Perustelut
Kaupunginvaltuusto hyväksyi vuoden 2023 talousarvion kokouksessaan 12.12.2022 § 100. Talousarviota muutettiin KV 29.5.2023 § 26 siirtomäärärahojen, varhaiskasvatuksen lakimuutoksen varauksen siirron, yhdistysten vuokrahintojen korjauksen, kotikuntakorvausten muutospäätöksen, valtionosuuksien lopullisen päätöksen ja lainakorkojen osalta.
Talousarvion taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta raportoidaan kaupunginhallitukselle ja valtuustolle puolivuosittain, minkä lisäksi taloudesta raportoidaan kuukausittain talousjaostolle. Kuukausiraporttiin on sisällytetty tietoa myös kaupungin henkilöstöstä ja toimintaympäristön kehityksestä.
Käyttötalous
Toimintakatteen alijäämän arvioidaan toteutuvan 2,2 Me muutettua talousarviota heikompana.
Palvelualueiden ennustetaan ylittävän muutetun talousarvion kokonaisuudessaan 2,9 Me, josta suurin ylitysennuste on Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella. Myös muille palvelualueille ennustetaan ylitystä. Ainoastaan Konsernipalvelut ja Kotikuntakorvaus ovat toteutumassa muutetun talousarvion mukaisesti.
Käyttöomaisuuden nettomyyntivoittojen arvioidaan toteutuvan yli 0,7 Me muutettua talousarviota parempana maanmyyntien ylittäessä budjetin.
Verorahoitus
Kunnallisverojen ennustetaan ylittävän talousarvion noin miljoonalla eurolla. Muiden verolajien ennustetaan tässä vaiheessa toteutuvan talousarvion mukaisesti. Ennusteessa on huomioitu Kuntaliiton huhtikuun 2023 veroennustekehikkopäivitys. Suhdannetilanteen kehittyminen voi vaikuttaa lopputulemaan. Yhteensä verotulojen ennustetaan toteutuvan 1,0 miljoonaa talousarviota parempina.
Valtionosuuksien ennustetaan toteutuvan muutetun valtionosuuspäätösten mukaisesti.
Rahoitusmenot ja-tulot
Rahoitustuottojen ja kulujen odotetaan toteutuvan hiukan muutetun talousarviota parempina osinkotuottojen ansiosta.
Vuosikate
Vuosikatteen arvioidaan toteutuvan noin 1,1 Me muutettua talousarviota heikompana, jolloin vuosikate olisi 34,9 miljoonaa euroa ylijäämäinen vuonna 2023.
Poistot ja arvonalentumiset
Poistojen ja arvonalennuksien odotetaan alittavan talousarvion, koska Anttilan koulun lisäsiipi on päätetty säilyttää tilapuskurina eikä kohteen tasearvoa tarvitse kirjata alas. Mikäli investointitoteumat jäävät talousarviota matalammalle tasolle voi poistoissa syntyä myös suurempi alitus.
Tilikauden yli-/alijäämä
Tilikauden yli-/alijäämän arvioidaan toteutuvan noin 0,1 Me muutettua talousarviota heikompana ollen 8,5 Me ylijäämäinen. Ennusteen toteutuessa kaupungin taseen kumulatiivinen ylijäämä kasvaa ja on tilikauden lopussa 18,9 Me.
Investoinnit
Investointien ennustetaan toteutuvan nettona 9,9 Me muutettua talousarviota pienempinä.
Kaupunkitekniikan rakentamisohjelman ennustetaan toteutuvan nettona 5,6 Me muutettua talousarviota pienempänä, josta 3,4 Me uusien alueiden alituksesta ja 2,2 Me infran kunnossapidosta osan hankkeista siirtyessä toteutettavaksi myöhemmin.
Talonrakennuksen investoinneista ennustetaan 1,0 Me alitusta johtuen lukuisista pienemmistä alituksista kuluvan vuoden hankkeissa. Alitukset syntyvät hankkeiden viivästyessä seuraavan vuoden puolelle sekä saaduista avustuksista hankkeille. Järvenpäätalon peruskorjauksen aloitus siirtyy kokonaisuudessaan ensi vuoden puolelle.
Liikuntapaikkojen investointimenojen ennustetaan toteutuvan budjetin mukaisesti.
Järvenpään veden investointien ennustetaan toteutuvan nettona 2,6 Me budjetoitua pienempänä, koska hankkeet ovat viivästyneet.
Perhelän yhtiöistä 1 ja 6 osakkeet on myyty alkuvuoden aikana. Osakkeiden ja osuuksien ennustetaan toteutuvan muutetun talousarvion mukaisesti.
Kehitysinvestointimäärärahaa on vuodelle 2023 osoitettu hankkeille 387 te. Vuoden aikana käynnistynee vielä joitakin uusia kehitysprojekteja.
Kalustoinvestointien arvioidaan toteutuvan Hyvinvoinnin palvelualueella 144 te, Opetuksessa ja kasvatuksessa 173 te ja Kaupunkikehityksessä 25 te alle muutetun talousarvion. Konsernipalveluissa arvioidaan irtaimistoinvestointien toteutuvan talousarvion mukaisesti ja ICT-investointien ennustetaan toteutuvan lähes 0,5 Me muutettua talousarviota pienempinä.
Lainamäärä
Vuosikatteen ollessa kuluvana vuonna noin 34,9 Me ylijäämäinen, tulorahoitus ei riitä kattamaan investointimenoja ja niitä joudutaan rahoittamaan lisälainalla. Uutta lainaa otetaan vuoden aikana 11,9 Me ja velkamäärä nousee 263,3 miljoonaan euroon, mikä tarkoittaa 5 586 euroa/asukas.
Konserniyhteistöjen tilanne
Olennaisimpien tytäryhtiöiden talousarviotavoitteiden toteutumista ja yhtiöiden tilaa seurataan osavuosiraportissa. Tärkeimpien tytäryhtiöiden toimittamat selvitykset kuluvan vuoden toiminnasta on esitetty osavuosiraportin liitteenä. Muiden yhteisöjen toiminnassa tapahtuvista poikkeamista ja muista yhteisöihin liittyvistä, oleellisista kaupungin toimintaan vaikuttavista tekijöistä on raportoitu yhteisön seurannasta ja ohjauksesta vastaavan sitovuustason raportissa.
Raportointikauden toiminta oli tytäryhtiöissä pääosin tavoitteiden mukaista. Konserniin kohdistui joitakin muutoksia, kun alkuvuoden 2023 aikana myytiin kaksi Perhelän alueen yhtiöistä. Sotepalveluihin liittyvissä muissa yhteisöissä on valmisteltu mm. kuntayhtymien purkuja ja muita rakenteellisia muutoksia hyvinvointialueuudistuksen myötä. Koy Ainolan pysäköintiyhtiön omistukseen tulevan hallin rakentaminen on edennyt suunnitelmien mukaisesti.
Riskienhallintatoimenpiteiden toteutuminen
Talousarvion valmistelun yhteydessä on analysoitu toimintaympäristön muutoksia ja tunnistettu tavoitteita uhkaavat riskit, arvioitu niiden vaikutukset ja laadittu toimenpidesuunnitelmat riskien hallitsemiseksi. Palvelualueet raportoivat riskienhallintatoimenpiteiden toteutumisesta kaupungin johtoryhmälle ja omalle poliittiselle päätöksentekoelimelle osavuosikatsausten ja toimintakertomuksen yhteydessä. Toiminnassa ilmenneiden uusien riskien ja epävarmuuksien osalta arvio on sisällytetty sitovuustasojen olennaisiin tapahtumiin.
Kooste palvelualueiden riskienhallintatoimenpiteiden tilanteesta on esitetty osavuosikatsauksen liitteenä.
KR