Kaupunkikehityslautakunta, kokous 27.2.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 17 Oikaisuvaatimuksen käsittely: Pysäköintikieltojen asettaminen Ruukkukadulle

JARDno-2024-1540

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Timi Veikkolainen, liikenneinsinööri, timi.veikkolainen@jarvenpaa.fi
Eveliina Taipale, lakimies, eveliina.taipale@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: Timi Veikkolainen, Eveliina Taipale
 

Järvenpään liikenneinsinöörin päätöksestä 12.11.2024 § 18, on tehty oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimus on kuntalain (410/2015) 138 §:n sekä päätökseen liitetyn oikaisuvaatimusohjeen mukaan tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuntalain 140 §:n mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Oikaisuvaatimus on toimitettu Järvenpään kaupungin kirjaamon sähköpostiosoitteeseen sunnuntaina 24.11.2024 klo 20.59.

Oikaisuvaatimuksen sisältö:

Oikaisuvaatimuksessa esitetään kaupunkikehityslautakunnalle, että tämä kumoaa tai muuttaa liikenneinsinöörin päätöstä 12.11.2024, §18, tai vähintään viivyttää päätöksen täytäntöön panoa. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa vaaditaan täytäntöönpanokieltoa päätökselle oikaisuvaatimuksen käsittelyn ajaksi vedoten kuntalain § 90, hallintolain § 49 ja hallintolainkäyttölain § 32. Oikaisuvaatimuksessa toivotaan lisäksi asian pikaista käsittelyä.

Oikaisuvaatimuksen perusteet:

Oikaisuvaatimuksen mukaan Ruukkukadun pysäköintikieltoja koskeva päätös on kohtuuton ja aiheuttaa vakavaa haittaa alueen asukkaille. Oikaisuvaatimuksen mukaan päätös rajoittaa olennaisesti asukkaiden mahdollisuuksia pysäköidä omalle kotikadullensa, ja aiheuttaa kohtuutonta haittaa erityisesti niille, joilla on kaksi autoa tai rajalliset mahdollisuudet vaihtoehtoiseen pysäköintiin.

Vastine:

Järvenpään kaupunki on saanut viimeisen n. vuoden aikana säännöllistä palautetta Ruukkukadulla tapahtuvasta kadunvarsipysäköinnistä. Palautteen antajia on ollut lukuisia, ja palautteen määrä on ollut yhdelle kadulle keskittyvänä poikkeuksellisen suurta. Kadunvarsipysäköinnin on palautteen antajien mukaan koettu aiheuttavan merkittävää haittaa liikenteen sujuvuudelle, liikenteen turvallisuudelle, sekä katualueen kunnossapidolle.

Palautteeseen johtanut pysäköinti on alkanut Ruukkukadun ja Hahlakadun tuntumaan rakentuneiden rivitaloyhtiöiden valmistumisen myötä viimeisen n. vuoden aikana. Kyseessä on todennäköisesti pääosin ko. talojen asukkaiden säännöllinen asukaspysäköinti, eikä esimerkiksi vierailuun tai asiointiin liittyvä pysäköinti.

Asiasta saadun runsaan palautteen, sekä pysäköinninvalvonnan ja liikennesuunnittelun suorittamien maastokatselmusten perusteella voitiin todeta, että pysäköinti aiheuttaa tavanomaista enemmän haittaa liikenteen sujuvuudelle, sekä katualueen kunnossapidolle. Tästä syystä kadulle päätettiin liikenneinsinöörin päätöksellä (12.11.2024 §18) asettaa pysäköintikieltoja.

Maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 156 §:n mukaan autopaikat kiinteistöä varten tulee järjestää rakentamisen yhteydessä asemakaavan ja rakennusluvan mukaisesti. Kiinteistön omistajan tulisi siis lähtökohtaisesti varmistaa, että heillä on mahdollisuus järjestää tarvittavat pysäköintimahdollisuudet omalla kiinteistöllään. Järvenpään kaupungin asemakaavamääräyksissä ei ole rajoitettu pysäköintipaikkojen rakentamista muuten kuin autopaikkojen vähimmäismäärien osalta.

Vaikka useissa tapauksissa yleisellä katualueella pysäköinti onkin sallittua, monesti ilman erillisiä rajoituksia, ei kunnalla kuitenkaan ole velvollisuutta järjestää yleiseltä alueelta paikoitusmahdollisuutta asukkaiden käyttöön. Ruukkukadun tapauksessa on kokonaisharkinnan perusteella arvioitu, että pysäköinti aiheuttaa siinä määrin haittaa, että sen rajoittaminen on perusteltua. Osalla lähialueen kaduista, mukaan lukien tietyt Ruukkukadun osuudet, on edelleen mahdollisuus kadunvarsipysäköintiin ilman erillisiä rajoituksia, joten alueella säilyy mahdollisuus asukkaiden kadunvarsipysäköintiin.

Päätöksen ei voida katsoa aiheuttavan kohtuutonta haittaa, sillä kaupungilla ei ole velvoitetta luovuttaa yleistä katualuetta pysäköintikäyttöön. Alueen asuntorakentamisen perusteena olevassa asemakaavassa on määritelty autopaikkojen lukumäärän vähimmäismitoitus, jonka voidaan katsoa täyttävän tarpeet alueen asukkaiden päivittäisen liikkumisen ja auton käytön osalta. Mikäli minimimitoitus ei kiinteistön omistajien mielestä ole riittävä, on heillä mahdollisuus toteuttaa autojen paikoitusta muilla keinoin.

Kuntalain (410/2015) 143 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.

Tyypillisesti liikennemerkkipäätökset toimeenpannaan vasta päätöstä koskevien valitusaikojen umpeuduttua. Ruukkukadun pysäköintikieltoa koskevien merkintöjen tapauksessa merkkien asentamisesta vastaava taho oli kuitenkin virheellisesti asettanut osan liikennemerkeistä etuajassa. Kaupungin pysäköinninvalvonta suorittikin valvontaa päätöksen mukaisilla pysäköintikielloilla asettaen kirjallisia huomautuksia autoilijoille. Virheellisesti asetetut liikennemerkit peitettiin heti virheen havaitsemisen jälkeen, ja ko. pysäköintipaikkojen valvonta on keskeytetty. Näin ollen Liikennemerkkipäätöstä 12.11.2024 § 18 ei pääsääntöisesti ole pantu täytäntöön oikaisuvaatimuksen käsittelyn aikana.

Selvyyden vuoksi todetaan, että kuntalain 143 §:n mukaisia perusteita liikenneinsinöörin päätöksen 12.11.2024 § 18 täytäntöönpanon kieltämiselle ei ole.

 

Toimivalta: Hallintosääntö 18 § (KV 27.5.2024 § 34.

MA

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Autere, kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää:

  1. Hylätä Liikenneinsinöörin 12.11.2024, § 18 Liikennemerkkipäätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen perusteettomana.
  2. Todeta, ettei edellä selostetusti ole perusteita määrätä liikenneinsinöörin päätöksen 12.11.2024 § 18 täytäntöönpanoa keskeytettäväksi.

 

Päätös

Päätettiin yksimielisesti jättää asia pöydälle.

Valmistelija

Timi Veikkolainen, liikenneinsinööri, timi.veikkolainen@jarvenpaa.fi
Eveliina Taipale, lakimies, eveliina.taipale@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: Timi Veikkolainen, Eveliina Taipale

Järvenpään liikenneinsinöörin päätöksestä 12.11.2024 § 18, on tehty oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimus on kuntalain (410/2015) 138 §:n sekä päätökseen liitetyn oikaisuvaatimusohjeen mukaan tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuntalain 140 §:n mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Oikaisuvaatimus on toimitettu Järvenpään kaupungin kirjaamoon tiistaina 3.12.2024 klo 12.14

Oikaisuvaatimuksen sisältö:

Oikaisuvaatimuksessa esitetään kaupunkikehityslautakunnalle, että tämä muuttaa liikenneinsinöörin päätöstä 12.11.2024, §18 siten, että Ruukkukadun asukaspysäköinti säilytettäisiin. Oikaisuvaatimuksessa toivotaan pysäköintikieltojen keskittämistä liikennemerkkipäätöksessä mainituille risteysalueille.

Oikaisuvaatimuksen perusteet:

Oikaisuvaatimuksen mukaan alueen kadunvarsipysäköinti supistuisi päätöksen myötä merkittävästi, eivätkä jäljelle jäävät pysäköintimahdollisuudet jakaannu tasaisesti eri taloyhtiöiden läheisyyteen. Lisäksi oikaisuvaatimuksen laatija toteaa päätöksen aiheuttavan merkittävää haittaa alueen asukkaille, ja mainitsee toimineensa rakennuttajana alueen uudisrakennuksissa, ja mikäli heillä olisi ollut tieto pysäköinnin rajoittamisesta, olisivat he toteuttaneet rakennuskohteen pihajärjestelyt eri tavoin.

Vastine:

Järvenpään kaupunki on saanut viimeisen n. vuoden aikana säännöllistä palautetta Ruukkukadulla tapahtuvasta kadunvarsipysäköinnistä. Palautteen antajia on ollut lukuisia, ja palautteen määrä on ollut yhdelle kadulle keskittyvänä poikkeuksellisen suurta. Kadunvarsipysäköinnin on palautteen antajien mukaan koettu aiheuttavan merkittävää haittaa liikenteen sujuvuudelle, liikenteen turvallisuudelle, sekä katualueen kunnossapidolle.

Palautteeseen johtanut pysäköinti on alkanut Ruukkukadun ja Hahlakadun tuntumaan rakentuneiden rivitaloyhtiöiden valmistumisen myötä viimeisen n. vuoden aikana. Kyseessä on todennäköisesti pääosin ko. talojen asukkaiden säännöllinen asukaspysäköinti, eikä esimerkiksi vierailuun tai asiointiin liittyvä pysäköinti.

Asiasta saadun runsaan palautteen, sekä pysäköinninvalvonnan ja liikennesuunnittelun suorittamien maastokatselmusten perusteella voitiin todeta, että pysäköinti aiheuttaa tavanomaista enemmän haittaa liikenteen sujuvuudelle, sekä katualueen kunnossapidolle. Tästä syystä kadulle päätettiin liikenneinsinöörin päätöksellä (12.11.2024 §18) asettaa pysäköintikieltoja.

Maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 156 §:n mukaan autopaikat kiinteistöä varten tulee järjestää rakentamisen yhteydessä asemakaavan ja rakennusluvan mukaisesti. Kiinteistön omistajan tulisi siis lähtökohtaisesti varmistaa, että heillä on mahdollisuus järjestää tarvittavat pysäköintimahdollisuudet omalla kiinteistöllään. Järvenpään kaupungin asemakaavamääräyksissä ei ole rajoitettu pysäköintipaikkojen rakentamista muuten kuin autopaikkojen vähimmäismäärien osalta.

Vaikka useissa tapauksissa yleisellä katualueella pysäköinti onkin sallittua, monesti ilman erillisiä rajoituksia, ei kunnalla kuitenkaan ole velvollisuutta järjestää yleiseltä alueelta paikoitusmahdollisuutta asukkaiden käyttöön. Ruukkukadun tapauksessa on kokonaisharkinnan perusteella arvioitu, että pysäköinti aiheuttaa siinä määrin haittaa, että sen rajoittaminen on perusteltua. Osalla lähialueen kaduista, mukaan lukien tietyt Ruukkukadun osuudet, on edelleen mahdollisuus kadunvarsipysäköintiin ilman erillisiä rajoituksia, joten alueella säilyy mahdollisuus asukkaiden kadunvarsipysäköintiin.

Alueen asuntorakentamisen perusteena olevassa asemakaavassa on määritelty autopaikkojen lukumäärän vähimmäismitoitus, jonka on asemakaavan laadinnan hetkellä katsottu riittävissä määrin täyttävän tarpeet alueen asukkaiden päivittäisen liikkumisen ja auton käytön osalta. Mikäli minimimitoitus ei kiinteistön omistajien mielestä ole riittävä, on heillä mahdollisuus toteuttaa autojen paikoitusta muilla keinoin. Oikaisuvaatimusten perusteella on ilmeistä, että Ruukkukadun kaikilla rivitaloyhtiöillä ei ole rakennettuna riittäviä pysäköintimahdollisuuksia, ja tilanteen muuttaminen jälkikäteen voi olla tontin käytön osalta haastavaa. Kuitenkaan se, että kiinteistön omistaja kokee omalla tontillaan olevan paikoitusmäärän riittämättömäksi, ei velvoita kaupunkia järjestämään pysäköintipaikkoja asukkaiden tai heidän vieraidensa käyttöön.

Järvenpään kaupunki katsoo, että esitetty vaatimus päätöksessä määritellyille katuosuuksille osoitettujen pysäköintikieltojen keskittämisestä risteysalueille ei ole perusteltu. Ruukkukadun ko. osuudella on lyhyellä matkalla kolme erillistä risteysaluetta ja kaarre, mistä johtuen pysäköintiin hyvin soveltuvia kadun varren osuuksia ei käytännössä ole osoitettavissa.

Kuntalain (410/2015) 143 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.

Tyypillisesti liikennemerkkipäätökset toimeenpannaan vasta päätöstä koskevien valitusaikojen umpeuduttua. Ruukkukadun pysäköintikieltoa koskevien merkintöjen tapauksessa merkkien asentamisesta vastaava taho oli kuitenkin virheellisesti asettanut osan liikennemerkeistä etuajassa. Kaupungin pysäköinninvalvonta suorittikin valvontaa päätöksen mukaisilla pysäköintikielloilla asettaen kirjallisia huomautuksia autoilijoille. Virheellisesti asetetut liikennemerkit peitettiin heti virheen havaitsemisen jälkeen, ja ko. pysäköintipaikkojen valvonta on keskeytetty. Näin ollen Liikennemerkkipäätöstä 12.11.2024 § 18 ei pääsääntöisesti ole pantu täytäntöön oikaisuvaatimuksen käsittelyn aikana.

 

 

Toimivalta: Hallintosääntö 18 § (KV 27.5.2024 § 34.

MA

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Autere, kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää:

  1. Hylätä Liikenneinsinöörin 12.11.2024, § 18 Liikennemerkkipäätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen perusteettomana.

Päätös

Päätettiin yksimielisesti jättää asia pöydälle.

Valmistelija

Timi Veikkolainen, liikenneinsinööri, timi.veikkolainen@jarvenpaa.fi
Eveliina Taipale, lakimies, eveliina.taipale@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valmistelijat: Timi Veikkolainen, Eveliina Taipale

Järvenpään liikenneinsinöörin päätöksestä 12.11.2024 § 18, on tehty oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimus on kuntalain (410/2015) 138 §:n sekä päätökseen liitetyn oikaisuvaatimusohjeen mukaan tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuntalain 140 §:n mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Oikaisuvaatimus on toimitettu Järvenpään kaupungin kirjaamoon tiistaina 3.12.2024 klo 08.25

Oikaisuvaatimuksen sisältö:

Oikaisuvaatimuksessa esitetään kaupunkikehityslautakunnalle, että tämä muuttaa liikenneinsinöörin päätöstä 12.11.2024, §18 siten, että pysäköintikieltoja asetettaisiin ainoastaan liikennemerkkipäätöksessä mainituille risteysalueille. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että pysäköintikieltojen sijaan asukkaille taataan kävelymatkan päässä olevia turvallisia asukaspysäköintipaikkoja. Mikäli tämä ei ole mahdollista, toivotaan/vaaditaan että suunniteltuja pysäköintikieltoalueita pienennettäisiin.

Oikaisuvaatimuksen perusteet:

Oikaisuvaatimuksen mukaan alueen kadunvarsipysäköinti supistuisi päätöksen myötä merkittävästi, eivätkä jäljelle jäävät pysäköintimahdollisuudet palvele riittävästi Ruukkukadun pohjoispään asukkaita ja heidän vieraitaan. Lisäksi päätöksen perusteena vedotaan siihen, että alueelle rakentuneiden uusien rivitaloasuntojen rakennusluvissa on hyväksytty niille toteutettu autopaikkojen lukumäärä, tästä huolimatta johtuen Nummenkylän syrjäisyydestä, todetaan useiden asukkaiden tarvitsevan useamman auton per perhekunta. Rakennusvalvonta ei lisäksi ole vaatinut tonteille vieraspaikkojen rakentamista, eikä tonteilla ole mahdollista kasvattaa paikoituksen määrää. Oikaisuvaatimuksen mukaan useat asukkaat ovat asuntoon muuttaessaan olettaneet, että pysäköintitilaa olisi läheisillä yleisillä alueilla tarjolla riittävästi heidän, heidän vieraidensa, sekä kotitalouksien palveluntuottajien tarpeisiin.

Vastine:

Järvenpään kaupunki on saanut viimeisen n. vuoden aikana säännöllistä palautetta Ruukkukadulla tapahtuvasta kadunvarsipysäköinnistä. Palautteen antajia on ollut lukuisia, ja palautteen määrä on ollut yhdelle kadulle keskittyvänä poikkeuksellisen suurta. Kadunvarsipysäköinnin on palautteen antajien mukaan koettu aiheuttavan merkittävää haittaa liikenteen sujuvuudelle, liikenteen turvallisuudelle, sekä katualueen kunnossapidolle.

Palautteeseen johtanut pysäköinti on alkanut Ruukkukadun ja Hahlakadun tuntumaan rakentuneiden rivitaloyhtiöiden valmistumisen myötä viimeisen n. vuoden aikana. Kyseessä on todennäköisesti pääosin ko. talojen asukkaiden säännöllinen asukaspysäköinti, eikä esimerkiksi vierailuun tai asiointiin liittyvä pysäköinti.

Asiasta saadun runsaan palautteen, sekä pysäköinninvalvonnan ja liikennesuunnittelun suorittamien maastokatselmusten perusteella voitiin todeta, että pysäköinti aiheuttaa tavanomaista enemmän haittaa liikenteen sujuvuudelle, sekä katualueen kunnossapidolle. Tästä syystä kadulle päätettiin liikenneinsinöörin päätöksellä (12.11.2024 §18) asettaa pysäköintikieltoja.

Maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 156 §:n mukaan autopaikat kiinteistöä varten tulee järjestää rakentamisen yhteydessä asemakaavan ja rakennusluvan mukaisesti. Kiinteistön omistajan tulisi siis lähtökohtaisesti varmistaa, että heillä on mahdollisuus järjestää tarvittavat pysäköintimahdollisuudet omalla kiinteistöllään. Järvenpään kaupungin asemakaavamääräyksissä ei ole rajoitettu pysäköintipaikkojen rakentamista muuten kuin autopaikkojen vähimmäismäärien osalta.

Vaikka useissa tapauksissa yleisellä katualueella pysäköinti onkin sallittua, monesti ilman erillisiä rajoituksia, ei kunnalla kuitenkaan ole velvollisuutta järjestää yleiseltä alueelta paikoitusmahdollisuutta asukkaiden käyttöön. Ruukkukadun tapauksessa on kokonaisharkinnan perusteella arvioitu, että pysäköinti aiheuttaa siinä määrin haittaa, että sen rajoittaminen on perusteltua. Osalla lähialueen kaduista, mukaan lukien tietyt Ruukkukadun osuudet, on edelleen mahdollisuus kadunvarsipysäköintiin ilman erillisiä rajoituksia, joten alueella säilyy mahdollisuus asukkaiden kadunvarsipysäköintiin. Lisäksi katsotaan, että toissijaisesti esitetty vaatimus päätöksessä määritellyille katuosuuksille osoitettujen pysäköintikieltojen pienentämisestä ei ole perusteltu. Ruukkukadun ko. osuudella on lyhyellä matkalla kolme erillistä risteysaluetta ja kaarre, mistä johtuen pysäköintiin hyvin soveltuvia kadun varren osuuksia ei käytännössä ole osoitettavissa.

Alueen asuntorakentamisen perusteena olevassa asemakaavassa on määritelty autopaikkojen lukumäärän vähimmäismitoitus, jonka on asemakaavan laadinnan hetkellä katsottu riittävissä määrin täyttävän tarpeet alueen asukkaiden päivittäisen liikkumisen ja auton käytön osalta. Mikäli minimimitoitus ei kiinteistön omistajien mielestä ole riittävä, on heillä mahdollisuus toteuttaa autojen paikoitusta muilla keinoin. Se, että kiinteistön omistaja kokee omalla tontillaan olevan paikoitusmäärän riittämättömäksi, ei velvoita kaupunkia järjestämään pysäköintipaikkoja asukkaiden tai heidän vieraidensa käyttöön.

Kuntalain (410/2015) 143 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.

Tyypillisesti liikennemerkkipäätökset toimeenpannaan vasta päätöstä koskevien valitusaikojen umpeuduttua. Ruukkukadun pysäköintikieltoa koskevien merkintöjen tapauksessa merkkien asentamisesta vastaava taho oli kuitenkin virheellisesti asettanut osan liikennemerkeistä etuajassa. Kaupungin pysäköinninvalvonta suorittikin valvontaa päätöksen mukaisilla pysäköintikielloilla asettaen kirjallisia huomautuksia autoilijoille. Virheellisesti asetetut liikennemerkit peitettiin heti virheen havaitsemisen jälkeen, ja ko. pysäköintipaikkojen valvonta on keskeytetty. Näin ollen Liikennemerkkipäätöstä 12.11.2024 § 18 ei pääsääntöisesti ole pantu täytäntöön oikaisuvaatimuksen käsittelyn aikana.

Toimivalta: Hallintosääntö 18 § (KV 27.5.2024 § 34.

MA

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Autere, kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää:

  1. Hylätä Liikenneinsinöörin 12.11.2024, § 18 Liikennemerkkipäätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen perusteettomana.

Päätös

Päätettiin yksimielisesti jättää asia pöydälle.

Valmistelija

  • Timi Veikkolainen, liikenneinsinööri, timi.veikkolainen@jarvenpaa.fi
  • Eveliina Taipale, lakimies, eveliina.taipale@jarvenpaa.fi

Perustelut

 

Järvenpään liikenneinsinöörin päätöksestä 12.11.2024 § 18, on tehty oikaisuvaatimus. Oikaisuvaatimus on kuntalain (410/2015) 138 §:n sekä päätökseen liitetyn oikaisuvaatimusohjeen mukaan tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuntalain 140 §:n mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Oikaisuvaatimus on toimitettu Järvenpään kaupungin kirjaamon sähköpostiosoitteeseen sunnuntaina 24.11.2024 klo 20.59.

Oikaisuvaatimuksen sisältö:

Oikaisuvaatimuksessa esitetään kaupunkikehityslautakunnalle, että tämä kumoaa tai muuttaa liikenneinsinöörin päätöstä 12.11.2024, §18, tai vähintään viivyttää päätöksen täytäntöön panoa. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa vaaditaan täytäntöönpanokieltoa päätökselle oikaisuvaatimuksen käsittelyn ajaksi vedoten kuntalain § 90, hallintolain § 49 ja hallintolainkäyttölain § 32. Oikaisuvaatimuksessa toivotaan lisäksi asian pikaista käsittelyä.

Oikaisuvaatimuksen perusteet:

Oikaisuvaatimuksen mukaan Ruukkukadun pysäköintikieltoja koskeva päätös on kohtuuton ja aiheuttaa vakavaa haittaa alueen asukkaille. Oikaisuvaatimuksen mukaan päätös rajoittaa olennaisesti asukkaiden mahdollisuuksia pysäköidä omalle kotikadullensa, ja aiheuttaa kohtuutonta haittaa erityisesti niille, joilla on kaksi autoa tai rajalliset mahdollisuudet vaihtoehtoiseen pysäköintiin.

Vastine:

Järvenpään kaupunki on saanut viimeisen n. vuoden aikana säännöllistä palautetta Ruukkukadulla tapahtuvasta kadunvarsipysäköinnistä. Palautteen antajia on ollut lukuisia, ja palautteen määrä on ollut yhdelle kadulle keskittyvänä poikkeuksellisen suurta. Kadunvarsipysäköinnin on palautteen antajien mukaan koettu aiheuttavan merkittävää haittaa liikenteen sujuvuudelle, liikenteen turvallisuudelle, sekä katualueen kunnossapidolle.

Palautteeseen johtanut pysäköinti on alkanut Ruukkukadun ja Hahlakadun tuntumaan rakentuneiden rivitaloyhtiöiden valmistumisen myötä viimeisen n. vuoden aikana. Kyseessä on todennäköisesti pääosin ko. talojen asukkaiden säännöllinen asukaspysäköinti, eikä esimerkiksi vierailuun tai asiointiin liittyvä pysäköinti.

Asiasta saadun runsaan palautteen, sekä pysäköinninvalvonnan ja liikennesuunnittelun suorittamien maastokatselmusten perusteella voitiin todeta, että pysäköinti aiheuttaa tavanomaista enemmän haittaa liikenteen sujuvuudelle, sekä katualueen kunnossapidolle. Tästä syystä kadulle päätettiin liikenneinsinöörin päätöksellä (12.11.2024 §18) asettaa pysäköintikieltoja.

Maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 156 §:n mukaan autopaikat kiinteistöä varten tulee järjestää rakentamisen yhteydessä asemakaavan ja rakennusluvan mukaisesti. Kiinteistön omistajan tulisi siis lähtökohtaisesti varmistaa, että heillä on mahdollisuus järjestää tarvittavat pysäköintimahdollisuudet omalla kiinteistöllään. Järvenpään kaupungin asemakaavamääräyksissä ei ole rajoitettu pysäköintipaikkojen rakentamista muuten kuin autopaikkojen vähimmäismäärien osalta.

Vaikka useissa tapauksissa yleisellä katualueella pysäköinti onkin sallittua, monesti ilman erillisiä rajoituksia, ei kunnalla kuitenkaan ole velvollisuutta järjestää yleiseltä alueelta paikoitusmahdollisuutta asukkaiden käyttöön. Ruukkukadun tapauksessa on kokonaisharkinnan perusteella arvioitu, että pysäköinti aiheuttaa siinä määrin haittaa, että sen rajoittaminen on perusteltua. Osalla lähialueen kaduista, mukaan lukien tietyt Ruukkukadun osuudet, on edelleen mahdollisuus kadunvarsipysäköintiin ilman erillisiä rajoituksia, joten alueella säilyy mahdollisuus asukkaiden kadunvarsipysäköintiin.

Päätöksen ei voida katsoa aiheuttavan kohtuutonta haittaa, sillä kaupungilla ei ole velvoitetta luovuttaa yleistä katualuetta pysäköintikäyttöön. Alueen asuntorakentamisen perusteena olevassa asemakaavassa on määritelty autopaikkojen lukumäärän vähimmäismitoitus, jonka voidaan katsoa täyttävän tarpeet alueen asukkaiden päivittäisen liikkumisen ja auton käytön osalta. Mikäli minimimitoitus ei kiinteistön omistajien mielestä ole riittävä, on heillä mahdollisuus toteuttaa autojen paikoitusta muilla keinoin.

Kuntalain (410/2015) 143 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.

Tyypillisesti liikennemerkkipäätökset toimeenpannaan vasta päätöstä koskevien valitusaikojen umpeuduttua. Ruukkukadun pysäköintikieltoa koskevien merkintöjen tapauksessa merkkien asentamisesta vastaava taho oli kuitenkin virheellisesti asettanut osan liikennemerkeistä etuajassa. Kaupungin pysäköinninvalvonta suorittikin valvontaa päätöksen mukaisilla pysäköintikielloilla asettaen kirjallisia huomautuksia autoilijoille. Virheellisesti asetetut liikennemerkit peitettiin heti virheen havaitsemisen jälkeen, ja ko. pysäköintipaikkojen valvonta on keskeytetty. Näin ollen Liikennemerkkipäätöstä 12.11.2024 § 18 ei pääsääntöisesti ole pantu täytäntöön oikaisuvaatimuksen käsittelyn aikana.

Selvyyden vuoksi todetaan, että kuntalain 143 §:n mukaisia perusteita liikenneinsinöörin päätöksen 12.11.2024 § 18 täytäntöönpanon kieltämiselle ei ole.

 

Toimivalta: Hallintosääntö 18 § (KV 27.5.2024 § 34.

 

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Mikko Autere, kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää:

  1. Hylätä Liikenneinsinöörin 12.11.2024, § 18 Liikennemerkkipäätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen perusteettomana.
  2. Todeta, ettei edellä selostetusti ole perusteita määrätä liikenneinsinöörin päätöksen 12.11.2024 § 18 täytäntöönpanoa keskeytettäväksi.