Kaupunginhallitus, kokous 17.11.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 355 Hallintolain mukainen kuuleminen takaisinperintää koskevassa asiassa, Kivipuiston Palvelukotisäätiö sr

JARDno-2022-143

Valmistelija

  • Sari Forsström, hallintojohtaja, sari.forsstrom@jarvenpaa.fi
  • Laura Rainetoja, Kaupunginlakimies, laura.rainetoja@jarvenpaa.fi

Perustelut

Valtiontuen palauttaminen ja takaisinperintä

Valtionavustuslain (688/2001) 20 §:n mukaan valtiontuen saajan tulee lain mukaan viipymättä palauttaa virheellisesti, liikaa tai ilmeisen perusteettomasti saamansa valtionavustus tai sen osa. Valtiontukiviranomaisen on puolestaan saman lain 21 §:n mukaan päätöksellään määrättävä valtionavustuksen maksaminen lopetettavaksi sekä jo maksettu valtionavustus takaisin perittäväksi, jos tuen saaja on:

1) jättänyt palauttamatta sellaisen valtionavustuksen tai sen osan, joka 20 §:n mukaan on palautettava;

2) käyttänyt valtionavustuksen olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin se on myönnetty;

3) antanut valtionapuviranomaiselle väärän tai harhaanjohtavan tiedon seikasta, joka on ollut omiaan olennaisesti vaikuttamaan valtionavustuksen saantiin, määrään tai ehtoihin, taikka salannut sellaisen seikan; taikka

4) muutoin 1–3 kohtaan verrattavalla tavalla olennaisesti rikkonut valtionavustuksen käyttämistä koskevia säännöksiä tai valtionavustuspäätökseen otettuja ehtoja.

Valtiontukiviranomainen voi edelleen lain 22 §:n mukaisella päätöksellään määrätä valtionavustuksen maksamisen lopetettavaksi sekä jo maksetun valtionavustuksen tai sen osan takaisin perittäväksi, jos:

1) valtionavustuksen saaja on menetellyt 12 §:n 4 momentin taikka 13 tai 14 §:n vastaisesti;

2) valtionavustuksen saaja on kieltäytynyt antamasta 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua aineistoa tai avustamasta mainitussa momentissa tarkoitetulla tavalla tarkastuksessa;

3) valtionavustuksen saaja on lopettanut valtionavustuksen kohteena olleen toiminnan, supistanut sitä olennaisesti tai luovuttanut sen toiselle;

4) valtionavustuksen saaja on 13 §:n vastaisesti luovuttanut toiselle omistus- tai hallintaoikeuden omaisuuteen, joka on hankittu valtionavustuksella;

5) valtionavustuksen saaja on 13 §:n vastaisesti pysyvästi muuttanut valtionavustuksen kohteena olleen omaisuuden käyttötarkoitusta;

6) valtionavustuksen saaja on joutunut ulosottotoimenpiteen kohteeksi, selvitystilaan, konkurssiin taikka yrityksen saneerauksesta annetussa laissa (47/1993) tarkoitetun saneerausmenettelyn tai yksityishenkilön velkajärjestelyistä annetussa laissa (57/1993) tarkoitetun velkajärjestelyn kohteeksi, jollei valtionavustuksen käyttötarkoituksesta muuta johdu; taikka

7) valtionavustuksen saaja menettelee tosiasiallisesti tässä momentissa säädettyihin seikkoihin rinnastettavalla tavalla antamalla valtionavustuksen myöntämiseen, maksamiseen tai käyttämiseen liittyvälle seikalle muun kuin asian todellista luonnetta tai tarkoitusta vastaavan oikeudellisen muodon.

Euroopan Uniounin tuomioistuimen antaman Eesti Pagar -tuomion perusteella on katsottava, että EU-oikeudesta nousee lisäksi esille periaate siitä, että EU:n valtiontukisääntöjen vastaiset tuet tulee periä oma-aloitteisesti tilanteissa, joissa ei ole olemassa komission takaisinperintäpäätöstä.

Kaupungin Kivipuiston Palvelukotisäätiölle myöntämä takaus

Järvenpään kaupungin ja Kivipuiston Palvelukotisäätiö sr:n välillä on allekirjoitettu kumppanuussopimus 19.12.2014, sekä muutosliite, jolla kumppanuussopimusta on 24.4.2016 täydennetty. Sopimuksen mukaan sopimus on ollut määräaikainen 31.12.2018 saakka. Kaupunginvaltuusto on päätöksellään 10.11.2014 § 70 myöntänyt säätiölle takauksen ja kaupunginhallitus päätöksellään 15.12.2014 § 294 päättänyt takausprovision määrästä.

Kaupungin tähänastisista perintätoimista

Kaupunki on laskuttanut avoinna olevat takausprovisiot, mutta Kivipuiston Palvelukotisäätiö ei ole maksanut laskuja, vaan ilmoittanut kiistävänsä ne. Laskut siirretään siten perintätoimistolta oikeudelliseen perintään.

Hallintolain mukainen kuuleminen

Lain mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun. Asianosaiselle on hallintolain mukaan ilmoitettava kuulemisen tarkoitus ja selityksen antamiselle varattu määräaika. Kuulemista koskevassa pyynnössä on tarvittaessa yksilöitävä, mistä seikoista selitystä pyydetään. Asianosaiselle on toimitettava kuulemisen kohteena olevat asiakirjat alkuperäisinä tai jäljennöksinä taikka varattava muutoin tilaisuus tutustua niihin.

Kaupungin tulee edellä mainitulla tavalla varata Kivipuiston Palvelukotisäätiölle mahdollisuus lausua asiassa ennen takaisinperintätoimiin ryhtymistä.

SF

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää edellä kuvauskentässä esitetyillä perusteilla

  1. varata Kivipuiston Palvelukotisäätiölle hallintolain mukaisen tilaisuuden tulla kuulluksi nyt käsiteltävänä olevassa asiassa sekä pyytää Kivipuiston Palvelukotisäätiötä toimittamaan kaupungille lausunnon takaisinperintää koskevassa asiassa 2.12.2025 mennessä.
  2. periä Kivipuiston Palvelukotisäätiöltä maksamatta olevat takausprovisiot vuodesta 2015 lähtien, kun Kivipuiston Palvelukotisäätiötä on edellä 1-kohdassa mainitulla tavalla kuultu.

Tiedoksi

Kivipuiston Palvelukotisäätiö rn