Perustelut
Opetus- ja kasvatuslautakunta hyväksyy vuosittain palvelusetelisääntökirjaan tehtävät muutokset. Jotta yksityiset palveluntuottajat pystyvät suunnittelemaan seuraavan toimintavuoden talouden ja toiminnan sekä tekemään perheiden kanssa palvelusopimukset kaudelle 2025–2026, lautakunnan on tehtävä huhtikuussa päätös palvelusetelisääntökirjan hyväksymisestä.
Opetus- ja kasvatuslautakunta on hyväksynyt 10.12.2024 muutoksen varhaiskasvatuksen palvelusetelisääntökirjaan, kun palveluseteleiden laskutuksessa siirryttiin 1.1.2025 alkaen Vaanasta kaupungin suoralaskutukseen.
Opetus- ja kasvatuslautakunta käsitteli varhaiskasvatuksen palvelusetelisääntökirjaa 25.3.2025, ja palautti sen valmisteluun varhaiskasvatuksen palvelusetelin arvon eri vaihtoehtojen osalta.
Yksityisen varhaiskasvatuksen kustannukset kasvoivat vuonna 2024 noin 1,15M€ vuoteen 2023 verrattuna. Kustannuksia nostivat palvelusetelin indeksikorotus 1.8.2024 alkaen, palvelutarpeen lisääntyminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa erityisesti alle 3-vuotiaiden lasten osalta sekä varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain tulorajojen nousu.
Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen talousarvio vuodelle 2025 on 81 142 000 euroa, joka on 0,7 % suurempi kuin vuodelle 2024. Budjetti sisältää opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle vuodelle 2025 asetetut sopeutusvelvoitteet.
Opetuksen ja kasvatuksen palvelualue on suunnitellut säästötoimenpiteitä pysyäkseen kaupunginvaltuuston antamassa budjetissa vuonna 2025. Yksi toimenpide on varhaiskasvatuksen palvelusetelikulujen hillitseminen.
Varhaiskasvatuksen palvelusetelin arvon vaihtoehtojen kustannusvaikutukset
Vaihtoehto 1: Palvelusetelin arvo säilyy nykyisellään 952 eurossa ja indeksikorotus poistetaan. Tällöin vuoden 2025 arvioidut palvelusetelin kokonaiskustannukset ovat 6,2 M€, joista syksyn 5 kuukauden osuus on 2,74 M€. Vuoden 2026 arvioidut palvelusetelin kokonaiskustannukset tässä vaihtoehdossa ovat 7 M€.
Vaihtoehto 2: Lasketaan palvelusetelin arvoa 1 % 943 euroon ja tehdään siihen indeksikorotus 2,87 %. Palvelusetelin arvo nousee 970 euroon eli 18 euroa nykyisestä palvelusetelin arvosta. Alle 3-vuotiaan lapsen kokoaikaisen varhaiskasvatuksen palvelusetelin arvo nousee 29 euroa Tällöin vuoden 2025 arvioidut palvelusetelikustannukset ovat 6,25 M€, joista syksyn 5 kuukauden osuus on 2,792 M€. Mikäli palvelusetelin arvoa päädytään alentamaan 1 % ja tekemään siihen 2,87 % indeksikorotuksen, niin palvelusetelikustannukset verrattuna vaihtoehto 1:een vuonna 2025 nousevat 50 t€ ja vuonna 2026 kustannukset nousevat 129 t€.
Vaihtoehto 3: Lasketaan palvelusetelin arvoa 2 %:a 933 euroon ja tehdään siihen indeksikorotus 2,87 %. Palvelusetelin arvo nousee 960 euroon eli 8 euroa nykyisestä palvelusetelin arvosta. Alle 3-vuotiaan lapsen kokoaikaisen varhaiskasvatuksen palvelusetelin arvo nousee 13 euroa. Tällöin vuoden 2025 arvioidut palvelusetelikustannukset ovat 6,22 M€, joista syksyn 5 kuukauden osuus on 2,764 M€. Mikäli palvelusetelin arvoa päädytään alentamaan 2 %:a ja tekemään siihen 2,87 % indeksikorotuksen, niin palvelusetelikustannukset verrattuna vaihtoehto 1:een vuonna 2025 nousevat 22 t€ ja vuonna 2026 kustannukset nousevat 57 t€.
Vaihtoehto 4: Palvelusetelin arvo säilyy nykyisellään 952 eurossa ja tehdään siihen indeksikorotus 2,87 %. Palvelusetelin arvo nousee 979 euroon eli 27 euroa nykyisestä palvelusetelin arvosta. Alle 3-vuotiaan lapsen kokoaikaisen varhaiskasvatuksen palvelusetelin arvo nousee 43 euroa. Tällöin vuoden 2025 arvioidut palvelusetelikustannukset ovat 6,28 M€, joista syksyn 5 kuukauden osuus on 7,2 M€. Mikäli palvelusetelin nykyiseen arvoon päädytään tekemään 2,87 % indeksikorotus, niin palvelusetelikustannukset verrattuna vaihtoehto 1:een vuonna 2025 nousevat 79 t€ ja vuonna 2026 kustannukset nousevat 201 t€.
Vaihtoehtojen vertailu
Vaihtoehto 1 olisi vuoden 2025 osalta 50 t€ ja vuoden 2026 129 t€ halvempi kuin vaihtoehto 2. Vaihtoehto 3:een verrattuna vaihtoehto 1 olisi vuonna 2025 22 t€ ja vuonna 2026 57 t€ halvempi. Vaihtoehto 4:ään verrattuna vaihtoehto 1 olisi vuonna 2025 79 t€ ja vuonna 2026 201 t€ halvempi.
Vaihtoehto 2 olisi vuoden 2025 osalta 50 t€ ja vuoden 2026 129 t€ kalliimpi kuin vaihtoehto 1. Vaihtoehto 3:een verrattuna vaihtoehto 2 olisi vuonna 2025 28 t€ ja vuonna 2026 72 t€ kalliimpi. Vaihtoehto 4:ään verrattuna vaihtoehto 2 olisi vuonna 2025 28 t€ ja vuonna 2026 72 t€ halvempi.
Vaihtoehto 3 olisi vuoden 2025 osalta 22 t€ ja vuoden 2026 57 t€ kalliimpi kuin vaihtoehto 1. Vaihtoehto 2:een verrattuna vaihtoehto 3 olisi vuonna 2025 28 t€ ja vuonna 2026 72 t€ halvempi. Vaihtoehto 4:ään verrattuna vaihtoehto 3 olisi vuonna 2025 56 t€ ja vuonna 2026 144 t€ halvempi.
Vaihtoehto 4 olisi vuoden 2025 osalta 79 t€ ja vuoden 2026 201 t€ kalliimpi kuin vaihtoehto 1. Vaihtoehto 2:een verrattuna vaihtoehto 4 olisi vuonna 2025 28 t€ ja vuonna 2026 72 t€ kalliimpi. Vaihtoehto 3:een verrattuna vaihtoehto 4 olisi vuonna 2025 56 t€ ja vuonna 2026 144 t€ kalliimpi.
Kustannuskehityksen kannalta taloudellisin vaihtoehto olisi vaihtoehto 1. Toiseksi taloudellisin vaihtoehto olisi vaihtoehto 3. Toiseksi eniten kustannuksia kasvattava vaihtoehto olisi vaihtoehto 2. Eniten kustannuksia kasvattava vaihtoehto olisi vaihtoehto 4.
Mikäli päädytään vaihtoehtoon 2,3 tai 4:ään, niin kustannusten nousu täytyy kattaa palvelualueen sisältä kunnallisesta varhaiskasvatuksesta tai opetuksesta budjetissa pysymiseksi.
Vaihtoehtojen 2, 3 ja 4 vaikutukset OPKAan ja kunnalliseen varhaiskasvatukseen
Jos opetus- ja kasvatuslautakunta päättää vaihtoehdon 2, 3 tai 4, niin kasvavat palvelusetelikustannukset tulee kattaa nykyisestä käyttösuunnitelmasta. Esimerkiksi vaihtoehto 2:n kustannusten kasvun kattaminen tarkoittaisi kunnallisesta varhaiskasvatuksesta neljän varhaiskasvatuksen avustajan vähentämistä 1.8.2025 alkaen. Syksyllä 2025 vähennettävät neljä avustajaa vähennettäisiin syksyllä 2024 vähennettyjen neljän avustajan lisäksi. Vuosien 2024–2025 aikana tämä tarkoittaisi näin ollen kunnallisesta varhaiskasvatuksesta yhteensä kahdeksan avustajan vähenemistä.
Säästövelvoitteeseen pääsemiseksi ja budjetissa pysymiseksi esitetään varhaiskasvatuksen palvelusetelin arvon säilyvän 952 eurossa ja palvelusetelin indeksisidonnaisuuden poistamista.
Palvelusetelisääntökirjan ehdotetut muut olennaiset muutokset
Muutokset on tehty liitteenä olevaan varhaiskasvatuksen palvelusetelisääntökirjaan punaisella ja poistettavat kohdat on yliviivattu.
-
Järvenpään kaupunki ei vastaa palveluntuottajalle mahdollisesti aiheutuvasta taloudellisesta vahingosta, joka johtuu Järvenpään kaupungista riippumattomasta, ulkopuolisen tahon toiminnasta tai päätöksistä
Toimivalta: Järvenpään kaupungin hallintosääntö § 18 ja 19 (KV 27.5.2024 § 34)
KS
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Kristiina Soots, palvelualuejohtaja, kristiina.soots@jarvenpaa.fi
Opetus- ja kasvatuslautakunta päättää
-
hyväksyä palvelusetelin arvoksi 1.8.2025 alkaen 952 euroa.
-
poistaa varhaiskasvatuksen palvelusetelisääntökirjasta palvelusetelin arvon indeksisidonnaisuus.
-
hyväksyä liitteenä olevaan varhaiskasvatuksen palvelusetelisääntökirjaan tehdyt muut muutokset noudatettavaksi 1.8.2025 alkaen.
-
valtuuttaa valmistelijan tekemään palvelusetelisääntökirjaan tarvittavat tekniset korjaukset.