§ 1 Lupapiste -palvelun kehittämishankinta, osa 3

Lataa 

JARDno-2021-1318

Päätöspäivämäärä

31.3.2025

Päätöksen tekijä

Tietohallintojohtaja

Päätöksen peruste

Hallintosäännön (KV 27.5.2024) luvun 18 kohdan 2 mukaan tietohallintojohjtaja voi päättää alle 250 000 euron hankinnoista.

Kuvaus

Asian taustaa

Ympäristöministeriö myönsi avustusta kahdeksalle avustushakemuksessa kuvatulle työpaketille, joilla toteutetaan lakiuudistuksista johtuvia välttämättömiä muutoksia Lupapiste-palveluun.

Näissä työpaketeissa tehdään Lupapisteeseen tarvittavat muutokset sisältöihin ja käyttöliittymille. Tällä hetkellä Lupapisteen tietokanta sisältää rakennusluville rakenteisina ne tiedot, jotka viranomaisten tulee lakien mukaan kerätä. Uusi rakentamislaki, RYTJ-laki ja niihin liittyvät asetukset ja muut säädökset laajentavat tietosisältöä, jolloin Lupapisteen tietokanta ja tietojen hallinta tulee laajentaa vastaamaan näitä. Laajojen tietosisältöjen käsittelyssä ja vastaanotossa tulee huolehtia tiedon vaatimustenmukaisuuden tarkastamisesta (validointi). Kun nykyinen tietomalli muuttuu ja laajenee, aiemmin “VRK-tarkastuksina” tunnetut RH-tietojen automaattiset tarkastukset eivät enää toimi. Uudenlaiset validointitoiminnallisuudet tulee toteuttaa ensi vaiheessa, koska manuaalinen tarkastus olisi hyvin kuormittavaa ja virheherkkää. Validointi tehdään ensisijaisesti niin, että Lupapiste validoi hakijan syöttämät tiedot Ryhti-rajapinnasta ennen kuin hakija jättää hakemuksen. Tämän ansiosta taustajärjestelmiin ja siitä eteenpäin Ryhtiin toimitetaan vain Ryhtiin sopivaa tietoa.

Nyt tehtävä tilaus koskee seuraavia ympäristöministeriön avustusta saaneita työpaketteja:

 

8.       Rakentamislain ja mahdollisen korjaussarjan mukaiset prosessi- ja sisältömuutokset (10 htpv)

9.       Rakentamislain korjaussarjan mukaiset käyttöliittymä-muutokset (10 htpv)

10.       Lupapisteen tietomallin jatkokehitys Ryhtin mukaiseksi (70 htpv)

11.       API-työpajat ja suunnitelma (60 htpv)

12.       Tunnusten nouto (10 htpv)

13.       Validointi-API (40 htpv)

14.       Ryhti-tiedon validointi IFC-mallista (5 htpv)

15.       Ryhti-tiedon luku IFC-mallista (30 htpv)

Näiden työpakettien työmäärä tilauksessa on 235 henkilötyöpäivää. Työpakettien tarkempi kuvaus on projektisuunnitelmassa.

Hankinnan taustaa

Järvenpään kaupunkikehitysjohtaja on päättänyt (§ 4) lupapisteen palvelusopimuksen uusinnasta 01.06.2021 perustuen Tiera Oy:n yhteishankintaan. Tiera on kilpailuttanut hankinnan EU-​kynnysarvon ylittävänä,​ hilma-​numero: 2020-​060241,​ TED-​numero: 2020 /S 245-​607470. Tässä hankinnassa ovat kyseessä kehitystoimenpiteet,​ joita ei mainittu alkuperäisessä hankintailmoituksessa. Hankintalain § 136 momentin 2 kohdan 2 mukaisesti hankintasopimukseen voidaan tehdä muutos,​ mikäli alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -​palveluja,​ jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen,​ ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle. Muutoksen on oltava arvoltaan vähäisempi kuin 50 prosenttia hankinnan arvosta. Hankintailmoituksella ilmoitettu hankinnan arvo on 5 500 000 €.

Tietohallintojohtaja on tehnyt päätöksen 12.11.2024, jossa hankittujen muutosten arvo oli 3,​63 prosenttia hankinnan kokonaisarvosta. Tässä päätöksessä mainittujen muutosten arvo on näin ollen 4,27 prosenttia hankinnan kokonaisarvosta. Näin ollen näiden molempien muutosten yhteenlaskettu arvo on 7,9 prosenttia hankinnan kokonaisarvosta.

 

Taloudelliset vaikutukset

Hankinnan kokonaisarvo on 235 000 euroa.

Päätös

Päätän,

1. hankkia päätöstekstissä kuvatut työpaketit 8-15 Cloudpermit Oy:lta

2. laskutus vaiheistetusti erikseen sovittujen kokonaisuuksien hyväksytyn toteutuksen ja vastaanotton jälkeen

Allekirjoitus

Seppo Oksa, tietohallintojohtaja

Organisaatiotieto

Konsernipalvelut