Kaupunginvaltuusto, kokous 13.11.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 104 Veroperusteet 2026

JARDno-2025-1997

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi
Henri Seppänen, Taloussunnittelupäällikkö, henri.seppanen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Taustaa

Kuntalain (410/215) 111 §:n mukaan valtuuston on viimeistään talousarvion hyväksymisen yhteydessä päätettävä kunnan tuloveroprosentista, kiinteistöveroprosenteista sekä muiden verojen perusteista.

Vuoden 2026 tuloveroprosentti ja kiinteistöveroprosentit tulee ilmoittaa Verohallinnolle viimeistään maanantaina 17. marraskuuta 2025. Verotusmenettelystä annetun lain (1558/1995) 91 a §:n mukaan kunnan tulee ilmoittaa Verohallinnolle viimeistään verovuotta edeltävän vuoden marraskuun 17. päivänä tuloveroprosentin suuruus. Jos marraskuun 17. päivä on muu kuin arkipäivä, niin ilmoitus tulee tehdä viimeistään sitä seuraavana ensimmäisenä arkipäivänä (Laki säädettyjen määräaikain laskemisesta 150/1930 5 §). Tuloveroprosentti ilmoitetaan prosenttiyksikön kymmenyksen tarkkuudella. 

Kiinteistöverolain (654/1992) 11 §:n mukaan valtuuston on määrättävä kunnan kiinteistöveroprosenttien suuruus vuosittain prosentin sadasosan tarkkuudella etukäteen samalla, kun se vahvistaa varainhoitovuoden tuloveroprosentin.

Verolainsäädäntö vuodelle 2026

Kiinteistöverolain (654/1992) perusteella vuodelle 2026 kiinteistöveroprosenttivälit ovat:

  • Yleinen kiinteistövero maapohja             1,30 - 2,00
  • Yleinen kiinteistövero rakennukset          0,93 - 2,00
  • Vakituinen asuinrakennus                        0,41 - 1,00
  • Muu asuinrakennus                                  0,93 - 2,00
  • Rakentamaton rakennuspaikka                2,00 - 6,00
  • Yleishyödyllinen yhteisö                           0,00 - 2,00

Yleisen kiinteistöveroprosentin maapohjan osuutta sovelletaan kaikkeen maapohjaan ja vesialueisiin. Yleisen kiinteistöveroprosentin rakennusten osuutta sovelletaan sellaiseen rakennukseen ja rakennelmaan, joita varten ei ole määrätty erikseen muuta veroprosenttia. Vakituisten asuinrakennusten veroprosenttia sovelletaan silloin, kun rakennusta katsotaan käytettävän pääasiassa vakituiseen asumiseen eli jos sen huoneistojen pinta-alasta vähintään puolta käytetään tähän tarkoitukseen. Muiden asuinrakennusten veroprosenttia sovelletaan rakennuksiin, joiden huoneistojen pinta-alasta yli puolta käytetään pääasiassa muuhun kuin vakituiseen asumiseen.

Tuloverolain (1535/1992) 22 §:ssä tarkoitetun yleishyödyllisen yhteisön omistaman rakennuksen ja sen maapohjan kiinteistöveroprosentti voidaan kiinteistöverolain (654/1992) 13 a §:n mukaan määrätä yleisen veroprosentin alarajaa alhaisemmaksi, jos kiinteistöllä sijaitseva rakennus on pääasiassa yleisessä tai yleishyödyllisessä käytössä. Tällöin veroprosentiksi voidaan määrätä myös 0,00 %.

Kiinteistöverolain (654/1992) 12 a §:n mukaan valtuusto voi määrätä erikseen rakentamattoman rakennuspaikan veroprosentin, joka on vähintään 2,00 % ja enintään 6,00 %. Kiinteistöverolain (654/1992) 12 b §:n mukainen korotettu kiinteistövero rakentamatta oleville rakennuskelpoisille tonteille on ollut voimassa vuodesta 2006 alkaen koskien Helsingin seudun kuntia: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kirkkonummi, Nurmijärvi, Vihti,  Mäntsälä, Pornainen, Tuusula, Järvenpää, Kerava, Hyvinkää ja Sipoo. Korotetulla kiinteistöverolla tarkoitetaan rakentamattoman rakennuspaikan veroprosenttia, joka on vähintään 3 prosenttiyksikköä korkeampi kuin kaupunginvaltuuston määräämä maapohjan yleinen kiinteistöveroprosentti, kuitenkin vero voi olla enintään 6,00%. 

Kiinteistövero suoritetaan kiinteistöveroprosentin mukaisena osuutena kiinteistön arvosta. Kunnille tilitetään kiinteistöveron maksuunpanosuhteiden mukainen osuus koko maassa kertyneestä kiinteistöverosta.

Verotulojen kehitys Järvenpään kaupungissa

Vuonna 2024 verotuloja kertyi 118,5 Me eli -4,4 % vuodesta 2023. Verotulojen lasku johtuu hyvinvointialueuudistuksen "verohännistä", sillä vuonna 2023 kaupungille vielä tilittyi aiempien vuosien korkeamman veroprosentin kunnallisverotuloja, joita ei juurikaan ollut enää vuonna 2024. Vuoden 2025 verotulojen ennustetaan vielä laskevan -1,5 % vuodesta 2024 ollen 116,66 Me. Lasku johtuu ryhmäosuuden virheellisestä oikaisusta vuodelle 2024 sekä talouden hitaasta elpymisestä ja työllisyyden heikosta kehityksestä.

Talousarvion 2026 verotuloarviot sisältävät kunnallisveroprosentin korottamisen 0,2 %-yksiköllä, mikä lisää verotuloja arviolta noin 2,4 miljoonaa euroa. Muilta osin veroperusteisiin ei esitetä vuodelle 2026 muutoksia. 

Vuonna 2026 verotuloja ennustetaan kertyvän 124,59 miljoonaa euroa (+5,8%) veronkorotus huomioiden. Taloussuunnitelmavuosina 2027 - 2029 verotulojen arvioidaan kasvavan vuosittain keskimäärin 3,8 %. Verotuloarvio on laadittu Kuntaliiton 9/2025 ennustekehikkoa hyödyntäen. Verotulokehitykseen vaikuttaa yleinen talouden kehitys, veroperusteiden muutokset, kuten hyväksyttävät verovähennykset, koko maan ja järvenpääläisten yritysten tuloskehitys, kaupungin väestönkasvu, järvenpääläisten palkkakehitys ja rakentaminen kaupungissa.

Taloussuunnitelmassa kaupungin tulos jää veronkorotuksesta huolimatta 4,94 miljoonaa euroa alijäämäiseksi vuonna 2026 ja 4,93 miljoonaa euroa alijäämäiseksi vuonna 2027. Vuonna 2028 kertyisi 2,66 miljoonaa euroa ja vuonna 2029 3,53 miljoonaa euroa ylijäämää. Koko taloussuunnitelmakausi 2026-29 on yhteensä 3,68 miljoonaa euroa alijäämäinen. 

Kunnan tuloveroprosentin veroperusteet vuodelle 2026

  • Kunnan tuloveroprosentti vuodelle 2026 esitetään 7,8 % (7,6 % vuonna 2025).

Kiinteistöveron veroperusteet vuodelle 2026

  • Yleiseksi kiinteistöveroksi maapohjalle vuodelle 2025 esitetään 1,45 % (1,45 % vuonna 2025)
  • Yleiseksi kiinteistöveroksi rakennuksille vuodelle 2025 esitetään 1,45 % (1,45 % vuonna 2025)
  • Vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveroksi vuodelle 2025 esitetään 0,65 % (0,65 % vuonna 2025)
  • Muiden asuinrakennusten kiinteistöveroksi vuodelle 2025 esitetään 1,15 % (1,15 % vuonna 2025)
  • Rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroksi vuodelle 2025 esitetään 6,00 % (6,00 % vuonna 2025)
  • Yleishyödyllisten yhteisöjen kiinteistöveroksi vuodelle 2025 esitetään 0,50 % (0,50 % vuonna 2025)
    ​​​​

KR

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto päättää määrätä veroperusteet vuodelle 2026 seuraavasti

  • kunnan tuloveroprosentti                                   7,8 %
  • kiinteistöveroprosentit
    • yleinen kiinteistövero maapohjalle         1,45 %
    • yleinen kiinteistövero rakennuksille        1,45 %
    • vakituinen asuinrakennus                       0,65 %
    • muu asuinrakennus                                1,15 %
    • rakentamaton rakennuspaikka               6,00 %
    • yleishyödyllinen yhteisö                          0,50 % 

 

Käsittely

 

Lassi Markkanen teki seuraavan muutosehdotuksen: tehdään 0,3 % veronkorotus. Ehdotus raukesi kannattamattomana.

Heidi Perkiö teki Henri Kontkinin kannattamana seuraavan muutosehdotuksen: kunnan tuloveroprosentti vuodelle 2026 esitetään 7,6 % (7,6 % vuonna 2025).

Puheenjohtaja totesi, että koska käsittelyn kuluessa oli tehty kannatettu muutosehdotus, asiasta oli äänestettävä. Äänestystavaksi valittiin sähköinen äänestys.

Äänestyksen jälkeen ääniin 6 JAA-ääntä, 5 EI-ääntä, päätettiin esittelijän ehdotuksen mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

Äänestystulokset

  • Kyllä 6 kpl 55%

    Satu Tuominen, Pauliina Naala, Tiia Lintula, Reetta Nick, Jarno Hautamäki, Lassi Markkanen

  • Ei 5 kpl 45%

    Ismo Nöjd, Willem van Schevikhoven, Heidi Perkiö, Henri Kontkin, Tomi Passi

Valmistelija

  • Kimi Alifrosti, Controller, kimi.alifrosti@jarvenpaa.fi

Perustelut

Kaupunginhallitus 3.11.2025 § 339 

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää määrätä veroperusteet vuodelle 2026 seuraavasti;

  • kunnan tuloveroprosentti                                   7,8 %
  • kiinteistöveroprosentit
    • yleinen kiinteistövero maapohjalle         1,45 %
    • yleinen kiinteistövero rakennuksille        1,45 %
    • vakituinen asuinrakennus                       0,65 %
    • muu asuinrakennus                                1,15 %
    • rakentamaton rakennuspaikka               6,00 %
    • yleishyödyllinen yhteisö                          0,50 % 

Päätös

Hyväksyttiin äänestysten jälkeen kaupunginhallituksen pohjaehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Puheenjohtaja myönsi ensin pyydetyt ryhmäpuheenvuorot ryhmien mukaisessa suuruusjärjestyksessä.

Käsittelyn kuluessa Heidi Perkiö teki Satu Haaparannan kannattamana seuraavan muutosehdotuksen:

”Kaupunginvaltuusto päättää määrätä veroperusteet vuodelle 2026 seuraavasti;

  • kunnan tuloveroprosentti                                   7,6 %
  • kiinteistöveroprosentit
    • yleinen kiinteistövero maapohjalle         1,45 %
    • yleinen kiinteistövero rakennuksille        1,45 %
    • vakituinen asuinrakennus                       0,65 %
    • muu asuinrakennus                                1,15 %
    • rakentamaton rakennuspaikka                6,00 %
    • yleishyödyllinen yhteisö                           0,50 %”

Käsittelyn kuluessa Saana Korhonen teki Lassi Markkasen ja Pasi Koskisen kannattamana seuraavan muutosehdotuksen:

"Kaupunginvaltuusto päättää määrätä veroperusteet vuodelle 2026 seuraavasti; kunnan tuloveroprosentti 7,9 %"

 

Puheenjohtaja totesi, että koska käsittelyn kuluessa oli tehty kaksi kannatettua muutosehdotusta, asiasta oli äänestettävä. Koska muutosehdotukset koskivat sisällöllisesti samaa asiaa, tuli ne asettaa ensin vastakkain. Äänestystavaksi valittiin sähköinen äänestys, jota täydennetään tarvittaessa nimenhuutoäänestyksellä. Valtuusto hyväksyi puheenjohtajan ehdotuksen mukaisen äänestysjärjestyksen, joka kuului seuraavasti:

Äänestys 1

JAA = Perkiön muutosehdotus 7,6%
EI = Korhosen muutosehdotus 7,9 %

Puheenjohtaja totesi kaupunginvaltuuston äänin 24 (JAA) - 25 (EI) - 2 (TYHJÄ) hyväksyneen Korhosen muutosehdotuksen ja, että tästä on äänestettävä kaupunginhallituksen pohjaehdotusta vastaan.

Äänestys 2

JAA = Kaupunginhallituksen pohjaehdotus
EI = Korhosen muutosehdotus 7,9 %

Puheenjohtaja totesi kaupunginvaltuuston äänin 43 (JAA) - 8 (EI) - 0 (TYHJÄ) hyväksyneen kaupunginhallituksen pohjaehdotuksen.

Äänestystulokset

  • Kyllä 24 kpl 47%

    Emmi Suomilammi, Jorma Piisinen, Tero Rantanen, Tom Boman, Annamari Brandao, Niko Kotilainen, Markku Tenhunen, Vesa Müller, Lassi Nyyssönen, Suvi Kolehmainen, Pekka Salonen, Ville Mäkipelto, Petri Graeffe, Ismo Nöjd, Willem van Schevikhoven, Kristiina Vainikka, Tomi Engström, Heidi Perkiö, Riina Tuominen, Anna Pulkkinen, Kirsi Janhunen, Tomi Passi, Satu Haaparanta, Henry Berg

  • Ei 25 kpl 49%

    Saana Korhonen, Kaisla Rahkola, Johanna Kulmala, Jenni Marttinen, Tiina Aalto, Mimmi Launiala, Lassi Markkanen, Pasi Koskinen, Jarno Hautamäki, Hanna Hongisto, Emma Hietaoja, Pirjo Komulainen, Jonna Heinonen, Emmi Mäkinen, Minna Lohtander, Nea Karenius, Tapio Kosunen, Mona Geitel, Erika Turunen, Taru Salmivuori, Kaija Tuuri, Anne Partanen, Pirja Vitikka-Koponen, Pauliina Naala, Satu Tuominen

  • Tyhjä 2 kpl 4%

    Reetta Nick, Tiia Lintula

  • Kyllä 43 kpl 84%

    Satu Tuominen, Suvi Kolehmainen, Tiia Lintula, Willem van Schevikhoven, Markku Tenhunen, Kaija Tuuri, Jenni Marttinen, Niko Kotilainen, Emmi Suomilammi, Heidi Perkiö, Jarno Hautamäki, Erika Turunen, Reetta Nick, Pirjo Komulainen, Pauliina Naala, Johanna Kulmala, Hanna Hongisto, Vesa Müller, Ville Mäkipelto, Minna Lohtander, Mona Geitel, Jonna Heinonen, Tapio Kosunen, Emma Hietaoja, Pirja Vitikka-Koponen, Jorma Piisinen, Pekka Salonen, Annamari Brandao, Tomi Engström, Kristiina Vainikka, Tero Rantanen, Petri Graeffe, Nea Karenius, Lassi Nyyssönen, Taru Salmivuori, Kirsi Janhunen, Anna Pulkkinen, Ismo Nöjd, Henry Berg, Riina Tuominen, Satu Haaparanta, Tom Boman, Tomi Passi

  • Ei 8 kpl 16%

    Saana Korhonen, Lassi Markkanen, Kaisla Rahkola, Pasi Koskinen, Tiina Aalto, Emmi Mäkinen, Anne Partanen, Mimmi Launiala

Tiedoksi

controller, talouspalvelut