Kaupunginvaltuusto, kokous 9.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 64 Vuoden 2023 talousarvion muuttaminen

JARDno-2023-666

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jarkko Virolainen, Talouspäällikkö, jarkko.virolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Talousarvion sitovuusmääräykset

Järvenpään monivuotisen talousohjausmallin mukaisesti sitovuustasojen taloussuunnitelmat laaditaan nettositovana koko talousohjelmakaudelle. Nelivuotinen nettositovuus tarkoittaa, että yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan ylittyminen tulee kattaa seuraavien vuosien määrärahasta ja vastaavasti yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan alittuminen voidaan käyttää seuraavina vuosina. Määrärahojen käytön alittuessa kehyksestä vastaavan toimielimen tulee tehdä esitys menneen talousarviovuoden määrärahan siirrosta kyseisen vuoden tilinpäätöksen valmistuttua, viimeistään huhtikuun loppuun mennessä, jos se haluaa määrärahan käyttöönsä ohjelmakauden seuraaville vuosille. Vastaavasti tilanteessa, jossa vastuutoimielin havaitsee tilivuoden määrärahansa riittämättömäksi, sen tulee tehdä esitys siitä, kuinka ylitys katetaan pienentämällä tulevien vuosien määrärahoja. Esitys tehdään osavuosikatsauksen yhteydessä, tai viimeistään siten, että se on käsiteltävissä vuoden viimeisessä valtuuston kokouksessa.

Koska opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määräraha on vuonna 2022 ylittynyt huolimatta vuoden 2022 lisämäärärahoista ilman, että on haettu lisämäärärahaa normaalin toimintamallin mukaisesti joulukuun valtuustolta, tulee lautakunnan tehdä siirtomäärärahakäsittelyn aikataulussa esitys siitä, miten ylitys katetaan kaupunginvaltuuston viimeksi hyväksymällä (15.11.2021 § 113) talousohjelmakaudella 2022–2025. Kaupunginhallitus käsittelee esitykset 8.5.2023 ja valtuusto päättää euromääräisistä talousarviomuutoksista 29.5.2023. Lautakunnat päättävät, millä toimenpiteillä taloudelliset tavoitteet saavutetaan. 

Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen kehyskaudella katettavat ylitykset vuodelta 2022

Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen talousarvio toteutui toimintakatteen osalta noin 1,9 miljoonaa euroa budjetoitua heikompana. Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen vuoden 2022 talousarviota muutettiin vuoden aikana kolme kertaa: KV 23.05.2022 § 39, KV 12.9.2022 § 67 ja KV 12.12. § 98. Kaupunginvaltuuston päätöksien muutokset koskivat vuoden 2021 ylitysten kattamista vuosina 2024–2025, eläkemenoperusteisten maksujen lisäystä, palvelutarpeen kasvusta aiheutunutta menokasvua sekä ennakoitua talousarvioylitystä vuodelle 2022 ja sen kattamista vuosina 2024–2025.

Toimintakateylityksestä merkittävä osa on syntynyt eristä, joihin palvelualue ei ole suoraan voinut vaikuttaa. Näin ollen ylitys esitetään katettavaksi palvelualueen talousohjelmavuosien toimintakatteesta vain osittain. Poikkeuseriä olivat:

  • Varhaiskasvatuksen palvelutarpeen kasvusta johtunut henkilöstön lisätarve
  • Varhaiskasvatuksen palvelusetelikulujen merkittävä kasvu
  • Valmistavan opetuksen ja erityisopetuksen palvelutarpeen kasvusta johtuneet henkilöstön lisätarve
  • Lisääntyneistä sairauspoissaoloista johtunut sijaiskulujen kasvu
  • Oppilaskuljetusten kustannusten kasvu

Poikkeuserät huomioon ottaen esitetään, että vuosien 2022–2025 kehyksestä katettava määräraha olisi 678 000 euroa, joka kohdentuisi seuraavasti: 200 000 euroa vuonna 2024 ja 478 000 euroa vuonna 2025. 

Irtaimistoinvestointien siirto vuodelta 2022

Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen irtaimistoinvestoinneista iso osa jäi käyttämättä vuonna 2022. Irtaimistoinvestoinneista esitetään siirrettäväksi keskeneräisten hankkeiden kattamiseksi vuonna 2022 toteumaton 183 000 euroa vuodelle 2023:

  • Harjulan ensikertainen kalustaminen 33 000 e
  • Koivusaaren käsityöluokan työstölaitteiden uusiminen peruskorjauksen yhteydessä 150 000 e 

Ehdotus

Esittelijä

Merja Narvo-Akkola, palvelualuejohtaja, merja.narvo-akkola@jarvenpaa.fi

Opetus ja kasvatuslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä 

  1. opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen käyttötalouden sopeutusvelvoitteiden siirtämisen vuosille 2024-2025
  2. opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen irtaimistoinvestointien määrärahojen siirron vuodelle 2023.

 

Käsittely:

 
Palvelualuejohtaja Merja Narvo-Akkola selosti asiaa.

Tämän pykälän käsittelyn jälkeen pidettiin kokoustauko klo 18.22-18.38. 

 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

 

Valmistelija

Jarkko Virolainen, Talouspäällikkö, jarkko.virolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Talousarvion sitovuusmääräykset

Järvenpään monivuotisen talousohjausmallin mukaisesti sitovuustasojen taloussuunnitelmat laaditaan nettositovana koko talousohjelmakaudelle. Nelivuotinen nettositovuus tarkoittaa, että yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan ylittyminen tulee kattaa seuraavien vuosien määrärahasta ja vastaavasti yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan alittuminen voidaan käyttää seuraavina vuosina. Määrärahojen käytön alittuessa kehyksestä vastaavan toimielimen tulee tehdä esitys menneen talousarviovuoden määrärahan siirrosta kyseisen vuoden tilinpäätöksen valmistuttua, viimeistään huhtikuun loppuun mennessä, jos se haluaa määrärahan käyttöönsä ohjelmakauden seuraaville vuosille. Vastaavasti tilanteessa, jossa vastuutoimielin havaitsee tilivuoden määrärahansa riittämättömäksi, sen tulee tehdä esitys siitä, kuinka ylitys katetaan pienentämällä tulevien vuosien määrärahoja. Esitys tehdään osavuosikatsauksen yhteydessä, tai viimeistään siten, että se on käsiteltävissä vuoden viimeisessä valtuuston kokouksessa.

Koska hyvinvoinnin palvelualueen määräraha on vuonna 2022 ylittynyt, tulee lautakunnan tehdä siirtomäärärahakäsittelyn aikataulussa esitys siitä, miten ylitys katetaan kaupunginvaltuuston viimeksi hyväksymällä (15.11.2021 § 113) talousohjelmakaudella 2022–2025. Kaupunginhallitus käsittelee esitykset 8.5.2023 ja valtuusto päättää euromääräisistä talousarviomuutoksista 29.5.2023. Lautakunnat päättävät, millä toimenpiteillä taloudelliset tavoitteet saavutetaan. 

Hyvinvoinnin palvelualueen kehyskaudella katettavat ylitykset vuodelta 2022

Hyvinvoinnin palvelualueen talousarvio toteutui toimintakatteen osalta noin 350 000 euroa budjetoitua heikompana. Hyvinvoinnin palvelualueen vuoden 2022 talousarviota muutettiin vuoden aikana kolme kertaa: KV 23.05.2021 § 39, KV 12.9.2022 § 67 ja KV 12.12 § 98. Kaupunginvaltuuston päätöksien muutokset koskivat yhdistysten tilavuokrien budjetoinnin korjausta, eläkemenoperusteisten maksujen lisäystä sekä koronan jälkihoidon määrärahavarauksen siirtoa konsernipalveluista hyvinvoinnin palvelualueelle sekä sisäisten vuokrien oikaisemista.

Toimintakateylityksestä noin puolet on syntynyt koronaviruksen aiheuttamista tulomenetyksistä, joihin palvelualue ei ole suoraan voinut vaikuttaa. Näin ollen ylitys esitetään katettavaksi palvelualueen talousohjelmavuosien toimintakatteesta vain osittain. Poikkeuseriä olivat:

  • Järvenpää-talon tulomenetykset tammi-helmikuulta 2022
  • Uimahallin tammikuun sulusta aiheutuneet tulomenetykset
  • Uimaopetuksen sekä sporttikerhojen peruuntumisista aiheutuneet tulomenetykset

Poikkeuserät huomioon ottaen esitetään, että vuosien 2022–2025 kehyksestä katettava määräraha olisi 179 000 euroa, joka kohdentuisi seuraavasti: 60 000 euroa vuonna 2024 ja 119 000 euroa vuonna 2025. 

Irtaimisto- ja liikuntapaikkainvestointien siirto vuodelta 2022

Hyvinvoinnin palvelualueen irtaimisto- ja liikuntapaikkainvestoinneista esitetään siirrettäväksi keskeneräisten hankkeiden kattamiseksi vuonna 2022 toteutumaton 1 312 251 euroa vuodelle 2023:

  • Virtuaalinen opisto 50 000 €
  • Opiston hallintajärjestelmien uusiminen 15 000 €
  • Finna yhteensopiva/integroitava kokoelmahallintajärjestelmä 30 000 €
  • Juholanmäen tekojään jäädytyskontti ja muuntaja 723 400 €
  • Keskustan liikuntapuisto 493 851 €

 

KS

Ehdotus

Esittelijä

Kristiina Soots, palvelualuejohtaja, kristiina.soots@jarvenpaa.fi

Hyvinvointilautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä

  1. hyvinvoinnin palvelualueen käyttötalouden sopeutusvelvoitteiden siirron vuosille 2024-2025 kuvaustekstissä esitetyllä tavalla
  2. hyvinvoinnin palvelualueen irtaimisto- ja liikuntapaikkarakentamisen investointien määrärahojen siirrot vuodelle 2023 kuvaustekstissä esitetyllä tavalla

 

Käsittely

Hyvinvoinnin palvelualuejohtaja Kristiina Soots selosti asiaa. 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

Timo Väisänen, talouspäällikkö, timo.vaisanen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Perustelut

Kaupunginvaltuusto päätti taloussuunnitelmasta vuosille 2023-2026 12.12.2022 § 100.

Talousarvion sitovuusmääräykset

Sitovuustasojen taloussuunnitelma on laadittu nettositovana vuosille 2023-26. Määrärahojen sitovuus koskee siis koko nelivuotiskautta. Mikäli lautakunnat alittavat budjettinsa yksittäisenä vuonna, saavat ne määrärahan käyttöönsä seuraavana vuonna. Toisaalta lautakunnille ei myönnetä lisämäärärahaa, ilman esitystä ylityksen kattamisesta tulevien vuosien kehyksistä. Lautakunnat päättävät, millä toimenpiteillä ne tasapainottavat taloutensa.

Lautakunta tekee esityksensä vuosille 2023-2026 siirrettävistä euroista ja rahankäyttökohteista huhtikuussa 2023​. Kaupunginhallitus käsittelee esitykset 15.5.2023 ja valtuusto päättää talousarviomuutoksesta 29.5.2023

Siirtomäärärahaa ei voi käyttää pysyvien menolisäyksien kattamiseen, ​raha ei siis jää pysyvästi palvelualueen toimintakuluihin, vaan vain valituiksi vuosiksi​ soveltuvia kohteita esimerkiksi kehittämishankkeet (konsultointi, määräaikaiset projektihlöiden rekryt), laitehankinnat, tyhy.

Mikäli määräraha on ylittynyt ilman, että on haettu lisämäärärahaa joulukuun valtuustolta, tulee tehdä esitys, miten ylitys katetaan tulevina talousarviovuosina

Kaupunkikehityksen palvelualueen vuoden 2022 talousarvio toteutui toimintakatteen osalta noin 97 000 euroa budjetoitua parempana. 

Käyttötalouden määrärahojen siirtoesitys

Siirrettävien määrärahojen osalta esitetään siirrettäväksi vuosille 2023-2024 menojen kattamisiin:

Lisämäärärahat toimintamenoihin

Uuden elinkeino-ohjelman toteutus

Elinkeino-ohjelman toimenpiteitä määriteltäessä on tarve käyttää konsultti/ostopalveluita, jolle ei suoraan oltu varattu määrärahoja vuoden 2023 budjetissa.

Kaupungin omasta käytöstä poistettavien kiinteistöjen myynti

Yhdyskuntasuunnittelu-, ympäristö ja asumisen kehittämisen avainalueella ja sen sisällä olevassa maankäyttö- ja karttapalveluiden kokonaisuudessa ei oltu varattu määrärahoja kaupungin omasta käytöstä poistettavien kiinteistöjen arviokirjoihin ja kuntokartoituksiin vuosille 2023-2024.

Kävelykatu Jannen lämmityksen korjaus

Kävelykatu Jannen lämmityksen korjaamiseen ei oltu varattu vuodelle 2023 määrärahaa. Katulämmitys on korjattava, jotta vältytään tapaturmilta ja liukastumisilta. Lämmityksen ollessa epäkunnossa, sitä on jouduttu pitämään mekaanisesti puhtaana.

Puistometsien hoitosuunnitelman toteuttaminen

Puistometsien hoitosuunnitelma on laadittu, mutta hoitosuunnitelman toteutukseen ei oltu varattu määrärahoja vuodelle 2023. Nyt esitettävillä määrärahoilla tullaan suorittamaan hoitosuunnitelman mukaista toimintaa ja yksittäisten puiden poistoa.

Irtaimisto määrärahojen siirtoesitys

ICT-investointien ja muiden pitkävaikutteisten investointien osalta seurantavastuu on siirtynyt konsernipalveluille vuoden 2023 alusta, josta johtuen niiden siirrot viedään käsiteltäväksi suoraan kaupunginhallitukseen. Siirroista on kuitenkin liite oheismateriaalina, joka annetaan lautakunnalle tiedoksi.

Irtaimistoinvestointien (kalusto) osalta Kaupunkikehityksen palvelualue ei esitä siirtoja vuodelta 2022 säästyneistä määrärahoista.

HP

Ehdotus

Esittelijä

Harri Palviainen, Kaupunkikehitysjohtaja, harri.palviainen@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä liitteen mukaisten esitysten mukaisesti määrärahasiirroista vuosille 2023-2026, sekä valtuuttaa vastuuhenkilöt tekemään tarvittavat mahdolliset tekniset korjaukset.

 

Käsittely

Talouspäällikkö Timo Väisänen selosti asiaa.

Riikka Juuma teki Petri Pertan, Timo Haimalan ja Hanna Partasen kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: “Esitän, että kohdasta elinkeino-ohjelman toteutus siirretään 10 000 euroa koulureitin turvallisuuteen. Siirtyvä summa kohdennetaan Metsolantien ja Sipoontien risteykseen jalankulkijasta aktivoituvat välkkyvät tehostevalot (hintavaikutus n. 3000 eur) ja liikennenopeusnäyttö sijoitettavaksi tarvittaviin koulureittien rauhoittamiseksi oikeaksi katsottaviin kohtiin (syksyn osalta Sipoontielle), hintavaikutus n. 3000 eur” 

Keskustelun aikana Juuma korjasi muutosehdotustaan muotoon: “Esitän, että siirretään käyttämättä jääneistä määrärahoista 10 000 euroa koulureitin turvallisuuteen. Siirtyvä summa kohdennetaan Metsolantien ja Sipoontien risteykseen jalankulkijasta aktivoituviin välkkyviin tehostevaloihin ja liikennenopeusnäyttöön sijoitettavaksi tarvittaviin koulureittien rauhoittamiseksi oikeaksi katsottaviin kohtiin (syksyn osalta Sipoontielle). “ Henri Kontkin kannatti korjattua muutosehdotusta.

Kaupunkikehityslautakunta täydensi Juuman tekemää korjattua muutosehdotusta seuraavasti: “Lisäksi annetaan viranhaltijoille valtuudet valita, miten 10 000e otetaan listalla olevista muista kohteista.” 

Puheenjohtaja tiedusteli, voidaanko Juuman tekemä korjattu muutosehdotus hyväksyä lautakunnan täydennyksellä yksimielisesti. Tämä sopi kaupunkikehityslautakunnalle. 

Kokoustauko pykälän käsittelyn jälkeen klo 17.52-18.00 

Päätös

Hyväksyttiin Juuman tekemä korjattu muutosehdotus lautakunnan täydennyksellä yksimielisesti.

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2023 talousarvion ja vuosien 2023-26 taloussuunnitelman kokouksessaan 12.12.2022 § 100. Nyt esitettävien vuoden 2023-26 talousarvio- ja taloussuunnitelmamuutosten yhteenveto on esitetty liitteessä 1 ensimmäisenä. Yhteenvedon jälkeen kukin muutoskokonaisuus on esitetty erikseen esittelytekstissä olevassa järjestyksessä.

Käyttötalousosa

Vuodelta 2022 käyttämättä jääneiden määrärahojen ja määrärahaylitysten siirrot vuosille 2023-25

Talousohjausmallin mukaisesti talousarvioon ei lähtökohtaisesti tehdä talousarviomuutoksia. Useampivuotinen sitova talousohjelma tarkoittaa, että yhden vuoden määrärahojen ylittyminen tai alittuminen ei ole ratkaisevaa, vaan sitovuustason talouden pitää pysyä tasapainossa koko talousohjelmakaudella. Talousohjausmallin mukaisesti yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan ylittyminen tulee kattaa seuraavien vuosien määrärahasta ja vastaavasti yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan alittuminen voidaan käyttää seuraavina vuosina.

Mikäli yhtenä talousarviovuonna säästynyt määräraha halutaan käyttöön ohjelmakauden seuraaville vuosille, tulee lautakunnan tehdä tilinpäätöksen valmistuttua esitys määrärahan käytöstä talousohjelmavuosina. Käyttämättä jäänyttä määrärahaa ei voi kohdentaa pysyviin menolisäyksiin. Määrärahaylityksien osalta tulee ennen talousarviovuoden päättymistä hakea lisämäärärahaa ja esittää valtuustolle, miten yhden vuoden ylitys katetaan tulevien vuosien määrärahoista. Mikäli ylitystarve realisoituu vasta tilinpäätökseen, tuodaan vastaava sopeutusesitys tuleville talousohjelmavuosille käsittelyyn siirtomäärärahakäsittelyn yhteydessä.    

Sitovuustasoittain enimmillään siirrettävissä olevan määrärahan määrittelyssä on huomioitu mahdolliset poikkeukselliset erät, joiden käyttämättä jäämistä ei voi katsoa palvelualueen omaksi aikaansaannokseksi. Vastaavasti erät, joiden ylittyminen on aiheutunut koronan vaikutuksista, budjetointivirheestä tai muusta palvelualueen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolisesta tapahtumasta, on tekijät huomioitu sopeutettavaa summaa määriteltäessä. Siirrettävissä olevat summat sekä tehdyt siirtoesitykset palvelualueittain ovat seuraavat: 

  • Konsernipalvelut 762 t€ --> 637 t€ Konsernipalveluihin, 80 t€  Hyvinvoinnin palvelualueelle vuodelle 2023 ja 45 t€ vuodelle 2024.
  • Tilaomistus 118 t€ --> 96 t€ vuodelle 2023 ja 22 t€ vuodelle 2024.
  • Kaupunkikehitys 97 t€ --> 77 t€ käyttötalouteen vuodelle 2023 ja 10 t€ vuodelle 2024 sekä 10t€ kunnallistekniikan infran peruskorjausinvestointeihin.
  • Käyttöomaisuuden myyntivoitot ja maankäyttökorvaukset -1,7 M€ -->  -1,7 M€ vuodelle 2023.
  • Järvenpään vesi 211 t€ --> 211 t€ vuodelle 2023.

Hyvinvoinnin ja Opetuksen ja kasvatuksen sitovuustasot ylittivät talousarvionsa. Tulevilta vuosilta sopeutettavat summat ovat seuraavat:

  • Hyvinvointi 179 t€ --> 60 t€ vuodelle 2024 ja 119 t€ vuodella 2025.
  • Opetus ja kasvatus 678 t€ --> 200 t€ vuodelle 2024 ja 478 t€ vuodelle 2025.

Hyvinvoinnin palvelualueen ylityksestä osa selittyi koronan aiheuttamilla tulomenetyksillä ja osa Opetuksen ja kasvatuksen ylityksestä aiheutui ennakoimattomasta palvelutarpeen kasvusta (varhaiskasvatus, valmistava opetus) sekä koronan aiheuttamista hankinnoista ja sijaiskuluista. Näiltä osin palvelualueille ei kohdennettu lisäsopeutusvelvoitetta vuosille 2023-25.  

Järvenpään Veden johtokunnan esitys siirtomäärärahan käyttökohteista ja määrärahan kattamisesta talousohjelmakauden aikana on esitetty liitteenä.

Vuosittainen kooste siirtomäärärahaesityksistä ml. konsernipalvelujen ja tilaomistuksen siirtomäärärahaesitykset on esitetty liitteessä 2. Esitykset heikentävät toimintakatetta vuonna 2023 2,8 M€ sekä parantavat toimintakatetta 2024 183 t€ ja 2025 597 t€. Lisäksi esitykset lisäävät investointimenoja 10 t€ vuodelle 2023.

Varhaiskasvatusmaksulain muutoksen mukainen määrärahasiirto  

Vuosien 2023-2026 taloussuunnitelmassa varauduttiin varhaiskasvatusmaksulain muutokseen, jonka seurauksena varhaiskasvatusmaksujen tulorajoja madallettiin 1.3.2023 alkaen noin kolmanneksella. Varaus toimintatuottojen vähenemiseen tehtiin konsernipalvelujen määrärahaan, josta se on lakimuutoksen sisällön ja toteutusaikataulun vahvistuttua tarpeen siirtää opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle. Määrärahaa siirretään 526te vuodelle 2023 ja 600 t€ vuosille 2024-26. Muutoksella ei ole kaupunkitasolla toimintakatevaikutusta. 

Kotikuntakorvausten maksatuksen oikaisu

Valtionvarainministeriö on antanut 1.3.2023 VN/33144/2022 päätöksellään on päättänyt oikaista kuntien kotikuntakorvausten maksatusta. Järvenpäälle muutospäätös parantaa nettokotikuntakorvauksia noin 7 t€:lla. Kotikuntakorvauksia esitetään tarkennettavan päätöksen mukaisiksi.

Yhdistysten tilavuokrien ja avustusten budjetoinnin korjaus

Vuonna 2022 käynnistettiin muutos, jossa yhteisöjen tilavuokrissa siirrytään vaiheittain käytäntöön, jossa vuokralainen maksaa tiloista markkinavuokraa ja Hyvinvoinnin palvelualue myöntää yhteisölle hakemuksen perusteella vuokra-avusta, jolloin tilasubventiona näkyvä sisäinen vuokra muuttuu ulkoiseksi kuluksi. Vuodelle 2023 budjetointia tehdessä arvio tulevista avustettavista yhdistysten vuokrista oli suurempi kuin lopullinen vuokrakokonaisuus. Tämän seurauksena oikaistaan budjetointia vähentäen tilaomistuksen ulkoista vuokratuloa ja hyvinvoinnin palvelualueen avustusmenoa. Muutoksella ei ole vaikutusta kaupungin toimintakatteeseen.

Tuloslaskelmaosa

Valtionosuuksien tarkennus

Valtionvarainministeriö on antanut 30.12.2022 VN/33144/2022 päätöksen kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta ja veroperustemuutoksista johtuvien verotulomenetysten korvauksesta vuonna 2023, jonka mukaan Järvenpäälle maksetaan kokonaisuudessaan 18,6 Me valtionosuuksia vuonna 2023. Talousarviossa käytettyjen ennakollisten laskelmien mukaan valtionosuutta olisi kertynyt 18,7 Me. Valtionosuuksia esitetään tarkennettavan VM:n päätöksen mukaiseksi eli laskettavan 90 t€. 

Rahoituskustannusten lisäys

Taloussuunnitelman vuosien 2023 ja 2024 korkolaskentaan sisältyi virhe, minkä lisäksi ennakoitua korkeammalle noussut korkotaso edellyttää taloussuunnitelman korkokustannusvarauksen tarkennusta. Taloussuunnitelmaan esitetään lisättäväksi korkokustannuksia vuodelle 2023 3200te, 2024 2200te ja vuosille 2025-26 1000te. Muutos heikentää kaupungin tulosta ja lisää lainanottoa vastaavasti.      

Investointiosa

Vuonna 2022 kesken jääneiden investointien määrärahasiirrot vuodelle 2023

Investointimäärärahasiirtoesitykset on esitetty hankkeittain liitteessä 3.

ICT investointien seuranta keskittyi vuoden 2023 talousarviossa palvelualueilta konsernipalveluihin. Kaupungin kesken jääneistä ICT hankkeista jäi vuonna 2022 varatuista määrärahoista käyttämättä 516 t€, josta esitetään siirrettävän vuodelle 2023 514 t€.

Irtaimistoinvestoinneissa esitetään Konsernipalveluissa 68 t€, Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella 183 t€ ja Hyvinvoinnin palvelualueella 95 t€ määrärahasiirtoa vuodelle 2023. Yhteensä irtaimistomäärärahoja esitetään siirrettäväksi 346 t€.

Kehitysinvestoinneista hankkeita joihin myönnetty määrärahoja vuodelle 2022, mutta siirtyivät vuodelle 2023 jäi käyttämättä 288 t€, josta esitetään siirrettävän 287 t€ vuodelle 2023.​

Talonrakennuksen hankkeista vuodelle 2022 varatuista määrärahoista jäi viivästysten vuoksi käyttämättä 4,6 M€, josta esitetään siirrettäväksi 3,2 M€ vuodelle 2023. 

Kunnallistekniikan vuoden 2022 investointimäärärahasta jäi vuonna 2022 kokonaisuudessaan käyttämättä 8 M€. Käyttämättömästä määrärahasta esitetään siirrettäväksi peruskorjaushankkeista 1,3 M€ ja uusien alueiden hankkeista 2,9 M€ eli yhteensä 4,3 M€ vuodelle 2023 jatkuviin ja toteutuviin hankkeisiin. Pitemmälle siirtyneiden hankkeiden määrärahasiirrot​​​​​​ huomioidaan osana investointiohjelman ja taloussuunnitelman laadintaa vuosilla 2024 ja 2025. Vuonna 2022 käynnistyväksi suunnitelluista hankkeista mm. Jampan keskus, Sävelpuiston sekä Väylän rakentamishankkeet siirtyivät vasta suunnittelukaudella toteutuviksi. 

Liikuntapaikkainvestointien määrärahasta jäi käyttämättä kokonaisuudessaan 1,8 M€, josta esitetään 1,2 M€ määrärahan siirtoa vuodelle 2023. 

Järvenpään veden investoinnit

Vuonna 2022 Järvenpään Veden investointeihin oli varattuna 6,769 Me, josta jäi käyttämättä 2,470 Me. Sitovuustasona on Järvenpään Veden investoinnit yhteensä. Suurimmat säästöt syntyi Lehmustien ja Kuuselankadun hankkeiden aloittamisen siirtymisestä vuodelle 2023, Sävelpuiston hankkeen viivästymisestä sekä Yhteiskuoulun alueen talousarviota pienempänä toteutuneista kustannuksista. Vuodelle 2023 ei investointiohjelmassa ole varattu määrärahaa Pietilän yritysalueen eikä Väylän ja Elyn hankkeiden vesihuoltoon. Ainolan keskuksen hanke jatkuu vuonna 2023. Vuodelle 2023 esitetään siirrettäväksi 2,170 Me erillisen liitteen mukaisesti.

​Investointien määrärahasiirtoesityksissä on huomioitu vain vuodelle 2023 siirtyvät hankkeet. Siltä osin, kun hankeaikataulut (erityisesti kunnallistekniikan investoinnit) ovat viivästyneet enemmän, vuosille 2024 tai 2025, muutokset huomioidaan osana investointiohjelman ja taloussuunnitelman laadintaa. 

Tekniset korjaukset talousarvioon

Käyttötalous: Talousarviokirjassa on Käyttöomaisuuden nettomyynti ja maankäyttökorvaukset sitovuustason taulukossa numerovirhe. Suunnitelmavuosien toimintakatteen summa on korjattu, vastaamaan tuotot ja kulut rivien mukaista summaa, jonka tuloksena toimintakate on taulukossa 2 t€ pienempi vuosina 2024-2026, ja taulukon sitova toimintakate vuosina 23-26 on 28 937t€. Talousarvion alkuperäisissä kokonaisluvuissa toimintakate on huomioitu oikein ja korjaus kohdistuu ainoastaan käyttöomaisuuden nettomyynti ja maankäyttökorvaukset taloustavoitteiden taulukkoon.

Investoinnit: Talousarviokirjassa on esitetty lautakuntien raporteissa aineettomat investoinnit. Aineettomat investoinnit eivät kuitenkaan ole lautakunnittain valtuustoon nähden sitovia. Aineettomat investoinnit ovat vuodesta 2023 alkaen kokonaisuudessaan sitovia Konsernipalveluiden sitovuustasolla ICT-investointeina.

Korjaukset on huomioitu talousarviomuutoksissa.

Yhteenveto

Esitetyt muutokset heikentävät talousarviovuoden 2023 toimintakatetta 2,8 M€ ja vuosikatetta 6,1 M€ ja tilikauden alijäämää vastaavasti. Muutetun talousarvion mukainen ylijäämä on 8,6 M€. Esitetyt muutokset lisäävät vuoden 2023 investointimenoja yhteensä 12,0 M€. Kokonaisuutena muutosten seurauksena vuonna 2023 otetaan lainaa 18 M€ voimassa olevaa talousarviota enemmän. Vuoden 2024 toimintakatetta muutokset parantavat 183 t€ ja vuoden 2024 597 t€, mutta rahoitustuotot ja -kulut heikentävät tulosta ja lisää lainanottoa vuonna 2024 2 M€, vuonna 2025 0,4 M€ ja vuonna 2026 1 M€.

KR

***********

Esityslistan julkaisun jälkeen on päivitetty liite 1 "TA-muutos" 15.5.2023.

**********

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle,​ että kaupunginvaltuusto

  1. hyväksyy talousarviomuutokset vuosille 2023-​2026 liitteen 1 mukaisesti

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus 15.5.2023 § 125   

Aineistoa on täydennetty kaupunginhallituksessa käsittelyssä olleella esittelymateriaalilla; Oheismateriaali/Siirrettävissä-sopeutettavat määrärahat.

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto hyväksyy talousarviomuutokset vuosille 2023-​2026 liitteen 1 mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2023 talousarvion kokouksessaan 12.12.2022 § 100. Talousarviota muutettiin KV 29.5.2023 § 26 siirtomäärärahojen, varhaiskasvatuksen lakimuutoksen varauksen siirron, yhdistysten vuokrahintojen korjauksen, kotikuntakorvausten muutospäätöksen, valtionosuuksien lopullisen päätöksen ja lainakorkojen osalta. Nyt esitettävien vuoden 2023-26 talousarvio- ja taloussuunnitelmamuutosten yhteenveto on esitetty liitteessä 1 ensimmäisenä. Yhteenvedon jälkeen kukin muutoskokonaisuus on esitetty erikseen esittelytekstissä olevassa järjestyksessä.

Käyttötalousosa

Palkankorotukset

Vuoden 2023 talousohjelmakehyksessä oli huomoitu vuoden 2022 palkkaratkaisussa vuodelle 2023 sovitut palkankorotukset: 1,5% yleiskorotus, 0,4% paikallinen järjestelyerä ja 1,2% paikallinen kehittämiserä alkaen 1.6.2023. Vuoden 2023 palkkaratkaisussa sovittiin lisäkorotuksista vuodelle 2023: 0,7% yleiskorotus ja 0,3% paikallinen järjestelyerä sekä 467 euron kertaeristä koko henkilöstölle sekä 120 euron kertaerästä lastenhoitajille ja 150 euron kertaerästä varhaiskasvatuksen opettajille, joita ei ollut huomioitu talousarviossa. Lisäkorotusten ja kertaerien kokonaismäärä on 1,1 M€ vuodelle 2023, joka heikentää kaupungin toimintakatetta vastaavasti. Muutokset kohdistuvat kaikkien sitovuustasojen henkilöstökuluihin. Lisäkorotukset on huomioitu vuoden 2024 talousarviovalmistelussa.

Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen lisämääräraha

Varhaiskasvatuksen palvelusetelin indeksikorotus

Palvelusetelin indeksikorotus astui voimaan 1.8.2023 ja oli suuruudeltaan 4,69%. Kesäkuun palvelusetelin keskimääräinen arvo oli 866 euroa ja indeksikorotuksella palvelusetelin arvo nousi 906 euroon. Korotuksen euromääräinen vaikutus on siis 40 €/palveluseteli. Elokuussa palveluseteleitä myönnettiin 350 kpl. Vuoden 2023 talousarvion laadinnan yhteydessä palvelujen ostoissa varauduttiin 2% kustannusten kasvuun. Palvelusetelin indeksikorotuksessa huomioidaan tämän vuoksi 2% yli menevä osuus. Kokonaisuudessaan muutos on 41 t€ vuodelle 2023, joka heikentää kaupungin toimintakatetta vastaavasti. Vuodelle 2024 indeksikorotuksen vaikutus on huomioitu taloussuunnitelma kehyksessä.

Varhaiskasvatuksen osallistumisasteen kasvu

Talousarviossa on varhaiskasvatuksessa varauduttu lapsimäärän kasvuun perustuen kahden ylimääräisen ryhmän perustamiseen. Kevään toteutunut lapsimäärä vaati helmikuussa perustamaan kuusi uutta varhaiskasvatuksen ryhmää. Neljän ylimääräisen ryhmän henkilöstörakenne on neljä varhaiskasvatuksen opettajaa ja kahdeksan lastenhoitajaa, joiden palkkakustannukset ajalta 1.2.-31.12.2023 ovat yhteensä 365 t€ sivukuluineen. Lapsimäärän kasvu lisää vuoden 2023 varhaiskasvatuksen maksutuottoja arviolta 200 t€, jolloin nettona muutos heikentää toimintakatetta 165 t€. Tuleville vuosille osallistumisasteen kasvu on huomioitu kesäkuussa hyväksytyssä kehyksessä.

Valmistava opetus

Valmistavassa opetuksessa on toiminut keväällä seitsemän ryhmää ja syksyllä 2023 aloitti kolme ryhmää talousarviossa huomioidu kahden ryhmän asemesta. Kevään osalta valmistavan opetuksen kustannukset olivat 330 t€, josta yhden ryhmän kustannus oli 47 t€ sisältäen henkilöstökustannukset opettajasta ja koulunkäynninohjaajajsta sekä materiaaleista. Kokonaisuudessaan valmistavan opetuksen lisäryhmät keväällä (5) ja syksyllä (1) lisäävät vuoden 2023 kustannuksia 270t€. Syksyn valmistavan opetuksen ryhmät toimivat koko lukuvuoden 2023-2024. Lisäryhmän kustannus 40 t€ tullaan huomioimaan vuoden 2024 talousarviovalmistelussa. Muutos heikentää kaupungin toimintakatetta 270 t€ vuonna 2023 ja 40 t€ vuonna 2024.

Kokonaisuudessaan opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle esitettävät muutokset heikentävät toimintakatetta 525 t€ vuonna 2023 ja 40 t€ vuonna 2024.

Työterveyden sisäinen laskutus

Työterveyshuollon sisäinen veloitus on budjetointivaiheessa laskettu toimintakuluista. Sisäistä veloitusta laskettaessa on jäänyt huomioimatta työterveyshuollon Kelakorvaus jaettavaa summaa 198t€ alentavana tekijänä. Tältä osin esitetään korjattavaksi työterveyshuollon sisäisen veloituksen budjetointi vuodelle 2023. Muutos vaikuttaa kaikkiin sitovuustasoihin. Muutoksella ei ole vaikutusta kaupungin toimintakatteeseen.

Sisäiset ylläpito- ja pääomavuokrat

Tiloihin liittyvien sisäisten ylläpito- ja pääomavuokrien osalta on budjetointivaiheessa tapahtunut muutamaan kohteeseen yli-/ alibudjetointia yhteensä 32t€. Sisäisen vuokran budjettia esitetään korjattavaksi seuraavien kohteiden osalta: Bulevardikortteli, Seutulantalo, JUSTin pysäköintitalon autopaikat ja Uusi Jyk. Muutos vaikuttaa Konsernipalvelujen, Tilaomistuksen, Opetuksen ja kasvatuksen, Hyvinvoinnin ja Kaupunkikehityksen määrärahoihin. Muutoksella ei ole vaikutusta kaupungin toimintakatteeseen. 

KJ hyväksynyt 18.8.2023 § 20 hallintohenkilöstön siirron konsernipalveluihin

Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen johtavan erityisasiantuntijan siirto Konsernipalveluihin on toteutettu 1.8.2023 alkaen, joten budjetti on siirretty 1.8.2023 alkaen. Muutos vuodesta 2024 alkaen on otettu huomioon 2024 talousarviovalmistelussa. Siirrolla ei ole vaikutusta kaupungin toimintakatteeseen.

Talousarvion 2023 (KV 12.12.2023 § 100) mukaan työnjaon muutosten seurauksena tarvittavista määrärahasiirroista palvelualueiden ja konsernipalvelujen välillä päättää kaupunginjohtaja. 

Tuloslaskelmaosa

Anttilan koulun siiven alaskirjauksen poisto

Kaupunginhallituksen 19.6.2023 § 172 päätöksen mukaisesti Anttilan koulun siipeä ei pureta kuluvana vuonna, vaan tila säilytetään varatilana Opetuksen ja kasvatuksen palveluverkossa, jolloin talousohjelmassa huomioitu 1 M€ alaskirjaus esitetään poistettavan talousarviosta, jonka myötä kaupungin tulos paranee 1 M€.

Investointiosa

Hyvinvoinnin palvelualueen irtaimistoinvestointien siirtomäärärahojen korjaus

Vuoden 2022 siirtomäärärahojen käsittelyssä KV 29.5.2023 § 26 Hyvinvoinnin palvelualueen irtaimistoinvestointeja siirrettiin virheellisesti 95 t€ Hyvinvoinnin palvelualueen irtaimistoinvestoinneiksi vuodelle 2023, vaikka investoinnit oli huomioitu kaupungin ICT investoinneissa. Virheellisesti siirrettyjä irtaimistoinvestointeja esitetään poistettavan, jolloin kaupungin käyttöomaisuusinvestoinnit ja lainamäärä laskee 95 t€.

Yhteenveto

Esitetyt muutokset heikentävät talousarviovuoden 2023 toimintakatetta ja vuosikatetta 1,6 M€ sekä tilikauden alijäämää 0,6 M€. Muutetun talousarvion mukainen ylijäämä on 8,0 M€ vuonna 2023.

Esitetyt muutokset vähentävät vuoden 2023 investointimenoja yhteensä 0,1 M€. Kokonaisuutena muutosten seurauksena vuonna 2023 otetaan lainaa 1,5 M€ voimassa olevaa talousarviota enemmän. Vuoden 2024 toimintakatteen muutokset, joita ei ole jo huomioitu vuoden 2024 kehyksessä, heikentävät 40 t€ ja siten myös lisäävät lainanottoa.

KR

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle,​ että kaupunginvaltuusto

  1. hyväksyy talousarviomuutokset vuosille 2023-​2026 liitteen 1 mukaisesti

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus 25.9.2023 § 226 

 

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto hyväksyy talousarviomuutokset vuosille 2023-​2026 liitteen 1 mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa. 

Tiedoksi

kaupungin johtoryhmä, talouspäälliköt, taloussuunnittelupäällikkö, laskentapäällikkö