Henkilöstöjaosto, kokous 7.11.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 24 Periaatepäätös Opetuksen ja kasvatuksen palvelualuejohtajan viran järjestämisestä

JARDno-2025-2025

Valmistelija

  • Henri Nordenswan, Henkilöstöjohtaja, henri.nordenswan@jarvenpaa.fi

Perustelut

Opetuksen ja kasvatuksen palvelualuejohtajan virka vapautui keväällä 2025 viran edellisen viranhaltijan siirryttyä toisen työnantajan palvelukseen. Hyvinvoinnin palvelualuejohtaja on hoitanut Opetuksen ja kasvatuksen palvelualuejohtajan virkaa 1.4.2025 alkaen oman virkansa ohella.

Hallintosäännön mukaan palvelualuelautakunta päättää alaisensa palvelualueen organisaatiosta, tehtävistä ja viranhaltijoiden toimivallasta toimintasäännössään siltä osin kuin laissa tai hallintosäännössä ei ole asiasta määrätty. Kaupunginhallitus päättää palvelualueiden välisestä tehtäväjaosta siltä osin kuin laissa tai hallintosäännössä ei ole asiasta määrätty. Palvelualueet jakautuvat avainalueisiin palvelualuelautakunnan määräämällä tavalla. Avainalueet voivat jakautua edelleen toimintayksiköihin. Palvelualuetta johtaa palvelualuejohtaja.

Palvelualuejohtajan tehtävä on vastata siitä, että palvelualueelle asetetut strategiset tavoitteet toteutuvat ja että palvelualue toimii tuottavasti, taloudellisesti ja vaikuttavasti sekä säädöksiä noudattaen (Hallintosääntö 52-53 §).

Nykyisessä organisaatiomallissa Hyvinvoinnin palvelualueella ja Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella on kummallakin palvelualuejohtajan virka. Hallintosäännössä kumpaakaan virkaa ei ole erityisesti kiinnitetty palvelualueen substanssijohtamiseen, joten molemmissa tehtävissä on kyse yleisestä johtamisvirasta. Opetuksen ja kasvatuksen palvelualue on työntekijämäärältään ja taloudeltaan suurempi kuin Hyvinvoinnin palvelualue, joka taas on sen vastuulla olevilta palveluiltaan laajempi. Palvelualuejohtajien tehtävät eivät niihin liittyvä asema, vastuu ja toimivalta huomioiden muutoin merkittävästi poikkea toisistaan.

Koko kaupunkia koskevat yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 27.10.2025. Neuvotteluissa palvelualueiden johtajien tehtävän yhdistäminen tunnistettiin yhdeksi organisaation kokonaistuottavuutta lisääväksi mahdollisuudeksi. Henkilöstön edustajat ovat puoltaneet virkojen yhdistämistä.

Hallintosäännön mukaan viran perustamisesta, lakkauttamisesta sekä virkasuhteen muuttamisesta työsuhteeksi päättää valtuusto niiden virkojen osalta, joihin valtuusto valitsee viranhaltijan. Valtuusto valitsee palvelualuejohtajat. Palvelualuejohtajan valinnasta enintään yhdeksi vuodeksi päättää kuitenkin kaupunginhallitus (HS 59 ja 62 §).

Tavoitteena on päättää siitä periaatteesta, miten Opetuksen ja kasvatuksen palvelualuejohtajan tehtävää jatkossa hoidetaan.

Valtuustolle on tarkoitus esittää, että perustetaan uusi palvelualuejohtajan virka, jonka viranhaltija johtaa sekä Hyvinvoinnin palvelualuetta että Opetuksen ja kasvatuksen palvelualuetta. Näiden palvelualueiden palvelualuejohtajien nykyiset virat tulisivat myöhemmin lakkautettaviksi.

Palvelualueiden yhteinen johtaja vahvistaisi palvelualueiden keskinäistä yhteistoimintaa ja synergiaa ja lisäisi toiminnallista tehokkuutta sellaisissa sidosryhmien kanssakäymisessä ja päätöksenteossa, joihin nykyisessä organisaatiomallissa on osallistunut kaksi eri palvelualuejohtajaa. Tällaisia on tunnistettu mm. johtoryhmätyöskentelyissä, oppilaitosyhteistyössä sekä kuntien välisessä yhteistyössä esimerkiksi Kuuma-sivistysjohtajien yhteistyössä.

Yhden johtajan toimintamallissa palvelualuejohtajan työ painottuu erityisesti strategiseen johtamiseen, synergioiden kasvattamiseen ja palvelualueiden johtamis- ja hallintorakenteiden kehittämiseen. Muita tunnistettuja hyötyjä ovat opetuksen ja kasvatuksen ja hyvinvoinnin palvelualueiden palveluiden ja niiden tuotannon integroiminen esimerkiksi nuorisotyön, liikunnan ja kulttuurin saralla. Iso osa palvelualueiden asiakaskunnasta on yhteistä. Uuden yhdistetyn palvelualuejohtajan tehtävän painopiste ei ole substanssijohtamisessa, jonka osalta hän tukeutuu avainalueiden johtajiin sekä palvelualueiden johtaviin asiantuntijoihin.

Hyvinvoinnin palvelualuejohtaja on 1.4.2025 alkaen oman virkansa ohella hoitanut Opetuksen ja kasvatuksen palvelualuejohtajan virkaa. Kokemukset yhden johtajan toimintamallista ovat olleet kannustavia.

Suunniteltu palvelualuejohtajien virkojen yhdistäminen johtaa siihen, että Hyvinvoinnin palvelualuejohtajan vakituisesti hoitama virka ja vakinaisesti täyttämättä oleva Opetuksen ja kasvatuksen palvelualuejohtajan virka niihin liittyvine tehtävineen lakkaisivat itsenäisinä kokonaisuuksina olemasta. Koska virkoihin liittyvät tehtävät vähentyisivät olennaisesti ja pysyvästi, muodostuisi järjestelyssä irtisanomisperuste Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 37 §:ssä säädetyllä tavalla edellyttäen, että viranhaltijaa ei voida ammattitaitoonsa ja kykyynsä nähden kohtuudella sijoittaa muuhun virkasuhteeseen tai työsuhteeseen.

Viranhaltijalain 37 §:n mukaan virkasuhde voidaan irtisanoa, kun viranhaltijan tehtävät ovat vähentyneet olennaisesti ja pysyvästi taloudellisista syistä, työnantajan tai asianomaisen yksikön tehtävien uudelleen järjestelyn vuoksi taikka muista niihin verrattavista syistä. Irtisanominen edellyttää lisäksi, ettei viranhaltijaa voida ammattitaitoonsa ja kykyynsä nähden kohtuudella sijoittaa toiseen virkasuhteeseen tai ottaa sellaiseen työsuhteeseen, jonka tehtävät eivät olennaisesti poikkea viranhaltijan tehtävistä, tai kouluttaa uusiin tehtäviin.

Viranhaltijalain 4 §:n 3 momentin mukaan virkasuhteeseen voidaan ottaa ilman hakumenettelyä, kun kysymyksessä on taloudellisista ja tuotannollista syistä irtisanotun viranhaltijan ottaminen toiseen virkasuhteeseen tai 24 §:ssä tarkoitettu tai muussa laissa säädetty viranhaltijan siirtäminen toiseen virkasuhteeseen. Viranhaltijalain 37 §:stä johtuu, että irtisanomisuhan alla oleva palvelualuejohtaja on näin ollen sijoitettava virkaan ilman, että virkaa julistetaan julkisesti haettavaksi. Työnantajalla on velvollisuus tarjota perustettavaa virkaa ensisijaisesti irtisanomisuhan alla olevalle viranhaltijalle, mikäli hän täyttää perustettavan viran tosiasialliset minimivaatimukset. Nyt perustettavaa yhdistettyä virkaa ei siten voida avoimeksi esimerkiksi siinäkään tarkoituksessa, että virkaan pyrittäisiin etsimään ulkopuolelta vielä pätevämpää henkilöä. 

Palvelualuejohtajien tehtävien yhdistämistä on käsitelty kaupungin laajassa tuotannollistaloudellisin perustein käynnistetyssä yhteistoimintamenettelyssä, joka on päättynyt 27.10.2025. Koska asia on käsitelty osana yhteistoimintaneuvottelua, ei asiassa ole tarpeen järjestää erillistä viranhaltijalain mukaista kuulemista.

Järjestelyyn liittyen on konsultoitu Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT työmarkkinakeskusjärjestön (Kuntatyönantaja, KT) sekä työ- ja virkasuhdejuridiikkaan erikoistuneen Asianajotoimisto Pouta Oy:n asiantuntijoita.

HN

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Laajennettu henkilöstöjaosto päättää antaa seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle:

Laajennettu henkilöstöjaosto puoltaa sitä, että

  1. Opetuksen ja kasvatuksen palvelualuejohtajan virkaa ei täytetä.
  2. Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen johtaminen järjestettäisiin jatkossa siten, että Hyvinvoinnin palvelualueella ja Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueella olisi nykyisen kahden palvelualuejohtajan sijaan yksi palvelualuejohtaja, joka johtaisi molempia palvelualueita.
  3. Hyvinvoinnin palvelualueen ja Opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen uutta palvelualuejohtajan virkaa ei laiteta julkiseen hakuun, vaan virka täytetään sisäisenä siirtona Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain mukaisin perustein.
  4. Kaupunginhallitus esittää nämä periaatteet valtuuston päätettäväksi.

Tiedoksi

KH/KV