Kaupunginvaltuusto, kokous 26.5.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 42 Vuoden 2025 talousarvion muuttaminen

JARDno-2025-79

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2025 talousarvion kokouksessaan 11.11.2024 § 75. Talousarviota muutettiin KV 9.12.2024 § 88 päätöksellä vuoden 2024 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla tilaomistuksen määrärahaylitysten kattamisen taloussuunnitelmakaudella ja ulkoisten vuokrien varausta suuremmat indeksikorotukset. Lisäksi huomioitiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja palvelutarpeen muutokset. Muutoksessa huomioitiin myös Saunakallion ostokseskuksen osakkeiden oston siirtyminen vuodelle 2025 ja Annitädinkylän kunnallistekniikan investoinnin aloituksen viivästyminen vuodelle 2025. 

Nyt esitettävien vuoden 2025-28 talousarvio- ja taloussuunnitelmamuutosten yhteenveto on esitetty liitteessä 1 ensimmäisenä. Yhteenvedon jälkeen kukin muutoskokonaisuus on esitetty erikseen esittelytekstissä olevassa järjestyksessä.

Käyttötalousosa

Työllisyysalueen määrärahan lisäys

TE-ohry päätti syksyllä, että Keski-Uudenmaan työllisyysalue tuottaa jatkossa aiemmin yhteistoimintana järjestetyn TYP-toiminnan. TYP-toiminnan määrärahaa ei ole huomioitu työllisyysalueen talousarviomäärärahassa, joten määrärahaa esitetään kasvatettavan henkilön palkkakuluja 64,5t€ vastaavasti. Aiemman toimintamallin mukaiset Järvenpään TYP-toiminnan kustannukset 18,8 t€ sisältyvät hyvinvoinnin sitovuustason talousarviomäärärahoihin, josta ne esitetään poistettavaksi. 

Työllisyysalueen kuntalaskutus kasvaa menolisäystä vastaavasti, joten ulkoiset tulot kasvavat 48,5 t€ ja sisäiset tulot kasvavat 16 t€. Sisäiset menot kasvavat vastaavalla summalla Työttömyysturva ja työllisyysalueosuus sitovuustasolla.

Kokonaisuudessaan muutos parantaa toimintakatetta ja vähentää lainanottoa vuosittain noin 3 t€.

Palkan sivukulujen ja tasausmaksun tarkennus

Vuoden 2025 palkkojen ja palkkioiden sivukuluprosentit ovat 0,21 %-yksikköä talousarviossa huomioituja suuremmat, mistä aiheutuu kaupungille 128 t€ suuremmat henkilöstömenot. Muutoksesta 13 t€ kohdistuu konsernipalveluihin, 8 t€ kaupunkikehitykseen, 1 t€ käyttöomaisuuden nettomyynteihin, 89 t€ opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle, 15 t€ hyvinvoinnin palvelualueelle ja 2 t€ Järvenpään vedelle.

Kevan tasausmaksu vuodelle 2025 on vahvistettu 15.1.2025 ja sen suuruus on päivittynyt talousarviossa olleesta arviosta. Muutoksen vaikutus on toimintakatteen alijäämää yhteensä 443 t€ pienentävä vuosina 2025-2028. Muutos kohdistuu kokonaisuudessaan konsernipalveluihin ja kaupungin yhteisiin eriin.

Kokonaisuudessaan henkilösivukulujen ja tasausmaksun muutokset parantaa kaupungin toimintakatteen alijäämää ja vähentää lainanottoa vuosittain 315 t€.

Tuloslaskelmaosa

Valtionosuudet

Valtionvarainministeriö on antanut 19.12.2024 päätöksen kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta ja veroperustemuutoksista johtuvien verotulomenetysten korvauksesta vuonna 2025 ja Opetus- ja kulttuuriministeriö 30.12.2024 päätöksen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta. Päätösten mukaan Järvenpäälle maksetaan valtionosuuksia kokonaisuudessaan 18,9 M€ vuonna 2024. Talousarviossa käytettyjen ennakollisten laskelmien mukaan valtionosuutta olisi kertynyt 18,1 M€. Valtionosuuksia esitetään tarkennettavan VM:n päätöksen mukaiseksi eli nostettavan noin 780 t€. Muutos parantaa vuosikatetta ja vähentää lainanottoa 780 t€ vuonna 2025. 

Valtionosuusmuutoksiin liittyy tehtävä- ja palvelulisäyksiä syksystä 2025 alkaen. Toiminnan lisämäärärahatarpeet tuodaan käsittelyyn myöhemmin, kun vaikutusarviot ovat tarkentuneet.  

​​Investointiosa

Haarajoen muutostöiden lisämääräraha

Kaupunginvaltuusto on vahvistanut Haarajoen muutostöiden karsituksi hankebudjetiksi 1 miljoona euroa. Saadut tarjoukset ylittävät budjetin, mistä johtuen hankkeelle esitetään 472 t€ määrärahalisäystä. Hankkeen eteneminen mahdollistaa muiden kaupungin palveluverkkoa tehostavien toimenpiteiden toteuttamisen ja tilakustannuksia pienentämisen taloustavoitteiden mukaisesti.

Muutos lisää investointimenoja ja lainanottoa yhteensä 472 t€ vuonna 2025.

Kiinteistö Oy Järvenpään pysäköintitalon SVOP-sijoitus

Kaupunginhallitus on 16.12.2024 § 318 päättänyt maankäyttösopimuksesta kaupungin osittain omistaman Kiinteistö Oy Järvenpään pysäköintitalon kanssa. Yhtiö on päättänyt periä maankäyttömaksua vastaavat kustannukset omistajilta pääomasijoituksena, mistä johtuen maksu kirjataan investointiosan osakkeisiin ja osuuksiin. Osakeinvestoinneissa ei ole varausta kyseiseen pääomitukseen, joten määrärahaa esitetään lisättävän pääomitusta vastaavasti 63 t€. 

Muutos lisää investointimenoja ja lainanottoa yhteensä 63 t€ vuonna 2025.

Yhteenveto

Esitetyt muutokset parantavat talousarviovuoden 2025 toimintakatetta 0,3 M€ sekä tilikauden alijäämää 1,1 M€. Muutetun talousarvion mukainen ylijäämä on 0,8 M€ vuonna 2025. Muutokset parantavat tilikauden ylijäämää myös taloussuunnitelmavuosina 0,3 M€.

Esitetyt muutokset lisäävät vuoden 2025 investointimenoja yhteensä 0,5 M€. Kokonaisuutena muutosten seurauksena vuonna 2025 otetaan lainaa 0,6 M€ voimassa olevaa talousarviota vähemmän. Muutosten seurauksena myös taloussuunnitelmavuosina otetaan lainaa vuosittain 0,3 M€ vähemmän.

KR

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle,​ että kaupunginvaltuusto

  1. hyväksyy talousarviomuutokset vuosille 2025-​2028 liitteen 1 mukaisesti

Päätös

Hyväksyttiin muutosesityksen mukaisesti siten, että poistetaan Haarajoen muutostöiden lisämäärärahaa koskeva kohta esityksestä.

Kokouskäsittely

Teemu Jaakkola selosti Haarajoen päiväkoti- ja kouluhanketta koskevaa asiaa.

Laura Virkkunen esitti Ismo Nöjdin kannattamana Haarajoen muutostöiden lisämäärärahaa koskevan kohdan poistamista esityksestä. Puheenjohtajan tiedusteltua, voidaanko muutosesitys hyväksyä yksimielisesti, kaupunginhallitus hyväksyi esityksen.
 

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus 27.1.2025 § 16

Liite on päivitetty kaupunginhallituksen päätöksen mukaisesti.

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto hyväksyy talousarviomuutokset vuosille 2025-​2028 liitteen 1 mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2025 talousarvion kokouksessaan 11.11.2024 § 75.

  • Talousarviota muutettiin KV 9.12.2024 § 88 päätöksellä vuoden 2024 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla tilaomistuksen määrärahaylitysten kattamisen taloussuunnitelmakaudella ja ulkoisten vuokrien varausta suuremmat indeksikorotukset. Lisäksi huomioitiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja palvelutarpeen muutokset. Muutoksessa huomioitiin myös Saunakallion ostokseskuksen osakkeiden oston siirtyminen vuodelle 2025 ja Annitädinkylän kunnallistekniikan investoinnin aloituksen viivästyminen vuodelle 2025.
  • KV 10.2.2025 § 8 päätöksellä muutettiin määrärahoja TYP toiminnan, palkan sivukulujen ja Kevan tasausmaksun osalta. Lisäksi valtionosuudet muutettiin VM:n ja OKM:n päätösten mukaisiksi sekä Kiinteistö Oy Järvenpään pysäköintitalon pääomitukseen myönnettiin määräraha.
     

Nyt esitettävien vuoden 2025-28 talousarvio- ja taloussuunnitelmamuutosten yhteenveto on esitetty liitteessä 1 ensimmäisenä. Yhteenvedon jälkeen kukin muutoskokonaisuus on esitetty erikseen esittelytekstissä olevassa järjestyksessä.

Käyttötalousosa

Opetuksen tuen uudistus, perusopetus ja lukio

Opetuksen järjestäjän on varattava lukuvuosittain perusopetuksen opetussuunnitelmaan perustuvassa suunnitelmassa yhteensä vähintään 0,122 opetustuntia koulun oppilasta kohden viikossa ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin (osa-aikainen erityisopetus, tukiopetus, opetuskielen tukiopetus). Opetusryhmät muodostetaan siten, että yhden opettajan opettamassa perusopetuksen ryhmässä on enintään viisi oppilasta, jotka saavat erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetusta oppilaskohtaisena tukitoimena. Viiden oppilaan enimmäismäärä voidaan ylittää tilapäisesti sen lukukauden loppuun, jona kasvu on tapahtunut. Lisäksi lain mukaan opetuksen järjestäjällä tulee jatkossa olla opetuksen järjestämismuoto huomioon ottaen opettajien lisäksi riittävä määrä koulunkäyntiavustajia, mitä ei aiemmin mainittu lain tasolla. 

Perusopetuksen osalta muutos edellyttää tuntikehykseen lisäyksenä 100vvt sekä henkilöstölisäyksinä kolme erityisopettajaa, neljä resurssiopettajaa sekä kahdeksan ohjaajaa. Lisäysten kustannusvaikutukset vuodelle 2025 ovat 339 t€ ja vuodesta 2026 eteenpäin 813,6 t€, joita esitetään lisättäväksi Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahaan.

Lukiossa oppimisen tuki on opiskelijan tarvitsemaa tukiopetusta, ohjausta ja tukea, jota hän tarvitsee lukion oppimäärän suorittamiseksi. Opiskelijalla on oikeus erityisopetukseen, jos hän tarvitsee todennettujen oppimisvaikeuksien tai muun niihin rinnastettavan syyn vuoksi erityisopetusta lukion oppimäärän suorittamiseksi. 

Lukion osalta muutos edellyttää kahden erityisopettajan palkkaamista sekä tukiopetuksen resurssilisäystä. Lisäysten kustannusvaikutukset vuodelle 2025 ovat 67,5 t€ ja vuodesta 2026 eteenpäin 162 t€, joita esitetään lisättäväksi Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahaan.

Konsernipalveluihin oli talousarviossa varattu opetuksen tuen uudistukselle taloussuunnitelmakaudelle 440-460 t€ vuosittainen määräraha, jotka esitetään nyt poistettavan määrärahoista.

Kokonaisuudessaan opetuksen tuen muutos parantaa toimintakatetta ja vähentää lainanottoa vuonna 2025 noin 30 t€. Vuodesta 2026 ja sitä eteenpäin muutos heikentää toimintakatetta ja lisää lainanottoa vuosittain noin 0,5 M€.

Psykiatriset sairaanhoitajat korvaava resurssilisäys

Keusoten aluevaltuusto hyväksyi 12.12.2024 vuoden 2025 talousarvion, johon sisältyi koulun tuen psykiatristen sairaanhoitajien toimien lopettaminen 1.6.2025 alkaen. 

Järvenpään kuntouttavissa luokissa on työskennellyt yhteensä 3 sairaanhoitajaa, ja vastaava osaaminen ja työpanos oppilaiden tuen tarpeisiin vastaamiseksi tarvitaan myös jatkossa. Koska kunnalla ei voi olla palkkalistoilla sote-henkilöstöä sote-ammattinimikkeillä, on lähikuntien yhteistyönä laadittu yhtenäinen esitys uudesta työnkuvasta, kelpoisuusvaatimuksesta sekä palkasta.

Keusoten toiminnot korvaavan työpanoksen kustannusvaikutukset syyslukukaudelle ja vuodelle 2025 ovat 61 t€ ja vuodesta 2026 eteenpäin noin 160 t€, joita esitetään lisättäväksi Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahaan.

Kokonaisuudessaan muutos heikentää toimintakatetta ja lisää lainanottoa vuonna 2025 noin 61 t€ ja vuodesta 2026 eteenpäin noin 160 t€.
 

​​Investointiosa

Talonrakennuksen muutokset

Haarajoen muutostyö -hankkeen keskeytys

KH 17.2.2025 § 34 päätti keskeyttää hankkeen saatujen tarjousten ylittäessä hankkeelle varatut määrärahat. Hankkeelle oli varattu vuodelle 2025 720 t€ ja vuosille 2026 ja 2027 10t€, joita esitetään poistettavan määrärahoista. Muutokset vähentävät vastaavilla summilla investointeja ja lainanottoa.

Hankkeen suunnitteluun ja valmisteluun käytetyt määrärahat tullaan alaskirjaamaan vuoden 2025 aikana. Alaskirjauksen arvioidaan olevan toteutettavissa talousarvioon varatun poistobudjetin puitteissa.  

JYK2 lisämääräraha

KH 17.2.2025 § 35 päätti esittää kaupunginvaltuustolle 376 t€ määrärahalisäyksen hankkeelle, jonka jälkeen hankkeen kokonaisbudjetti (sisältäen optiot) on 3,986 M€. Muutokset lisäävät vastaavalla summalla investointeja ja lainanottoa.

Teknisten ja toiminnallisten investointien siirrot

Kokonaisuudessaan talonrakennuksen teknisistä ja toiminnallisista investoinneista vuodelta 2025 esitetään siirrettäväksi muille sitovuustasoille 328 t€. Investointien siirroilla ei ole vaikutusta investointien suuruuteen tai lainanottoon.

  • Teknillisiin ja toiminnallisiin investointeihin on varattu 231 t€ valvontakameroiden ja rikosilmoitinlaitteiden ym. turvallisuuteen kuuluvien investointien osuus, joka esitetän siirrettäväksi ICT:n investointeihin.
  • Sibeliusaukion pihavalaistuksen uusimiseen varattu 8 t€ esitetään siirrettäväksi Kunnallistekniikan peruskorjausinvestointeihin.
  • Irtaimistoon kouluille ja liikuntapaikalle kohdistettuja irtaimistokuluja esim. verhoja, lukion taukotilan keittiölaitteita, painimolski ym. irtaimistoa on varattu yhteensä 89 t€, josta esitetään siirrettäväksi 61 t€ opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen irtaimistoinvestointeihin ja 28 t€ Hyvinvoinnin palvelualueen irtaimistoinvestointeihin.
     

Yhteenveto

Esitetyt muutokset heikentävät talousarviovuoden 2025 toimintakatetta ja tilikauden alijäämää 31 t€. Muutetun talousarvion mukainen ylijäämä on 0,8 M€ vuonna 2025. Muutokset heikentävät toimintakatetta ja tilikauden ylijäämää taloussuunnitelmavuosina vuosittain noin 0,7 M€.

Esitetyt muutokset vähentävät vuoden 2025 investointimenoja yhteensä 0,3 M€. Kokonaisuutena muutosten seurauksena vuonna 2025 otetaan lainaa 0,3 M€ voimassa olevaa talousarviota vähemmän. Muutosten seurauksena taloussuunnitelmavuosina otetaan lainaa vuosittain noin 0,7 M€ enemmän.

KR

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle,​ että kaupunginvaltuusto

  1. hyväksyy talousarviomuutokset vuosille 2025-​2028 liitteen 1 mukaisesti

     

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus 10.3.2025 § 69

Ehdotus

Esittelijä

Salassapidettävät tiedot poistettu.

Kaupunginvaltuusto päättä

  1. hyväksyä talousarviomuutokset vuosille 2025-​​2028 liitteen 1 mukaisesti. 

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Talousjohtaja Kirsi Rinne selosti asiaa.

Valmistelija

Timo Väisänen, talouspäällikkö, timo.vaisanen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Talousarvion sitovuusmääräykset

Talousarviossa noudatetaan Kuntaliiton talousarviosuositusta. Toimintaa ja taloutta suunnitellaan ja seurataan käyttötalouden, investointien, tuloslaskelmaosan ja rahoituksen näkökulmista.  

Valtuusto hyväksyy käyttötalousosassa sitovuustasoille tavoitteet ja niiden toteuttamiseen käytettävissä olevat määrärahat. Investointiosassa budjetoidaan pitkävaikutteisten tuotantovälineiden hankinta, sekä rahoitusosuudet ja omaisuuden myynti. Tuloslaskelmaosassa osoitetaan tulorahoituksen riittävyys käyttötalousmenoihin ja poistoihin. Rahoitusosassa osoitetaan yhteenvetona rahan lähteet ja käyttö. 

Kaupungin toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Toimielinten ja toiminnasta vastaavien viranhaltijoiden tulee valvoa määrärahojen käyttöä talousarviossa hyväksyttyihin käyttötarkoituksiin ja talousarviossa osoitetun määrärahan suuruisina. 

Käyttötalousosassa kaupunginvaltuustoon nähden sitovia tavoitteita ovat strategiakorttien mukaiset sitovat toiminnalliset tavoitteet ja toimintakatteen osalta nettositovat nelivuotiset määrärahat sekä Järvenpään veden osalta tilikauden tulos nelivuotisella talousohjelmakaudella.

Talousarviota tulee noudattaa. Toimenpiteisiin, jotka laajentavat toimintaa tai aloittavat uutta toimintaa ja siten aiheuttavat valtuuston antamien sitovien määrärahojen ylityksen, ei tule ryhtyä. Vastuu sitovan määrärahan käytöstä kuuluu kyseiselle toimielimelle. Lautakuntien tulee sopeuttaa toiminta käytettävissä oleviin määrärahoihin.

Nelivuotinen nettositovuuden mukaisesti yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan ylittyminen tulee kattaa seuraavien vuosien määrärahasta ja vastaavasti yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan alittuminen voidaan käyttää seuraavina vuosina. Tilanteessa, jossa vastuutoimielin havaitsee tilivuoden määrärahansa riittämättömäksi, sen tulee tehdä talousarvion muutosesitys siitä, kuinka ylitys katetaan tulevien vuosien määrärahoja pienentämällä. Esitys tehdään osavuosikatsauksen yhteydessä, tai viimeistään siten, että se on käsiteltävissä vuoden viimeisessä valtuuston kokouksessa. Ylitysuhasta tulee raportoida kuukausiraporttien yhteydessä talousjaostolle ja toiminnasta vastaaville toimielimille.

Määrärahojen käytön alittuessa sitovuustasosta vastaavan toimielimen tulee tehdä esitys määrärahan siirrosta kyseisen vuoden tilinpäätöksen valmistuttua, jos se haluaa määrärahan käyttöönsä ohjelmakauden seuraaville vuosille. Vuoden 2024 siirtomäärärahaesitykset tulee tehdä huhtikuun loppuun mennessä. Kaupunginhallitus käsittelee esitykset 12.5.2025 ja valtuusto päättää talousarviomuutoksesta 26.5.2025. Määrärahaa voi esittää käytettäväksi kertaluonteiseen toimintaan. Käyttöomaisuuden myyntivoittojen tuloylitysten osalta siirtomäärärahaa voidaan esittää kohdennettavaksi myös uudisalueiden kunnallisteknisten investointien toteuttamiseen, mutta ei varsinaiseen toimintaan. Investointien viivästyessä tuleville vuosille investoinneista vastaavan toimielimen tulee tehdä esitys menneen talousarviovuoden määrärahan siirrosta tilinpäätöksen valmistuttua, viimeistään huhtikuun loppuun mennessä, jos se haluaa määrärahan käyttöönsä ohjelmakauden seuraaville vuosille. Vastaavasti tilanteessa, jossa vastuutoimielin havaitsee tilivuoden investointimäärärahansa riittämättömäksi, sen tulee tehdä valtuustolle talousarvion muutosesitys. Kaupunginvaltuuston päättämät sitovat toiminnalliset tavoitteet sekä niiden toteuttamiseksi myönnetyt määrärahat ovat muutettavissa vain valtuuston päätöksellä.

Tästä poiketen kaupunginjohtajalla on valtuudet päättää

• Hallinnon sopeutuksen toteuttamiseksi tehtyjen työnjaon muutosten seurauksena tarvittavista määrärahasiirroista palvelualueiden välillä

• Markkinaperusteisiin tilavuokraan ja vuokra-avustusmalliin siirtymisen mukaisista määrärahamuutoksista, joilla ei ole toimintakatevaikutusta, palvelualueiden ja tilaomistuksen välillä.

Käyttötalouden määrärahojen siirtoesitys

Kaupunkikehityksen palvelualueen vuoden 2024 talousarvio toteutui toimintakatteen osalta noin 1,494 M€ budjetoitua parempana. Siirrettävissä olevia määrärahoja kertyi tästä summasta 1,250 M€ johtuen siitä, että saavutetusta toimintakatteen alituksesta vähennetään siirtyneiden maakauppojen korkotuotot -56 T€ (TA-tavoitteen alitus), sekä siirtyneiden maakauppojen maanvuokrat -187 T€ (TA-tavoitteen ylitys). Kyseiset erät olivat vuoden 2024 käyttötalouden toimintatuottotavoitteiden kompensointikeinoina ja maanvuokrien osalta budjetoitu tavoite ylittyi noin 187 T€ ja korkotuotot alittuivat -56 T€. 

Kaupunkikehityksen vuoden 2023 toimintakate ylittyi yhteensä 290 T€. Ylitys otettiin huomioon vuoden 2026 määrärahoissa niin, että ylitys tulisi katettua vuoden 2026 loppuun mennessä. Kaupunkikehityksessä kartoitettiin kuitenkin keinoja jo vuoden 2024 aikana, joilla toimintakatteen ylitys saataisiin katettua vuoden 2024 toimintakatteen alituksella. 

Aiemman sopeutusvelvoitteen purku (toimintakatteen ylitys 2023)

Kunnossapito urakat

Vuoden 2023 toimintakateylityksen takia leikattiin infran ylläpito- ja huoltopalveluiden kunnossapidon urakoista 210 000 euroa vuodelta 2026 palveluiden ostojen määrärahoista.(Kauke ltk 25.4.2024 § 22, KV 27.5.2024 § 35). Määrärahat 210 000 euroa esitetään palautettavan takaisin vuodelle 2026 infran ylläpito- ja huoltopalveluihin.

Henkilöstökulut

Vuoden 2023 alustavan toimintakateylitys ennusteen mukaan yhdyskuntasuunnittelun vuoden 2026 palkoista leikattiin 80 000 euroa kattamaan vuoden 2023 oletettua toimintakateylitystä. (Kauke ltk 16.11.2023 § 67, KV 13.11.2023 § 71). Määrärahat 80 000 euroa esitetään palautettavan takaisin vuodelle 2026 yhdyskuntasuunnittelun-, ympäristön ja asumisen avainalueelle.

Lisämäärärahat toimintamenoihin

Elinvoiman parantaminen keskustassa

Keskustan elävöittäminen (kävelykadun ja torin palvelut). Kaupunki on hyödyntänyt kaavoituskonsultteja vain vähän omissa asemakaavoissaan johtuen siitä, ettei niiden kustannuksiin ole varauduttu budjetissa. Jotta kaavat saadaan etenemään aikataulussaan ja jotta vältytään pysyviltä kululisäyksiltä (rekrytoinneilta), esitetään määrärahojen siirtoa kaavoituskonsulttien hyödyntämisen mahdollistamiseksi. Siirtoesitys 20 000 euroa vuosittain vuosille 2026–2027. Siirtomääräraha ehdotus yhteensä 40 000 euroa.

Henkilöstön koulutus

Henkilöstön kouluttautumiseen ja itsensä kehittämiseen esitetään 17 000 euron lisämäärärahaa vuodelle 2025, jotta henkilöstön tietotaito pysyy ajan tasalla. Määrärahalla pyritään myös henkilöstön sitouttamiseen ja työhyvinvoinnin hyvään tasoon. Tuloksena on usein tehokas ja motivoitunut henkilöstö.  Määräraha jaetaan Kauken sisällä. Siirtomääräraha ehdotus yhteensä 17 000 euroa.

Panostus koko kaupungin henkilöstön hyvinvointiin

TYHY-rahan korotus 60 euroon. Nykyinen 20 euroa on riittämätön. Määrärahalla pyritään myös henkilöstön sitouttamiseen ja työhyvinvoinnin hyvään tasoon. Tuloksena on usein tehokas ja motivoitunut henkilöstö. Määräraha jaetaan palvelualueiden määrärahoihin. Siirtoesitys 66 000 euroa vuodelle 2025 ja 33 000 euroa vuosille 2026–2027. Siirtomääräraha ehdotus yhteensä 132 000 euroa.

Johto-, putki- ja liittymäsiirrot

Käyttöomaisuuden nettomyyntien sitovuustasolle palveluiden ostoihin lisämääräraha johto-putki- ja liittymäsiirtoihin. Asemakaavahankkeiden yhteydessä kunnallistekniikan investoinnit kohdistuvat asemakaavassa osoitetulle yleiselle alueelle. Siltä osin, kun kyse ei ole uudisalueista, menee usein tonttien sisäisillä alueilla putkia, johtoja ja liittymiä. Myös nämä tulee siirtää pois tontilta, jotta tontti saadaan rakentamiskelpoiseksi. Tontin sisällä olevien johtojen siirtoon ei ole varattu budjetissa rahaa, mistä johtuen määräraha on tarpeen. Seuraavaksi rakenteista "puhdistettavaksi" tulee Seutulan varikkoalue, jota halkoo Seutulantalon vesi- ja viemäriliittymät sekä mahdollisesti joukko muita johtoja. Vastaava tilanne on edessä myös Tempakanmäen alueella. Siirtomääräraha ehdotus käyttöomaisuuden nettomyyntien sitovuustasolle vuosille 2025–2027 vuosittain 40 000 euroa. Siirtomääräraha ehdotus yhteensä 120 000 euroa.

Kaavoitusavustaja

Kaavoituksen avustajan palkkaaminen ennen jäädytetyn toimen "vapautumista". Asemakaavoituksen avustavat toimet vapauttavat kaavasuunnittelijoiden aikaa ja varmistavat lainmukaisen prosessin. Siirtoehdotus 20 000 euroa vuodelle 2025 ja 40 000 euroa vuodelle 2026. Siirtomääräraha ehdotus yhteensä 60 000 euroa.

Kiinteistörekisterinhoitaja

Määräaikainen kiinteistörekisterinhoitaja rakennusvalvontaan (rakennusrekisteriselvitys). Rakennusvalvontaan on palkattu vuoden 2025 alusta lukien määräaikainen kiinteistörekisterinselvittäjä, jolle ei ollut budjetoitu määrärahoja. CGI:n keväällä 2024 tehdyn tutkimuksen perusteella kaupungin rakennusrekisteristä puuttuu n.1 500 rakennusta (Analyysissä löytyi n. 13 % enemmän rakennuksia kuin kaupungin rekisterissä nyt). Verottajan rekisteriin verrattuna löytyi rakennusten kokonaisalaa n. 17 % enemmän. Analyysilukuihin suhteutettuna kiinteistöveroa jää saamatta n.7-10 %. Tietojen oikealle tasolle saaminen tarkoittaisi alustavasti noin 800–1,2 M€:n pysävää lisäystä. Siirtomääräraha ehdotus yhteensä 45 000 euroa.  

Konsultin palkkio

Konsultin palkkio datacenter -hanke. Palkkio maksetaan käyttöomaisuuden nettomyynneistä, johon ei ollut varattu määrärahaa mahdollisen palkkion maksua varten. Siirtomääräraha ehdotus yhteensä 31 250 euroa.

Konsulttikaavat

Konsulttikaavojen hyödyntäminen asemakaavoituksessa. Kaupunki on hyödyntänyt kaavoituskonsultteja vain vähän omissa asemakaavoissaan johtuen siitä, ettei niiden kustannuksiin ole varauduttu budjetissa. Jotta kaavat saadaan etenemään aikataulussaan ja jotta vältytään pysyviltä kululisäyksiltä (rekrytoinneilta), esitetään määrärahojen siirtoa kaavoituskonsulttien hyödyntämisen mahdollistamiseksi. Siirtoehdotus 50 000 euroa vuosittain vuosille 2025–2027. Siirtomääräraha ehdotus yhteensä 150 000 euroa. 

Kulttuuribussi

Kulttuuri- ja matkailubussiyhteys kesällä 2025 ja 2026 Vanhankylänniemeen elävöittämään aluetta ja muille kulttuurikohteita sivuaville reiteille. Siirtomääräraha ehdotus yhteensä 100 000 euroa.

Määräaikainen kaavasuunnittelija

Määräaikaisen kaavasuunnittelijan palkkaaminen varautuen tiedossa olevaan resurssipoistumaan. Kaavavalmisteluun tarvitaan lisäresursseja. Kaupungin pitkäaikainen kaavoittaja on jäänyt eläkkeelle jatkaen määräaikaisena työntekijänä. Korvaava rekrytointi parasta aloittaa määräaikaisella työsuhteella loppuvuodesta 2025.Siirtomääräraha ehdotus yhteensä 20 000 euroa.

Määräaikaiset harjoittelijat

Järvenpään kaikki käytössä olevat aineistot vaativat tarkastelua ja mahdollisia korjauksia. Dokumenttien siirto V: levyltä M-filesin käyttöarkistoon ja tiedostojen yhdistäminen paikkatietoon parantaa dokumenttien hallintaa ja saavutettavuutta.Tarpeista on tehty erillinen lista, jonka priorisointi tehdään palvelutarpeen mukaisesti yhteistyössä käyttäjien kanssa. Jotta tiedon luotettavuutta saataisiin parannettua TieraCityssä (toiminnanohjausjärjestelmä) esitetään palkkattavaksi säästyneistä määrärahoista määräaikaisia harjoittelijoita vuosille 2025–2027. Siirtomääräraha ehdotus 30 000 euroa vuodelle 2025, ja 60 000 euroa vuosille 2026–2027 vuosittain. Siirtomääräraha ehdotus yhteensä 150 000 euroa.

Tietomalliohjeen laatiminen

Suunnitteluohjeen laatiminen vuoden 2025 aikana kaupunkitekniikalle ja Järvenpään Vedelle. Ohje tarvitaan, jotta suunnittelukonsulteilta saadaan asianmukaisia tietomallipohjaisia suunnitelmia. Siirtomääräraha ehdotus yhteensä 13 000 euroa.

Vanhankylänniemen kehittämistoimet ja suunnitelmat

Vanhankylänniemen alueen kehittäminen edellyttää selkeää suunnitelmaa alueen suunnittelun ja kehittämisen osalta. Siirtomääräraha ehdotus 10 000 euroa vuodelle 2025 ja 30 000 euroa vuodelle 2026 kaupunkitekniikkaan. Siirtomääräraha ehdotus yhteensä 40 000 euroa.

Venelaitureiden kunnostus (Vanhankylänniemi, Tervanokka)

Venelaitureiden kunnostus ja laitureihin liittyvien poijujen uusiminen. Varataan ja siirretään kunnallistekniikan investointeihin vuodelle 2027 määräraha venelaitureiden kunnostamiseen. Vuoden aikojen vaihtelut kuormittavat venelaitureita ja poijuja, josta aiheutuu muutaman vuoden välein korjaustarpeita. Siirtomääräraha ehdotus yhteensä 30 000 euroa.

Viljelypalstat

Järvenpään kaupunki on joutunut poistamaan nykyisiä viljelypalstoja, mikä on aiheuttanut huolta monille asukkaille. Kaupungin intressinä on tarjota korvaavat viljelypaikat, jotta asukkaat voivat jatkaa toimintaa uudessa paikassa. Uudet palstat tarjoaisivat asukkaille mahdollisuuden jatkaa viljelyharrastustaan, ja samalla edistäisivät kaupungin vihreitä arvoja. Uusien viljelypalstojen perustamiseen esitetään 10 000 euron määrärahaa siirrettäväksi vuodelle 2025 alustavasti kunnallistekniikan investointeihin. Siirtomääräraha ehdotus yhteensä 10 000 euroa.

 

Investointien siirtomäärärahojen siirtoesitys

Irtaimisto määrärahojen siirtoesitys

ICT-investointien ja muiden pitkävaikutteisten investointien osalta seurantavastuu on siirtynyt konsernipalveluille vuoden 2023 alusta, josta johtuen niiden siirrot viedään käsiteltäväksi suoraan kaupunginhallitukseen. 

Irtaimistoinvestointien (kalusto) osalta Kaupunkikehityksen palvelualue ei esitä siirtoja vuodelta 2024 säästyneistä määrärahoista.

Kunnallistekniikan investoinnit

Uudet alueet:

Jalostettavat kiinteistöt

Esitetään siirrettäväksi Tempakan hankkeelle, joka siirtynyt vuodelle 2025. Siirtoesitys on 390 000 euroa.

Kunnallistekniikan suunnittelu

Esitetään siirrettäväksi kunnallistekniikan uudisrakentamisen keskeneräiset suunnittelun hankkeet: Mikonpelto, Terholan asuinalue. Siirtoesitys 300 000 euroa vuodelle 2025.

Psl-Riihimäki lisäraide

Esitetään siirrettäväksi Psl-Riihimäki lisäraide hankkeen käyttämättä jääneet määrärahat vuodelta 2024. Väylän rakennuttamassa urakassa kaupungin osuuksien siirtyminen vuodelle 2025. Siirtoesitys 399 000 euroa vuodelle 2025.

Haarajoen padon purkaminen ja koskialueen kunnostaminen

Esitetään siirrettäväksi Haarajoen padon, kalaportaat hankkeen jäljelle jääneet käyttämättömät määrärahat vuodelle 2025. Hanke on siirtynyt vuodelle 2025. Siirtoesitys 44 000 euroa vuodelle 2025.

Hulevesirakenteet

Esitetään siirrettäväksi 390 000 euroa vuodelle 2025 hulevesirakenteisiin.

Pietilän yritysalue

Esitetään siirrettäväksi käyttämättömät määrärahat vuodelle 2025. Hanke jatkuu vuodelle 2025 johtuen kaavavalituksesta, joka myöhästytti hanketta. Siirtoesitys 492 000 euroa vuodelle 2025.

Haarajoen silta

Esitetään siirrettäväksi käyttämättömät määrärahat. Hanke on käynnissä, mutta rakentamista ei päästy aloittamaan vuonna 2024, josta johtuen määräraha tarvitaan vuodelle 2025. Siirtoesitys 50 000 euroa vuodelle 2025.

Pajalanpiha

Esitetään siirrettäväksi 100 000 euroa viimeistelyyn vuodelle 2025, 280 000 euroa jätetään kattamaan Ainolan 2.vaiheen hankkeen ylitystä. Siirtoesitys 100 000 euroa vuodelle 2025.

Infran kunnossapito:

Kunnallistekniikan suunnittelu

Esitetään siirrettäväksi vuodelle 2025 kunnallistekniikan infran kunnossapidon suunnittelun hankkeisiin: Satukallio, Laurila, Kinnarinpolku. Siirtoesitys 200 000 euroa vuodelle 2025.

Viitoituksen uusiminen

Esitetään siirrettäväksi 30 000 euroa käyttämättömästä määrärahasta vuodelle 2025 viitoituksen uusimiseen. Ylijäävällä osuudella reilut 11 000 euroa katetaan liikenneturvallisuuden määrärahojen ylitystä. Siirtoesitys 30 000 euroa vuodelle 2025.

Puistot

Esitetään siirrettäväksi jäljelle jäänyt määräraha Hiidenpuiston viimeistelytöihin, jotka jäivät osittain vuodelle 2025. Siirtoesitys 20 000 euroa vuodelle 2025.

Katuvalaistus, elohopealamppujen vaihto ja valaistuksen saneeraus

Esitetään siirrettäväksi vuodelta 2024 käyttämättä jäänyt määräraha suurpainelamppujen vaihto ledeiksi -hankkeeseen, joka jatkuu vuodelle 2025. Siirtoesitys 150 000 euroa vuodelle 2025.

MA

 

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Autere, kaupunkikehitysjohtaja, mikko.autere@jarvenpaa.fi

Kaupunkikehityslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä

1. liitteen mukaisesti käyttötalouden määrärahasiirrot vuosille 2025-2027 kuvaustekstissä esitetyllä tavalla

2. liiteen mukaisesti kaupunkikehityksen palvelualueen kunnallistekniikan investointien määrärahojen siirrot vuodelle 2025 kuvaustekstissä esitetyllä tavalla, sekä valtuuttaa vastuuhenkilöt tekemään tarvittavat mahdolliset tekniset korjaukset.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Talouspäällikkö Timo Väisänen selosti asiaa.

Valmistelija

Jarkko Virolainen, Talouspäällikkö, jarkko.virolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Järvenpään monivuotisen talousohjausmallin mukaisesti sitovuustasojen taloussuunnitelmat laaditaan nettositovana koko talousohjelmakaudelle. Nelivuotinen nettositovuus tarkoittaa, että yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan ylittyminen tulee kattaa seuraavien vuosien määrärahasta ja vastaavasti yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan alittuminen voidaan käyttää seuraavina vuosina. Määrärahojen käytön alittuessa kehyksestä vastaavan toimielimen tulee tehdä esitys menneen talousarviovuoden määrärahan siirrosta kyseisen vuoden tilinpäätöksen valmistuttua, viimeistään huhtikuun loppuun mennessä, jos se haluaa määrärahan käyttöönsä ohjelmakauden seuraaville vuosille. Vastaavasti tilanteessa, jossa vastuutoimielin havaitsee tilivuoden määrärahansa riittämättömäksi, sen tulee tehdä esitys siitä, kuinka ylitys katetaan pienentämällä tulevien vuosien määrärahoja. Esitys tehdään osavuosikatsauksen yhteydessä, tai viimeistään siten, että se on käsiteltävissä vuoden viimeisessä valtuuston kokouksessa.

Koska hyvinvoinnin palvelualueen määräraha on vuonna 2024 alittunut, voi lautakunta esittää alituksen siirtämistä kaupunginvaltuuston hyväksymällä (11.11.2024 § 75) talousohjelmakaudella 2024-2027 kauden loppuun vuosille 2025-2027. Kaupunginhallitus käsittelee esitykset 12.5.2025 ja valtuusto päättää euromääräisistä talousarviomuutoksista 26.5.2025. 

Hyvinvoinnin palvelualueen kehyskaudella siirrettävät alitukset vuodelta 2024

Hyvinvoinnin palvelualueen talousarvio toteutui toimintakatteen osalta 736 000 euroa budjetoitua parempana. Hyvinvoinnin palvelualueen vuoden 2024 talousarviota muutettiin vuoden aikana kerran: KV 27.05.2024 § 35. Kaupunginvaltuuston päätöksen muutos koski vuoden 2023 toimintakatteen alittumisen siirtoa vuodelle 2024.

Hyvinvoinnin palvelualueen toimintakate alittui 736 000 euroa vuonna 2024. Alituksesta 268 000 euroa tuli TE-palveluiden uudistuksesta, josta aiheutuneet kustannukset katettiin kokonaisuudessaan kuntalaskutuksen sekä valtionavustuksen tuotoilla. Kaupungin talousarviossa varaama 268 000 euron määräraha uudistukselle säästyi. TE-palveluiden uudistuksen määrärahaa ei esitetä siirrettäväksi vuosille 2025-2027, joten näin ollen siirtomäärärahana esitetään siirrettäväksi 467 000 euroa. 

Siirtomääräraha esitetään kohdennettavaksi yhteisöllisyyden ja elinikäisen oppimisen avainalueelle kieli- ja kulttuuriosaamiseen liittyvien koulutusten tuottamiseen Järvenpään opistossa, työllistämisen edistämiseen esimerkiksi valmennuspalveluiden ostamisella sekä lasten, nuorten, perheiden ja ikääntyneiden osallisuuden vahvistamiseen toimintaympäristöön reagoiden. Siirtomääräraha esitetään jaettavaksi 234 000 euroa vuodelle 2026 ja 233 000 euroa vuodelle 2027. 

Irtaimisto- ja liikuntapaikkainvestointien siirto vuodelta 2024

Hyvinvoinnin palvelualueen irtaimistoinvestoinneista jäi käyttämättä vuonna 2024 yhteensä 57 801 euroa. Määrärahoja säästyi pääasiassa yleisvarauksesta, liikuntapalveluiden  sekä museoiden kehittämiseen suunnatuista investointimäärärahoista. Säästyneistä irtaimistoinvestointien määrärahoista esitetään siirrettäväksi vuodelle 2025 yhteensä 49 000e. Siirrettävät määrärahat kohteittain ovat seuraavat:

  • Yleisvarauksen siirto 8 000 euora, johtuen vuoden 2024 puolella tehdyn tilauksen toimituksen viivästymisestä vuodelle 2025
  • Liikuntapalveluiden investoinnit 11 000 euroa, siirtomäärärahalla uusittaisiin liikuntapalveluiden kalustoa/välineistöä
  • Museoiden kehittäminen 30 000 euroa, siirtomäärärahalla jatkettaisiin museoiden kehittämistä 

KS

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Kristiina Soots, palvelualuejohtaja, kristiina.soots@jarvenpaa.fi

Hyvinvointilautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä

  1. hyvinvoinnin palvelualueen käyttötalouden siirtomäärärahojen jaon vuosille 2026-2027 kuvaustekstissä esitetyllä tavalla
  2. hyvinvoinnin palvelualueen irtaimisto- ja liikuntapaikkarakentamisen investointien määrärahojen siirrot vuodelle 2025 kuvaustekstissä esitetyllä tavalla   

 

 

Käsittely

 

Talouspäällikkö Jarkko Virolainen selosti asiaa.  

Kokoustauko pykälän käsittelyn jälkeen klo 17.10-17.15.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

Jarkko Virolainen, Talouspäällikkö, jarkko.virolainen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Järvenpään monivuotisen talousohjausmallin mukaisesti sitovuustasojen taloussuunnitelmat laaditaan nettositovana koko talousohjelmakaudelle. Nelivuotinen nettositovuus tarkoittaa, että yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan ylittyminen tulee kattaa seuraavien vuosien määrärahasta ja vastaavasti yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan alittuminen voidaan käyttää seuraavina vuosina. Määrärahojen käytön alittuessa kehyksestä vastaavan toimielimen tulee tehdä esitys menneen talousarviovuoden määrärahan siirrosta kyseisen vuoden tilinpäätöksen valmistuttua, viimeistään huhtikuun loppuun mennessä, jos se haluaa määrärahan käyttöönsä ohjelmakauden seuraaville vuosille. Vastaavasti tilanteessa, jossa vastuutoimielin havaitsee tilivuoden määrärahansa riittämättömäksi, sen tulee tehdä esitys siitä, kuinka ylitys katetaan pienentämällä tulevien vuosien määrärahoja. Esitys tehdään osavuosikatsauksen yhteydessä, tai viimeistään siten, että se on käsiteltävissä vuoden viimeisessä valtuuston kokouksessa.

Koska opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määräraha on vuonna 2024 ylittynyt, huolimatta vuoden 2024 lisämäärärahoista, tulee lautakunnan tehdä siirtomäärärahakäsittelyn aikataulussa esitys siitä, miten ylitys katetaan kaupunginvaltuuston viimeksi hyväksymällä (11.11.2023 § 75) talousohjelmakaudella 2024–2027 vuosina 2025-2027. Kaupunginhallitus käsittelee esitykset 12.5.2025 ja valtuusto päättää euromääräisistä talousarviomuutoksista 26.5.2025. Lautakunnat päättävät, millä toimenpiteillä taloudelliset tavoitteet saavutetaan. 

Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen kehyskaudella katettavat ylitykset vuodelta 2024

Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen talousarvio toteutui toimintakatteen osalta noin 2,466 miljoonaa euroa budjetoitua heikompana. Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen vuoden 2024 talousarviota muutettiin vuoden aikana neljä kertaa: KV 22.4.2024 § 22, KV 27.5.2024 § 35, KV 16.9.2024 § 54 sekä KV 9.12.2024 § 88. Kaupunginvaltuuston päätöksien muutokset koskivat vuoden 2023 ylitysten kattamista vuosina 2024–2026, palvelutarpeen kasvusta aiheutuneiden lisäkulujen kattamista sekä ateriapalvelujen vuoden 2024 hinnankorotuksen tarkistusta.

Toimintakateylityksestä osa on syntynyt eristä, joita ei ole täysimääräisesti kyetty huomioimaan lisätalousarviolaskelmissa. Näin ollen ylitys esitetään katettavaksi palvelualueen talousohjelmavuosien toimintakatteesta vain osittain. Poikkeuseriä palvelualueen ylityksestä on katsottu olevan 493 000 euroa. Poikkeuseriksi on katsottu:

  • Sisäisten vuokrien ylitys kohteista, joiden käyttö jatkui investointipäätösten seurauksena 136 000 euroa
  • Kotikuntakorvausten yittyminen 330 000 euroa
  • Koulukuljetusten riita-asian vuoksi kasvaneet kustannukset 27 000 euroa 
  • Ei siirrettävissä olevien nettobudjettialitusten käyttäminen palvelualueen taloustilanteen helpottamiseen 1,121 miljoonaa euroa 

Poikkeuserien sekä ei siirrettävissä olevan nettobudjettialitusten vähennyksen jälkeen opetuksen ja kavatuksen palvelualueen ylitys on 852 000 euroa, joka esitetään katettavaksi vuosien 2025–2027 kehyksestä niin, että 426 000 euroa vuonna 2026 ja 426 000​​​​​​ euroa vuonna 2027. 

Irtaimistoinvestointien siirto vuodelta 2024

Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen irtaimistoinvestoinneista jäi käyttämättä vuonna 2024 kaikkiaan 325 000 euroa. Alituksesta yleisvarauksen alitusta oli 20 000 euroa, jota ei esitetä siirrettäväksi. Lisäksi alituksia tuli Harjulan ensikertaisesta kalustamisesta 10 000 euroa, JYKin ensikertaisesta kalustamisesta 91 0000 euroa sekä uuden Kyrölän päiväkodin ensikertaisesta kalustamisesta 13 000 euroa. Lisäksi määrärahoja säästyi 190 000 euroa Oinaskadun, Vihtakadun ja Haarajoen hankkeiden siirtymisestä. Säästyneitä määrärahoja esitetään siirrettäväksi vuodelle 2025 seuraavasti:

  • JYKin ensikertainen kalustaminen 15 000 euroa
  • Uuden Kyrölän päiväkoti 13 000 euroa
  • Lisäksi Vihtakadun päiväkodin varustamisen investointimääräraha tulisi siirtää vuosille 2027-2028

KS

Ehdotus

Esittelijä

Kristiina Soots, palvelualuejohtaja, kristiina.soots@jarvenpaa.fi

Opetus- ja kasvatuslautakunta päättää esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä 

  1. opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen käyttötalouden sopeutusvelvoitteiden siirtämisen selostuksen mukaisesti vuosille 2025-2027
  2. opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen irtaimistoinvestointien määrärahojen siirron selostuksen mukaisesti vuodelle 2025.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

 

Kokouskäsittely

Talouspäällikkö Jarkko Virolainen selosti asiaa.

Esittelijä teki muutoksen esitykseen siten, että irtaimistoinvestointien siirrosta vuodelta 2024 poistetaan JYKin ensikertainen kalustaminen 15 000 euroa.

​​​​​Käsittelyn jälkeen kokoustauko klo 18.21–18.33.

 

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2025 talousarvion kokouksessaan 11.11.2024 § 75.

  • Talousarviota muutettiin KV 9.12.2024 § 88 päätöksellä vuoden 2024 talousarviomuutosten yhteydessä huomioimalla tilaomistuksen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja ulkoisten vuokrien indeksikorotukset. Lisäksi huomioitiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahaylitysten kattaminen taloussuunnitelmakaudella ja palvelutarpeen muutokset. Muutoksessa huomioitiin myös Saunakallion ostoskeskuksen osakkeiden oston siirtyminen vuodelle 2025 ja Annitädinkylän kunnallistekniikan investoinnin aloituksen viivästyminen vuodelle 2025.
  • KV 10.2.2025 § 8 päätöksellä muutettiin TYP toiminnan, palkan sivukulujen ja Kevan tasausmaksun määrärahoja. Valtionosuudet muutettiin VM:n ja OKM:n päätösten mukaisiksi, ja Koy Järvenpään Pysäköintitalon pääomitukseen myönnettiin lisämääräraha.
  • KV 31.3.2025 § 20 päätöksellä myönnettiin lisämääräraha oppimisen tuen uudistukseen ja psykiatristen hoitajien korvaavia resurssilisäyksiin opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle ja poistettiin oppimisen tuen varaus konsernipalveluista. Haarajoen muutostyön keskeyttämisen seurauksena poistettiin hankkeen määräraha, myönnettiin lisämääräraha JYK2 hankkeelle sekä teknisten ja toiminnallisten investointeja siirrettiin irtaimisto- ja ICT-investoinneiksi.

Nyt esitettävien vuoden 2025-28 talousarvio- ja taloussuunnitelmamuutosten yhteenveto on esitetty liitteessä 1 ensimmäisenä. Yhteenvedon jälkeen kukin muutoskokonaisuus on esitetty erikseen esittelytekstissä olevassa järjestyksessä.

Käyttötalousosa

Vuonna 2024 käyttämättä jääneiden määrärahojen ja määrärahaylitysten siirrot vuosille 2025-27

Talousohjausmallin mukaisesti talousarvioon ei lähtökohtaisesti tehdä talousarviomuutoksia. Useampivuotinen sitova talousohjelma tarkoittaa, että yhden vuoden määrärahojen ylittyminen tai alittuminen ei ole ratkaisevaa, vaan sitovuustason talouden pitää pysyä tasapainossa koko taloussuunnitelmakaudella. Talousohjausmallin mukaisesti yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan ylittyminen tulee kattaa seuraavien vuosien määrärahasta ja vastaavasti yksittäisen vuoden talousarviomäärärahan alittuminen voidaan käyttää seuraavina vuosina.

Mikäli yhtenä talousarviovuonna säästynyt määräraha halutaan käyttöön suunnitelmakauden seuraaville vuosille, tulee lautakunnan tehdä tilinpäätöksen valmistuttua esitys määrärahan käytöstä talousohjelmavuosina. Käyttämättä jäänyttä määrärahaa ei voi kohdentaa pysyviin menolisäyksiin. Määrärahaylityksien osalta tulee ennen talousarviovuoden päättymistä hakea lisämäärärahaa ja esittää valtuustolle, miten yhden vuoden ylitys katetaan tulevien vuosien määrärahoista. Mikäli ylitystarve realisoituu vasta tilinpäätökseen, tuodaan vastaava sopeutusesitys tuleville talousohjelmavuosille käsittelyyn siirtomäärärahakäsittelyn yhteydessä.

Sitovuustasoittain enimmillään siirrettävissä olevan määrärahan määrittelyssä on huomioitu mahdolliset poikkeukselliset erät, joiden käyttämättä jäämistä ei voi katsoa palvelualueen omaksi aikaansaannokseksi. Vastaavasti erät, joiden ylittyminen on aiheutunut budjetointivirheestä tai muusta palvelualueen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolisesta tapahtumasta, on tekijät huomioitu sopeutettavaa summaa määriteltäessä.
Siirrettävissä olevat summat sekä tehdyt siirtoesitykset sitovuustasoittain ovat seuraavat: 

  • Konsernipalvelut 378 t€ --> 181 t€ käyttötalouteen vuodelle 2025, 98 t€ vuodelle 2026 ja 33 t€ vuodelle 2027.​​​​​​
  • Tilaomistus 137 t€ --> 137 t€ vuodelle 2025.
  • Kaupunkikehitys 1,5 M€ --> 326 t€ vuodelle 2025, 580 t€ vuodelle 2026 ja 170 t€ vuodelle 2027. Investointeihin 10t€ vuodelle 2025 viljelypalstojen hankkeelle ja 30 t€ vuodelle 2027 venelaitureiden kunnostushankkeelle.
  • Hyvinvointi 467 t€ --> 234 t€ käyttötalouteen vuodelle 2026 ja 233 t€ vuodelle 2027.

Tämän lisäksi Kaupunkikehityksen ja Konsernipalveluiden vuoden 2024 siirtomäärärahoista on esitetty kohdistettavan palvelualueille TYHY-rahaa henkilöstömäärän suhteessa 66 t€/v vuosille 2025-2027:

  • Konsernipalvelut 3 t€, Kaupunkikehitys 3 t€, Opetus ja kasvatus 47 t€, Hyvinvointi 12 t€ ja Järvenpään Vesi 1 t€.

Opetuksen ja kasvatuksen sitovuustaso ylitti talousarvionsa 2,5 M€. Tulevilta vuosilta sopeutettavat summat ovat seuraavat:

  • Opetus ja kasvatus 852 t€ --> 426 t€ vuodelle 2026 ja 426 t€ vuodelle 2027.​​​​​

Opetuksen ja kasvatuksen ylityksestä osa aiheutui sisäisten vuokrien ylityksestä kohteista, joiden käyttö jatkui investointien siirtopäätösten seurauksena. Myös kotikuntakorvaukset ja koulukuljetusten riita asioista aiheutuneet kulut lisäsivät ylitystä. Lisäksi muiden sitovuustasojen käyttämättä jääneistä, ei siirtomäärärahakelpoisilla erillä on esitetty pienennettävän Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen määrärahaylityksen kattamisvelvoitetta yhteensä 1,1 M€.

Vuosittainen kooste siirtomäärärahaesityksistä on esitetty liitteessä 2. Esitykset heikentävät toimintakatetta vuonna 2025 710 t€, 2026 552 t€ ja 2027 76t€. Kunnallistekniikan investointeihin kohdistettiin vuonna 2025 10 t€ ja vuonna 2027 30 t€.

​​Investointiosa

Vuonna 2024 kesken jääneiden investointien määrärahasiirrot vuodelle 2025-2027

Investointimäärärahasiirtoesitykset on esitetty hankkeittain liitteessä 3.

  • ICT investointien määrärahoista jäi vuonna 2024 käyttämättä 102 t€, josta esitetään siirrettävän 51 t€ vuodelle 2026 ja 2027.
  • Irtaimistoinvestoinneissa esitetään Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella 13 t€ määrärahasiirtoa vuodelle 2025. Hyvinvoinnin palvelualueella käyttämättä jäänyt 49 t€ irtaimistomäärärahaa esitetään siirrettävän vuodelle 2025. Yhteensä irtaimistomäärärahoja esitetään siirrettäväksi 62 t€.
  • Kehitysinvestoinneista vuodelle 2024 myönnetyistä määrärahoista jäi käyttämättä 96 t€, joka esitetään siirrettäväksi kokonaisuudessaan vuodelle 2025.​
  • Talonrakennuksen hankkeisiin vuodelle 2024 varatuista määrärahoista jäi kokonaisuudessaan käyttämättä nettona 2,1 M€, josta esitetään siirrettäväksi  734 t€ vuodelle 2025 ja 259 t€ vuodelle 2026.
  • Kunnallistekniikan vuoden 2024 investointimäärärahasta jäi käyttämättä 3,6 M€. Käyttämättömästä määrärahasta esitetään siirrettäväksi peruskorjaukseen 0,4 M€ ja uudisrakentamiseen 2,2 M€ eli yhteensä 2,6 M€ vuodelle 2025 jatkuviin ja toteutuviin hankkeisiin. 

​Kokonaisuudessaan investointimenot ja lainamäärä kasvavat esitettyjen investointien määrärahasiirtojen seurauksena 3,8 M€, josta 3,5 M€ kohdistuu vuodelle 2025.

Verorahoitus

Verotuloarviota tarkistetaan alaspäin heikentyneiden näkymien johdosta.

  • Kunnallisveron arvioidaan laskevan heikentyneen ansiotulokehityksen ja negatiivisen ryhmäosuuden oikaisun vuoksi noin 3 M€ vuonna 2025. Vuosina 2026-2028 kunnallisverojen arvioidaan laskevan vuosittain 2,7 - 3,4 M€. Koko taloussuunnitelmakautena laskua kunnallisverossa arvioidaan olevan yhteensä 12,5 M€.
  • Myös kiinteistöveroarviota tarkistetaan alaspäin rakentamisen vähenemisen myötä 0,3 M€ vuonna 2025 ja 2 M€ koko taloussuunnitelmakautena.
  • Myös yhteisöveron arvioidaan laskevan talouden epävarmuuden ollessa karkeasti 0,2 M€ vuonna 2025 ja 0,9 M€ koko talousohjelmakautena.
     

Yhteenveto

Esitetyt muutokset heikentävät talousarviovuoden 2025 toimintakatetta 0,7 M€ ja tilikauden alijäämää 4,2 M€. Muutetun talousarvion mukainen alijäämä on 3,4 M€ vuonna 2025. Muutokset heikentävät toimintakatetta vuonna 2026 0,6 M€ ja vuonna 2027 0,1 M€ ja tilikauden ylijäämää taloussuunnitelmavuosina vuosittain 3,9 - 4,4 M€ ja koko talousohjelmakautena 16,6 M€.

Esitetyt muutokset lisäävät vuoden 2025 investointimenoja yhteensä 3,5 M€. Kokonaisuutena muutosten seurauksena vuonna 2025 otetaan lainaa 7,6 M€ voimassa olevaa talousarviota enemmän. Muutosten seurauksena taloussuunnitelmavuosina otetaan lainaa vuosittain noin 4,2 - 4,5 M€ enemmän ja koko talousohjelmakautena yhteensä 20,5 M€.

KR

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle,​ että kaupunginvaltuusto

  1. hyväksyy talousarviomuutokset vuosille 2025-​2028 liitteen 1 mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus 12.5.2025 § 139 

Päätösehdotus

Kaupunginvaltuusto

  1. hyväksyy talousarviomuutokset vuosille 2025-​2028 liitteen 1 mukaisesti

Tiedoksi

kaupungin johtoryhmä, talouspäälliköt, taloussuunnittelupäällikkö, laskentapäällikkö