§ 24 Mannilantie välillä K138-Kotilinnantie ja Sibeliuksenkatu välillä Mannilantie-Asemakatu, katusuunnitelman hyväksyminen

Lataa 

JARDno-2021-2151

Päätöspäivämäärä

22.6.2022

Päätöksen tekijä

Suunnittelupäällikkö

Päätöksen peruste

Toimivalta perustuu kaupunkikehityksen toimintasääntöön,​ jonka mukaan kunnallistekniikan suunnittelupäällikkö päättää katusuunnitelmista,​ niihin liittyvistä liikenteenohjaussuunnitelmista ja muiden yleisten alueiden suunnitelmista sekä niiden muutoksista (MRL 85 §).

Kuvaus

Tämä päätös korvaa suunnittelupäällikön päätöksen 17.2.2022 § 7 (JARDno-2021-2151). Katusuunnitelman hyväksymispäätöksen tekstiosaa on täydennetty ja korjattu päätöksen liite (piir.nro 5974-220/ -4A).

Katusuunnitelmaehdotukseen on lisätty Helsingintien ja Kotilinnantien välille kadun molemmin puolin välikaistalla olevat nykyiset pysäköintipaikat ja istutettava puu.

 

Katusuunnitelmaehdotuksen sisältö

Suunnittelukohde sijaitsee Järvenpään 1. kaupunginosassa, Keskus.

Katusuunnitelmaehdotus (piir.nro 5974-220/ -4A, -7) koskee Mannilantietä (välillä K138-Kotilinnantie) sekä Sibeliuksenväylää (välillä Mannilantie-Asemakatu).

Katusuunnitelmaehdotus on voimassa olevan asemakaavan mukainen. Ote ajantasa-asemakaavasta on päätöksen liitteenä.

Mannilantien katualueen leveys vaihtelee. Katusuunnitelmaehdotuksessa Sibeliuksenkadun välillä Mannilantie-Asematie sekä Mannilantie välillä K138-on reunakivin rajattu ajorata, jonka lisäksi ajorata on esitetty jaettavaksi keskikorokkeelle. Ajoradan päällysteeksi on esitetty pääosin asfalttia. Mannilantien ja Sibeliuksenkadun risteysalue on esitetty korotettuna risteysalueena, jonka päällysteeksi on esitetty graniittikiveystä. Pyöräily- ja jalankulkualueet on esitetty asfalttipintaisina ja erotuskaistat, -raidat sekä pysäköintipaikat kivetään.

Kaduille on esitetty pysäköintipaikkoja.

Ajoradan kummallekin puolelle on esitetty yksisuuntaiset pyörätiet, jotka erotetaan ajoradasta reunatuella ja kiviraidalla jalkakäytävästä. Katusuunnitelmaehdotuksessa pyörätie kiertää myös Helsingintien kiertoliittymää yksisuuntaisesti.

Mannilantielle on esitetty istutettavaksi uusia katupuita. Kiertoliittymän keskelle on esitetty toteutettavaksi istutuksia sekä varaus kaupunkitaideteokselle.

Katusuunnitelmaehdotuksessa katujen kuivatusta on esitetty parannettavaksi lisäämällä hulevesikaivoja. Kadun hulevedet on esitetty ohjattavaksi hulevesiverkostoon pintakallistusten avulla.

Valaistus on esitetty uusittavaksi.

Mannilantien ja Sibeliuksenkadun risteysalueelle esitetään 30 km/h aluerajoitus ja risteysalueen ulkopuolella on 40 km/h aluerajoitus.

Katusuunnitelmaehdotuksen nähtävilläolo

Mannilantien (välillä K138-Kotilinnantie) ja Sibeliuksenkatu (välillä Mannilantie-Asemakatu) piir.nro 5974-220/ -4, -7 on ollut julkisesti nähtävillä 25.8.-7.9.2021 välisenä aikana.

Nähtävilläolo ajan jälkeen katusuunnitelmaehdotusta on täydennetty operaattoreiden suojaputkivarauksilla. Lisäksi katusuunnitelmaehdotukseen on lisätty Helsingintien ja Kotilinnantien välille kadun molemmin puolin välikaistalla olevat nykyiset pysäköintipaikat ja istutettava puu.

Katusuunnitelmaehdotuksesta on jätetty neljä (4) muistutusta nähtävillä oloaikana.

Muistutus 1: Yksityishenkilön jättämä muistutus koskee piir.nro 5974-220-4, Mannilantie välillä Sibeliuksenkatu-Helsingintie.
Muistutuksen jättäjä on huolissaan esitetyssä kiertoliittymäratkaisussa pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden turvallisuudesta.

Muistutuksen jättäjän mukaan ajoradan haarautumiskohta on hyvin lähellä pyörätienjatketta, mikä aiheuttaa näkemähaittaa. Muistuttaja huomauttaa, että ajoneuvoilla ei ole lainkaan odotustilaa pyörätienjatkeen ja kiertotilan välissä, jonka johdosta väistävä ajoneuvo joutuisi pysähtymään keskellä kiertoliittymää tai pyörätienjatkeelle.

Muistuttaja viittaa muistutuksessaan Tiehallinnon tasoliittymäohjeeseen, jossa opastetaan jättämään noin kuuden metrin pysähtymistila kiertoliittymän ja pyörätienjatkeen välille. Muistuttaja kehottaa pyrkimään kyseiseen ratkaisuun, jotta liikenneturvallisuus parantuisi.

Muistuttaja esittää, että periaateratkaisu tulisi muuttaa esimerkiksi yhdistetyksi suojatieksi/pyörätienjatkeeksi, mikäli katutila ei riitä erillisen pyöräliikenteen toteuttamiseksi.

Vastine: Vuonna 2019 hyväksytyssä Järvenpään pyöräliikenteen kehittämissuunnitelmassa Mannilantie on merkitty yhdeksi pyöräilyn pääväylistä. Kehittämissuunnitelman tavoitteena on toteuttaa Mannilantien pyöräilyjärjestelyt yksisuuntaisina.

Katusuunnitelmaehdotuksessa esitetty yksisuuntainen järjestely on sovitettu yhteen Mannilantielle aiemmin laadittujen katusuunnitelmien (suunnittelupäällikön päätös § 12 17.7.2020) sekä rakennussuunnitelmien kanssa. Kiertoliittymäratkaisu on toteutettu käytettävissä olevan katutilan puitteissa ja pyöräliikenteelle asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Katusuunnitelmaehdotuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota näkemien riittävyyteen kiertoliittymässä ja sen läheisyydessä.

Muistutus 2: Yksityishenkilön jättämässä muistutuksessa kritisoidaan katujen suunnittelua ja nähtäville asettamista lyhyempinä katuosuuksina kuin ne todellisuudessa ovat. Muistutuksen jättäjä kokee, että kokonaisuuden hahmottaminen on tästä syystä vaikeaa tai jopa mahdotonta.

Muistuttaja kritisoi myös, että saatto- ja taksiliikenne mm. Bulevardikortteliin olisi mahdotonta. Muistutuksen jättäjä sanoo, että Mannilantien ja Helsingintien reunoilta on poistettu puut asemakaavan markkinointivaiheen ja hyväksymisen jälkeen. Muistutuksen jättäjä esittää, että puut mahtuisivat katujen reunoille, mikäli keskikaista Helsingintieltä poistettaisiin. Muistutuksen jättäjä kokee, että Mannilantien erillinen kääntymiskaista aseman suuntaan on turha ja sen tilalle tulisi istuttaa katupuita sekä toteuttaa pysäköintipaikkoja.

Muilta osin muistutus ei koske Mannilantien katusuunnitelmaehdotusta. Muistutuksen jättäjä odottaa, että edellä mainitut seikat korjataan ennen toteutusta.

Vastine: Yleisten katualueiden suunnittelua toteutetaan kaupunkitekniikan investointiohjelman puitteissa maankäytön kehityksen ja peruskorjaustarpeen edellyttämässä laajuudessa. Katusuunnitelmaehdotuksessa on huomioitu ympäristö, aiemmin laaditut voimassa olevat katusuunnitelmat sekä keskustan maankäytön kehittyminen. Katusuunnitelmaehdotus on sovitettu yhteen katuympäristön, voimassaolevian suunnitelmien sekä korttelisuunnitelmien kanssa huomioiden liikenteen eri käyttäjäryhmät ja käytettävissä oleva katutila.

Mannilantieltä Sibeliuksenkadulle suuntautuvan liikenteen lisäksi Järvenpään päärautatieasemalle suuntautuu linja-auto- ja taksiliikennettä. Mannilantielle esitetty kääntymiskaista mahdollistaa sujuvan liikennöinnin ja ehkäisee ruuhkautumisen vilkkaimman liikenteen aikaan.

Muilta osin muistutus ei koske Mannilantien katusuunnitelmaehdotusta.

Muistutus 3: Keski-Uudenmaan polkijat ry huomauttaa muistutuksessaan, että suunnitelmaselostuksessa on käytetty termiä ”pyöräilykaista”, jolle ei löytynyt tunnettua tarkkaa määritelmää. Muistutuksessa kehotetaan täsmälliseen kielenkäyttöön, jotta suunnitelma tulee oikein ymmärretyksi.

Esitettyä ratkaisua yksisuuntaisine pyöräteineen muistutuksen jättäjät pitävät hyvänä, joskin kapeana. Muistutuksessa esitetään, että lisätilaa saataisiin poistamalla kääntymiskaista. Muistutuksessa esitetään, että pyöräliikenteen ajolinjat olisivat sekavia Mannilantieltä länteen ajettaessa sekä asemanmäeltä risteykseen saavuttaessa.

Muistutuksessa ehdotetaan Sibeliuksenkadun ja Mannilantien korotetulle risteysalueelle kolmen suojatien yhteyteen pyöräilijän ylityspaikkaa (B7), jotta jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennevirrat voidaan erotella. Vaihtoehtoisesti muistutuksessa esitetään Sibeliuksenkadun ja Mannilantien korotetun risteysalueen muuttamista pihakaduksi.

Muistutuksessa esitetään, ettei matalina valaisinpylväinä tulisi käyttää vastaavia valaisimia kuin Helsingintien ja Lääkärinkujan kiertoliittymässä on käytetty, sillä kyseiset valaisimet häikäisevät.

Vastine: Mannilantiellä katutilan mitoitus on toteutettu käytettävissä olevan katualueen puitteissa eri liikennemuodot huomioiden. Mannilantieltä Sibeliuksenkadulle suuntautuvan liikenteen lisäksi Järvenpään asemalle suuntautuu linja-auto- ja taksiliikennettä. Kääntymiskaista parantaa liikenteen sujuvuutta ja ehkäisee ajoneuvoliikenteen ruuhkautumisen vilkkaimmin liikennöityyn aikaan.

Mannilantien ja Sibeliuksenkadun risteysalue on keskustan yksi merkittävimmistä liikenteellisistä solmukohdista. Katusuunnitelmaehdotuksessa risteysalue on esitetty korotettuna ja säilytettäväksi tasa-arvoisena, jotta nopeudet vilkaasti liikennöidyllä alueella säilyvät alhaisina kaikilla liikennemuodoilla. Tasa-arvoisen risteyksen johdonmukaisuuden sekä ennakoitavuuden varmistamiseksi, Mannilantien ja Sibeliuksenkadun kolmen suojatien yhteyteen ei esitetä erillistä etuajo-oikeutta pyöräilijöille. Risteysalueella ja sen välittömässä läheisyydessä jalankulkijan ja pyöräilijän liikennevirtoja ei esitetä erotettavaksi toisistaan mitoituksellisesti ahtaan katutilan vuoksi. Yhtenäinen materiaalivalinta on osoitus tasa-arvoiselle risteysalueelle saapumisesta.

Liikenteenohjaussuunnitelma on ollut nähtävillä olleiden katusuunnitelmien oheismateriaalina eikä siitä näin ollen ole mahdollista jättää muistutusta.

Risteysaluetta ei ole esitetty asemakaavassa pihakatuna. Pihakaturatkaisu ei myöskään sovellu risteysalueelle vilkkaan ajoneuvoliikenteen ja Järvenpään asemalle suuntautuvan linja-auto- ja taksiliikenteen vuoksi.

Katusuunnitelmaehdotuksessa ei ole esitetty suojateiden yhteyteen matalia huomiovalaisimia. Valaistussuunnitelmat ja valaisinmallit tarkentuvat rakennussuunnittelun yhteydessä.

Muistutus 4: As Oy Sibeliuksenkatu on esittänyt huolen veden oikeanlaisesta ohjaamisesta rakennettavilla alueilla. Muistutuksessa mainitaan, että osa rakennuksista on rakennettu puupaaluille ja täten tietty veden taso on säilytettävä, jotta perustukset pysyvät kunnossa. Muistutuksessa edellytetään, että rakentamisen yhteydessä tulee varmentua siitä, että kiinteistöjen pohjaolosuhteet säilyvät ennallaan.

Vastine: Muistutuksessa mainitut asiat eivät koske katusuunnitelmaehdotusta. Katusuunnitelmaehdotuksessa esitetyt ratkaisut eivät heikennä nykytilannetta vesien johtamisen osalta. Ympäröivät olosuhteet huomioidaan rakennussuunnittelussa sekä rakentamisen aikana.

Muistutuksissa esitetyt asiat eivät aiheuta päivitystarvetta katusuunnitelmaehdotukseen.

 

Taloudelliset vaikutukset

Mannilantien (välillä K138-Kotilinnantie) ja Sibeliuksenkatu (välillä Mannilantie-Asemakatu) kunnallistekniikan rakentamiskustannukset ovat noin 1 644 000 euroa (alv. 0 %), josta kadun rakentamiskustannukset ovat noin 1 623 000 euroa (alv. 0 %) ja vesihuollon (sis. hulevesi) 21 000 euroa (alv. 0 %).

Kohteen rakentaminen on ajoitettu investointiohjelmassa alustavasti vuosille 2022-2024.

Päätös

Päätän hyväksyä Mannilantien (välillä K138-Kotilinnantie) ja Sibeliuksenkatu (välillä Mannilantie-Asemakatu) katusuunnitelmaehdotuksen (piir.nro 5974-220/ -4A ja -7) sekä sitä koskevan liikenteenohjaussuunnitelman (piir.nro 5974-340-1).

Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n nojalla tämä päätös on täytäntöönpanokelpoinen ennen muutoksenhakuajan päättymistä.

Allekirjoitus

Suunnittellupäällikkö Heidi Saarenpää

Organisaatiotieto

Kaupunkitekniikka