Perustelut
Valmistelijat: Arviointityöryhmä/Pia-Maria Honkanen ja Jaana Jääskä sekä Jenni Kettunen ja Arja Korhonen.
Lasten ja nuorten lautakunta on hyväksynyt Järvenpään perusopetuksen uuden opetussuunnitelman kokouksessaan 20.4.2016. Opetussuunnitelma otettiin käyttöön 1.8.2016 alkaen vuosiluokilla 1 - 6 ja vuosien 2017 – 2019 aikana vaiheittain vuosiluokilla 7 – 9. Uusi opetussuunnitelma on tällä hetkellä käytössä kaikilla luokka-asteilla.
26.2.2018 Järvenpään kaupungin hallintosääntöön on hyväksytty § 19, jonka mukaan Opetus- ja kasvatuslautakunta toimii perusopetuksen järjestäjänä ja siten hyväksyy perusopetuksen opetussuunnitelmaan tehtävät muutokset.
Järvenpään kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmaan tehtävät täsmennykset
Opetushallitus on muuttanut ja täydentänyt Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 lukua 6 Oppimisen arviointi. Uusi arviointiluku on julkaistu erillisenä määräyksenä 10.2.2020, joka kumoaa vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteisiin sisältyvän oppimisen arviointiluvun. Paikallinen oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointia koskeva opetussuunnitelman osa tulee määräyksen OPH-281-2020 mukaan ottaa käyttöön 1.8.2020 alkaen. Arvioinnin uudistamisen tavoitteena on lisätä oppilaiden osaamisen arvioinnin yhdenvertaisuutta ja vähentää osaamisen arvioinnin tulkinnanvaraisuutta.
Määräyksen mukaan suurin osa opetussuunnitelman perusteiden arviointilukuun kirjatuista valtakunnallisista linjauksista tulee siirtää paikalliseen opetussuunnitelmaan sellaisenaan noudatettaviksi. Määräyksen mukaan opetuksen järjestäjän tulee kuitenkin täsmentää paikallisessa opetussuunnitelmassa seuraavat asiat:
- yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta
- arvioinnista tiedottamisen muodot
- käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet
- valinnaisten aineiden arviointi sen mukaan, miten opetuksen järjestäjä niitä tarjoaa
- opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt
- sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa
- valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa sen mukaan, miten opetuksen järjestäjä niitä tarjoaa
- välitodistukset, mikäli opetuksen järjestäjä niitä päättää antaa
- erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudet ja ajankohdat
Järvenpään kaupungissa on koottu arviointityöryhmä työstämään paikallisen opetussuunnitelman arviointiluvun muutosta. Arviointityöryhmä on koostunut rehtoreista, virka-apulaisrehtoreista, perusopetuksen opettajista ja perusopetuksen hallinnon asiantuntijoista.
Arviointityöryhmä esittää, että
Järvenpään kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman uusi täsmennetty arviointiluku Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa otetaan kokonaisuutena käyttöön välittömästi.
Keskeiset paikalliset täsmennysehdotukset:
- Yhteistyö huoltajien kanssa ja arvioinnista tiedottamisen muodot:
Opettajan, oppilaan ja huoltajan yhteiset joulu-helmikuussa toteutettavat keskustelut ovat tärkeä väylä edistää kodin ja koulun vuoropuhelua.
Esitetään, että tällä hetkellä Järvenpäässä käytössä oleva arviointikeskustelu-nimike muutetaan oppimiskeskusteluksi. Oppimiskeskustelu-nimike kuvaa laajemmin keskustelun sisältöä oppilaan oppimisen edistymisestä ja vahvuuksista. Arviointikeskustelu on aiemmin korvannut välitodistuksen, jolloin nimi on ollut perusteltu.
- Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet:
Järvenpään paikalliset käyttäytymisen tavoitteet ja arviointikriteerit numeroarvioinnin osalta täsmennetään, jotta arvioinnin yhdenvertaisuus toteutuu ja käyttäytymisen arvioinnin tulkinnanvaraisuus vähenee.
- Valinnaisaineiden arviointi perusopetuksessa ja perusopetuksen päättöarvioinnissa
Valtakunnallisen linjauksen mukaan ne valinnaiset aineet, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän, arvioidaan numeroin. Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet ja tällaisista oppimääristä koostuvat kokonaisuudet arvioidaan sanallisesti hyväksytty- merkinnällä.
- Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt:
Järvenpään opetussuunnitelman arviointilukuun tehdään kirjaus siitä, että koulukohtaiset ehtolaiskuulustelupäivät on kirjattu koulujen lukuvuosisuunnitelmiin.
- Sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa:
Valtakunnallisen linjauksen mukaan vuosiluokat 4-9 arvioidaan numeroarvosanoin yhteisten oppiaineiden osalta. Määräyksen mukaan paikallisesti voidaan päättää sanallisen ja numeroarvioinnin käytänteistä vuosiluokilla 1-3.
Järvenpäässä vuosiluokkien 1-3 oppilaat arvioidaan sanallisesti. He saavat todistuksen, jossa on opintojen laajuus ja merkintä joko hyväksytystä tai hylätystä oppiaineesta. Kaikki oppiaineet sisältävät opetussuunnitelman mukaista arviointia, mutta oppiaineen laajuuden mukaan kasvetaan ikätason mukaisesti arviointiin. Vuosiluokkien 1-3 oppilaat saavat todistuksen liitteenä sanallisen arvioinnin seuraavasti:
-
- Vuosiluokat 1-2: äidinkieli/suomen kieli ja matematiikka sekä käyttäytyminen arvioidaan sanallisesti lukuvuositodistuksen liitteissä.
- Vuosiluokka 3: äidinkieli/suomen kieli, matematiikka, englanti ja ympäristöoppi sekä käyttäytyminen arvioidaan sanallisesti väli- ja lukuvuositodistuksen liitteissä.
Mikäli oppilas arvioidaan vuosiluokilla 1-9 sanallisesti, todistuksissa käytetään Hyväksytty (S) tai hylätty (H) -merkintää. Tällöin käytäntö on yhtenäinen kansallisten opiskeluoikeuksien ja suoritusten keskitetyssä integraatiopalvelussa (Koski) käytetyn merkinnän kanssa. Määräyksen pohjalta toteutetut todistuspohjat ovat liitteessä 2.
- Välitodistukset, mikäli opetuksen järjestäjä niitä päättää antaa:
Opetus- ja kasvatuslautakunta on kokouksessaan 5.11.2019 hyväksynyt, että Järvenpäässä perusopetuksen oppilaat saavat lukuvuoden 2020-2021 alusta sekä väli- että lukuvuositodistukset.
- Erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudet ja ajankohdat:
Esitetään, että Järvenpään opetussuunnitelman arviointilukuun tehdään kirjaus, että Järvenpäässä erityinen tutkinto voidaan suorittaa milloin tahansa lukuvuoden aikana lukuun ottamatta opettajien loma-aikoja. Erityisen tutkinnon suorittamiseksi oppilaalle määritellään monipuolinen mahdollisuus opetukseen osallistumatta osoittaa saavuttaneensa asianomaisessa oppiaineessa hyväksyttävät tiedot ja taidot.
Ehdotus
Esittelijä
-
Mikko Mäkelä, vt palvelualuejohtaja / varhaiskasvatusjohtaja, mikko.makela@jarvenpaa.fi
Opetus- ja kasvatuslautakunta päättää hyväksyä perusopetuksen opetussuunnitelman luvun Oppilaan oppimisen ja osaamisen arvointi perusopetuksessa liitteiden mukaisesti.
Käsittely
Opetusjohtaja Arja Korhonen esitteli asiaa.
Päätös
Hyväksyttiin esittelijän päätösehdotuksen mukaisesti.