Perustelut
Järvenpään kaupungille on laadittu aikojen saatossa neljä koko kaupungin aluetta käsittelevää liikenneturvallisuussuunnitelmaa, vuosina 1992, 2007, 2013, sekä 2025. Viimeiset kolme liikenneturvallisuussuunnitelmaa on laadittu yhteistyössä muiden Keski-Uudenmaan kuntien, Keravan sekä Tuusulan kanssa. Vuoden 2025 suunnitelman laadintaa on koordinoinut ja osittain rahoittanut Uudenmaan ELY-keskus.
Liikenneturvallisuussuunnitelman tehtävä on linjata kokonaisvaltaisesti kuntien liikenneturvallisuustyön sisällöstä ja painopisteistä tuleville vuosille. Suunnitelman pääasiallisena aiheena ovat liikenneympäristöön ja liikkumiskäyttäytymiseen liittyvät ongelmat ja kehittämiskohteet sekä toimenpiteet, joilla liikenneturvallisuuden parantamista voidaan edistää eri hallinnonaloilla. Suunnitelman taustalla on Suomen valtakunnallinen liikenneturvallisuusstrategia, EU -tason laajemmat liikenneturvallisuusstrategiat, sekä kuntien omat strategiat, sekä hyvinvointi- ja turvallisuussuunnittelun kokonaisuus.
Vuonna 2025 laaditun Järvenpään, Keravan ja Tuusulan yhteisen liikenneturvallisuussuunnitelman visio on, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti tieliikenteessä vuoteen 2035 mennessä. Kuntien tavoitteena on puolittaa kolmen kunnan yhteenlaskettu tieliikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten määrä sekä puolittaa henkilövahinko-onnettomuuksien määrä kussakin kunnassa vuoteen 2030 mennessä.
Järvenpäässä, Keravalla ja Tuusulassa on tapahtunut poliisin tietojen mukaan vuosina 2020–2024 yhteensä 322 henkilövahinko-onnettomuutta, joista 12 on johtanut kuolemaan. Samana ajanjaksona Järvenpäässä on tapahtunut keskimäärin 23, Keravalla 17 ja Tuusulassa 25 henkilövahinko-onnettomuutta vuodessa.
Suunnitelman myötä kuntien yhteisinä tavoitteina ovat:
- Kehitetään tehokkaasti turvallista liikenneympäristöä (Safe System).
- Liikennejärjestelmää suunnitellaan sellaiseksi, että inhimillisen virheen negatiiviset vaikutukset olisivat mahdollisimman vähäiset, eivätkä ne voisi johtaa kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen liikenteessä.
- Kestävät kulkutavat ovat turvallisia.
- Jalankulkijat ja pyöräilijät ovat usein heikoimmassa asemassa, mikäli he ovat osallisena liikenneonnettomuudessa, jalankulun ja pyöräilyn turvallisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota.
- Lasten ja nuorten liikkuminen on turvallista.
- Liikennekasvatusta tehdään aina varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle asti. Lasten ja nuorten itsenäistä koulumatkaliikkumista tuetaan, ja sen turvallisuutta parannetaan.
- Kuntalaiset liikkuvat vastuullisesti.
- Pyritään vaikuttamaan kuntalaisiin riskikäyttäytymisen ja piittaamattomuuden vähentämiseksi. Liikenneympäristö suunnitellaan vastuullista ja turvallista liikkumistapaa tukevaksi.
- Liikenneturvallisuustyö on aktiivista ja poikkihallinnollista.
- Liikenneturvallisuustyö nähdään tärkeänä kaupungin koko organisaatiossa
Liikenneturvallisuuden parantamiseen tähtäävien tavoitteiden saavuttamiseksi kullekin kunnalle laadittiin toimenpideohjelmat, jotka on suunnattu eri hallinnonaloille. Toimenpideohjelmat sisältävät liikennekasvatusta- ja valistusta, toimintamalleja, sekä Kaupunkikehityksen palvelualueelle suunnatun liikenneympäristön turvallisuuden parantamiseen tähtäävän toimenpideohjelman. Lisäksi suunnitelmassa käydään läpi tarpeita kehittää liikenneympäristön suunnitteluperiaatteita ja liikenneturvallisuuden ennakkoarviointia.
Liikenneturvallisuuden perustaa kehitetään johtoa sitouttamalla, kehittämällä liikenneturvallisuustyötä, sen resursointia ja osaamista sekä yhteistyöllä asukkaiden ja sidosryhmien kanssa. Liikennekasvatus ja viestintä ovat tärkeä osa liikenneturvallisuuden parantumista, ja niitä toteutetaan suunnitelman mukaan varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa, perusopetuksessa, toisella asteella ja nuorisotyössä.
Suunnitelman laadintaa ohjasi ohjausryhmä, johon kuuluivat edustajat Järvenpään ja Keravan kaupungeilta, Tuusulan kunnalta, Uudenmaan ELY-keskuksesta ja Liikenneturvasta. Suunnitelman laadinnan aikana käytiin vuoropuhelua ohjausryhmän lisäksi kuntien liikenneturvallisuus- tai liikennekasvatustyöryhmissä sekä kuntien hallinnonalojen kanssa. Kuntien asukkaiden ja kunnissa liikkuvien näkemyksiä liikenneturvallisuustilanteesta ja kehittämistarpeista kerättiin karttapohjaisella kyselyllä, johon saatiin lähes 3000 vastausta.
Toimivalta:
Järvenpään kaupungin hallintosäännön § 22, kohta 14 (KV 31.3.2025, § 19) mukaan kaupunkikehityslautakunta ohjaa ja päättää liikennesuunnittelusta ja paikallis- ja palveluliikenteen järjestämisestä.
Järvenpään kaupungin hallintosäännön § 12, kohta 10 (KV 31.3.2025, § 19) mukaan kaupunginhallitus vastaa turvallisuudesta, varautumisesta ja valmiussuunnittelusta sekä kohdan 10 mukaan ohjaa seudullista yhteistyötä.
MA
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Mikko Autere, kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi
Kaupunkikehityslautakunta päättää:
- merkitä tiedoksi Järvenpään, Keravan ja Tuusulan seudullisen liikenneturvallisuussuunnitelman.
- esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus hyväksyy Järvenpään, Keravan ja Tuusulan seudullisen liikenneturvallisuussuunnitelman.