Perustelut
Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2021 talousarvion kokouksessaan 16.11.2020 § 72. Kaupunginvaltuusto hyväksyi joulukuussa 2020 talousarviomuutoksen koskien opetuksen ja kasvatuksen lisämääräraha-anomusta ja sopeutusvaateen siirtoa vuosille 2022-2023. Kaupunginjohtaja hyväksyi 20.4.2021 § 9 määrärahasiirrot henkilöstön keskittämisestä konsernipalveluihin.
Talousarvion taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan kaupunginhallitukselle ja valtuustolle puolivuosittain, minkä lisäksi taloudesta raportoidaan kuukausittain talousjaostolle. Kuukausiraporttiin on sisällytetty tietoa myös kaupungin henkilöstöstä ja toimintaympäristön kehityksestä.
Käyttötalous
Toimintakatteen alijäämän arvioidaan toteutuvan 6,0 Me muutettua talousarviota heikompana.
Koronan seurauksena palvelualueiden tulo-odotukset ovat pudonneet. Osittain tulomenetyksiä pystytään kompensoimaan vähentyvillä kuluilla, jotka ovat syntyneet toimipisteiden suluista talven ja kevään aikana. Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella toimintakatteen alijäämä ylittyy, mihin vaikuttaa merkittävimmin kotikuntakorvausten kasvu. Hyvinvoinnin palvelualueella toiminnan toimintakatteen alijäämä ylittyy tulomenetysten ja työmarkkinatuen kuntaosuuden ylittymisen seurauksena. Konsernipalvelujen, tilaomistuksen, kaupunkikehityksen ja Järvenpään veden toimintakatteen arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti tai hiukan talousarviota parempina. Konsernipalvelujen alijäämäennusteessa on huomioitu koronariskivaraus 1,6 Me, joka on tarkoitus kohdentaa myöhemmin talousarviomuutoksena palvelualueille koronavaikutusten mukaisesti.
Keusoten huhtikuun kuukausiraportti ei vielä raportin laadintahetkellä ollut käytettävissä. Maaliskuun tietojen mukaisesti ylitysuhkaa on erikoissairaanhoidossa arviolta 3 Me ja omassa toiminnassa 8 Me, josta koronan osuus on noin puolet. Koronan seurauksena toimintatuotot ovat jäämässä tavoitteesta ja koronasta aiheutuvia kustannuksia oli koko kuntayhtymätasolla toukokuun alun kirjausten mukaan noin 8 Me. Koronakustannuksiin ja hoitovelan purkuun ei ole varauduttu kuntayhtymän talousarviossa. Tämänhetkisen tiedon mukaan valtio on kompensoimassa em. menoeriä hakemuksesta suoraan kuntayhtymille, jolloin saatavat kompensaatiot tulevat pienentämään kuntiin kohdistuvaa menoylitystä ja lisälaskua. Sotepalveluihin on kaupungin budjettiin varattu 3 miljoonan euron koronariskivaraus, joka arvioidaan riittämään erikoissairaanhoidon budjettiylityksen kattamiseen. Koronakompensaatioiden jälkeen sotepalvelujen arvioidaan ylittävän budjetin 4,7 Me.
Käyttöomaisuuden nettomyyntivoittojen arvioidaan toteutuvan 540te talousarviota parempana, johtuen Kuuma-ICT:n osakkeiden nettomyyntivoitosta.
Verorahoitus
Vuoden 2020 verotulot toteutuivat ennakoitu korkeampina, mikä heijastuu myös vuoden 2021 ennusteisiin. Kuntaliiton toukokuussa julkaiseman veroennustekehikon mukaan toteutuessaan verotulot ylittäisivät talousarvion merkittävästi. Ennustekehikossa koronan vaikutukset on huomioitu hyvin maltillisina, mistä johtuen kehikon verotulokasvuja ei ole huomioitu kuukausiraportissa täysimääräisesti. Yhteisöverotulojen kehitys on tällä hetkellä erittäin epävarmaa, joten huolimatta yhteisöveron kuntaosuuden korotuksesta vuodelle 2021, voi verotulokertymä jäädä ennakoidusta. Kiinteistöverotulojen osalta verotuksen joustavan valmistumisen myötä vuoden lopussa valmistuvat erät siirtyvät pysyvästi seuravan vuoden puolella maksettaviksi, mistä johtuen kuluvan vuoden ennuste jää 1,1 Me talousarviota pienemmäksi. Kunnallisverot ylittävät talousarvion 3,7 Me, koska koronan vaikutukset vuoden 2020 kunnallisveroon olivat pelättyä pienemmät, mikä heijastuu myös kuluvan vuoden ennusteeseen parannuksena. Yhteensä verotulojen ennustetaan toteutuvan 2,7 miljoonaa talousarviota parempina. Veroennustekehikko päivittyy elokuussa, minkä jälkeen saadaan luotettavampaa tietoa koronan vaikutuksista verotuloihin kuluvana vuonna.
Päätös vuoden 2021 valtionosuuksista annettiin talousarvion laadinnan jälkeen, minkä lisäksi valtio on oikaissut vuoden 2020 testausten määrän mukaan myönnettyä koronatukea oikaistujen testimäärien mukaisesti (Järvenpää -21 te). Raportin ennuste vastaa tarkentuneita valtionosuuspäätöksiä ja on noin 0,5 Me talousarviota parempi. Valtionosuuksia koskeva talousarviomuutosesitys on valtuuston käsittelyssä toukokuussa.
Rahoitusmenot ja-tulot
Rahoitusmenojen ja -tulojen arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.
Vuosikate
Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan edellä mainituista johtuen noin 2,8 Me muutettua talousarviota heikompana, jolloin vuosikate olisi 11,2 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuonna 2021.
Poistot ja arvonalentumiset
Poistojen ja arvonalennusten ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.
Tilikauden yli-/alijäämä
Edellä mainituista seikoista johtuen tilikauden yli-/alijäämän arvioidaan toteutuvan noin 2,8 Me muutettua talousarviota heikompana ollen 11,1 Me alijäämäinen. Ennusteen toteutuessa kaupungin taseen kumulatiivinen ylijäämä tilikauden lopussa painuu 0,3 Me:n alijäämäksi.
Investoinnit
Investointien ennustetaan toteutuvan nettona 1,9 Me talousarviota pienempinä. Ennusteissa ei ole huomioitu vuonna 2020 kesken jääneiden investointien osittainen siirtymistä vuodelle 2021. Siirtomäärärahaesitysten seurauksena vuoden 2021 investoinnit tulee kasvamaan noin 4 Me.
Talonrakennuksen investoinneista varikkoinvestoinnista on 1,2 Me siirtyy ensi vuoden puolelle viivästyksen takia. Suurista rakennushankkeista Harjulan työmaalla laaja koronarypäs on aiheuttanut noin 3 viikon viiveen ja JYK hankkeen suunnittelu etenee ja urakkakilpailu on käynnissä. Toteumaennustetta parantaa JYKin hankkeeseen myönnetty 750te liikuntapaikkarakentamisen avustus. Oinaskadun koulusta on purkulupa ja urakkakilpailu käynnissä.
Kaupunkitekniikan rakentamisohjelman menojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti. Ainolanväylän siltahanke ja Lepola IV hanke sekä muita hankkeita on jatkunut vuoden 2021 puolelle, joiden määrärahoista tullaan esittämään siirtoa vuodelle 2021 vuodelta 2020. Tuloissa on 160te budjetoitua enemmän ulkoisia tuloja.
Liikuntapaikkojen ja Järvenpään veden investointien ennustetaan toteutuvan budjetin mukaisesti.
Terveystalon rahoitusvastikkeiden rahastoitava osuus alittaa talousarvion 0,2 Me. Erillisosakkeista viimeinen osakekauppa tehtiin tammikuussa ja Perhelän ensimmäisen yhtiön osakekaupat tehtiin maaliskuussa, joista tuloutui 2,1 Me osakkeisiin ja osuuksiin.
Kehitysinvestointimäärärahaa on vuodelle 2021 osoitettu hankkeille 460 teur. Vuoden aikana käynnistyy vielä lisää kehitysinvestointiprojekteja. Kalusto- ja aineettomien hyödykeinvestointien arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti, minkä lisäksi vuodelta 2020 siirtyvistä eristä aiheutuu kustannuksia arviolta 360te.
Lainamäärä
Vuosikatteen jäädessä kuluvana vuonna n. 11,2 Me ylijäämäiseksi, tulorahoitus ei riitä kattamaan investointimenoja ja niitä joudutaan rahoittamaan suurelta osin lisälainalla. Vuoden vaihteen kassavarat vähentävät uuden lainan nostotarvetta. Uutta lainaa otetaan vuoden aikana 18 Me ja velkamäärä nousee 247,5 miljoonaan euroon, mikä tarkoittaa 5 447 euroa/asukas.
Ehdotus
Esittelijä
-
Olli Naukkarinen, kaupunginjohtaja, olli.naukkarinen@jarvenpaa.fi
Talousjaosto päättää merkitä liitteen mukaisen talouden toteumaraportin 4/2021 tiedoksi ja lähettää raportin tiedoksi kaupunginhallitukselle.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.