Talous- ja konsernijaosto, kokous 3.12.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 39 Talouden ja toiminnan seuranta 10-2025

JARDno-2025-853

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2025 talousarvion kokouksessaan 11.11.2024 § 75.

  • Talousarviota muutettiin KV 9.12.2024 § 88 päätöksellä vuoden 2024 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla tilaomistuksen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja ulkoisten vuokrien indeksikorotukset. Lisäksi huomioitiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja palvelutarpeen muutokset. Muutoksessa huomioitiin myös Saunakallion ostoskeskuksen osakkeiden oston siirtyminen vuodelle 2025 ja Annitädinkylän kunnallistekniikan investoinnin aloituksen viivästyminen vuodelle 2025.
  • KV 10.2.2025 § 8 päätöksellä muutettiin TYP toiminnan, palkan sivukulujen ja Kevan tasausmaksun määrärahoja. Valtionosuudet muutettiin VM:n ja OKM:n päätösten mukaisiksi, ja Koy Järvenpään Pysäköintitalon pääomitukseen myönnettiin lisämääräraha.
  • KV 31.3.2025 § 20 päätöksellä myönnettiin lisämääräraha oppimisen tuen uudistukseen ja psykiatristen hoitajien korvaavia resurssilisäyksiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle ja poistettiin oppimisen tuen varaus konsernipalveluista. Haarajoen muutostyön keskeyttämisen seurauksena poistettiin hankkeen määräraha, myönnettiin lisämääräraha JYK2 hankkeelle sekä teknisten ja toiminnallisten investointeja siirrettiin irtaimisto- ja ICT-investoinneiksi.

Kuukausiraportin talousarvioluvut eivät sisällä tilinpäätöksen mukaisia siirtomäärärahoja vuodelta 2024.

Talousarvion taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan kaupunginhallitukselle ja valtuustolle puolivuosittain,​ minkä lisäksi taloudesta raportoidaan kuukausittain talousjaostolle. Kuukausiraporttiin on sisällytetty tietoa myös kaupungin henkilöstöstä ja toimintaympäristön kehityksestä.

Käyttötalous

Toimintakatteen alijäämän arvioidaan toteutuvan 2,5 Me muutettua talousarviota parempana. Ennusteissa ei ole huomioitu vuodelta 2024 käyttämättä jääneiden määrärahojen siirtoa, mikä tulee kasvattamaan vuoden 2025 toimintakuluja. Ensimmäisen kvartaalin tietojen perusteellaa toimintakatteen ennustetaan ylittyvän opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella 1,4 Me. Talousarviota parempina ennustetaan toteutuvan käyttöomaisuuden nettomyynti 3,1 Me, Hyvinvoinnin palvelualue 0,6 Me ja Kaupunkikehityksen palvelualue 0,3 Me. Muiden sitovuustasojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Verorahoitus
Kunnallisverotulojen ennustetaan alittavan voimassaolevan talousarvion noin 2,9 Me, kiinteistöverotulojen 0,4 Me ja yhteisöverotulojen 0,1 Me. Ennusteet pohjautuvat Kuntaliiton helmikuun 2025 veroennustekehikkoon. Kunnallisverotulojen alhaiseen ennusteeseen vaikuttavat vuoden 2024 korkeat maksuunpanotasot, jotka oletettavasti alentavat vuoden 2025 verojen maksuunpanoa, vaikka alkuvuoden tilitykset ovat olleen lähes talousarvion tasolla. Myös suhdannetilanteen kehittyminen voi vaikuttaa lopputulemaan. Uusi kuntakohtainen ennuste julkaistaa huhti-toukokuun vaihteessa. Yhteensä verotulojen ennustetaan toteutuvan 3,4 miljoonaa talousarviota heikompina. 

Valtionosuuksien ennustetaan toteutuvan muutetun valtionosuuspäätöksen mukaisesti.

Rahoitusmenot ja-​tulot
Rahoitustuottojen ja -kulujen arvioidaan toteutuvan 0,5 Me talousarviota parempana osinkotuloihin kirjattujen Saunakallion ostoskeskuksen vakuutuskorvausten myötä.

Vuosikate
Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan noin 0,3 Me muutettua talousarviota heikompana,​ jolloin vuosikate olisi 25,6 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuonna 2025.

Poistot ja arvonalentumiset
Poistojen ja arvonalennusten ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Tilikauden yli-​/alijäämä
Tilikauden yli-​/alijäämän arvioidaan toteutuvan noin 0,5 Me alijäämäisenä, mikä on noin 0,3 Me muutettua talousarviota heikompi. Ennusteen toteutuessa kaupungin taseen kumulatiivinen ylijäämä tilikauden lopussa olisi 21,9 Me.

Investoinnit

Investointien ennustetaan toteutuvan nettona noin 3,4 Me talousarviota pienempinä. 

Talonrakennuksen investointien ennustetaan toteutuvan 3,2 Me talousarviota pienempinä. Ennusteessa on huomiotu vuodelle suunniteltujen hankkeiden aikataulumuutokset ja peruuntumiset sekä määrärahasiirtoesitykset liittyen takuuaikaisiin ja edellisenä vuonna kesken jääneisiin hankkeisiin.

Liikuntapaikkainvestointien ennustetaan toteutuvan noin 200 te talousarviota parempina keskuskentän avustuksen seurauksena.

Muiden investointimäärärahojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Lainamäärä

Ennustettu ​tulorahoitus ei riitä kattamaan investointimenoja, joten niitä joudutaan rahoittamaan lisälainalla. Uutta lainaa otetaan vuoden aikana 3,5 Me ja velkamäärän ennustetaan nousevan 258,3 miljoonaan euroon.​ Tämä tarkoittaa 5 507 euroa/asukas. 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Talous- ja konsernijaosto päättää merkitä liitteen mukaisen talouden toteumaraportin 3/2025 tiedoksi ja lähettää raportin tiedoksi kaupunginhallitukselle.

 

Käsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.  

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2025 talousarvion kokouksessaan 11.11.2024 § 75.

  • Talousarviota muutettiin KV 9.12.2024 § 88 päätöksellä vuoden 2024 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla tilaomistuksen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja ulkoisten vuokrien indeksikorotukset. Lisäksi huomioitiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja palvelutarpeen muutokset. Muutoksessa huomioitiin myös Saunakallion ostoskeskuksen osakkeiden oston siirtyminen vuodelle 2025 ja Annitädinkylän kunnallistekniikan investoinnin aloituksen viivästyminen vuodelle 2025.
  • KV 10.2.2025 § 8 päätöksellä muutettiin TYP toiminnan, palkan sivukulujen ja Kevan tasausmaksun määrärahoja. Valtionosuudet muutettiin VM:n ja OKM:n päätösten mukaisiksi, ja Koy Järvenpään Pysäköintitalon pääomitukseen myönnettiin lisämääräraha.
  • KV 31.3.2025 § 20 päätöksellä myönnettiin lisämääräraha oppimisen tuen uudistukseen ja psykiatristen hoitajien korvaavia resurssilisäyksiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle ja poistettiin oppimisen tuen varaus konsernipalveluista. Haarajoen muutostyön keskeyttämisen seurauksena poistettiin hankkeen määräraha, myönnettiin lisämääräraha JYK2 hankkeelle sekä teknisten ja toiminnallisten investointeja siirrettiin irtaimisto- ja ICT-investoinneiksi.
     

Kuukausiraportin talousarvioluvut eivät sisällä KV 26.5.2025 §42 mukaisia talousarviomuutoksia.

Talousarvion taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan kaupunginhallitukselle ja valtuustolle puolivuosittain,​ minkä lisäksi taloudesta raportoidaan kuukausittain talousjaostolle. Kuukausiraporttiin on sisällytetty tietoa myös kaupungin henkilöstöstä ja toimintaympäristön kehityksestä.

Käyttötalous

Toimintakatteen alijäämän arvioidaan toteutuvan 0,1 M€ muutettua talousarviota parempana. Ennusteissa ei ole huomioitu vuodelta 2024 käyttämättä jääneiden määrärahojen siirtoa, mikä tulee kasvattamaan vuoden 2025 toimintakuluja. Toimintakatteen ennustetaan ylittyvän Työttömyysturva ja työllisyysalueosuudessa 2,3 M€, Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella 1,8 M€ ja Tilaomistuksesa 0,3 M€. Talousarviota parempina ennustetaan toteutuvan Käyttöomaisuuden nettomyynti 3,1 M€, Hyvinvoinnin palvelualue 1,2 Me ja Kaupunkikehityksen palvelualue 0,3 Me. Muiden sitovuustasojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Verorahoitus
Kunnallisverotulojen ennustetaan alittavan voimassaolevan talousarvion noin 3 M€, kiinteistöverotulojen 0,3 M€ ja yhteisöverotulojen 0,2 M€. Ennusteet pohjautuvat Kuntaliiton toukokuun 2025 veroennustekehikkoon. Kunnallisverotulojen alhaiseen ennusteeseen vaikuttavat vuoden 2024 joulukuussa tehty positiivinen ryhmäoikaisu, jonka seurauksena toukokuussa 2025 tehdään negatiivinen ryhmäoikaisu. Näiden seurauksena vuonna 2024 on tilitetty ennustettua enemmän kunnallisveroja, mikä vähentää vuoden 2025 kunnallisverotuloja. Myös suhdannetilanteen kehittyminen vaikuttaa lopputulemaan. Yhteensä verotulojen ennustetaan toteutuvan 3,4 miljoonaa talousarviota heikompina. 

Valtionosuuksien ennustetaan toteutuvan muutetun valtionosuuspäätöksen mukaisesti.

Rahoitusmenot ja-​tulot
Rahoitustuottojen ja -kulujen arvioidaan toteutuvan 0,7 M€ talousarviota parempana Kuntarahoituksen osinkojen ja osinkotuloihin kirjattujen Saunakallion ostoskeskuksen vakuutuskorvausten myötä.

Vuosikate
Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan noin 2,6 M€ muutettua talousarviota heikompana,​ jolloin vuosikate olisi 23,3 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuonna 2025.

Poistot ja arvonalentumiset
Poistojen ja arvonalennusten ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Tilikauden yli-​/alijäämä
Tilikauden yli-​/alijäämän arvioidaan toteutuvan noin 1,8 M€ alijäämäisenä, mikä on noin 2,5 M€ muutettua talousarviota heikompi. Ennusteen toteutuessa kaupungin taseen kumulatiivinen ylijäämä tilikauden lopussa olisi 19,7 M€.

Investoinnit

Investointien ennustetaan toteutuvan nettona noin 3,2 M€ talousarviota pienempinä. 

Talonrakennuksen investointien ennustetaan toteutuvan 3 M€ talousarviota pienempinä. Ennusteessa on huomiotu vuodelle suunniteltujen hankkeiden aikataulumuutokset ja peruuntumiset sekä määrärahasiirtoesitykset liittyen takuuaikaisiin ja edellisenä vuonna kesken jääneisiin hankkeisiin.

Liikuntapaikkainvestointien ennustetaan toteutuvan noin 200 t€ talousarviota parempina keskuskentän avustuksen seurauksena.

Muiden investointimäärärahojen ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Lainamäärä

Ennustettu ​tulorahoitus ei riitä kattamaan investointimenoja, joten niitä joudutaan rahoittamaan lisälainalla. Uutta lainaa otetaan vuoden aikana 6 M€ ja velkamäärän ennustetaan nousevan 260,7 miljoonaan euroon.​ Tämä tarkoittaa 5 560 euroa/asukas. 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Talous- ja konsernijaosto päättää merkitä liitteen mukaisen talouden toteumaraportin 4/2025 tiedoksi ja lähettää raportin tiedoksi kaupunginhallitukselle.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2025 talousarvion kokouksessaan 11.11.2024 § 75.

  • Talousarviota muutettiin KV 9.12.2024 § 88 päätöksellä vuoden 2024 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla tilaomistuksen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja ulkoisten vuokrien indeksikorotukset. Lisäksi huomioitiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja palvelutarpeen muutokset. Muutoksessa huomioitiin myös Saunakallion ostoskeskuksen osakkeiden oston siirtyminen vuodelle 2025 ja Annitädinkylän kunnallistekniikan investoinnin aloituksen viivästyminen vuodelle 2025.
  • KV 10.2.2025 § 8 päätöksellä muutettiin TYP toiminnan, palkan sivukulujen ja Kevan tasausmaksun määrärahoja. Valtionosuudet muutettiin VM:n ja OKM:n päätösten mukaisiksi, ja Koy Järvenpään Pysäköintitalon pääomitukseen myönnettiin lisämääräraha.
  • KV 31.3.2025 § 20 päätöksellä myönnettiin lisämääräraha oppimisen tuen uudistukseen ja psykiatristen hoitajien korvaavia resurssilisäyksiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle ja poistettiin oppimisen tuen varaus konsernipalveluista. Haarajoen muutostyön keskeyttämisen seurauksena poistettiin hankkeen määräraha, myönnettiin lisämääräraha JYK2 hankkeelle sekä teknisten ja toiminnallisten investointeja siirrettiin irtaimisto- ja ICT-investoinneiksi.
  • KV 26.5.2025 § 42 päätöksellä siirrettiin vuoden 2024 käyttämättä jääneet käyttötalouden määrärahat ja määrärahaylitysten siirrot sekä kesken jääneiden investointien määrärahojen siirrot vuosille 2025-2027. Lisäksi verorahoitusta tarkistettiin alaspäin viimeisimpien ennusteiden mukaisesti.
     

Talousarvion taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan kaupunginhallitukselle ja valtuustolle puolivuosittain,​ minkä lisäksi taloudesta raportoidaan kuukausittain talousjaostolle. Kuukausiraporttiin on sisällytetty tietoa myös kaupungin henkilöstöstä ja toimintaympäristön kehityksestä.

Käyttötalous

Toimintakatteen alijäämän arvioidaan toteutuvan 3,4 Me muutettua talousarviota parempana.  

Palvelualueiden ennustetaan ylittävän muutetun talousarvion kokonaisuudessaan 1,5 Me.

Ylitystä on ennusteen mukaan eniten Työttömyysturvassa ja työllisyysalueosuudessa (1,5 Me), opetuksessa ja kasvatuksessa (1,6 Me) ja tilaomistuksessa (0,2 Me). Konsernipalvelut, tarkastuslautakunta ja kotikuntakorvaukset ovat ennusteen mukaan toteutumassa talousarvion mukaisesti. Hyvinvoinnin palvelualue (1,4 Me) ja kaupunkikehitys (0,3 Me) ovat ennusteen mukaan toteutumassa talousarviota suotuisammin. 

Käyttöomaisuuden nettomyyntivoittojen ja maankäyttökorvausten arvioidaan toteutuvan 4,9 Me muutettua talousarviota parempana.

Järvenpään Veden ja Keski-Uudenmaan työllisyysalueen toimintakatteiden ja tulosten ennustetaan toteutuvan budjetin mukaisesti.

Verorahoitus

Verotulojen ennustetaan alittavan muutetun talousarvion 1,1 Me työllisyyden odotettua heikomman kehityksen vaikutuksesta kunnallisveroon. Ennuste pohjautuu Kuntaliiton elokuun 2025 veroennustekehikkoon. 

Valtionosuuksien ennustetaan toteutuvan kesäkuun valtionosuuspäätösten mukaisesti eli noin 0,1 Me talousarviota parempina.

Rahoitusmenot ja-​tulot

Rahoitustuottojen ja -kulujen arvioidaan toteutuvan 1,2 Me talousarviota parempana Kuntarahoituksen osinkojen ja osinkotuloihin kirjattujen Saunakallion ostoskeskuksen vakuutuskorvausten sekä laskeneiden korkotasojen ja pienemmän lainamäärän myötä.

Vuosikate

Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan noin 3,6 Me muutettua talousarviota parempana,​ jolloin vuosikate olisi 25,3 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuonna 2025.

Poistot ja arvonalentumiset

Poistojen ja arvonalennusten ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Tilikauden yli-​/alijäämä

Tilikauden yli-​/alijäämän arvioidaan toteutuvan noin 0,2 Me ylijäämäisenä, mikä on noin 3,6 Me muutettua talousarviota parempi. Ennusteen toteutuessa kaupungin taseen kumulatiivinen ylijäämä tilikauden lopussa olisi 21,7 Me.

Investoinnit

Investointien ennustetaan toteutuvan nettona noin 7,1 Me talousarviota pienempinä.

Talonrakennuksen investoinneista ennustetaan 3,7 Me alitusta, mikä johtuu Mankalan toteutuksen siirtymisestä vuodelle 2026 sekä Närekadun siirron peruuntumisesta. Myös teknisten ja toiminnallisten investointien määrärahasta arvioidaan jäävän puoli miljoonaa käyttämättä.

Kaupunkitekniikan rakentamisohjelman ennustetaan toteutuvan lähes suunnitellusti, 1,9 Me talousarviota pienempänä. Alitus kohdistuu kokonaisuudessaan uusien alueiden rakentamiseen, jossa osassa hankkeista on tullut aikataulumuutoksia ja siirtymisiä myöhemmin toteutettavaksi.

Liikuntapaikkainvestoinnit toteutuvat budjettia parempana viime vuonna valmistuneen Keskustan liikuntapuiston tuloutusten kirjauduttua osittain kuluvalle vuodelle.

ICT-investoinnit alittavat budjetin 361 te sekä Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen irtaimistoinvestoinnit 80 te.

Järvenpään Veden investointien, osakkaiden ja osuuksien, muiden palvelualueiden kalustoinvestointien ja kehitysinvestointien ja arvioidaan toteutuvat talousarvion mukaisesti.

Lainamäärä

Ennustettu ​tulorahoitus ei riitä kattamaan investointimenoja, joten niitä joudutaan rahoittamaan lisälainalla. Uutta lainaa otetaan vuoden aikana 3,4 M€ ja velkamäärän ennustetaan nousevan 257,5 miljoonaan euroon.​ Tämä tarkoittaa 5 491 euroa/asukas. 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Talous- ja konsernijaosto päättää merkitä liitteen mukaisen talouden toteumaraportin 7/2025 tiedoksi ja lähettää raportin tiedoksi kaupunginhallitukselle.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa. 

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2025 talousarvion kokouksessaan 11.11.2024 § 75.

  • Talousarviota muutettiin KV 9.12.2024 § 88 päätöksellä vuoden 2024 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla tilaomistuksen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja ulkoisten vuokrien indeksikorotukset. Lisäksi huomioitiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja palvelutarpeen muutokset. Muutoksessa huomioitiin myös Saunakallion ostoskeskuksen osakkeiden oston siirtyminen vuodelle 2025 ja Annitädinkylän kunnallistekniikan investoinnin aloituksen viivästyminen vuodelle 2025.
  • KV 10.2.2025 § 8 päätöksellä muutettiin TYP toiminnan, palkan sivukulujen ja Kevan tasausmaksun määrärahoja. Valtionosuudet muutettiin VM:n ja OKM:n päätösten mukaisiksi, ja Koy Järvenpään Pysäköintitalon pääomitukseen myönnettiin lisämääräraha.
  • KV 31.3.2025 § 20 päätöksellä myönnettiin lisämääräraha oppimisen tuen uudistukseen ja psykiatristen hoitajien korvaavia resurssilisäyksiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle ja poistettiin oppimisen tuen varaus konsernipalveluista. Haarajoen muutostyön keskeyttämisen seurauksena poistettiin hankkeen määräraha, myönnettiin lisämääräraha JYK2 hankkeelle sekä teknisten ja toiminnallisten investointeja siirrettiin irtaimisto- ja ICT-investoinneiksi.
  • KV 26.5.2025 § 42 päätöksellä siirrettiin vuoden 2024 käyttämättä jääneet käyttötalouden määrärahat ja määrärahaylitysten siirrot sekä kesken jääneiden investointien määrärahojen siirrot vuosille 2025-2027. Lisäksi verorahoitusta tarkistettiin alaspäin viimeisimpien ennusteiden mukaisesti.

Talousarvion taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan kaupunginhallitukselle ja valtuustolle puolivuosittain,​​ minkä lisäksi taloudesta raportoidaan kuukausittain talousjaostolle. Kuukausiraporttiin on sisällytetty tietoa myös kaupungin henkilöstöstä ja toimintaympäristön kehityksestä. 

Käyttötalous

Toimintakatteen alijäämän arvioidaan toteutuvan 3,2 Me muutettua talousarviota parempana.

Palvelualueiden ennustetaan ylittävän muutetun talousarvion kokonaisuudessaan 1,7 Me. Ylitystä on kesäkuun ennusteen mukaan eniten Työttömyysturvassa ja työllisyysalueosuudessa (2,3 Me), opetuksessa ja kasvatuksessa (1,1 Me) ja tilaomistuksessa (0,2 Me). Konsernipalvelut, tarkastuslautakunta ja kotikuntakorvaukset ovat ennusteen mukaan toteutumassa talousarvion mukaisesti. Hyvinvoinnin palvelualue (1,5 Me) ja kaupunkikehitys (0,3 Me) ovat ennusteen mukaan toteutumassa talousarviota suotuisammin. 

Käyttöomaisuuden nettomyyntivoittojen ja maankäyttökorvausten arvioidaan toteutuvan 4,9 Me muutettua talousarviota parempana.

Järvenpään Veden ja Keski-Uudenmaan työllisyysalueen toimintakatteiden ja tulosten ennustetaan toteutuvan budjetin mukaisesti.

Verorahoitus

Verotulojen ennustetaan toteutuvan muutetun talousarvion mukaisina. Ennuste pohjautuu Kuntaliiton toukokuun 2025 veroennustekehikkoon. 

Valtionosuuksien ennustetaan toteutuvan kesäkuun valtionosuuspäätösten mukaisesti eli noin 0,1 Me talousarviota parempina.

Rahoitustuotot ja-kulut

Rahoitustuottojen ja -kulujen odotetaan toteutuvan 1,2 miljoonaa euroa muutettua talousarviota parempina osinkotuottojen, laskeneiden korkotasojen ja pienemmän lainamäärän ansiosta.

Vuosikate

Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan noin 4,5 Me muutettua talousarviota parempana,​ jolloin vuosikate olisi 26,2 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuonna 2025.

Poistot ja arvonalentumiset

Poistojen ja arvonalennuksien odotetaan toteutuvan talousarvion mukaisina. Investointitoteumat ovat jäämässä talousarviota matalammalle tasolle, mikä pienentänee vuoden poistoja ennustetusta. 

Tilikauden yli-​​/alijäämä

Tilikausi nousee ennusteen mukaan 1,2 miljoonaa euroa ylijäämäiseksi, mikä tarkoittaa sitä, että kaupungin taseen kumulatiivinen ylijäämä kasvaa ja on tilikauden lopussa 22,6 miljoonaa euroa. 

Investoinnit

Investointien ennustetaan toteutuvan nettona noin 7,1 Me talousarviota pienempinä.

Talonrakennuksen investoinneista ennustetaan 3,7 Me alitusta, mikä johtuu Mankalan toteutuksen siirtymisestä vuodelle 2026 sekä Närekadun siirron peruuntumisesta. Myös teknisten ja toiminnallisten investointien määrärahasta arvioidaan jäävän puoli miljoonaa käyttämättä.

Kaupunkitekniikan rakentamisohjelman ennustetaan toteutuvan lähes suunnitellusti, 1,9 Me talousarviota pienempänä. Alitus kohdistuu kokonaisuudessaan uusien alueiden rakentamiseen, jossa osassa hankkeista on tullut aikataulumuutoksia ja siirtymisiä myöhemmin toteutettavaksi.

Liikuntapaikkainvestoinnit toteutuvat budjettia parempana viime vuonna valmistuneen Keskustan liikuntapuiston tuloutusten kirjauduttua osittain kuluvalle vuodelle.

ICT-investoinnit alittavat budjetin 361 te.

Järvenpään Veden investointien, osakkaiden ja osuuksien, palvelualueiden kalustoinvestointien ja kehitysinvestointien ja arvioidaan toteutuvat talousarvion mukaisesti.

Lainamäärä

Ennustettu ​tulorahoitus ei riitä kattamaan investointimenoja, joten niitä joudutaan rahoittamaan lisälainalla ja kassavaroilla. Uutta lainaa otetaan vuoden aikana 2,6 Me ja velkamäärän ennustetaan nousevan 256,7 miljoonaan euroon.​ Tämä tarkoittaa 5 473 euroa/asukas.

Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen

Osavuosiraportissa seurataan strategisten toiminnallisten tavoitteiden toteutumista osana sitovuustasojen raportteja. Taulukoissa on esitetty valtuuston asettamat sitovat strategiset tavoitteet, käyttösuunnitelmissa asetetut lautakuntiin nähden sitovat toimenpiteet, kuvattu sanallisesti alkuvuoden toteumia ja mahdollisia poikkeamia tavoitteesta sekä annettu numeerinen arvio toimenpiteiden toteumasta vuonna 2025. Strategisten tavoitteiden edistämistä tukevat toimenpiteet ovat edenneet pääosin suunnitelmien mukaisesti. 

Konserniyhteistöjen tilanne

Olennaisimpien tytäryhtiöiden talousarviotavoitteiden toteutumista ja yhtiöiden tilaa seurataan osavuosiraportissa. Tärkeimpien tytäryhtiöiden toimittamat selvitykset kuluvan vuoden toiminnasta on esitetty osavuosiraportin liitteenä. Muiden yhteisöjen toiminnassa tapahtuvista poikkeamista ja muista yhteisöihin liittyvistä,​ oleellisista​ kaupungin toimintaan vaikuttavista tekijöistä on raportoitu yhteisön seurannasta ja ohjauksesta vastaavan sitovuustason raportissa.

Yhtiöiden toimittamien tietojen perusteella raportointikaudella on esiintynyt jonkin verran haasteita, joihin on reagoitu yhtiöissä eri tavoin. Mestariasunnoissa asuntojen käyttöaste on laskenut, Mestaritoiminnassa tilauskanta on suunnitelmia matalampi ja Ainolan pysäköinnissä autopaikkojen vuokrausaste on tavoitteita matalampi, mitkä kaikki heijastuvat yhtiöiden talouteen. Terveystalossa ja Järvenpään pysäköinnissä toiminta on ollut tavanomaista. Yhtiöt ovat selvittäneet yhdessä kaupungin kanssa kiinteistöjen myyntiä vaihtoehtona sotevuokraustoiminnan uudelleenjärjestelyvaatimuksiin. 

Riskienhallintatoimenpiteiden toteutuminen 

Talousarvion valmistelun yhteydessä on analysoitu toimintaympäristön muutoksia ja tunnistettu tavoitteita uhkaavat riskit,​ arvioitu niiden vaikutukset ja laadittu toimenpidesuunnitelmat riskien hallitsemiseksi. Palvelualueet raportoivat riskienhallintatoimenpiteiden toteutumisesta ja vaikuttavuudesta kaupungin johtoryhmälle ja omalle poliittiselle päätöksentekoelimelle osavuosikatsausten ja toimintakertomuksen yhteydessä. Toiminnassa ilmenneiden uusien riskien ja epävarmuuksien osalta arvio on sisällytetty sitovuustasojen olennaisiin tapahtumiin.

Kooste palvelualueiden riskienhallintatoimenpiteiden tilanteesta on esitetty osavuosikatsauksen liitteenä.

Pykälä ja materiaali päivittyy tarvittaessa opetus-ja kasvatuslautakunnan päätöksen mukaan perjantaina 29.8.2025.

KR

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää

  1. esittää kaupunginvaltuustolle,​ että se merkitsee tiedoksi liitteenä olevan osavuosiraportin ajalta 1.1.-​30.6.2025.
  2. merkitä tiedoksi osavuosiraporttiin liitetyt selvitykset tytäryhtiöiden toiminnasta sekä riskien hallintatoimenpiteiden toteutumisesta ajalta 1.1.-​30.6.2025

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.

Kokouksessa pidettiin tämän asian käsittelyn jälkeen tauko klo 18.59-19.10.

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus 1.9.2025 § 255  

Oheismateriaaliksi on lisätty 07/2025 kk-raportti ja talousjohtajan esittely asiasta.

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää merkitä tiedoksi liitteenä olevan osavuosiraportin ajalta 1.1.-​30.6.2025.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2025 talousarvion kokouksessaan 11.11.2024 § 75.

  • Talousarviota muutettiin KV 9.12.2024 § 88 päätöksellä vuoden 2024 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla tilaomistuksen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja ulkoisten vuokrien indeksikorotukset. Lisäksi huomioitiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja palvelutarpeen muutokset. Muutoksessa huomioitiin myös Saunakallion ostoskeskuksen osakkeiden oston siirtyminen vuodelle 2025 ja Annitädinkylän kunnallistekniikan investoinnin aloituksen viivästyminen vuodelle 2025.
  • KV 10.2.2025 § 8 päätöksellä muutettiin TYP toiminnan, palkan sivukulujen ja Kevan tasausmaksun määrärahoja. Valtionosuudet muutettiin VM:n ja OKM:n päätösten mukaisiksi, ja Koy Järvenpään Pysäköintitalon pääomitukseen myönnettiin lisämääräraha.
  • KV 31.3.2025 § 20 päätöksellä myönnettiin lisämääräraha oppimisen tuen uudistukseen ja psykiatristen hoitajien korvaavia resurssilisäyksiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle ja poistettiin oppimisen tuen varaus konsernipalveluista. Haarajoen muutostyön keskeyttämisen seurauksena poistettiin hankkeen määräraha, myönnettiin lisämääräraha JYK2 hankkeelle sekä teknisten ja toiminnallisten investointeja siirrettiin irtaimisto- ja ICT-investoinneiksi.
  • KV 26.5.2025 § 42 päätöksellä siirrettiin vuoden 2024 käyttämättä jääneet käyttötalouden määrärahat ja määrärahaylitysten siirrot sekä kesken jääneiden investointien määrärahojen siirrot vuosille 2025-2027. Lisäksi verorahoitusta tarkistettiin alaspäin viimeisimpien ennusteiden mukaisesti.
     

KV 15.9.2025 § 75 hyväksyttyjä talousarviomuutoksia ei ole esitetty talousarvioluvuissa.

Talousarvion taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan kaupunginhallitukselle ja valtuustolle puolivuosittain,​ minkä lisäksi taloudesta raportoidaan kuukausittain talousjaostolle. Kuukausiraporttiin on sisällytetty tietoa myös kaupungin henkilöstöstä ja toimintaympäristön kehityksestä.

Käyttötalous

Toimintakatteen alijäämän arvioidaan toteutuvan 3,8 M€ muutettua talousarviota parempana.  

Palvelualueiden ennustetaan ylittävän muutetun talousarvion kokonaisuudessaan 1,2 M€.

Ylitystä on ennusteen mukaan eniten Työttömyysturvassa ja työllisyysalueosuudessa (1,4 M€), opetuksessa ja kasvatuksessa (1,6 M€) ja tilaomistuksessa (0,1 M€). Konsernipalvelut, tarkastuslautakunta ja kotikuntakorvaukset ovat ennusteen mukaan toteutumassa talousarvion mukaisesti. Hyvinvoinnin palvelualue (1,4 M€) ja kaupunkikehitys (0,5 M€) ovat ennusteen mukaan toteutumassa talousarviota suotuisammin. 

Käyttöomaisuuden nettomyyntivoittojen ja maankäyttökorvausten arvioidaan toteutuvan 4,9 M€ muutettua talousarviota parempana.

Järvenpään Veden ja Keski-Uudenmaan työllisyysalueen toimintakatteiden ja tulosten ennustetaan toteutuvan budjetin mukaisesti.

Verorahoitus

Verotulojen ennustetaan alittavan muutetun talousarvion 1,1 M€ työllisyyden odotettua heikomman kehityksen vaikutuksesta kunnallisveroon. Ennuste pohjautuu Kuntaliiton elokuun 2025 veroennustekehikkoon. 

Valtionosuuksien ennustetaan toteutuvan kesäkuun valtionosuuspäätösten mukaisesti eli noin 0,1 M€ talousarviota parempina.

Rahoitusmenot ja-​tulot

Rahoitustuottojen ja -kulujen arvioidaan toteutuvan 1,2 M€ talousarviota parempana Kuntarahoituksen osinkojen ja osinkotuloihin kirjattujen Saunakallion ostoskeskuksen vakuutuskorvausten sekä laskeneiden korkotasojen ja pienemmän lainamäärän myötä.

Vuosikate

Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan noin 4 M€ muutettua talousarviota parempana,​ jolloin vuosikate olisi 25,3 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuonna 2025.

Poistot ja arvonalentumiset

Poistojen ja arvonalennusten ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Tilikauden yli-​/alijäämä

Tilikauden yli-​/alijäämän arvioidaan toteutuvan noin 0,6 M€ ylijäämäisenä, mikä on noin 4 M€ muutettua talousarviota parempi. Ennusteen toteutuessa kaupungin taseen kumulatiivinen ylijäämä tilikauden lopussa olisi 22,1 M€.

Investoinnit

Investointien ennustetaan toteutuvan nettona noin 7,8 M€ talousarviota pienempinä.

Talonrakennuksen investoinneista ennustetaan 4,3 M€ alitusta, mikä johtuu Mankalan toteutuksen siirtymisestä vuodelle 2026 sekä Närekadun siirron peruuntumisesta sekä Suvirannan museoinnin ja JYK 3 vaiheen talousarviota pienemmästä ennusteesta. Myös teknisten ja toiminnallisten investointien määrärahasta arvioidaan jäävän puoli miljoonaa käyttämättä.

Kaupunkitekniikan rakentamisohjelman ennustetaan toteutuvan lähes suunnitellusti, 1,9 M€ talousarviota pienempänä. Alitus kohdistuu kokonaisuudessaan uusien alueiden rakentamiseen, jossa osassa hankkeista on tullut aikataulumuutoksia ja siirtymisiä myöhemmin toteutettavaksi.

Liikuntapaikkainvestoinnit toteutuvat budjettia parempana viime vuonna valmistuneen Keskustan liikuntapuiston tuloutusten kirjauduttua osittain kuluvalle vuodelle.

ICT-investoinnit alittavat budjetin 361 t€ sekä Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen irtaimistoinvestoinnit 80 te.

Järvenpään Veden investointien, osakkaiden ja osuuksien, muiden palvelualueiden kalustoinvestointien ja kehitysinvestointien ja arvioidaan toteutuvat talousarvion mukaisesti.

Lainamäärä

Ennustettu ​tulorahoitus ei riitä kattamaan investointimenoja, joten niitä joudutaan rahoittamaan lisälainalla. Uutta lainaa otetaan vuoden aikana 2,4 M€ ja velkamäärän ennustetaan nousevan 256,5 miljoonaan euroon.​ Tämä tarkoittaa 5 470 euroa/asukas. 

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Talous- ja konsernijaosto päättää merkitä liitteen mukaisen talouden toteumaraportin 8/2025 tiedoksi ja lähettää raportin tiedoksi kaupunginhallitukselle.

Käsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti lyhyesti asiaa.  

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2025 talousarvion kokouksessaan 11.11.2024 § 75.

  • Talousarviota muutettiin KV 9.12.2024 § 88 päätöksellä vuoden 2024 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla tilaomistuksen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja ulkoisten vuokrien indeksikorotukset. Lisäksi huomioitiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja palvelutarpeen muutokset. Muutoksessa huomioitiin myös Saunakallion ostoskeskuksen osakkeiden oston siirtyminen vuodelle 2025 ja Annitädinkylän kunnallistekniikan investoinnin aloituksen viivästyminen vuodelle 2025.
  • KV 10.2.2025 § 8 päätöksellä muutettiin TYP toiminnan,​ palkan sivukulujen ja Kevan tasausmaksun määrärahoja. Valtionosuudet muutettiin VM:n ja OKM:n päätösten mukaisiksi,​ ja Koy Järvenpään Pysäköintitalon pääomitukseen myönnettiin lisämääräraha.
  • KV 31.3.2025 § 20 päätöksellä myönnettiin lisämääräraha oppimisen tuen uudistukseen ja psykiatristen hoitajien korvaavia resurssilisäyksiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle ja poistettiin oppimisen tuen varaus konsernipalveluista. Haarajoen muutostyön keskeyttämisen seurauksena poistettiin hankkeen määräraha,​ myönnettiin lisämääräraha JYK2 hankkeelle sekä teknisten ja toiminnallisten investointeja siirrettiin irtaimisto-​ ja ICT-​investoinneiksi.
  • KV 26.5.2025 § 42 päätöksellä siirrettiin vuoden 2024 käyttämättä jääneet käyttötalouden määrärahat ja määrärahaylitysten siirrot sekä kesken jääneiden investointien määrärahojen siirrot vuosille 2025-​2027. Lisäksi verorahoitusta tarkistettiin alaspäin viimeisimpien ennusteiden mukaisesti.
  • KV 15.9.2025 § 75 päätöksellä myönnettiin lisämääräraha pidennettyn oppivelvollisuuden ryhmälle sekä työttömyysturvan ja työllisyysalueosuuden kasvaneisiin etuusvastuisiin. Siirtomäärärahoista datacenter hankkeen konsulttipalkkio siirrettiin Kaupunkikehityksen määrärahoista käyttöomiasuuden myyntivoitot ja maankäyttökorvaukset sitovuustasolle. Valtionosuuspäätöksiä tarkennettiin VM:n muutospäätösten mukaisiksi. Mankalan hankemääräraha muutettiin ja aikataulutettiin uudelleen sekä muutettiin määrärahaa väyläviraston ja kaupungin yhteishankinnassa Ainolan aseman ympäristössä.

Talousarvion taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan kaupunginhallitukselle ja valtuustolle puolivuosittain,​​ minkä lisäksi taloudesta raportoidaan kuukausittain talousjaostolle. Kuukausiraporttiin on sisällytetty tietoa myös kaupungin henkilöstöstä ja toimintaympäristön kehityksestä.

Käyttötalous

Toimintakatteen alijäämän arvioidaan toteutuvan 6,6 M€ muutettua talousarviota parempana.  

Palvelualueiden ennustetaan alittavan muutetun talousarvion kokonaisuudessaan 0,8 M€.

Ylitystä on ennusteen mukaan eniten​ Opetuksessa ja kasvatuksessa (1,​6 M€) sekä Työttömyysturvassa ja työllisyysalueosuudessa (0,2 M€). Konsernipalvelut,​ tarkastuslautakunta, tilaomistus ja kotikuntakorvaukset ovat ennusteen mukaan toteutumassa talousarvion mukaisesti. Hyvinvoinnin palvelualue (1,​5 M€) ja kaupunkikehitys (1,​1 M€) ovat ennusteen mukaan toteutumassa talousarviota suotuisammin. 

Käyttöomaisuuden nettomyyntivoittojen ja maankäyttökorvausten arvioidaan toteutuvan 5,​8 M€ muutettua talousarviota parempana.

Järvenpään Veden ja Keski-​Uudenmaan työllisyysalueen toimintakatteiden ja tulosten ennustetaan toteutuvan budjetin mukaisesti.

Verorahoitus

Verotulojen ennustetaan alittavan muutetun talousarvion 1,​6 M€ työllisyyden odotettua heikomman kehityksen vaikutuksesta kunnallisveroon. Ennuste pohjautuu Kuntaliiton syyskuun 2025 veroennustekehikkoon. 

Valtionosuuksien ennustetaan toteutuvan muutetun talousarvion ja kesäkuun valtionosuuspäätösten mukaisesti.

Rahoitusmenot ja-​​tulot

Rahoitustuottojen ja -​kulujen arvioidaan toteutuvan 1,​6 M€ talousarviota parempana Kuntarahoituksen osinkojen ja osinkotuloihin kirjattujen Saunakallion ostoskeskuksen vakuutuskorvausten sekä laskeneiden korkotasojen ja pienemmän lainamäärän myötä.

Vuosikate

Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan noin 6,7 M€ muutettua talousarviota parempana,​​ jolloin vuosikate olisi 27,​3 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuonna 2025.

Poistot ja arvonalentumiset

Poistojen ja arvonalennusten ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Tilikauden yli-​​/alijäämä

Tilikauden yli-​​/alijäämän arvioidaan toteutuvan noin 2,3 M€ ylijäämäisenä,​ mikä on noin 6,7 M€ muutettua talousarviota parempi. Ennusteen toteutuessa kaupungin taseen kumulatiivinen ylijäämä tilikauden lopussa olisi 23,​7 M€.

Investoinnit

Investointien ennustetaan toteutuvan nettona noin 4,3 M€  muutettua talousarviota pienempinä.

Talonrakennuksen investoinneista ennustetaan 1,8 M€ alitusta,​ mikä johtuu Närekadun siirron peruuntumisesta sekä Suvirannan museoinnin  ja JYK 3 vaiheen talousarviota pienemmästä ennusteesta. Myös teknisten ja toiminnallisten investointien määrärahasta arvioidaan jäävän ainakin puoli miljoonaa käyttämättä.

Kaupunkitekniikan rakentamisohjelman ennustetaan toteutuvan lähes suunnitellusti,​ 1,​1 M€ talousarviota pienempänä. Alitus kohdistuu kokonaisuudessaan uusien alueiden rakentamiseen,​ jossa osassa hankkeista on tullut aikataulumuutoksia ja siirtymisiä myöhemmin toteutettavaksi.

Liikuntapaikkainvestoinnit toteutuvat budjettia parempana viime vuonna valmistuneen Keskustan liikuntapuiston tuloutusten kirjauduttua osittain kuluvalle vuodelle.

ICT-​investoinnit alittavat budjetin 130 t€, Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen irtaimistoinvestoinnit 80 t€ ja kehitysinvestoinnit 100 t€.

Järvenpään Veden investointien,​ osakkaiden ja osuuksien,​ muiden palvelualueiden kalustoinvestointien ja arvioidaan toteutuvat talousarvion mukaisesti.

Lainamäärä

Ennustettu ​tulorahoitus ei riitä kattamaan investointimenoja,​ joten niitä joudutaan rahoittamaan lisälainalla. Uutta lainaa otetaan vuoden aikana 2,​2 M€ ja velkamäärän ennustetaan nousevan 256,​2 miljoonaan euroon.​ Tämä tarkoittaa 5 464 euroa/asukas. 

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Talous- ja konsernijaosto päättää merkitä liitteen mukaisen talouden toteumaraportin 9/2025 tiedoksi ja lähettää raportin tiedoksi kaupunginhallitukselle.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.

Valmistelija

  • Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2025 talousarvion kokouksessaan 11.11.2024 § 75.

  • Talousarviota muutettiin KV 9.12.2024 § 88 päätöksellä vuoden 2024 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla tilaomistuksen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja ulkoisten vuokrien indeksikorotukset. Lisäksi huomioitiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja palvelutarpeen muutokset. Muutoksessa huomioitiin myös Saunakallion ostoskeskuksen osakkeiden oston siirtyminen vuodelle 2025 ja Annitädinkylän kunnallistekniikan investoinnin aloituksen viivästyminen vuodelle 2025.
  • KV 10.2.2025 § 8 päätöksellä muutettiin TYP toiminnan,​ palkan sivukulujen ja Kevan tasausmaksun määrärahoja. Valtionosuudet muutettiin VM:n ja OKM:n päätösten mukaisiksi,​ ja Koy Järvenpään Pysäköintitalon pääomitukseen myönnettiin lisämääräraha.
  • KV 31.3.2025 § 20 päätöksellä myönnettiin lisämääräraha oppimisen tuen uudistukseen ja psykiatristen hoitajien korvaavia resurssilisäyksiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle ja poistettiin oppimisen tuen varaus konsernipalveluista. Haarajoen muutostyön keskeyttämisen seurauksena poistettiin hankkeen määräraha,​ myönnettiin lisämääräraha JYK2 hankkeelle sekä teknisten ja toiminnallisten investointeja siirrettiin irtaimisto-​ ja ICT-​investoinneiksi.
  • KV 26.5.2025 § 42 päätöksellä siirrettiin vuoden 2024 käyttämättä jääneet käyttötalouden määrärahat ja määrärahaylitysten siirrot sekä kesken jääneiden investointien määrärahojen siirrot vuosille 2025-​2027. Lisäksi verorahoitusta tarkistettiin alaspäin viimeisimpien ennusteiden mukaisesti.
  • KV 15.9.2025 § 75 päätöksellä myönnettiin lisämääräraha pidennettyn oppivelvollisuuden ryhmälle sekä työttömyysturvan ja työllisyysalueosuuden kasvaneisiin etuusvastuisiin. Siirtomäärärahoista datacenter hankkeen konsulttipalkkio siirrettiin Kaupunkikehityksen määrärahoista käyttöomiasuuden myyntivoitot ja maankäyttökorvaukset sitovuustasolle. Valtionosuuspäätöksiä tarkennettiin VM:n muutospäätösten mukaisiksi. Mankalan hankemääräraha muutettiin ja aikataulutettiin uudelleen sekä muutettiin määrärahaa väyläviraston ja kaupungin yhteishankinnassa Ainolan aseman ympäristössä.
     

Talousarvion taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan kaupunginhallitukselle ja valtuustolle puolivuosittain,​​ minkä lisäksi taloudesta raportoidaan kuukausittain talousjaostolle. Kuukausiraporttiin on sisällytetty tietoa myös kaupungin henkilöstöstä ja toimintaympäristön kehityksestä.

Käyttötalous

Toimintakatteen alijäämän arvioidaan toteutuvan 7,6 M€ muutettua talousarviota parempana.  

Palvelualueiden ennustetaan alittavan muutetun talousarvion kokonaisuudessaan 1,9 M€.

Ylitystä on ennusteen mukaan eniten​ Opetuksessa ja kasvatuksessa (1,​7 M€) sekä Työttömyysturvassa ja työllisyysalueosuudessa (0,4 M€). Tarkastuslautakunta ja kotikuntakorvaukset ovat ennusteen mukaan toteutumassa talousarvion mukaisesti. Hyvinvoinnin palvelualue (1,​8 M€), kaupunkikehitys (1 M€), konsernipalvelut (0,9 M€) ja tilaomistus​ (0,1 M€) ovat ennusteen mukaan toteutumassa talousarviota suotuisammin. 

Käyttöomaisuuden nettomyyntivoittojen ja maankäyttökorvausten arvioidaan toteutuvan 5,​9 M€ muutettua talousarviota parempana.

Keski-​Uudenmaan työllisyysalueen toimintakatteen ja tilikauden tuloksen ennustetaan toteutuvan budjetin mukaisesti. Toimintakulujen ja -tuottojen ennustetaan alittuvan noin 0,5 M€ palvelujen ostojen jäädessä ennakoitua pienemmäksi.

Järvenpään Veden toimintakatteen ja tilikauden tuloksen ennustetaan toteutuvan 150 t€ talousarviota heikompana.

Verorahoitus

Verotulojen ennustetaan alittavan muutetun talousarvion 1,​6 M€ työllisyyden odotettua heikomman kehityksen vaikutuksesta kunnallisveroon. Ennuste pohjautuu Kuntaliiton syyskuun 2025 veroennustekehikkoon. 

Valtionosuuksien ennustetaan toteutuvan muutetun talousarvion ja kesäkuun valtionosuuspäätösten mukaisesti.

Rahoitusmenot ja-​​tulot

Rahoitustuottojen ja -​kulujen arvioidaan toteutuvan 1,​6 M€ talousarviota parempana Kuntarahoituksen osinkojen ja osinkotuloihin kirjattujen Saunakallion ostoskeskuksen vakuutuskorvausten sekä laskeneiden korkotasojen ja pienemmän lainamäärän myötä.

Vuosikate

Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan noin 7,6 M€ muutettua talousarviota parempana,​​ jolloin vuosikate olisi 28,​3 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuonna 2025.

Poistot ja arvonalentumiset

Poistojen ja arvonalennusten ennustetaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.

Tilikauden yli-​​/alijäämä

Tilikauden yli-​​/alijäämän arvioidaan toteutuvan noin 3,2 M€ ylijäämäisenä,​ mikä on noin 7,7 M€ muutettua talousarviota parempi. Ennusteen toteutuessa kaupungin taseen kumulatiivinen ylijäämä tilikauden lopussa olisi 24,​7 M€.

Investoinnit

Investointien ennustetaan toteutuvan nettona noin 8,6 M€ muutettua talousarviota pienempinä.

Talonrakennuksen investoinneista ennustetaan 4,9 M€ alitusta,​ mikä johtuu Närekadun siirron peruuntumisesta sekä Suvirannan museoinnin, Mankalan koulun kevennetyn peruskorjauksen  ja JYK 3 vaiheen talousarviota pienemmästä ennusteesta vuodelle 2025. Myös teknisten ja toiminnallisten investointien määrärahasta arvioidaan jäävän lähes 2 M€ käyttämättä hankkeiden odottaessa palveluverkkosuunnitelmia.

Kaupunkitekniikan rakentamisohjelman ennustetaan toteutuvan lähes suunnitellusti, 1,​1 M€ talousarviota pienempänä. Alitus kohdistuu kokonaisuudessaan uusien alueiden rakentamiseen,​ jossa osaan hankkeista on tullut aikataulumuutoksia ja siirtymisiä myöhemmin toteutettavaksi.

Liikuntapaikkainvestoinnit toteutuvat budjettia parempana viime vuonna valmistuneen Keskustan liikuntapuiston tuloutusten kirjauduttua osittain kuluvalle vuodelle.

ICT-​investoinnit alittavat budjetin 180 t€, Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen irtaimistoinvestoinnit 80 t€, tilaomistuksen irtaimistoinvestoinnit 100 t€ ja kehitysinvestoinnit 200 t€.

Järvenpään Veden investointien ja Hyvinvoinnin palvelualueen kalustoinvestointien arvioidaan toteutuvat talousarvion mukaisesti.

Osakkeissa ja osuuksissa Saunakallion ostoskeskuksen osakkeiden osto on toteutunut talousarvion mukaisesti. Koska kaikki osakkeet on myyty marraskuussa, määräraha toteutuu yli 300 t€ talousarviota parempana.

Myös investointiosaan kirjattava maanmyynti on toteutumassa noin 1 M€ talousarviota suurempana ja maanostot noin 0,7 M€ talousarviota pienempänä.

Lainamäärä

Investointien toteutuessa aiempaa pienempinä, ennustettu ​tulorahoitus riittää kattamaan investointimenot, joten tulorahoitusta voidaan kohdentaa lainojen lyhentämiseen. Lainaa lyhennetään vuoden aikana 3,​1 M€ ja velkamäärän ennustetaan laskevan 251 miljoonaan euroon.​ Tämä tarkoittaa 5 356 euroa/asukas. 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Talous- ja konsernijaosto päättää merkitä liitteen mukaisen talouden toteumaraportin 10/2025 tiedoksi ja lähettää raportin tiedoksi kaupunginhallitukselle.

 

Käsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.  

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Tiedoksi

KH