JARDno-2022-2098
Liikenneinsinöörin toimivalta: Kaupunkikehityslautakunta 24.3.2022 § 26 , toimivalta Kaupunkikehityksen palvelualueella 1.4.2022 alkaen. LIITE A, viranhaltijoiden päätösvalta, § 5 Liikenneinsinööri.
Impoonkadulla on 30 km/h enimmäisnopeutta suosittava liikennemerkki. Nopeusrajoitus on suositusta selkeämpi tapa ilmoittaa kadulle soveltuva enimmäisnopeus kaupunkiympäristössä. Koska Impoonkadulla sekä lähikaduilla Ahotiellä, Ahokujalla ja Terhonpolulla jalankulkijat ja pyöräilijät kulkevat ajoradan reunalla, ja koska kadut ovat kapeita ja päättyviä asuinalueen tonttikatuja, voidaan kaduille parhaiten soveltuvana ajonopeutena pitää enintään 30 km/h nopeutta. Impoonkadulla vanha nopeussuositusmerkki on tarpeen korvata uudella aluerajoitusmerkillä. Samalla aluerajoitusmerkit on asetettava myös Terhonpolulle, jotta voimaan tulevasta nopeusrajoitusalueesta tulee yhtenäinen kokonaisuus.
Tieliikennelain mukaan ajoneuvolla on aina väistettävä muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen. Terhonpolulta Terholantielle ajetaan jalkakäytävän yli, vaikka muut Terholantien risteykset ovat tasa-arvoisia. Jotta väistämisvelvollisuudesta ei syntyisi epäselvyyttä, on väistämisvelvollisuus tarpeen osoittaa liikennemerkillä.
Päätän, että Impoonkatu, Ahotie, Ahokuja ja Terhonpolku merkitään 30 km/h nopeusrajoitusalueeksi. Aluenopeusrajoitusmerkit C34 asetetaan Terholantien ja Impoonkadun risteykseen siten, että Impoonkadun suuntaan on voimassa 30 km/h nopeusrajoitusalue ja Terholantien suuntaan 40 km/h nopeusrajoitusalue. Vastaavat aluenopeusrajoitusmerkit asetetaan myös Terhonpolun ja Terholantien risteykseen. Lisäksi Terhonpolulta Terholantielle liittyville osoitetaan väistämisvelvollisuus kärkikolmiolla B5.