Kuvaus
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen eli Karvin varhaiskasvatuksen laatua määrittävistä indikaattoreista tavoitteiden tarkennukseksi on valittu Järvenpään varhaiskasvatuksessa toimintakaudelle 2024–2025 lapsen tuki vahvistettuna vuorovaikutuksen teemalla. Tavoitteen laatua kuvaavat ominaisuudet ovat seuraavat: lapsen tuki ja vuorovaikutus, digitalisaatio sekä toiminnallinen tasa-arvo ja yhdenvertaisuus. Lisäksi laatua arvioidaan kiusaamisen ehkäisemisen ja turvallisuusteeman kautta.
Syksyllä 2024 tehtyjen itse-, tiimi- ja yksikköarviointien perusteella Järvenpään yksityisen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen laadun nykytila on hyvä, mutta kehittämisen kohteitakin löytyy. Yksityisen varhaiskasvatuksen henkilöstö tunnistaa lasten tuen tarpeet pääsääntöisesti hyvin, mutta esimerkiksi tuen dokumentointia tulee kehittää. Varhaiskasvatuksen erityisopettajan tuki kasvattajille on tärkeää, jotta kasvattajien osaaminen esimerkiksi yleisen tuen menetelmien käytössä vahvistuu. Yksityisissä päiväkodeissa mm. systematisoidaan tuen arviointia sekä kehitetään oppimisympäristöjä vastaamaan paremmin lasten tarpeisiin.
Syksyn nykytila-arvioinnissa seuraavat asiat ovat vahvuuksia Järvenpään yksityisessä varhaiskasvatuksessa: lasta tukeva vuorovaikutus (mm. tuetaan lasten välisiä suhteita ja vuorovaikutusta sekä lasten leikkiin liittymistä ja ryhmään kuulumista); lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laatiminen tuen aikana (mm. kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelma huoltajien kanssa käydyn keskustelun perusteella); ryhmän toiminta (mm. aloitetaan tuen antaminen heti lapsen tuen tarpeen ilmettyä sekä huomioidaan lasten tarpeet toiminnan suunnittelussa) ja huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö (mm. huolen herättyä lapsesta keskustellaan heti huoltajan kanssa sekä keskustellaan huoltajien kanssa lapsen oikeudesta tukeen ja tuen järjestämisen periaatteista).
Varhaiskasvatusyksiköiden arviointien perusteella Järvenpään yksityisen varhaiskasvatuksen kauden 2024-2025 tavoitteiksi asetetaan muun muassa seuraavat asiat: Varhaiskasvatuksen erityisopettajan antama tuki (mm. vahvistetaan erityisopettajalta saatavaa konsultaatiota ja ohjausta lasten tuen tarpeiden tunnistamiseen ja tukitoimenpiteiden suunnitteluun ja toteuttamiseen); tukeen liittyvä tietämys, osaaminen ja asenteet (mm. vahvistetaan yleisen, tehostetun ja erityisen tuen toteuttamisen osaamisen periaatteita, hallintopäätösprosessin tietoutta ja omaa vastuuta tuen toteuttamisessa); tuen vaikuttavuuden arviointi (mm. pedagogista dokumentointia toteutetaan siten, että saadaan tietoa lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan asetettujen tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumisesta) ja monialainen yhteistyö (mm. yksikössä on sovittu toimintatavat monialaisen yhteistyön toteuttamiselle). Esiopetukselle asetetut tavoitteet ovat yhteneväisiä varhaiskasvatuksen tavoitteiden kanssa ja esiopetusryhmissä on tehty lisäksi yhteisölliset oppilashuoltosuunnitelmat.
Näiden tavoitteiden kehittymistä seurataan toimintavuoden 2024–2025 aikana säännöllisen toiminnan arvioinnin avulla.
Viime kaudelta kehittämisen kohteena yksityisissä päiväkodeissa jatkuu edelleen esimerkiksi yhteisöllisyyden, yhteisöohjautuvuuden ja lasten osallisuuden vahvistaminen sekä pienryhmätoiminnan kehittäminen.
Varhaiskasvatuksen digitalisaatio: Digivälineitä, kuten tablettitietokoneita, on yksityisissä päiväkodeissa pääasiassa melko hyvin, mutta niiden systemaattinen pedagoginen käyttäminen vaatii vielä työtä. Kasvattajien digitaalinen osaaminen päiväkodeissa vaihtelee erittäin paljon, ja päiväkodeissa on tarpeen perehtyä varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaiseen digitaalisen osaamisen teemaan. Päiväkodeissa tarvitaan henkilöstön osaamisen vahvistamista varhaiskasvatuksen digitaaliseen osaamiseen ja pedagogiseen käyttöön liittyen.
Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus: Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuden nykytilan kuvauksen mukaan yksityisen varhaiskasvatuksen arjessa huomioidaan esimerkiksi lasten ja perheiden monikulttuurisuus ja erilaiset tarpeet. Yhdenvertaisuuden teeman syventämistä, keskustelua ja toimenpiteitä kuitenkin tarvitaan päiväkodeissa laajemmista näkökulmista.
Kiusaamisen ehkäisyn suunnitelma: Yksityisissä päiväkodeissa on kiusaamisen ehkäisyn suunnitelmat, joita arvioidaan ja kehitetään säännöllisesti. Pienryhmätoiminta, aikuisten läsnäolo leikeissä (sisällä ja ulkona) sekä lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen ja sosiaalisten taitojen vahvistaminen ovat keskeisiä keinoja kiusaamisen ehkäisyn toimenpiteinä. Lasten kanssa käsitellään tunne- ja kaveritaitoja ja ohjataan sosiaalisissa taidoissa. Kasvattajien toimilla pyritään luomaan päiväkotiin turvallinen ja yhteisöllinen ilmapiiri.
Turvallisuus: Turvallisuuskäytänteet, kuten pelastussuunnitelmat ja harjoitukset, on yksityisissä päiväkodeissa kunnossa. Tavoitteena on parantaa päiväkodin turvallisuuskulttuuria, järjestää toimintakauden aikana säännöllisiä harjoituksia ja perehdytyksiä turvallisuuteen liittyen sekä ylläpitää turvallisuussuunnitelmat ajantasaisina.