Kaupunginhallitus, kokous 10.5.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 120 Riskienhallinta, kaupungin tilojen sulkemista koskevat periaatteet

JARDno-2021-951

Perustelut

Kuntalain (410/2015) 39 §:n sekä Järvenpään kaupungin hallintosäännön 2 ja 12 §:n mukaan kaupunginhallitus vastaa kaupungin riskienhallinnan järjestämisestä valtuuston linjausten mukaisesti. Päätösvalta koskien eri tiloissa noudatettavia työ-, loma-, sulku- ja aukioloaikoja on kuitenkin hajautettu usealle eri viranhaltijalle.

Vallitseva Covid-19 pandemiatilanne johti jo keväällä 2020 tilanteeseen, jossa edellä mainitut viranhaltijat joutuivat tekemään sulkupäätöksiä alaistensa yksiköiden osalta. Sulkupäätöksiin päädyttiin valtioneuvoston linjausten, Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän sekä kaupungin oman koronakoordinaatioryhmän suositusten perusteella. Sulkupäätöksiä on pandemiatilanteen aikana jouduttu arvioimaan uudelleen useita kertoja ja osa palveluista on pystytty välillä avaamaan hallitusti asteittain. Myös avauspäätösten osalta on noudatettu valtioneuvoston linjauksia ja periaatepäätöksiä sekä mm. aluehallintovirastojen sekä opetus- ja kulttuuriministeriön yhteistyönä laatimia suosituksia.

Tartuntatautilain (1227/2016) 58 g §:n mukaan jos on ilmeistä, että 58 d §:n mukaisia ja muita jo toteutettuja toimenpiteitä ei voida pitää toimintaan liittyvän erityisen tartuntariskin vuoksi riittävinä ja jos se on 2 momentissa säädettyjen edellytysten täyttyessä covid-19-epidemian hallitsemattoman leviämisen estämiseksi välttämätöntä, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin voi antaa toimialueellaan kaikkia 4 momentin mukaista toimintaa harjoittavia ja tilojen hallinnasta vastaavia toimijoita velvoittavan päätöksen, jonka mukaan yleisölle avoimet tai rajatun asiakas- tai osallistujapiirin oleskeluun tarkoitetut asiakas-, osallistuja- ja odotustilat on suljettava asiakkailta ja osallistujilta. Sen lisäksi, mitä hallintolain 44 §:ssä säädetään, päätöksessä on todettava, mitä covid-19-taudin leviämiselle erityisen tartuntariskin muodostavalla toiminnalla sekä yleisölle avoimilla ja rajatun asiakas- tai osallistujapiirin oleskeluun tarkoitetuilla tiloilla tarkoitetaan. Aluehallintovirasto voi tehdä alueellaan vastaavan päätöksen, jos toimenpiteet ovat välttämättömiä usean kunnan alueella. Kunnan tekemässä samanaikaisesti voimassa olevassa päätöksessä asetetut velvoitteet täydentävät kunnan alueella voimassa olevia aluehallintoviraston päätöksellä asetettuja velvoitteita.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on 9.4.2021 tehnyt edellä mainitun tartuntatautilain 58 g §:n mukaisen sulkupäätöksen, joka on voimassa 15.-28.4.2021. Kaupungin ylimpänä riskienhallintaviranomaisena kaupunginhallitus voi periaatetasolla linjata, tuleeko yleisölle avoimia tiloja tulisi jatkossa automaattisesti sulkea Keusoten mahdollisesti antaman sulkusuosituksen perusteella. Tämä edellyttää, että jokainen yksikkö päivittää riskienarvioinnin, mikäli Keusote antaa yleisölle avoinna olevia tiloja koskevan sulkusuosituksen. Yksikön on riskienarvioinnissa muun muassa arvioitava, mihin mahdollisiin lisätoimiin sen on ryhdyttävä, jotta terveysturvallisuus yleisölle avoimissa tiloissa pystytään riittävällä tavalla turvaamaan, mikäli tilaa ei Keusoten suosituksen mukaisesti suljeta. Mikäli yksikkö kokee, ettei terveysturvallisuutta pystytä riittävällä tavalla muilla toimin, kuin tilan sulkemalla turvaamaan, toimivaltainen viranomainen tekee tilan sulkemista koskien erillisen päätöksen.

IL

Ehdotus

Esittelijä

  • Olli Naukkarinen, kaupunginjohtaja, olli.naukkarinen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus kaupungin ylimpänä riskienhallintaviranomaisena linjaa, ettei kaupunki jatkossa automaattisesti sulje yleisölle avoimia tiloja (kuten kirjasto, uimahalli ja museot) tilanteessa, jossa Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä on antanut ainoastaan sulkemista koskevan suosituksen. 

Käsittely

Esittelijä esitti asian poistamista esittelystä. 

 

Päätös

Asia poistettiin esittelystä.

 

Tiedoksi

Kaupungin johtoryhmä, palvelualueiden johtoryhmät