Perustelut
Asemakaavamuutoksen tavoitteena on parantaa Järvenpään rautatieasemaympäristön liikennejärjestelyjä ja selkeyttää koko Asemanmäen alueen tilankäytön. Asemanmäen rauhoittamiseksi on tehty hallitusaloite vuonna 1999 (3/99, Jaakko Kuusela). Suuri osa kaavamuutosalueesta on nykyistä rautatiealuetta ja VR-Yhtymä Oy:n omistuksessa.
Asemanmäen kaavamuutos perustuu Pasila - Riihimäki liikenteen välityskyvyn nostamishankkeen ratasuunnitelmaan ja sen yhteydessä tehtyyn Järvenpään asema-alueen liikenne ja tilankäyttösuunnitelmaan (Sito, 6.10.2014). Kaavamuutoksessa rauhoitetaan Asemanmäki paikalliselle linja-autoliikenteelle ja siirretään asema-alueen taksi- ja muu saattoliikenne Asemakadun ja Neuvoksenkujan väliselle pysäköintialueelle. Alueen tilankäyttöjärjestelyt suunnitellaan tiiviissä yhteistyössä Liikenneviraston kanssa Pasila-Riihimäki pääradan lisäraiteen ja rataosuuden liikenteellisen välityskyvyn parantamishankkeen toteuttamissuunnittelun yhteydessä.
Ratahankkeen rautatiealueen lunastustarpeista sekä Asemanmäen liikennejärjestely-hankkeen vaatimista kiinteistöjärjestelyistä on neuvoteltu ratasuunnitelman toteuttamissuunnittelun yhteydessä Liikenneviraston, VR-Yhtymän ja Järvenpään kaupungin kesken.
Suunnittelualue on Järvenpään yleiskaavassa 2020 (kv 9.8.2004 § 64) keskustatoimintojen aluetta (C). Vanha asemarakennus on merkitty valtakunnallisesti arvokkaaksi kulttuuriympäristökohteeksi, joka on suojeltu tai säilytetään kaavoituksella tai muilla toimenpiteillä. Kaavamuutosalueella uusi keskustan osayleiskaava 2030 (kv. 16.3.2015, tark. 21.9.2015) korvaa Järvenpään yleiskaavan 2020 sekä yleiskaavan kanssa alueella samanaikaisesti voimassa olleen keskustan osayleiskaavan (kv 27.5.2002).
Keskustan osayleiskaavassa 2030 Järvenpään aseman lähiympäristö on osoitettu henkilöliikenteen terminaalialueena (LHA), joka varataan rautatie-, linja-auto- ja taksiliikenteen matkustajapalvelujen tarpeisiin. Alueelle saa sijoittaa henkilöliikenteen matkakeskuksen ja muita joukkoliikenteen käyttäjiä palvelevia terminaali- liike-, toimisto- ja pysäköintitiloja sekä saatto- ja liityntäpysäköinnin alueita. Rata-alue on osoitettu rautatieliikenteen alueeksi (LR) ja Asemanmäen pohjoisosa lähivirkistysalueeksi (VL). Asematunnelista luoteeseen on radan varteen osoitettu ulkoilureitti. Järvenpään asemarakennus on merkitty paikalliseksi ympäristökohteeksi (sr/21), joka on tarkoitettu säilytettäväksi asemakaavoituksella tai muilla toimenpiteillä. Asemarakennuksen ympäristö on merkitty kh/m – merkinnällä maakunnalliseksi ympäristöalueeksi, jonka arvokkaat piirteet säilytetään asemakaavoituksella tai muilla toimenpiteillä.
Asemanmäellä on suunnittelualueen pohjoisosassa ja päärataan rajoittuvalla alueella voimassa 10.3.1958 vahvistettu asemakaava 1/1, jossa rata-alue, osa Asemanmäen liikennealueesta ja pohjoispää nykyisestä Neuvoksenkujan pysäköintialueesta on osoitettu rautatiealueeksi (LR) ja osa Asemakadun katualueeksi. Asemamäen eteläkärki Sibeliuksenkadun ja Asemakadun kulmassa on osoitettu puistoksi. Suunnittelualueen eteläosa on voimassa olevissa asemakaavoissa 1/48 (vahvistettu 4.2.1982) ja 1/60 (vahvistettu 30.5.1988) katualuetta (Asemakatua ja Neuvoksenkujaa) ja Asemapolku on osoitettu jalankululle varatuksi kaduksi. Eteläosa nykyisestä Neuvoksenkujan pysäköintialueesta on voimassa olevassa kaavassa pysäköimisaluetta, LP.
Asemakaavamuutoksen vireilletulosta on ilmoitettu 27.4.2016 kuulutuksella kaupungin ilmoitustaululla, Tuusulanjärven Viikkouutisissa ja kaupungin internet- sivuilla sekä lähettämällä kirje asianosaisille ja naapurikiinteistöjen omistajille. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on pidetty nähtävänä teknisessä palvelupisteessä ja Järvenpään kaupungin internet- sivuilla. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta ja sen sisällön riittävyydestä on saatu kolme lausuntoa, Caruna Oy (7.6.2016), Keski-Uudenmaan maakuntamuseo (9.5.2016) ja VR-Yhtymä Oy (19.5.2016).
Lyhennelmät OAS:ia koskevista lausunnoista ja vastineet niihin ovat seuraavassa:
1. Caruna Oy (7.6.2016)
Kaava-alueella on Caruna Oy:n sähkönjakeluverkkoa. Tarvittavat johto- ja muuntamosiirrot tehdään Carunan toimesta ja siirtokustannuksista vastaa siirron tilaaja. Johtojen siirto edellyttää, että niille järjestyy uusi pysyvä sijainti. Caruna toivoo mahdol-lisuutta antaa lausunnot vielä kaavan luonnos- ja ehdotusvaiheissa.
Vastine: Liikennevirasto vastaa pääradan parantamishankkeen suunnittelusta ja toteuttamisesta ja ratahankkeen vaatimat mahdolliset johtojen ja muuntamoiden siirtotyöt tarkentuvat hankkeen toteuttamissuunnittelun yhteydessä. Tonteille siirtyville johdoille osoitetaan tarpeelliset pysyvät rasitteet kiinteistötoimitusten yhteydessä ja siirtotöistä sovitaan Carunan ja tilaajan kanssa. Carunalta pyydetään lausuntoa kaavaluonnoksesta ja – ehdotuksesta. Mielipide ei anna aihetta tarkistaa osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa.
2. Keski-Uudenmaan maakuntamuseo (9.5.2016)
Asemanmäki ja Järvenpään rautatieasema sijaitsevat ydinkeskustassa kaupunkikuvallisesti keskeisellä paikalla ja Järvenpään aseman vanha asemarakennus on maakunnallisesti arvokas kulttuuriympäristökohde, joka tulee kaavamuutoksen yhteydessä suojella sr-merkinnällä. Asemanmäen alla Sibeliuksenkatu on osoitettu kh/III – merkinnällä paikalliseksi kulttuuriympäristöä muodostavaksi tielinjaksi, jonka arvokkaat piirteet tulee säilyttää asemakaavoituksella tai muilla toimenpiteillä. OAS:ta ei käy ilmi kuinka laajalti lisärakentaminen vaikuttaa Asemanmäen ympäristössä. Keskeisen alueen kulttuuriympäristön arvot tulee ottaa kaavoituksessa huomioon, siten että ne mahdollisimman hyvin säilyvät. Kaupunkikuvallinen laatu tulee ottaa lähtökohdaksi pienellä alueella olevien eri toimintojen suunnittelussa.
Vastine: Asemanmäen kaupunkikuvallisesti keskeinen sijainti pyritään huomioimaan suunnittelutyössä ja tavoitteena on säilyttää maakunnallisesti arvokas vanha asemarakennus asemakaavalla. Sibeliuksenkatu rajoittuu kaavamuutosalueeseen ja vanhan tielinjauksen arvokkaat piirteet säilyvät kaavamuutoksessa. Suunnitellut liikennejärjestelyt eivät juurikaan tuo lisärakentamista Asemanmäen kulttuuriympäristöön, vaan rakentamaton puistomainen Asemanmäen pohjoisosa säilyy muuttumattomana kaava-alueen rajalla. Lausunto huomioidaan Asemanmäen jatkosuunnittelussa. Mielipide ei anna aihetta tarkistaa osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa.
3. VR-Yhtymä Oy (19.5.2016)
VR-Yhtymä Oy huomauttaa, että kaavan OAS:ssa on virheellisesti esitetty kiinteistön 186-401-46-0 maanomistajaksi VR-Yhtymä/ Helsingin kiinteistötoimi ja pyytää, että yhtiön nimitiedot korjataan ja poistetaan tiedoista termi ”Helsingin kiinteistötoimi” ja merkitään kiinteistön omistajaksi VR-Yhtymä Oy.
Vastine: Kiinteistön 186-401-46-0 omistajatiedot korjataan kaupungin omistajarekisterissä ja kiinteistön omistajaksi merkitään VR-Yhtymä Oy. Asemakaavatyö pyritään tekemään tiiviissä yhteistyössä VR-Yhtymän ja Liikenneviraston kanssa ja kaavaluonnosaineistoa toimitetaan kommentoitavaksi suunnittelun aikana myös ennen luonnoksen nähtäville asettamista.
Asemakaavan muutosluonnos
Asemakaavan muutos koskee Asemanmäen rautatiealuetta, pientä puistoaluetta, yleistä pysäköintialuetta sekä Asemakadun ja Neuvoksenkujan katualueita.
Asemakaavaluonnoksessa nykyisellä rautatie-, puisto- ja katualueella oleva Asemanmäen bussi-, saatto- ja taksiasemaliikennealue on varattu paikallisliikenteelle ja muutettu henkilöliikenneterminaalin tontiksi (LHA-x), jolle saa rakentaa linja-autoaseman ja siihen liittyvät laiturit, katokset ja muut tarvittavat rakenteet. Liikenneterminaalin tontin pinta-ala on noin 3 760 m2.
VR-Yhtymä Oy:n omistama rautatiealueella oleva asemarakennus jää ratahankkeessa VR-Yhtymä Oy:n omistukseen. Asemakaavassa asemarakennukselle on muodostettu pinta-alaltaan noin 630 m2:n liike- ja toimistorakennusten tontti (K-x), jolla vanha asemarakennus on osoitettu säilytettäväksi merkinnällä sr-5. Rakennusta ei saa purkaa ja kaikkien rakennuksessa tehtävien muutostöiden tulee olla sellaisia, että rakennuksen historiallisesti arvokas ja kaupunkikuvan kannalta merkittävä luonne säilyy. Asemarakennukselle on osoitettu rakennusoikeutta 300 k-m2.
Radan ja Asemapolun välinen pysäköintialue on laajennettu nykyisen kaavan rautatiealueelle ja Neuvoksenkujan katualueelle ja osoitettu yleiselle pysäköinnille (LP). Pysäköintialueella on varattu taksiliikenteelle erillinen rakennusala taksiasemarakennukselle (tx) alustavasti 95 k-m2:n rakennusoikeudella. Pääradan lisäraiteen tarvitsema rata-alue on osoitettu rautatiealueeksi (LR) ratasuunnitelman mukaisesti. Keskustunnelin alikulku on osoitettu rautatieliikennealueen alittavana kevyen liikenteen yhteytenä (a).
Katualueiden rajaukset on tarkistettu asemakaavassa. Nykyisellä rautatiealueella oleva radan alikulkuun johtava jalankulku- ja polkupyöräily-yhteys on muutettu Keskustunnelin kevyenliikenteen katuosuudeksi. Asemapolku on levennetty koko matkaltaan 5,5 metriä leveäksi ja Neuvoksenkujan pohjoispää on liitetty pysäköintialueeseen. Kaava-alueelta on poistunut yhteensä noin 1 470 m2 katualuetta.
Asemakaavan suunnitteluaineisto on ollut nähtävänä (MRL 62 §, MRA 30 §) 26.10.–24.11.2016 teknisessä palvelupisteessä. Aineistoa on ollut esillä myös Järvenpään kaupungin internet- sivuilla. Asiasta on ilmoitettu kuulutuksella kaupungin ilmoitustaululla, Viikkouutisissa ja kaupungin internet- sivuilla sekä lähettämällä kirje naapurikiinteistöjen omistajille.
Luonnoksesta on pyydetty ennakkolausunnot Uudenmaan ELY-keskukselta, Keski-Uudenmaan maakuntamuseolta, Järvenpään Vedeltä, Keski-Uudenmaan pelastuslai-tokselta, Liikennevirastolta, VR-Yhtymä Oy:ltä, Järvenpään seuralta, Fortum Sähkönsiirto Oy:ltä, Caruna Oy:ltä, Elisa Oy:ltä, TeliaSonera Finland Oy:ltä sekä kaupunkitekniikalta ja rakennusvalvonnalta. Kaavaluonnostyö on tehty tiiviissä yhteistyössä Liikenneviraston ratahankkeen, VR-Yhtymä Oy:n ja kaupungin kunnallisteknisen suunnittelun kanssa. Luonnosaineistoon on saatu viisi lausuntoa ja yksi mielipide.
Lyhennelmät lausunnoista ja mielipiteestä sekä vastineet niihin ovat seuraavassa:
1. Elinkeino, liikenne- ja ympäristökeskus/ Sanna Andersson, Tuomas Autere (15.11.2016)
ELY-keskus toteaa, että asemakaavan muutoksella mahdollistetaan Järvenpään rautatieasema-alueen liikennejärjestelyjen parantaminen. Asemalle suuntautuu syöttöliikennettä myös naapurikunnista, mikä on tärkeää huomioida linja-autoliikenteelle suunnitelluissa ratkaisuissa. Asemakaavakartan ja määräysten perusteella kaavamuutos vaikuttaa ottavan kulttuuriympäristön ja rakennussuojelun tavoitteet hyvin huomioon.
2. Liikennevirasto/ Siru Koski, Ville Vuokko (21.11.2016)
Liikennevirasto toteaa lausunnossaan rautateiden näkökulmasta, että suunnittelualue sijaitsee Järvenpään rautatieaseman välittömässä ympäristössä, Pasila – Riihimäki -rataosan länsipuolella ja että asemakaavan tavoitteena on parantaa rautatieasemanalueen liikennejärjestelyjä ja selkeyttää alueen tilankäyttöä pääradan lisäraide- ja parantamishakkeen yhteydessä sekä suojella Järvenpään asemarakennus. Liikennevirastolla ei ole huomautettavaa kaavahankkeesta.
3. VR-Yhtymä Oy/ Kaisu Partanen, Janne Seeste (24.11.2016)
VR-Yhtymä toteaa, että asemakaavan sisältö vastaa sille asetettuja tavoitteita ja yhdessä kaupungin kanssa keskusteltuja periaatteita. Asemarakennuksen rajaaminen omalle tontille on rakennuksen tulevaisuuden käytön kannalta hyvä ratkaisu ja luonnoksessa esitetty kaavamerkintä K-x vastaa VR-Yhtymän tavoitteita rakennuksen omistajana.
4. Caruna Oy/ valtakirjalla Mikko Vainikka/Rejlers Oy (22.11.2016)
Caruna toteaa, että kaavamuutosalueella sijaitsee nykyistä maakaapeloitua sähköverkkoa ja että mahdolliset tarvittavat johtosiirrot tehdään Carunan toimesta. Siirtokustannuksista vastaa siirron tilaaja. Johtojen siirto edellyttää, että niille järjestyy uusi pysyvä sijainti. Carunalla ei ole muuta huomautettavaa kaavaluonnoksesta ja toivoo mahdollisuutta antaa lausunto vielä ehdotusvaiheessa.
Vastine: Pasila – Riihimäki radan parantamishankkeesta johtuvat mahdolliset johtosiirrot käsitellään ratahankkeen toteutussuunnittelussa ja niistä vastaa Liikennevirasto. Kaupungin alueella tehtävät siirrot sovitaan alueen tarkemman katu- ja kunnallisteknisen suunnittelun yhteydessä kaupungin kanssa. Tonteille siirtyville johdoille osoitetaan tarpeelliset pysyvät rasitteet kiinteistötoimitusten yhteydessä. Caruna Oy:ltä pyydetään lausunto kaavaehdotuksesta. Lausunto ei anna aihetta muuttaa asemakaavakarttaa.
5. Elisa Oyj/ Pasi Koskinen (24.11.2016)
Elisa Oyj toteaa, että yhtiöllä sijaitsee asemakaavan muutosalueella kaapeleita, jotka palvelevat aseman alueen yhteyksiä ja että kaapelit tulee ottaa huomioon mahdollisia rakentamistöitä suunniteltaessa. Muutoin muutosluonnokseen ei ole lausuttavaa.
Vastine: Rata-aluetta palvelevat kaapelit huomioidaan Pasila – Riihimäki radan parantamishankkeen toteutussuunnittelussa, josta vastaa Liikennevirasto. Kaupungin alueella sijaitsevat kaapelit huomioidaan linja-autoterminaalin, pysäköinti- ja katualueiden rakentamis- ja kunnallisteknisen suunnittelun yhteydessä. Lausunto ei anna aihetta muuttaa asemakaavakarttaa.
6. Järvenpään Taksit Oy/ Järvenpään Taksit ry/ Tuomas Käyhkö (14.11.2016)
Järvenpään taksien mielestä nykyinen taksiasema on hyvällä paikalla. Uusi junaraide on tervetullut parannus julkiseen liikenteeseen ja lisää myös taksien kysyntää. Taksiasiakkaiden kannalta on ensiarvoisen tärkeätä, että taksit ovat helposti löydettävissä ja näkyvällä paikalla, varsinkin junasta kaupunkiin tultaessa.
Muutosluonnoksessa osoitettu taksiasemarakennusala on Järvenpään taksien mielestä riittävä uudelle taksiasemalle, mutta rakennusalan pitää olla liikerakennusalana, jolloin taksien taloudellinen sijoitus uuteen rakennukseen olisi myöhemmin helpommin realisoitavissa jos uudet teknologiat, lainsäädäntö ja liiketoimintatavat tekevät siitä takseille tarpeettoman. Nykyhetkessä taksiasemarakennus nähdään välttämättömänä ympärivuorokautisille taksipalveluille Järvenpäässä. Liikerakennusala toisi rakennuk-selle monia käyttömahdollisuuksia, siitä voisi vuokrata kokoustilaa, esimerkiksi avoimena sosiaalisena työhuoneena tai lyhyille liikekokouksille hyvien yhteyksien vieressä ja rakennuksen välitilassa mahtuu hyvin toimimaan esimerkiksi kaupunki-info.
Järvenpään Taksit toteavat lisäksi, että heille uuden taksiaseman rakentaminen ei voisi tulla huonompaan aikaan. Jo 8 vuotta on ollut taloudellisesti vaikeita olosuhteita ja vaikka tilanne on hitaasti korjaantumassa, tulevaisuus on alalla epävarma. 1.7.2018 taksiala on näillä näkymin vapautumassa ja esimerkiksi Alankomaissa se johti nopeasti 50 % nousuun kaluston määrässä. Järvenpään taksien mielestä taksiaseman siirtyminen uudelle paikalle voisi tapahtua aikaisintaan vuonna 2020, jolloin ovat saaneet liiketoimintansa liikennekaaren muutosten osalta valmiiksi. Asemapaikat liikennekaaressa poistuvat ja taksiautoilijat ilmoittavat pääasiallisen liikennöintialueensa, mikä voi olla esimerkiksi Etelä-Suomi tai Jampan R-kioski. Järvenpään Takseilta osa on lähdössä muualle töihin, varmasti on tulossa uusia autoilijoita mutta monet lopettavat tai jäävät eläkkeelle. Uuden taksiaseman rakentamisen maksajien lukumäärästä ei tällä hetkellä ole varmuutta. Järvenpään taksit haluavat olla mukana kehittyvässä kaupungissa ja haluavat myös omalta osaltansa tuoda avoimempaa yrityskulttuuria lähemmäksi kaupunkilaisia.
Vastine: Asemakaavahanke perustuu pääradan parannus- ja lisäraidehankkeeseen ja sen yhteydessä tehtyyn Järvenpään asema-alueen liikenne- ja tilan-käyttösuunnitelmaan, jossa alueen viihtyvyyttä ja liikenneturvallisuutta halutaan parantaa erottamalla nykyään alueella sekaisin toimivat juna-, linja-auto-, taksi- ja saattoliikenne sekä jalankulku ja pyöräily toisistaan. Tavoitteena on rauhoittaa Asemanmäki paikalliselle bussiliikenteelle siirtämällä taksitoiminta sekä saattoliikenne pois Asemanmäeltä Asemakadun toiselle puolelle. Asemakaavassa on taksiautoille ja taksiasemalle varattu keskeiset paikat viereisellä pysäköintialueella juna- ja bussiaseman välittömään läheisyyteen.
Tulevan taksiasemarakennuksen monipuolinen käyttö mahdollistetaan tarkistamalla taksiaseman rakennusalan (tx) määräystä. Asemakaavaehdotuksessa tx-rakennusalalle saa sijoittaa taksiaseman lisäksi myös liiketiloja, samalla tx-rakennusalan sijaintia on tarkennettu pysäköintialueen tarkemman ympäristösuunnittelun yhteydessä. Rakennusala on kaavaehdotuksessa kavennettu ja siirretty itään antamaan tarpeeksi tilaa viereiselle polkupyöräpysäköinnille ja mahdollistamaan keskustan suunnasta toimivan kulkuyhteyden pyöräpysäköintipaikoille. Kavennetulle taksiasema- ja liiketilojen rakennusalalle on asemakaavaehdotuksessa osoitettu rakennusoikeutta 80 k-m2.
Liikennevirasto on käynnistänyt Helsinki – Riihimäki pääradan parannushankkeen rata-alueen silta- ja maanrakennustyöt Järvenpäässä alkuvuonna 2017. Järvenpään aseman kohdalla ratahankkeen rakennustyöt, joihin kuuluvat myös Järvenpään aseman parannustyöt ja asematunnelin jatkaminen ajoittuvat vuosille 2017 - 2018. Asemanmäen kaavamuutoksen mukaiset liikennejärjestelyt on tarkoitus toteuttaa Pasila-Riihimäki pääradan parannushankkeen toteutusaikataulussa, jolloin linja-autoasematerminaalin ja pysäköintialueen rakentamis- ja parannustyöt ajoittuisivat kaupungin alustavan aikataulun mukaan vuodelle 2018.
Asemakaavan muutosehdotus
Asemakaavaluonnoksen nähtävilläolon jälkeen kaavakarttaa on tarkennettu ja täydennetty. Taksiaseman rakennusalaa (tx) on tarkistettu lisäraiteen rakentamissuunnitelmaa tarkentavan Järvenpään aseman ympäristösuunnittelutyön yhteydessä. Rakennusalaa on asemakaavaehdotuksessa kavennettu ja siirretty itään antamaan tilaa suunnitteilla olevalle polkupyöräpysäköinnille sekä toimivalle kulkuyhteydelle pyöräpysäköintipaikoille. Taksiautoilijoiden tarpeita on huomioitu sallimalla taksiasemalle varatulle rakennusalalle (tx) myös liiketiloja. tx-rakennusalan rakennusoikeus on asemakaavaehdotuksessa tarkistettu 80 k-m2:ksi.
Asemakaavaehdotuksessa suunnittelualueen kokonaispinta-ala on noin 11500 m2, jos-ta on henkilöliikenneterminaalin korttelialuetta (LHA-2) 3760 m2 ja liike- ja toimistorakennusten korttelialuetta (K-21) 630 m2. Yleistä pysäköintialuetta (LP) on 2850 m2, rautatiealuetta (LR) 2080 m2 ja katu- sekä kevyen liikenteen katualueita yhteensä 2190 m2.
Liitteet
Liite A Voimassa oleva asemakaava, ote
Liite B Järvenpään asema-alueen liikenne- ja tilankäyttösuunnitelmakartasta (Sito, 6.10.20114), ote
Liite C Lausunnot Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta
Liite D Asemakaavaluonnos (päivätty 26.10.2016).
Liite E Lausunnot ja mielipide asemakaavan muutosluonnoksesta
Liite F Asemakaavan muutosehdotus (päivätty 13.1.2017)
Liite G Asemakaavan selostus (päivätty 13.1.2017)
Lisätietoja:
kaavoitusinsinööri Åsa Graeffe, puh. 040 315 2723
kaavoituspäällikkö Sampo Perttula, puh. 040 315 2005
etunimi.sukunimi@jarvenpaa.fi
Kaupunkikehityslautakunta 2.3.2017 § 19
Ehdotus: Kaupunkikehityslautakunta päättää
• hyväksyä 1. eli Keskuksen kaupunginosan rautatiealuetta (osia kiinteistöistä 401- 46-0 ja 871-1-5), yleistä pysäköintialuetta (osia kiinteistöistä 401-1-53, 401-1-1770, 401-1-1771 ja 1-9901-0) sekä puisto- ja katualuetta koskevan asemakaavan muutosehdotuksen (päivätty 13.1.2017; Liite E ja Liite F) ja asettaa ne julkisesti nähtäväksi MRL 65§:n ja MRA 27§:n mukaisesti,
• pyytää asemakaavaehdotuksesta lausunnot Uudenmaan ELY-keskukselta, Liikennevirastolta, VR-Yhtymä Oy:ltä Keski-Uudenmaan maakuntamuseolta, Keski-Uudenmaan pelastuslaitokselta sekä Caruna Oy:ltä.
Päätös: Hyväksyttiin.
___________
Kaupunkikehitys
Asemanmäen asemakaavan muutosehdotus on ollut MRL 65 §:n ja MRA 27 §:n mukaisesti julkisesti nähtävillä 15.3. - 13.4.2017 välisenä aikana Seutulantalon palvelupisteessä. Aineistoa on ollut myös Järvenpään kaupungin internet- sivuilla. Nähtävilläolosta on ilmoitettu kuulutuksella kaupungin ilmoitustaululla, Viikkouutisissa ja kaupungin internet- sivuilla sekä lähettämällä kirje asianosaisille ja naapurikiinteistöjen omistajille.
Asemakaavan muutosehdotuksesta on pyydetty lausunnot Uudenmaan ELY-keskukselta, Liikennevirastolta, VR- Yhtymä Oy:ltä, Keski- Uudenmaan pelastuslaitokselta, Keski-Uudenmaan maakuntamuseolta ja Caruna Oy:ltä.
Nähtävilläoloaikana on saatu lausunnot ELY–keskukselta, Keski-Uudenmaan maakunta-museolta ja Caruna Oy:ltä. Asemakaavaehdotuksesta ei ole saatu muistutuksia.
Yhteenveto lausunnoista ja asemakaavoituksen vastineet niihin ovat seuraavassa:
1. ELY -keskus, 11.4.2017
ELY -keskus toteaa lausunnossaan, että asemakaavan muutosehdotus huomioi kulttuuriympäristön ja rakennussuojelun tavoitteet.
2. Keski-Uudenmaan maakuntamuseo, 4.4.2017
Keski-Uudenmaan maakuntamuseo pitää asemarakennuksen suojelumääräystä asianmukaisena ja haluaa korostaa, että kaupunkikuvallisesti ja kulttuurihistoriallisesti keskeiselle paikalle suunniteltavan henkilöliikenneterminaalirakennuksen arkkitehtoninen laatu tulee olla korkeatasoinen. Maakuntamuseolla ei ole muuta huomautettavaa asemakaavaehdotuksesta.
Vastine: Asemanmäen liikennejärjestelyjen parantamisessa huomioidaan Ase-manmäen kaupunkikuvallisesti ja kulttuurihistoriallisesti keskeinen sijainti Järvenpään keskustassa ja linja-autoasema tullaan toteuttamaan korkeatasoisesti arvokkaan ympäristön vaatimusten mukaisesti. Linja-autoaseman tontille ei rakenneta erillistä henkilöliikenneterminaalirakennusta, mutta liikenneterminaalin kaikki toiminnot ja rakenteet suunnitellaan Asemanmäen kulttuurihistorialliseen ympäristöön sopiviksi yhteistyössä Liikenneviraston kanssa pääradan parannushankkeen yhteydessä. Lausunto ei anna aihetta muuttaa kaavakarttaa.
3. Caruna Oy/ valtakirjalla Mikko Vainikka/ Rejlers Finland Oy, 3.4.2017
Carunalla ei ole kaavaluonnokseen nähden lausuntoonsa lisättävää. Kaavamuutosalueella sijaitsee nykyistä maakaapeloitua sähköverkkoa ja mahdolliset tarvittavat johtosiirrot tehdään Carunan toimesta, siirtokustannuksista vastaa siirron tilaaja. Johtojen siirto edellyttää, että niille järjestetään uusi pysyvä sijainti. Caruna toivoo saavansa tiedoksi kun kaava on hyväksytty.
Vastine: Lisäraidehankkeesta johtuvat mahdolliset johtojen siirrot käsitellään ratahankkeessa ja niistä vastaa Liikennevirasto. Kaupungin alueella tehtävät siirrot sovitaan katusuunnittelun yhteydessä kaupungin kanssa ja johdoille perustetaan tarpeelliset käyttöoikeudet ja rasitteet kiinteistötoimitusten yhteydessä. Carunalle ilmoitetaan kaavan hyväksymisestä. Lausunto ei anna aihetta muuttaa asemakaavakarttaa.
Asemakaavaehdotuksen nähtävilläolon jälkeen asemakaavakarttaan ei ole tehty muutoksia. Asemakaavaselostusta on täydennetty.
Kaupunki on käynnistänyt neuvottelut VR-Yhtymä Oy:n kanssa kaavamuutosalueen VR:n omistuksessa olevista maa-alueista. Liikenneviraston maanomistukset käsitellään pääradan parannushankkeen rata-alueen lunastustoimituksessa.
Asemakaavakartta (päivätty 26.10.2016/ 13.1.2017) on esillä kokouksessa.
Liitteet
Liite A Voimassa oleva asemakaava, ote
Liite B Järvenpään asema-alueen liikenne- ja tilankäyttösuunnitelmakartasta (Sito, 6.10.20114), ote
Liite C Lausunnot Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta
Liite D Asemakaavaluonnos (päivätty 26.10.2016).
Liite E Lausunnot ja mielipide asemakaavan muutosluonnoksesta
Liite F Asemakaavan muutosehdotus (päivätty 13.1.2017)
Liite G Asemakaavan selostus (päivätty 13.1.2017)
Liite H Lausunnot asemakaavaehdotuksesta
Liite I Asemakaavakartta ja määräykset (26.10.2016, tarkistettu 13.1.2017)
Liite J Asemakaavan selostus (päivätty 13.1.2017, täydennetty 20.4.2017)
Lisätietoja:
kaavoitusinsinööri Åsa Graeffe, puh. 040 315 2723
kaavoituspäällikkö Sampo Perttula, puh. 040 315 2005
etunimi.sukunimi@jarvenpaa.fi
Kaupunkikehityslautakunta 4.5.2017 § 32
Ehdotus: Kaupunkikehityslautakunta päättää
- hyväksyä asemakaavaehdotuksesta saatuihin lausuntoihin laaditut vastineet
- esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä 1. eli Keskuksen kaupunginosan rautatiealuetta (osia kiinteistöistä 401- 46-0 ja 871-1-5), yleistä pysäköintialuetta (osia kiinteis-töistä 401-1-53, 401-1-1770, 401-1-1771 ja 1-9901-0) sekä puisto- ja katualuetta koskevan asemakaavan muutosehdotuksen (liitteet I ja J)
Päätös: Hyväksyttiin.
_________
Liitteet
Liite A Voimassa oleva asemakaava, ote
Liite B Järvenpään asema-alueen liikenne- ja tilankäyttösuunnitelmakartasta (Sito, 6.10.20114), ote
Liite C Lausunnot Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta
Liite D Asemakaavaluonnos (päivätty 26.10.2016).
Liite E Lausunnot ja mielipide asemakaavan muutosluonnoksesta
Liite F Asemakaavan muutosehdotus (päivätty 13.1.2017)
Liite G Asemakaavan selostus (päivätty 13.1.2017)
Liite H Lausunnot asemakaavaehdotuksesta
Liite I Asemakaavakartta ja määräykset (26.10.2016, tarkistettu 13.1.2017)
Liite J Asemakaavan selostus (päivätty 13.1.2017, täydennetty 20.4.2017)
Kaupunginhallitus 15.5.2017 § 129
Ehdotus: Kaupunginhallitus päättää esittää, että kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä 1. eli Keskuksen kaupunginosan rautatiealuetta (osia kiinteistöistä 401- 46-0 ja 871-1-5), yleistä pysäköintialuetta (osia kiinteistöistä 401-1-53, 401-1-1770, 401-1-1771 ja 1-9901-0) sekä puisto- ja katualuetta koskevan asemakaavan muutosehdotuksen (liitteet I ja J).
Käsittely: Asiantuntijana paikalla oli kuultavana kaavoitusjohtaja Sampo Perttula.
Päätös: Hyväksyttiin.
________________________________________________