaan poliittista, taloudellista, sosiaalista, teknologista sekä ympäristöön ja lakiin liittyviä havaintoja. Oheismateriaalina on ensimmäinen versio PESTEL:stä, joka on vielä keskeneräinen sekä luettelo päätöspykälistä, joiden avulla voi halutessaan käydä tutkimassa aiemmin hyväksyttyjä kaupunkitason ohjelmia, joita on käytetty sisäkuoren PESTEL-analyysissa.

Toimintaympäristön ulkokuorta on läpikäyty kahdessa erillisessä työpajassa, joista toisessa kaupungin virkahenkilöt ja toisessa luottamushenkilöt käsittelivät aihetta. Tärkeimpänä tavoitteena työpajoissa oli tunnistaa juuri Järvenpään kannalta keskeisimmät ja suurimmat muutosilmiöt, jotka ovat myös uuden strategiakauden kannalta erityisen oleellisia. Työpajat toteutettiin 27.1.2022 virkahenkiköille ja 9.2.2022 luottamushenkilöille Futures Platform-alustaa käyttäen.

Kaupungin johtoryhmä käsitteli työpajojen tuloksia ja niiden pohjalta tehtyjä lisäselvityksiä 18.3.2022, jonka jälkeen tuloksia käsitellään vielä laajennetussa johtoryhmässä 25.3.2022.

Arvoprosessi
Osana kaupungin strategiatyötä määritellään kevään aikana Järvenpään organisaation yhteiset arvot henkilöstöä osallistavalla menetelmällä. Työskentelyn tarkoituksena on määritellä arvot,​ jotka näkyvät käytännön työssämme joka päivä. Ensimmäisessä vaiheessa helmikuun aikana henkilöstö on ehdottanut arvoja organisaatiolle. Maaliskuun aikana parivertailuna arvioidaan ehdotettujen arvojen tärkeyttä ja merkityksellisyyttä. Tämän jälkeen tärkeimmäksi koetut arvot sanoitetaan eli millaisia merkityksiä arvot saavat työssämme. Viimeisessä vaiheessa,​ jolle varataan aikaa vuoden loppuun,​ organisaatiolle määritellyt arvot käsitellään työyhteisöissä,​ joissa pohditaan yhteisesti sitä,​ miten arvot näkyvät meidän työssämme? Millaisia valintoja ja päätöksiä teemme arvoihin pohjautuen?

Asiaa on esitelty henkilöstöasiainjastossa 11.3.2022 § 7.

Käsittely

Tässä vaiheessa toimintaympäristöanalyysista pyydetään jaostolta palautetta jäsentelyn ja käsittelytavan osalta. Jatkokäsittelyä varten jaoston tulisi lisäksi päättää, minkä teemojen ympärille työryhmätyöskentely tulevia valtuustoseminaareja varten kootaan.

Ehdotus

Esittelijä

Olli Naukkarinen, kaupunginjohtaja, olli.naukkarinen@jarvenpaa.fi

1.    Jaosto päättää merkitä valmisteluvaiheen tiedoksi
2.    Valtuuston seminaarikäsittelyä varten työryhmät jakautuvat seuraavasti:
       a. Talous
       b. Elinkeino-ohjelma
       c. Asuntopoliittinen ohjelma
       d. Hyvinvoinnin palveluverkko
       e.Toimitilojen kehittäminen 
       f. Resurssiviisaus
       g.Lapset ja nuoret
       h. Osallisuus

 


 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Marko Lehenberg, elinvoimajohtaja, marko.lehenberg@jarvenpaa.fi

Perustelut

Toimintaympäristöanalyysi

Strategiatyön ensimmäinen vaihe on jatkunut aikataulun mukaisesti aikaisempien työpajojen pohjalta ja varsinainen strategiatyö on siirtymässä vision muodostusvaiheeseen. Strategiatyössä on keskitytty toimintaympäristöanalyysin kahden tason saattamiseksi valmiiksi: tulevaisuuden suuriin muutostrendeihin keskittyvä analyysi, josta on valmistelussa käytetty nimeä ulkokuori sekä jo olemassa olevien ja parhaillaan valmistelussa olevien kaupunkitason ohjelmien ja suunnitelmien analyysi, josta on valmistelussa käytetty nimitystä sisäkuori.

Näitä kahta tasoa on jatkokäsitelty 25.3.2022 laajennetussa johtoryhmässä ja niiden pohjalta valittu ulkokuorelle 23 ilmiötä sekä niiden muodostamat uhat sekä mahdollisuudet. Sisäkuoren ohjelmatason dokumenteista on muodostettu yksi yhteinen PESTEL-analyysi, joka summaa yhteen vaikuttavimmat näkökulmat uutta strategiaa ajatellen sekä tarkasteltu näiden heikkouksia ja vahvuuksia. Nämä kahden kuoren analyysiä muodostavat jatkossa SWOT-viitekehyksen kaupungin strategiatyön seuraavalle vaiheelle.

Kaupungin johtoryhmä sekä luottamushenkilöt tulevat seuraavassa vaiheessa käsittelemään sekä ulko- että sisäkuoren koonteja muodostaen niistä pohjan kaupunkistrategian visiolle sekä siihen liittyville kärkitavoitteille. Tämä vaihe toteutetaan seminaareina virkahenkilöille 22.4.2022 sekä luottamushenkilöille 26.4.2022. 

Oheismateriaalina on koonti sekä ulkokuoren että ohjaavien dokumenttien ja ohjelmien PESTEL:stä sekä luettelo päätöspykälistä, joiden avulla voi halutessaan käydä tutkimassa aiemmin hyväksyttyjä kaupunkitason ohjelmia, joita on käytetty sisäkuoren PESTEL-analyysissa.

Ehdotus

Esittelijä

Olli Naukkarinen, kaupunginjohtaja, olli.naukkarinen@jarvenpaa.fi

Puheenjohtajienjaosto merkitsee valmisteluvaiheen tiedoksi. 

Päätös

Käsittely

Kaupunginjohtaja selosti strategiatyön kulkua.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Olli Naukkarinen, kaupunginjohtaja, olli.naukkarinen@jarvenpaa.fi
Marko Lehenberg, elinvoimajohtaja, marko.lehenberg@jarvenpaa.fi

Perustelut

Strategiatyö on edennyt aikataulun mukaan. Toimintaympäristöanalyysivaiheen jälkeen strategiatyössä on keskitytty mission, vision sekä painopisteiden määrittelyyn. Näitä teemoja on käsitelty kahdessa erillisessä luottamushenkiköiden työpajakokonaisuudessa. Tämän lisäksi kaupungin johtoryhmä piti oman seminaarinsa samasta aiheesta 27.4. sekä käsitteli asiaa 13.5. jatkaen vielä työskentelyään 18.5. Palvelualueiden johtoryhmät käsittelivät niin ikään kokonaisuutta 16.-17.5. keskittyen erityisesti strategian painospisteisiin. 

Strategiatyön tiivistyessä on myös pyritty tunnistamaan erityisesti luottamushenkilöiden työpajojen yhteydessä esiin nousseista teemoista ne, jotka voidaan viedä osaksi kaupungin ohjelmatason dokumentteja joko niitä laatiessa tai niitä päivitettäessä. Näin pystymme viemään mahdollisimman kattavasti saadut tulokset osaksi kaupungin toimintaa, vaikka ne eivät esimerkiksi painopisteiksi asti strategiassa nousisikaan.

Samanaikaisesti strategiatyön tämän vaiheen kanssa on myös käynnistetty strategian visualisointityö yhdessä kaupungin yhteistyökumppanin kanssa tavoitteena tuottaa mahdollisimman yksinkertainen, helppolukuinen ja näyttävä kuvaus kaupungin uudesta strategiasta. Työn ennakoidaan valmistuvan osaksi kesäkuun valtuustokäsittelyä.

Luonnosvaiheen materiaali tuodaan tässä yhteydessä jaostolle lähetekeskustelua varten, jonka jälkeen johtoryhmä kokoontuu ja kaupunginjohtaja tekee virallisen pohjaesityksensä kaupunginhallitukselle.

 

Ehdotus

Esittelijä

Olli Naukkarinen, kaupunginjohtaja, olli.naukkarinen@jarvenpaa.fi

Puheenjohtajienjaosto merkitsee valmisteluvaiheen tiedoksi. 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Olli Naukkarinen, kaupunginjohtaja, olli.naukkarinen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Strategiaprosessi on edennyt vaiheeseen, jossa kaupunkiorganisaation arvot, missio, visio ja painopisteet tuodaan kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.

Valtuuston on tarkoitus hyväksyä lyhyet ja helposti muistettavat tiivistykset edellä mainituista strategian osista. Lisäksi on laadittu pidemmät tekstit, jotka avaavat visuaalisen strategiaviestinnän (kuvamateriaali, videot) lisäksi mitä strategian eri osilla tarkoitetaan. Tämä on välttämätöntä, jotta strategiasta voidaan johtaa tarvittavat toimenpiteet ja päämäärät strategiakarttaan ja valtuuston hyväksymiin toimenpideohjelmiin.

Seuraavassa on käyty läpi strategian terminologiaa ja perusteltu tehtyjä valintoja.

Järvenpääläinen

Missiossa ja visiossa esiintyy sana järvenpääläinen. Termillä järvenpääläinen tarkoitetaan strategiassa kaupungin asukasta, yritystä, järjestöä tai tahoa joka hallitsee kiinteää omaisuutta kunnassa eli lainsäädännössä tarkoitettua kunnan jäsentä. Tämän vuoksi etenkään lyhennetyssä visiossa mitään ryhmiä ei korosteta erikseen, vaan kaikkien edellä mainittujen nähdään olevan järvenpääläisiä.

Arvot

Arvojen osalta on syytä korostaa, että kyse on nimenomaan kaupunkiorganisaation arvoista, ei järvenpääläisten. Organisaation arvon muodostavat reunaehtoja kaikelle toiminnalle ja ohjaavat toimintaa niissäkin tilanteissa, kun mitään muuta ohjeistusta asiaan ei ole.

Henkilöstön laajan osallistumisen, seminaarien keskusteluiden ja saadun palautteen perusteella organisaation arvoiksi esitetään Oikeudenmukaisuus, Rohkeus ja Vastuullisuus. Liitteessä on avattu lyhyenä ja pitkänä versiona sitä, mitä arvoilla tarkoitetaan Järvenpään kaupunkikonsernin organisaatiossa.

Missio

Missio kertoo organisaation toiminta-ajatuksen eli syyn sille miksi se nykytilassaan on olemassa. Kuntien yleinen missio voitaisiin johtaa kuntalain ensimmäisen pykälän toisesta momentista, joka kuuluu seuraavasti: ”Kunta edistää asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa sekä järjestää asukkailleen palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla.”

Kuntastrategioissa ei monesti määritellä missiota, mutta Järvenpäällä on nähty olevan niin paljon erityispiirteitä, että missio on haluttu sisällyttää osaksi strategiaa.

Mission lyhyeksi versioksi esitetään: ” Juurtuneet ja junantuomat rakentavat yhdessä kaupunkia, jossa järvenpääläisellä on turvalliset juuret ja kantavat siivet.” Lause kuvaa hyvin sitä, miten Järvenpää kokoaa ja on aikojen saatossa koonnut yhteen uusia asukkaita, jotka juurtuvat kaupunkiin. Se on vahvuus, jota kaupunki on aina hyödyntänyt. Järvenpäässä ei ole keskenään eripuraisia kaupunginosia tai vastakkainasettelua tulijoiden ja vanhojen asukkaiden välillä. Missio kertoo tästä toiminta-ajatuksesta. Yhdessä rakentaminen korostaa sitä, ettei sillä, onko kaupunkiin muuttanut viikko vai vuosikymmen sitten, ole merkitystä. Mission jälkimmäinen osa kertoo siitä, että kaupungin tarkoitus on antaa järvenpääläiselle (oli kyse sitten asukkaasta, yrityksestä tai yhteisöstä) turvallinen ympäristö toteuttaa itseään ja kehittyä.

Visio

Visio kertoo siitä, mitä organisaatio tavoittelee. Se voi olla joko täsmällisesti tietylle vuodelle määritelty tavoite tai jopa saavuttamaton tavoitetila. Järvenpään strategiakokonaisuudessa visiota ei ole määritelty vastaamaan tiettyä vuotta, vaan hallintosäännön mukaista kahdeksan vuoden strategiakautta varten on määritelty erikseen painopisteet, joiden on tarkoitus ohjata ylätasolla kaupungin toimintaa ja jotka tarkistetaan valtuuston vaihtuessa. Vision lyhyt versio on haluttu muotoilla nimenomaan järvenpääläisen näkökulmasta. Laajemmassa selostuksessa on pyritty laajemmin kuvaamaan, mitä visio pitää sisällään.

Vision lyhyeksi versioksi esitetään: ” Hyvinvoiva järvenpääläinen hoitaa arkiset asiansa viidessä minuutissa metropolialueen pohjoisessa keskuksessa.”

Hyvinvoivalla järvenpääläisellä viitataan onnellisiin asukkaisiin, menestyviin yrityksiin ja vireisiin yhteisöihin. Järvenpää on onnellisuusmittauksissa valtakunnan kärkeä kaupungeissa, mutta parantamisen varaa on, eikä huipulla pysyminen ole itsestään selvää. Arkisten asioiden hoitaminen viidessä minuutissa viittaa toimintafilosofiaan, jossa kaikki pyritään tekemään järvenpääläiselle yritykselle, asukkaalle tai yhteisölle kaupungin puolesta niin käteväksi hoitaa kuin mahdollista. Viisi minuuttia ei viittaa etäisyyteen lähimpään palvelupisteeseen, vaan tarkoituksena on hyödyntää Järvenpään luontaista ns. vartin kaupungin tuomaa vahvuutta ja yhdistää siihen digitaalisen asioinnin ja palvelumuotoilun keinoin palvelutapa, joka johtaa ylivertaiseen kätevyyteen. Viisi minuuttia on valittu vision tekstiin, koska se jää mieleen ja on konkreettisempi ja tarvittaessa mitattavampi kuin vaikkapa termi maailman kätevin. Viittä minuuttia on helppo jalkauttaa organisaation toimintafilosofiaksi. Metropolialueen pohjoisella keskuksella tarkoitetaan selkeää pyrkimystä, jonka Järvenpään kasvu on tuomassa. Järvenpäästä on tulossa Uudenmaan neljänneksi suurin kaupunki ja visioon on tahdottu tuoda vahva ilmaisu, joka kertoo Järvenpään pyrkivän kaupungiksi, josta ei vain pendelöidä töihin pääkaupunkiseudulle, vaan johon halutaan paitsi muuttaa myös tulla vierailemaan houkuttelevan kaupunkiympäristön ja kiinnostavien kokemusten perässä.

Painopisteet

Painopisteillä tarkoitetaan valintoja, joihin strategiakaudella on tarkoitus erityisesti keskittyä. Kunnan toimintaympäristössä on syytä muistaa, että erilaiset lait, asetukset, suositukset ja muu valtion ohjaus eli regulaatio säätelevät kunnan perustehtäviä. Painopisteet kertovat siitä, mihin taloudellinen liikkumavara pyritään ohjaamaan ja mihin organisaatiossa keskitytään tulevan kahdeksan vuoden aikana, jotta kaupunki kehittyy kohti visiotilaa. On syytä vielä erikseen korostaa, ettei jonkin asian puuttuminen painopisteestä tarkoita sitä ettei sitä kaupungin perustoiminnassa kehitettäisi. Jos halutaan, että strategialla on toimintaa ohjaava merkitys, täytyy kyetä tekemään fokusoituja valintoja.

Painopisteitä esitetään otettavaksi strategiaan kolme. Ensimmäinen painopiste on ”Kestävä kasvu”, joka tarkoittaa sitä että Järvenpää jatkaa tietoisesti väestöä kasvattavalla linjallaan, mutta kasvu toteutetaan hallitusti, etenkin talouden näkökulmasta. Tämän vuoksi painopisteen onnistumista esitetään mitattavaksi asukasluvun lisäksi taseeseen kertyneen ylijäämän vahvistumisella.

Toinen painopiste on ”Vireä kaupunkielämä”, joka tarkoittaa erityisesti kulttuurin ja luovien alojen tuomaa elämää kaupungin tarjoamiin puitteisiin. Painopisteeseen on haluttu sisällyttää nimenomaan kulttuuri, koska sen osalta Järvenpäällä on merkittävä historia ja luontaiset mahdollisuudet kehittyä. Jokin toinen valinta jouduttaisiin käytännössä rakentamaan lähes alusta. Painopisteessä onnistumista esitetään mitattavaksi sillä, miten paljon ihmisiä kaupungissa liikkuu. Tähän on olemassa valmis taustadata, joka perustuu matkapuhelinoperaattoreiden tuottamaan tietoon. Lisäksi painopisteessä onnistumista voidaan mitata luovien alojen työpaikoilla.

Kolmas painopiste, ”Ajoissa auttaminen”, huomioi kaksi hyvin merkittävää muutosta, jotka kuntien tehtäväkenttään on tullut ja tulossa uuden regulaation myötä. Nämä muutokset ovat oppivelvollisuuden laajennus ja TE-palveluiden järjestämisvastuun siirto valtiolta kunnille vuonna 2024. Painopisteen tarkoituksena on ohjata toimintaa siihen, että heikoimmassa asemassa oleville tai heikkoina hetkinä elämässä, kaupunki tarjoaa apua nopeasti ja sen ajan kun sitä tarvitaan. Ei liian myöhään, josta seurauksena on loppuelämäksi tarvittava tuki. Painopisteessä onnistumista on tarkoitus mitata työttömyysasteella, pitkäaikaistyöttömyydellä ja opetuksessa tukitoimia tarvitsevien oppilaiden erityisen tuen ja yleisen tuen välisellä suhteella. Painopisteen tarkoituksena ei ole viestiä siitä, ettei osalle asukkaista hyvinkin laajat tukitoimet olisi täysin tarpeellisia, eikä siinä ole mitään erikoista tai leimaavaa. Painopisteen on tarkoitus johtaa toimiin, ratkaisuihin ja palvelumalleihin, jossa syrjäytymisuhan alla olevat eivät passivoidu ja esimerkiksi ne oppimisvaikeudet, jotka voidaan ajoissa annetulla yleisellä tuella hoitaa, saadaan hoidetuksi eivätkä ne liian myöhään antamisen vuoksi johda raskaampiin tukitoimiin. Kaikkien kohdalla tämä ei ole mahdollista, mutta toimintamallin ajatuksena on aina yrittää ensin kevyillä toimilla ajoissa. Onnistuessaan painopiste lisää hyvinvoivia järvenpääläisiä.

Jatkotoimenpiteet strategian hyväksymisen jälkeen

Strategian arvojen, mission, vision ja painopisteiden hyväksymisen jälkeen on tarkoitus päivittää ja muotoilla strategiakartta, joka yhdistää ja aikatauluttaa visiotilaan pääsemiseksi tarvittavat käytännön toimenpiteet lakisääteisiin tehtäviin ja talousarvion resursseihin. Valituilla painopisteillä on erityinen merkitys strategiakartan muotoilussa. Lisäksi tehdään tarvittavat päivityksen toimintaa ohjaaviin keskeisiin dokumentteihin, jotka valtuusto vahvistaa. Esimerkkeinä mainittakoon vaikkapa elinkeino-ohjelma, osallisuusmalli tai rerurssiviisauden tiekartta.

Strategiakartta on tarkoitus sellaisenaan ottaa osaksi talousarviota, kuten viime valtuustokaudella, jolloin valtuustoon nähden sitovia tavoitteita eri palvelualueille ja konsernipalveluille ei tarvitse enää erikseen määrittää.

Strategia, strategiakartta, toimintaa ohjaavat dokumentit ja talousarvio muodostavat yhdessä kaupungin johtamisjärjestelmän dokumentaation ja tavoitteet, jolloin kokonaisuus myös täyttää kuntalain §37 vaatimukset siitä, mitä kunnan strategian tulee sisältää. Jatkotyöskentely tapahtuu syksyllä talousarvioaikataulun puitteissa.

ON

Ehdotus

Esittelijä

  • Olli Naukkarinen, kaupunginjohtaja, olli.naukkarinen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus esittää, että kaupunginvaltuusto hyväksyy kaupungin arvot, mission, vision ja painopisteet liitteen mukaisesti.

Käsittely

Liitettiin pöytäkirjaan esittelijän kokouksessa päivittämä strategialuonnos, joka on esittelijän pohjaehdotuksena.

Esittelijä täydensi päätösehdotustaan lisäämällä siihen uuden päätöskohdan, joka kuuluu seuraavasti: "Mittareiden tavoitetasot asetetaan syksyllä strategiakartan laatimisen yhteydessä."

 

Keskustelun aikana tehtiin seuraavat muutosehdotukset:

Muutosehdotus 1 (Willem van Schevikhoven, kannatti Laura Virkkunen ja Tomi Passi):

Muutetaan kohta: "Aktiivinen, värikäs ja salliva kaupunkielämä innostaa mukaan läheltä ja kaukaa."

kuulumaan seuraavasti: "Aktiivinen, värikäs ja turvallinen kaupunkielämä innostaa mukaan läheltä ja kaukaa."

Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti hyväksyä muutosehdotuksen yksimielisesti.

Muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Muutosehdotus 2 (Willem van Schevikhoven):

Muutetaan kohta: "Järvenpääläinen hoitaa arkiset asiansa viidessä minuutissa metropolialueen pohjoisessa keskuksessa."

kuulumaan seuraavasti: "Järvenpääläinen hoitaa arkiset asiansa sujuvasti Keski-Uudenmaan keskuksessa."

Muutetaan kohta: "Järvenpääläinen nauttii elämästään metropolialueen vetovoimaisessa pohjoisessa keskuksessa; viiden minuutin kaupunki tekee arjesta vaivatonta"

kuulumaan seuraavasti: "Järvenpääläinen nauttii elämästään Keski-Uudenmaan vetovoimaisessa keskuksessa; arki on sujuvaa ja vaivatonta"

Willem van Schevikhoven peruutti muutosehdotuksen numero 2.

 

Muutosehdotus 3 (Willem van Schevikhoven, kannatti Tomi Passi):

Lisätään vision loppuun (s. 6): "Järvenpäässä on hyvä yrittää ja menestyä".

Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti hyväksyä muutosehdotuksen yksimielisesti.

Muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Muutosehdotus 4 (Willem van Schevikhoven, kannatti Tuija Kuusisto):

s. 8. Painopisteet:

Ajoissa auttamisen mittarit: "verrokkikuntien työttömyysaste" -> "oman työttömyysasteemme kehitys kohti x%".

Kasvun mittarit: työpaikkaomavaraisuus kasvaa.

Vireä kaupunkielämä:

Ennen: "Kulttuuriin keskittyvän viestimme pääsisältö on"

Jälkeen: "Kulttuuriin keskittyvän viestimme pääsisällöt ovat"

Ennen: "...kaupungin ainutlaatuinen kulttuurihistoria, Tuusulanjärven ranta-alueet sekä uusi, kokeileva kaupunkikulttuuri"

Jälkeen: "...kaupungin ainutlaatuinen kulttuurihistoria, hyvinvointia lisäävä ja monipuolinen urheilutoiminta, Tuusulanjärven ranta-alueet sekä uusi, kokeileva kaupunkikulttuuri"

Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettu muutosehdotus, joten oli äänestettävä. Hyväksyttiin äänestystavaksi sähköinen äänestys ja äänestysjärjestykseksi seuraava:

Jaa: esittelijän pohjaehdotus

Ei: Muutosehdotus 4 (van Schevikhoven, kannatti Kuusisto)

Puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen hyväksyneen esittelijän ehdotuksen äänin 7 - 4.

 

Muutosehdotus 5 (Satu Tuominen, kannatti Eemeli Peltonen):

Visioon: Hyvinvoiva järvenpääläinen hoitaa arkiset asiansa 15 minuutissa metropolialueen pohjoisessa keskuksessa.

Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettu muutosehdotus, joten oli äänestettävä. Hyväksyttiin äänestystavaksi sähköinen äänestys ja äänestysjärjestykseksi seuraava:

Jaa: esittelijän pohjaehdotus

Ei: Muutosehdotus 5 (Tuominen, kannatti Peltonen).

Puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen hyväksyneen esittelijän ehdotuksen äänin 9 - 2.

 

Muutosehdotus 6: (Tuominen, kannatti Peltonen)

Painopisteisiin muutetaan kohta: "Tarjoamme oikea-aikaista tukea ja apua, silloin kun sitä eniten tarvitaan."

Kuulumaan seuraavasti: "Järvenpääläinen saa oikea-aikaista sekä tarkoituksenmukaista tukea ja apua, silloin kun sitä tarvitaan."

Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettu muutosehdotus, joten oli äänestettävä. Hyväksyttiin äänestystavaksi sähköinen äänestys ja äänestysjärjestykseksi seuraava:

Jaa: esittelijän pohjaehdotus

Ei: Muutosehdotus 6 (Tuominen, kannatti Peltonen)

Puheenjohtaja totesi kaupunginhallituksen hyväksyneen äänin 3 - 8 Tuomisen muutosehdotuksen 6.

 

Muutosehdotus 7 (Passi, kannatti Peltonen):

Poistetaan sana "meinaa".

Puheenjohtajan asiasta tiedusteltua kaupunginhallitus päätti hyväksyä muutosehdotuksen yksimielisesti.

Muutosehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Kokoustauko kello 19.05 - 19.15.

 

 

Päätös

Hyväksyttiin esittelijän täydennetyn ja muutetun päätösehdotuksen mukaisesti seuraavin äänestyksen jälkeen tehdyin muutoksin:

1. Muutettiin kohta: "Aktiivinen, värikäs ja salliva kaupunkielämä innostaa mukaan läheltä ja kaukaa." Kuulumaan seuraavasti: "Aktiivinen, värikäs ja turvallinen kaupunkielämä innostaa mukaan läheltä ja kaukaa."

2. Lisättiin vision loppuun (s. 6): "Järvenpäässä on hyvä yrittää ja menestyä".

3.  Painopisteisiin muutetaan kohta: "Tarjoamme oikea-aikaista tukea ja apua, silloin kun sitä eniten tarvitaan." Kuulumaan seuraavasti: "Järvenpääläinen saa oikea-aikaista sekä tarkoituksenmukaista tukea ja apua, silloin kun sitä tarvitaan."

4. Poistettiin liitteestä sana "meinaa".

Kaupunginhallitus päätti esittää valtuustolle, että kaupunginvaltuusto hyväksyy arvot, mission, vision ja painopisteet päivitetyn liitteen mukaisesti. Mittareiden tavoitetasot asetetaan syksyllä strategiakartan laatimisen yhteydessä.

Äänestystulokset

  • Kyllä 7 kpl 64%

    Laura Virkkunen, Satu Tuominen, Eemeli Peltonen, Ismo Nöjd, Mikko Taavitsainen, Katri Kuusikallio, Tomi Passi

  • Ei 4 kpl 36%

    Tuija Kuusisto, Willem van Schevikhoven, Tiia Östberg, Henry Berg

  • Kyllä 9 kpl 82%

    Ismo Nöjd, Henry Berg, Tomi Passi, Laura Virkkunen, Mikko Taavitsainen, Tuija Kuusisto, Willem van Schevikhoven, Katri Kuusikallio, Tiia Östberg

  • Ei 2 kpl 18%

    Satu Tuominen, Eemeli Peltonen

  • Kyllä 3 kpl 27%

    Laura Virkkunen, Ismo Nöjd, Mikko Taavitsainen

  • Ei 8 kpl 73%

    Satu Tuominen, Henry Berg, Eemeli Peltonen, Tomi Passi, Katri Kuusikallio, Tuija Kuusisto, Willem van Schevikhoven, Tiia Östberg

Tiedoksi

strategiatiimi