§ 31 Viulukonsertonkatu ja Ristinummentie väli Metsälaulunkuja - Laurikkalantie, katusuunnitelman hyväksyminen

Lataa 

JARDno-2023-1744

Päätöspäivämäärä

21.12.2023

Päätöksen tekijä

Suunnittelupäällikkö

Päätöksen peruste

Toimivalta perustuu kaupunkikehityksen toimintasääntöön, ​jonka mukaan suunnittelupäällikkö päättää katusuunnitelmista,​ niihin liittyvistä liikenteenohjaussuunnitelma ja muiden yleisten alueiden suunnitelmista sekä niiden muutoksista (MRL 85 §).

Kuvaus

Katusuunnitelmaehdotuksen sisältö

Suunnittelukohde sijaitsee Järvenpään 21. kaupunginosassa, Ristinummi. Katusuunnitelmaehdotus on voimassa olevan asemakaavan mukainen. Ajantasa-​asemakaavakartta on päätöksen liitteenä.

Viulukonsertonkatu ja Ristinummentie ovat kokoojakatuja. Katusuunnitelmaehdotus on jatkoa nykyiselle, jo rakennetulle Viulukonsertonkadun osuudelle, joka jatkuu etelään liittyen peruskorjattavaan Ristinummentiehen aina Laurikkalantien risteykseen saakka. Katualueen leveys vaihtelee 20,0..30,0 metrin välillä.

Ajorata on esitetty 7,0 metriä leveänä ja kaksipuoleisesti sivukaltevana. Ajorata on esitetty erotettavaksi molemmin puolin ajorataa sijoittuvista jalankulku- ja pyörätieyhteyksistä reunakivellä ja välikaistalla. Välikaistan leveys vaihtelee 1,0..3,5 metrin välillä.

Ajoradan itäpuolelle on esitetty eroteltu jalankulun ja pyöräilyn väylä, jonka leveys on 5,25 metriä. Jalkakäytävä on esitetty 2,5 metriä leveänä ja kaksisuuntainen pyörätie 2,5 metriä leveänä.

Ajoradan länsipuolelle on esitetty 3,5 metriä leveä yhdistetty jalankulun ja pyöräilyn väylä.

Katusuunnitelmaehdotuksessa esitetyt jalankulun ja pyöräilyn väylät yhdistyvät pohjoisessa Ainolan vaiheen 1 toteutuneisiin yhteneväisiin jalankulun ja pyörätien ratkaisuihin sekä etelässä luontevasti siitä jatkuviin yhteyksiin.

Välikaistoille noin paaluilla 400, 520 ja 570 on esitetty ajoradan suuntaista pysäköintiä, joka on eroteltu madalletulla reunakivellä ajoradasta.

Katusuunnitelmaehdotuksessa on esitetty kolme paria julkisen liikenteen bussipysäkkejä. Pysäkit on esitetty syvennyksin noin paaluilla 480, 750 ja 910 sekä ajoratapysäkein noin paaluille 420 ja 990. Pysäkkisyvennyksen leveydeksi on esitetty 3,0 metriä. Viidelle pysäkille on esitetty 3,0 metriä leveää odotustilaa.

Ajoradan ylittävät suojatieyhteydet on esitetty toteutettavaksi osittain suojatiesaarekkeiden kautta ja osittain ilman. Suojatiesaarekkeen leveydeksi on esitetty 2,5 metriä.

Ajoradan, pysäkkitaskujen sekä jalankulku- ja pyöräteiden pintamateriaaliksi esitetään asfalttia ja reunakiviksi luonnonkiveä.

Ajoradan ja välialueen sekä liittyvien katujen liittymäalueiden ja suojatiesaarekkeiden ja suojatieyhteyksien kapeisiin tiloihin esitetään pintamateriaaliksi betonikiveä.

Välikaistalle sijoitettavien autopaikkojen pintamateriaaliksi esitetään nurmikiveä.

Linja-autopysäkkien odotustilan pintamateriaaliksi esitetään betonikiveä.

Välikaistalle ja katualueen reuna-alueille on esitetty istutettavaksi puita.

Alueelle on esitetty asennettavaksi penkkejä sekä roska-astioita.

Viulukonsertonkadun tasaus on esitetty nostettavaksi nykyisestä maanpinnasta keskimäärin 0,1..0,4 metriä. Kadun pintakuivatus on esitetty johdettavaksi pintakallistuksin rakennettavaan hulevesiviemäriin.

Kadut on esitetty valaistuina.

Katusuunnitelmaehdotus ja nähtävilläolo​​

Viulukonsertonkadun ja Ristinummentien (väli Metsälaulunkuja - Laurikkalantie) katusuunnitelmaehdotus piir.nro 6012-220-1, 6012-220-2, 6012-220-3, 6012-220-9, 6012-220-10 sekä 6012-220-11 on ollut julkisesti nähtävillä 13. - 26.10.2023 välisenä aikana.

Katusuunnitelmaehdotuksesta on jätetty yksi (1) muistutus nähtävilläoloaikana.

Muistutuksessa 1 viitataan Järvenpään pyöräilyn kehittämissuunnitelmaan ja siinä esitettyihin ratkaisuehdotuksiin. Muistutuksessa sanotaan, että katusuunnitelmaehdotus olisi ristiriidassa kehittämissuunnitelman kanssa ja kehittämissuunnitelman tavoitetilan mukainen jalankulun ja pyöräilyn erottelu tulisi toteuttaa myös Viulukonsertonkadun ajoradan länsipuolella.

Muistutuksessa sanotaan, että Ristinummentien ja Perttiläntien risteyksessä Perttiläntien yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä näyttäytyy samoin kuin Ristinummentien jalkakäytävä. Muistutuksessa todetaan, että liikennejärjestelyissä tulee näkyä, että yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on pyöräliikenteen väylä. Muistutuksessa esitetään, että pyörätien ja jalkakäytävän erottelun tulisi jatkua risteyksessä siten, että Perttiläntien yhdistetty pyörätie näyttäytyy pyörätienä eikä jalkakäytävänä. Muistutuksessa viitataan myös liikenteenohjaussuunnitelmaan, jossa kärkikolmio on esitetty vain ajoradalle, jolloin pyöräteiden risteys jää tasa-arvoiseksi.

Lisäksi muistutuksessa esitetään, että Matinkujan ja Valtterinkujan risteykset olisi järkevää toteuttaa korotettuina, jolloin Viulukonsertonkadun länsipuoliselle pyörätielle ja jalkakäytävälle ei syntyisi tasoeroja ja kadun rakenne tukisi määrättyjä väistämisvelvollisuuksia. Samaa korotettua risteystä esitetään myös Perttiläntien ja Yrjönkujan risteyksiin.

Vastine: Pyöräilyn kehittämissuunnitelmassa esitetyt ratkaisut ja niiden soveltuvuus arvioidaan aina tapauskohtaisesti katusuunnittelun yhteydessä. Pyöräilyn kehittämissuunnitelman mukainen jalankulusta eroteltu pyöräilyn pääreitti toteutetaan Viulukonsertonkadun itäpuolelle. Suunnitelmat liittyvät Ainolan vaiheen 1 hyväksyttyihin katusuunnitelmiin, joiden mukaan kadun itäpuolelle toteutetaan eroteltu pyörätie ja länsipuolelle yhdistetty jalankulun ja pyöräilyn väylä. Länsipuolen yhdistetylle pyörätielle on jatkuvuus suunnittelualueen rajalla sekä pohjoisessa että etelässä.
Viulukonsertonkadun tai Ristinummentien katutila ei mahdollista kaikilta osuuksiltaan yhdistetyn jalankulun ja pyöräilyn väylän muuttamista erotelluksi.

Perttiläntien risteyksen yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä merkitään liikennemerkillä, jolloin se selkeästi näyttäytyy pyörätienä. Liikenteenohjaussuunnitelmaa on päivitetty lisäämällä kärkikolmio pyöräilijöille. Väistämisvelvollisuus koskee päivitetyssä suunnitelmaehdotuksessa myös pyöräilijöitä. Pyörätien jatke sijoitetaan suojatien reunaan ja pyöräilijän puolelle ei tule reunakiveä, joten suunnitelmaehdotuksessa esitetyt risteysjärjestelyt ovat pyöräilijän kannalta ongelmattomia. Perttiläntietä ei esitetä korotettuna, koska kyseessä on kokoojakatu.

Katusuunnitelmaehdotuksessa Matinkujan ja Valtterinkujan risteysten väistämisvelvollisuus osoitetaan selkeästi ja voimassa olevan tieliikennelain mukaisesti liikennemerkillä ja tiemerkinnällä. Pyörätien jatke sijoitetaan suojatien reunaan ja pyöräilijän puolelle ei tule reunakiveä, joten suunnitelmaehdotuksessa esitetyt risteysjärjestelyt ovat pyöräilijän kannalta ongelmattomia.

Katusuunnitelmaehdotusta on päivitetty muuttamalla Yrjönkujan liittymä ylijatketuksi suojatieksi.

Lisäksi katusuunnitelmaehdotusta on päivitetty leventämällä välikaistaa Ristinummentiellä sekä muuttamalla kadun tasausta ja lisätty reuna-alueille painanteet.

Katusuunnitelmaehdotus piir.nro 6012-220-1, 6012-220-2A, 6012-220-3A, 6012-220-9A, 6012-220-10A sekä 6012-220-11A on päätöksen liitteenä.​​

Taloudelliset vaikutukset

Viulukonsertonkadun ja Ristinummentien (välillä Metsälaulunkuja - Laurikkalantie) kunnallistekniikan rakentamiskustannukset ovat noin 3,1 miljoonaa euroa (alv. 0 %), joista kadun rakentamiskustannukset ovat noin 2,3 m € (alv. 0 %) ja vesihuollon (sis.hulevesi) noin 760 000 € (alv. 0 %).

Kohteen rakentaminen on ajoitettu kaupungin investointiohjelmassa vuodelle 2024.

Päätös

Päätän hyväksyä Viulukonsertonkadun väli Metsälaulunkuja - Perttiläntie katusunnitelmaehdotuksen piir.nro 6012-220-1, 6012-220-2A, 6012-220-9A, 6012-220-10A sekä Ristinummentien väli Perttiläntie - Laurikkalantie katusuunnitelmaehdotuksen piir.nro 6012-220-3A ja 6012-220-11A sekä niihin liitttyvät liikenteenohjaussuunnitelmat piir.nro 6012-340-1A, 6012-340-2A ja 6012-340-3A.

Maankäyttö ja rakennuslain 202 §:n nojalla tämä päätös on täytäntöönpanokelpoinen ennen muutoksenhakuajan päättymistä.

Allekirjoitus

Suunnittelupäällikkö Miia Haikonen

Organisaatiotieto

Kaupunkitekniikka