Valmistelija
Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi
Perustelut
Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2021 talousarvion ja vuosien 2021-23 taloussuunnitelman kokouksessaan 16.11.2020 § 73. Kaupunginvaltuusto hyväksyi KV 14.12.2020 § 85 talousarviomuutoksen koskien opetuksen ja kasvatuksen lisämääräraha-anomusta ja sopeutusvaateen siirtoa vuosille 2022-2023. Kaupunginjohtaja hyväksyi 20.4.2021 § 9 valtuuston valtuutuksen mukaisesti hallinnon keskittämistoimenpiteiden määrärahasiirroista palvelualueiden ja konsernipalvelujen välillä. Kaupunginvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 24.5.2021 § 29 talousarviomuutokset käyttämättä jääneiden vuoden 2020 määrärahojen siirrosta tuleville vuosille ja valtionosuuksien muuttamisesta VM:n päätösten mukaiseksi.
Talousarvion taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan kaupunginhallitukselle ja valtuustolle puolivuosittain, minkä lisäksi taloudesta raportoidaan kuukausittain talousjaostolle. Kuukausiraporttiin on sisällytetty tietoa myös kaupungin henkilöstöstä ja toimintaympäristön kehityksestä.
Käyttötalous
Toimintakatteen alijäämän arvioidaan toteutuvan 3,6 Me muutettua talousarviota heikompana.
Koronan seurauksena palvelualueiden tulo-odotukset ovat pudonneet. Tulomenetyksiä ei edellisvuotiseen tapaan ole pystytty kattamaan vähentyvillä kuluilla, koska toimipisteet eivät ole olleet kokonaan suljettuina, vaan toimintaa on järjestetty poikkeusjärjestelyin. Hyvinvoinnin palvelualueella toiminnan toimintakatteen alijäämä ylittyy tulomenetysten ja työmarkkinatuen kuntaosuuden ylittymisen seurauksena. Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella toimintakatteen alijäämä ylittyy, mihin vaikuttaa merkittävimmin kotikuntakorvausten kasvu ja oppivelvollisuuden laajentumisen lisäkustannukset. Konsernipalvelujen, tilaomistuksen, kaupunkikehityksen ja Järvenpään veden toimintakatteen arvioidaan toteutuvan hiukan talousarviota parempina. Konsernipalvelujen ennusteessa on huomioitu koronariskivaraus 1,6 Me, johon liittyvät määrärahan siirtoesitykset on kaupunginhallituksen käsittelyssä 25.10. Tämänhetkisen arvion mukaan koronavaikutukset ovat noin 2,5 miljoonaa euroa eli riskivaraus ei riitä kustannuslisäysten ja tulomenetysten täysimääräiseen kattamiseen.
Keusoten elokuun tietojen mukaisesti erikoissairaanhoidon budjetti alittuu Järvenpään tekemän 3 miljoonan euron riskivarauksen ansiosta arviolta 2 Me, mutta omassa toiminnassa ylitystä on 12,3 Me erityisesti koronakustannusten takia. Koronakustannuksiin ja hoitovelan purkuun ei ole varauduttu kuntayhtymän talousarviossa. Valtio on kompensoimassa terveysturvallisuuteen liittyviä menoeriä suoriteperusteisesti, jolloin saatavat kompensaatiot tulevat pienentämään kuntiin kohdistuvaa menoylitystä. Alkuvuoden tapahtumamäärien ja korvattavien yksikkökustannusten perusteella kompansaatiota oltaisiin saamassa 4,7 miljoonaa euroa. Loppuvuoden kompensaatioiden määrä riippuu korvattavien tapahtumien: rokotusten, tartuntojen jne. määristä. Koronakompensaatioiden jälkeen sotepalvelujen arvioidaan ylittävän kaupungin talousarviovarauksen yhteensä 5,4 Me.
Käyttöomaisuuden nettomyyntivoittojen arvioidaan toteutuvan talousarviota parempana, johtuen Kuuma-ICT:n ja Jatsin osakkeiden nettomyyntivoitosta. Talousarviomuutos tuodaan valtuuston päätettäväksi marraskuussa 2021.
Verorahoitus
Kuntaliiton syyskuussa julkaiseman veroennustekehikon mukaan toteutuessaan verotulot ylittäisivät talousarvion merkittävästi. Yhteisöverotulojen ennustetaan kasvavan viime vuodesta, johtuen yhteisöveron kuntaosuuden korotuksesta vuosille 2020 ja 2021 ja niitä ennustetaan kertyvän 0,9 Me talousarviota enemmän. Kiinteistöverotulojen osalta verotuksen joustavan valmistumisen myötä vuoden lopussa valmistuvat erät siirtyvät pysyvästi seuravan vuoden puolella maksettaviksi, mistä johtuen kuluvan vuoden ennuste jää 1,9 Me talousarviota pienemmäksi. Kunnallisverot ylittävät ennusteessa talousarvion 6,3 Me suotuisammasta palkkasumman kehityksestä ja vuoden 2020 verotulojen ennakoitua parammasta toteumasta johtuen. Alkuvuoden tilitykset ovat kehittyneet positiivisesti, mikä johtuu osittain alkuvuoden liian korkeasti kuntien jako-osuudesta. Jako-osuuden korjaus tulee pienentämään loppuvuoden tilityksiä. Yhteensä verotulojen ennustetaan toteutuvan 5,2 miljoonaa talousarviota parempina. Talousarvion täsmennys ennusteen mukaisesti tuodaan talousarviomuutoksen valtuuston käsittelyyn marraskuussa.
Valtionosuuksien ennustetaan toteutuvan muutetun talousarvion mukaisesti.
Rahoitusmenot ja -tulot
Rahoitusmenot ja -tulot arvioidaan toteutuvan kokonaisuudessaa 850te talousarviota parempina pääasiassa pienempien korkokulujen ansiosta.
Vuosikate
Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan noin 2,5 Me muutettua talousarviota parempana. Vuosikatteen ennustetaan olevan 16,2 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuonna 2021.
Poistot ja arvonalentumiset
Poistojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti. Arvonalennuksissa on pieni ylitys johtuen Oinaskadun alaskirjauksen täsmentyneistä arvoista.
Tilikauden yli-/alijäämä
Tilikauden yli-/alijäämän arvioidaan toteutuvan noin 2,5 Me muutettua talousarviota parempana ollen 6,1 Me alijäämäinen. Ennusteen toteutuessa kaupungin taseen kumulatiivinen ylijäämä tilikauden lopussa on 4,6 Me.
Investoinnit
Investointien ennustetaan toteutuvan nettona 3,2 Me talousarviota pienempinä.
Talonrakennuksen investoinneista varikkoinvestoinnista 1,2 Me siirtyy ensi vuoden puolelle hankkeen viivästyksen takia. Toteumaennustetta parantaa JYKin hankkeeseen myönnetty 750te liikuntapaikkarakentamisen avustus, josta 225 te kohdistuu vuodelle 2021. Harjulan hanke etenee aikataulussa ja valmistuu 4/2022.
Kaupunkitekniikan rakentamisohjelman ennustetaan toteutuvan nettona muutetun talousarvion mukaisesti, mutta hankkeiden aloituksia saattaa viivästyä osin vuoden 2022 puolelle, mikä pienentää sekä menoja että Järvenpään Vedeltä saatavia investointituloja.
Liikuntapaikkainvestoinneissa kuntoratojen yhdysreittien rakentaminen siirtyy ensi vuodelle (158 te) ja pesäpallokentän rakentamiseen myönnetty 150 te valtionavustus parantaa nettoinvestointeja. Kokonaisuudessaan liikuntapaikkainvestointien ennustetaan toteutuvan nettona 310 te talousarviota parempina.
Järvenpään veden investointien ennustetaan toteutuvan nettona 0,5 Me budjetoitua pienempänä johtuen pääosin Ainolan hankkeen siirtymisestä pääosin vuodelle 2022. Osaan hankkeita kohdistuu budjetoitua suurempia kuluja, mutta kuluylitykset tullaan kattamaan muista hankkeista.
Terveystalon rahoitusvastikkeiden rahastoitava osuus alittaa talousarvion 0,2 Me. Erillisosakkeista viimeinen osakekauppa tehtiin tammikuussa. Perhelän yhtiöistä kahden ensimmäisen osakkeet on myyty alkuvuoden aikana. Kuuma-ICT:n ja Jatsin osakekaupat tehtiin elokuun lopussa, mikä näkyy yhteensä osakkeiden myyntitulokirjauksena investointiosassa.
Kehitysinvestointimäärärahaa on vuodelle 2021 osoitettu hankkeille 460 te. Loppuvuoden aikana käynnistynee vielä uusia kehitysprojekteja. Kalusto- ja aineettomien hyödykeinvestointien arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.
Lainamäärä
Vuosikatteen ollessa kuluvana vuonna noin 16,2 Me ylijäämäinen, tulorahoitus ei riitä kattamaan investointimenoja ja niitä joudutaan rahoittamaan lisälainalla. Vuoden vaihteen kassavarat vähentävät uuden lainan nostotarvetta. Uutta lainaa otetaan vuoden aikana 16 Me ja velkamäärä nousee 245,6 miljoonaan euroon, mikä tarkoittaa 5403 euroa/asukas.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.
Kokouskäsittely
Tämä asia käsiteltiin §:n 30 jälkeen.
Talousjohtaja Kirsi Rinne esitteli asiaa.