Opetus- ja kasvatuslautakunta, kokous 3.11.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 46 Perusopetuksen opetussuunnitelman arviointiluvun täsmennykset

JARDno-2020-1138

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Arja Korhonen, opetusjohtaja, arja.korhonen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: Jaana Palviaianen ja Arja Korhonen

Lasten ja nuorten lautakunta on hyväksynyt Järvenpään perusopetuksen uuden opetussuunnitelman kokouksessaan 20.4.2016. Opetussuunnitelma otettiin käyttöön 1.8.2016 alkaen vuosiluokilla 1–6 ja vuosien 2017–2019 aikana vaiheittain vuosiluokilla 7–9. Uusi opetussuunnitelma on tällä hetkellä käytössä kaikilla luokka-asteilla.

Väli- ja lukuvuositodistuspohjat

Oppilaat saavat välitodistuksen syyslukukauden päätteeksi ja lukuvuositodistuksen keväällä koulujen lukuvuoden päättyessä, lukuun ottamatta 9.luokkalaisia, jotka saavat tuolloin päättötodistuksen. Väli- ja lukuvuositodistuspohjat ovat samat. 1.–4.luokkalaisten todistus sisältää sanallista arviointia rasteilla merkittynä ja 5.–9.luokkalaiset arvioidaan numeroin tai sanallisesti hyväksytty/hylätty. Lisäksi 5.–9.lk todistuksessa on kuvattu sanallisesti oppilaan vahvuuksia ja kehittämiskohteita.

Opettajista ja rehtoreista koostuva arviointityöryhmä esittää, että

a) korjataan välittömästi 1.–4.luokkien sanallinen arviointi enemmän uuden ops:n hengen mukaiseksi ja

b) poistetaan 5.–9.luokkien todistuksista vahvuus- ja kehittämiskohteet, kuten toimittiin jo 1.–4.lk:n osalta. Tämä korvataan itsearviointiin painottuvalla arviointikeskustelulla.

Valtakunnallisen arviointiohjeistuksen mukaan viimeistään 1.8.2020 varsinainen todistus saa sisältää numeerisen ja hyväksytty/hylätty arvioinnin, mahdollinen sanallinen arviointi tulee antaa erillisellä liitteellä ja numeerinen arviointi koskee luokkia 4.–9. Tästä syystä arviointityöryhmä esittää, että

c) nyt hyväksyttävä 1.–4.lk sanallinen arviointi siirretään annettavaksi erillisellä liitteellä ja koskee 1.–3. luokkia.

 

Toimivalta

Hallintosääntö (valtuusto hyväksynyt 23.3.2020 § 17) § 133: "- - kaupunginhallitus käyttää palvelualuelautakunnille ja jaostoille hallintosäännöllä määrättyä päätösvaltaa (pois lukien tarkastuslautakunta, lupajaosto ja yksilöasiainjaosto) tämän pykälän mukaisissa poikkeusoloissa."

Asian käsittely on kiireellinen eikä voi odottaa poikkeustilanteen päättymistä, koska päätös vaikuttaa jo alkaneeseen kevätarviointiin.

TL

Ehdotus

Esittelijä

Olli Naukkarinen, kaupunginjohtaja, olli.naukkarinen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää hyväksyä perusopetuksen opetussuunnitelman väli- ja lukuvuosiarviointiin esitetyt muutokset liitteen mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Jenni Kettunen, Perusopetuspalvelujen asiantuntija, jenni.kettunen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: Arviointityöryhmä/Pia-Maria Honkanen ja Jaana Jääskä sekä Jenni Kettunen ja Arja Korhonen.
 

Lasten ja nuorten lautakunta on hyväksynyt Järvenpään perusopetuksen uuden opetussuunnitelman kokouksessaan 20.4.2016. Opetussuunnitelma otettiin käyttöön 1.8.2016 alkaen vuosiluokilla 1 - 6 ja vuosien 2017 – 2019 aikana vaiheittain vuosiluokilla 7 – 9. Uusi opetussuunnitelma on tällä hetkellä käytössä kaikilla luokka-asteilla.

26.2.2018 Järvenpään kaupungin hallintosääntöön on hyväksytty § 19, jonka mukaan Opetus- ja kasvatuslautakunta toimii perusopetuksen järjestäjänä ja siten hyväksyy perusopetuksen opetussuunnitelmaan tehtävät muutokset.

Järvenpään kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmaan tehtävät täsmennykset

Opetushallitus on muuttanut ja täydentänyt Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 lukua 6 Oppimisen arviointi. Uusi arviointiluku on julkaistu erillisenä määräyksenä 10.2.2020, joka kumoaa vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteisiin sisältyvän oppimisen arviointiluvun. Paikallinen oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointia koskeva opetussuunnitelman osa tulee määräyksen OPH-281-2020 mukaan ottaa käyttöön 1.8.2020 alkaen. Arvioinnin uudistamisen tavoitteena on lisätä oppilaiden osaamisen arvioinnin yhdenvertaisuutta ja vähentää osaamisen arvioinnin tulkinnanvaraisuutta.

Määräyksen mukaan suurin osa opetussuunnitelman perusteiden arviointilukuun kirjatuista valtakunnallisista linjauksista tulee siirtää paikalliseen opetussuunnitelmaan sellaisenaan noudatettaviksi. Määräyksen mukaan opetuksen järjestäjän tulee kuitenkin täsmentää paikallisessa opetussuunnitelmassa seuraavat asiat:

  • yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta
  • arvioinnista tiedottamisen muodot
  • käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet
  • valinnaisten aineiden arviointi sen mukaan, miten opetuksen järjestäjä niitä tarjoaa
  • opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt
  • sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa 
  • valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa sen mukaan, miten opetuksen järjestäjä niitä tarjoaa
  • välitodistukset, mikäli opetuksen järjestäjä niitä päättää antaa
  • erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudet ja ajankohdat

Järvenpään kaupungissa on koottu arviointityöryhmä työstämään paikallisen opetussuunnitelman arviointiluvun muutosta. Arviointityöryhmä on koostunut rehtoreista, virka-apulaisrehtoreista, perusopetuksen opettajista ja perusopetuksen hallinnon asiantuntijoista.

Arviointityöryhmä esittää, että
Järvenpään kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman uusi täsmennetty arviointiluku Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa otetaan kokonaisuutena käyttöön välittömästi.

Keskeiset paikalliset täsmennysehdotukset:

  • Yhteistyö huoltajien kanssa ja arvioinnista tiedottamisen muodot:

Opettajan, oppilaan ja huoltajan yhteiset joulu-helmikuussa toteutettavat keskustelut ovat tärkeä väylä edistää kodin ja koulun vuoropuhelua.

Esitetään, että tällä hetkellä Järvenpäässä käytössä oleva arviointikeskustelu-nimike    muutetaan oppimiskeskusteluksi. Oppimiskeskustelu-nimike kuvaa laajemmin keskustelun sisältöä oppilaan oppimisen edistymisestä ja vahvuuksista. Arviointikeskustelu on aiemmin korvannut välitodistuksen, jolloin nimi on ollut perusteltu.

  • Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet:

Järvenpään paikalliset käyttäytymisen tavoitteet ja arviointikriteerit numeroarvioinnin osalta täsmennetään, jotta arvioinnin yhdenvertaisuus toteutuu ja käyttäytymisen arvioinnin tulkinnanvaraisuus vähenee.

  • Valinnaisaineiden arviointi perusopetuksessa ja perusopetuksen päättöarvioinnissa

Valtakunnallisen linjauksen mukaan ne valinnaiset aineet, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän, arvioidaan numeroin. Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet ja tällaisista oppimääristä koostuvat kokonaisuudet arvioidaan sanallisesti hyväksytty- merkinnällä.

  • Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt:

Järvenpään opetussuunnitelman arviointilukuun tehdään kirjaus siitä, että koulukohtaiset ehtolaiskuulustelupäivät on kirjattu koulujen lukuvuosisuunnitelmiin.

  • Sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa:

Valtakunnallisen linjauksen mukaan vuosiluokat 4-9 arvioidaan numeroarvosanoin yhteisten oppiaineiden osalta. Määräyksen mukaan paikallisesti voidaan päättää sanallisen ja numeroarvioinnin käytänteistä vuosiluokilla 1-3.

Järvenpäässä vuosiluokkien 1-3 oppilaat arvioidaan sanallisesti. He saavat todistuksen, jossa on opintojen laajuus ja merkintä joko hyväksytystä tai hylätystä oppiaineesta. Kaikki oppiaineet sisältävät opetussuunnitelman mukaista arviointia, mutta oppiaineen laajuuden mukaan kasvetaan ikätason mukaisesti arviointiin. Vuosiluokkien 1-3 oppilaat saavat todistuksen liitteenä sanallisen arvioinnin seuraavasti:

    • Vuosiluokat 1-2: äidinkieli/suomen kieli ja matematiikka sekä käyttäytyminen arvioidaan sanallisesti lukuvuositodistuksen liitteissä.
    • Vuosiluokka 3: äidinkieli/suomen kieli, matematiikka, englanti ja ympäristöoppi sekä käyttäytyminen arvioidaan sanallisesti väli- ja lukuvuositodistuksen liitteissä.

Mikäli oppilas arvioidaan vuosiluokilla 1-9 sanallisesti, todistuksissa käytetään Hyväksytty (S) tai hylätty (H) -merkintää. Tällöin käytäntö on yhtenäinen kansallisten opiskeluoikeuksien ja suoritusten keskitetyssä integraatiopalvelussa (Koski) käytetyn merkinnän kanssa. Määräyksen pohjalta toteutetut todistuspohjat ovat liitteessä 2.

  • Välitodistukset, mikäli opetuksen järjestäjä niitä päättää antaa:

Opetus- ja kasvatuslautakunta on kokouksessaan 5.11.2019 hyväksynyt, että Järvenpäässä perusopetuksen oppilaat saavat lukuvuoden 2020-2021 alusta sekä väli- että lukuvuositodistukset.

  • Erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudet ja ajankohdat:

Esitetään, että Järvenpään opetussuunnitelman arviointilukuun tehdään kirjaus, että Järvenpäässä erityinen tutkinto voidaan suorittaa milloin tahansa lukuvuoden aikana lukuun ottamatta opettajien loma-aikoja. Erityisen tutkinnon suorittamiseksi oppilaalle määritellään monipuolinen mahdollisuus opetukseen osallistumatta osoittaa saavuttaneensa asianomaisessa oppiaineessa hyväksyttävät tiedot ja taidot.

 

 

 

                     

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Mikko Mäkelä, vt palvelualuejohtaja / varhaiskasvatusjohtaja, mikko.makela@jarvenpaa.fi

Opetus- ja kasvatuslautakunta päättää hyväksyä perusopetuksen opetussuunnitelman luvun Oppilaan oppimisen ja osaamisen arvointi perusopetuksessa liitteiden mukaisesti. 

Käsittely

Opetusjohtaja Arja Korhonen esitteli asiaa.

Päätös

Hyväksyttiin esittelijän päätösehdotuksen mukaisesti.

Tiedoksi

Opetusjohtaja, perusopetuspalveluiden asiantuntija, opetuksen asiantuntija, peruspetuksen rehtorit