§ 12 Horsmakatu, katusuunnitelman hyväksyminen

Lataa 

JARDno-2025-1662

Päätöspäivämäärä

31.10.2025

Päätöksen tekijä

Suunnittelupäällikkö

Päätöksen peruste

Järvenpään kaupungin hallintosääntö (KV 31.3.2025 § 19). Kaupunkikehityksen palvelualueen toimintasääntö (Kauke 22.5.2025 § 46).

Kuvaus

Katusuunnitelmaehdotuksen sisältö

Suunnittelukohde sijaitsee Järvenpään 4. kaupunginosassa, Kyrölä. Katusuunnitelmaehdotus koskee Horsmakatua, joka sijoittuu välille Kyröläntie - Valmukatu.

Horsmakadun suunnittelun tavoite on pyöräilyn ja jalankulun kehittäminen sekä kadun peruskorjaus.

Nykytilanteessa Horsmakatu on jäsentelemätön 5,50 metriä leveä asfalttipintainen katu ilman jalankulun ja pyöräilyn väylää. Horsmakadulla sijaitsi aiemmin Ainolan junaseisake, joka on nyt siirtynyt Ainolanväylän eteläpuolelle. Junaseisakkeen siirtymisen myötä aiemman saattoliikenteen oletetaan vähenevän merkittävästi Horsmakadulla.

Horsmakadulla ei ole aiempaa hyväksyttyä katusuunnitelmaa. Katusuunnitelmaehdotus on voimassa olevien asemakaavojen mukainen (4/7 20.9.1978 ja 4/15 12.9.2005).

Katusuunnitelmaehdotuksessa ajorata on esitetty toteutettavan 4,50 metriä leveänä, jonka molemmin puolin on reunatuet. Pyörätie ja jalkakäytävä on esitetty suunnitelmaehdotuksessa 5,0 metriä leveänä, jossa jalkakäytävän leveys on 2,0 metriä ja pyörätien 3,0 metriä. Pyörätien puolelle on esitetty 0,5 metriä leveä reuna-alue ja ajoradan itäpuolelle on esitetty 2,6 metriä leveä reuna-alue. Reuna-alueet toimivat myös lumitilana. Horsmakadulle on esitetty kuusi pysäköintitaskua ja pysäköintitaskujen kohdalla ajorata levenee 6,0 metriä leveäksi. Reuna-alue on pysäköintitaskujen kohdalla 0,90 metriä leveä.

Ajorata sekä eroteltu pyörätie ja jalkakäytävä on esitetty päällystettävän asfaltilla. Reunatuen materiaaliksi on esitetty betoni ja tonttiliittymien kohdalla reunatuki madalletaan. Pyörätien ja jalkakäytävän erottelu on esitetty toteutettavan maaliviivalla. Erotellulta pyörätieltä ja jalkakäytävältä on esitetty yhteydet Rentukkakadun ja Valmukadun kohdalle, jossa reunatuki madalletaan samaan tasoon ajoradan kanssa.

Pohjoisessa eroteltu pyörätie ja jalkakäytävä liittyy nykyisiin yhdistettyyn pyörätiehen ja jalkakäytävään Kyröläntielle ja radan suuntaisesti pohjoiseen. Etelässä eroteltu pyörätie ja jalkakäytävä jatkuu Jokamiehenraitille, jossa on samanlainen erottelu.

Katujen reuna-alueet on esitetty nurmelle. Katualueelta on esitetty poistettavaksi viisi (5) puuta. Horsmakadun ja Rentukkakadun kulmauksessa oleva kuusiaita pyritään säilyttämään.

Horsmakadun tasaus on esitetty noudattavan pääosin nykyisen maan pinnan tasausta. Horsmakadun itäpuolella oleva avo-oja on esitetty putkitettavaksi ja kadun kuivatus tapahtuu ritiläkaivoin suunniteltuun hulevesiviemäriin. Hulevesiviemäri purkaa avo-ojaan Valmukadulla. Valmukadun ja Horsmakadun risteyksessä kadun alittavia rumpuputkia on esitetty jatkettavan, jotta kaarteessa esiintyvä eroosio saadaan hallintaan. Kaarteeseen on esitetty kaide avo-ojan ja ajoradan väliin.

Suunnitelmaehdotuksessa on esitetty kolme (3) valaisimen siirtoa sekä yksi (1) jakokaapin siirto. Alueella on nykyinen valaistus, eikä sen uusimiselle ole tarvetta.

Nopeusrajoitus Horsmakadulla, Kyröläntiellä ja Valmukadulla esitetään muutettavan 30 km/h.

Katusuunnitelmaehdotus ja nähtävilläolo

Katusuunnitelmaehdotukset piir.nro 6031-220-1 ja 6031-220-2 ovat olleet julkisesti nähtävillä 6. - 17.10.2025 välisenä aikana. Lisäksi alueelle on laadittu erillinen liikenteenohjaussuunnitelma (piir.nro 6031-340-1), joka on ollut oheismateriaalina.

Katusuunnitelmaehdotuksesta on jätetty yksi (1) muistutus nähtävilläolo aikana.

Muistutuksessa on esitetty kolme (3) erityyppistä huomautettavaa asiaa.

Kohdassa 1 muistutuksen jättäjä toteaa, että katusuunnitelma on poikkeuksellinen jalkakäytävän sijoittumisen osalta. Jalkakäytävästä todetaan, että sen paikka toiselta puolelta kiinni ajoradassa ja toiselta puolelta pyörätiessä ei ole erityisen miellyttävä paikka kävellä tai ulkoiluttaa koiraa. Muistutuksen jättäjän huolena on, että jalankulkija ja koiran ulkoiluttaja ei noudata liikenneympäristön mukaisia sääntöjä. Jalkakäytävän ja ajoradan väliin ehdotetaan erotusaluetta (0,75 m) kuten Sahankaarella, joka rauhoittaisi jalkakäytävää.

Kohdassa 2 muistutuksen jättäjä toteaa, ettei jalkakäytävä ja pyörätie palvele Horsmakadun kiinteistöjä. Muistutuksen jättäjä viittaa Väyläviraston pyöräliikenteen suunnitteluohjeeseen, jossa sivulla 78 todetaan, että vastakkaisen puolen kiinteistöille järjestetään kulkuyhteys pyörätielle, jos kaksisuuntainen pyörätie toteutetaan vain toiselle puolelle tietä. Muistutuksessa todetaan saman tarpeen koskevan jalkakäytävää. Muistutuksen jättäjä toteaa, että tällainen kulkuyhteys on suunnitelmassa esitetty Valmukadun ja Rentukkakadun kohdalle ja muistutuksen jättäjä ehdottaa, että samanlainen kulkuyhteys lisätään jokaisen kiinteistön kohdalle.

Kohdassa 3 muistutuksen jättäjä ehdottaa, että suunnitelmaa muutettaan niin, että jalkakäytävä toteutetaan kiinteistöjen puolelle ja ajoradan ylitykset eli suojatiet tehdään korotettuina Kyröläntien, Rentukkakadun ja Valmukadun risteyksiin, jotta saadaan ympäristöstä laadukas. Muistutuksen jättäjä toteaa myös, että tällaisessa ratkaisussa pyöräliikenteen voi osoittaa joko ajoradalle pyöräkatuna tai jalkakäytävän yhteyteen rinnakkaisena jalkakäytävänä ja pyörätienä mainittuja korotettuja ylitysten kanssa toteutettuna.

Vastine:

Kohta 1: Jalkakäytävän sijoittuminen ajoradan puolelle on suunnitteluohjeista poikkeava ratkaisu, mutta perusteltavissa. Horsmakatu on määritelty Järvenpään pyöräilyn kehittämissuunnitelmassa (2019) kehitettäväksi yhteydeksi, jossa jalkakäytävä ja pyöräily on eroteltu toisistaan. Lisäksi Helsingin seudun pääpyöräilyverkon päivitystyön (2022) yhteydessä Horsmakatu on määritelty seudullisen baanareitin rinnakkaisyhteytenä ja osittain sen jatkumona. Näitä suunnitelmia on jo toteutettu Sahankaaren ja Jokamiehenraitin osalta Järvenpäässä. Näissä kahdessa toteutetussa osassa pyörätie sijoittuu junaradan puolelle. Yhtenäisen ja ennakoitavan kokonaisuuden muodostumisen kannalta on perusteltua, että pyörätie sijoittuu junaradan puolelle myös Horsmakadulla.

Sahankaaressa jalkakäytävän ja pysäköintipaikkojen väliin on toteutettu 0,75 metrin erotus pysäköintipaikan vuoksi, jotta auton ovi ei aukea suoraan jalkakäytävälle. Horsmakadulla pysäköintitaskut sijoittuvat suunnitelmassa toiselle puolelle katua. Horsmakadulla jalkakäytävän ja ajoradan väliin ehdotettua 0,75 metrin erotusaluetta ei ole mahdollista toteuttaa johtuen katualueen kapeudesta ja muiden yhteensovitettavien toimintojen (lumitilat, pysäköintitaskut, ajorata, eroteltu jalkakäytävä ja pyörätie) vuoksi. Katualueen käyttäjien tulee noudattaa annettuja liikennesääntöjä.

Kohta 2: Horsmakadulla on 12 pientalokiinteistöä ja liikenneympäristö eroaa merkittävästi Sahankaaresta, jossa on kaksi kerrostalotonttiliittymää, joiden kohdalle pyöräilijän ylityskohdat on toteutettu. Kaupunki katsoo, että Horsmakadulla ei ole tarkoituksenmukaista järjestää jokaiselle pientalokiinteistölle omaa ylityskohtaa, vaan ylityskohdat on sijoitettu Rentukkakadun ja Valmukadun risteysalueille, jossa ne palvelevat useampia katualueen käyttäjiä.

Kohta 3: Junaradan puolelle sijoittuva eroteltu pyörätie ja jalkakäytävä on yhtenäinen reitti, jossa ei ole tonttiliittymiä. Suunnitelmaehdotuksessa esitetty ratkaisu ei myöskään tarvitse erillisiä ajoradan ylityksiä. Suunnitteluvaiheessa tutkittiin erilaisia vaihtoehtoja, joista pyöräkatu oli yksi vaihtoehto. Kaupunki päätyi kuitenkin edistämään erotellun pyörätien ja jalkakäytävän ratkaisua, jotta junaradan suuntainen pyöräliikenteen yhteys on kokonaisuutena ennakoitava ja eheä.

Muistutus ei aiheuta päivitystarvetta katusuunnitelmaehdotukseen.

Taloudelliset vaikutukset

Kohteiden kunnallistekniikan rakentaminen on ajoitettu kaupungin investointiohjelmassa vuodelle 2026. Hanke on saanut Traficomin kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelman valtionavustusta 247 525 € (alv 0 %), jonka ehtona on rakentaminen vuoden 2026 aikana.

Päätös

Päätän hyväksyä

Horsmakadun katusuunnitelmaehdotuksen piir.nro 6031-220-1 ja 6031-220-2.

Alueidenkäyttölain 202 §:n nojalla tämä päätös on täytäntöönpanokelpoinen ennen muutoksenhakuajan päättymistä.

Allekirjoitus

Suunnittelupäällikkö Miia Haikonen

Organisaatiotieto

Järvenpää