Perustelut
Henkilöstölle sähköisenä kyselynä 24.10.2022 - 11.11.2022 toteutettuun työhyvinvointikyselyyn vastasi 1022 työntekijää vastausprosentin ollessa 71. Vastausprosentti on edelleen noussut kahden edellisen kyselyn tasosta (v. 2020 68%, v. 2018 56 %). Palvelualueista korkein vastausprosentti oli konsernipalveluilla (96 %) ja matalin opetuksella ja kasvatuksella (68 %).
Kyselyn parhaat arviot tulivat kaupungin omiin, valmentavaa johtamista käsitteleviin kysymyksiin. Jopa 89,4 prosenttia vastaajista oli samaa mieltä väitteen ”Ongelmatilanteissa saan tukea toisilta” kanssa. Työyhteisöjen koetaan työskentelevän tavoitteellisesti ja tuloksellisesti: vastausten keskiarvo on 4,1. Aiempiin tuloksiin verrattuna työyhteisöjen yhteishengen ja energian koetaan parantuneen: vastausten keskiarvo oli 2020 4,0 ja nyt 4,1.
Lähiesihenkilöiden saamat arviot työhyvinvointikyselyssä olivat parempia kuin vuonna 2020 lähes jokaisessa väitteessä. Muihin suuriin kuntiin verrattuna lähiesihenkilötyön saamat arviot ovat erinomaisia, jopa vertailuluokkansa parhaita. Erityisesti luottamuksen ilmapiiri (keskiarvo 4,3) ja esihenkilön oikeudenmukaisuus ja puolueettomuus (keskiarvo 4,1) saavat vastaajilta kiitosta.
Heikoimmat tulokset kyselyssä saatiin väitteeseen ”Minulla on tarpeeksi aikaa saada työni tehdyksi”. Tämän kysymyksen vastausten keskiarvo, 3, on sama kuin kaksi vuotta sitten ja huonoin tulos verrattuna muihin Kevan kyselyä käyttäviin suuriin kuntiin. Erot organisaation sisällä ovat suuria: Hyvinvoinnin palvelualueella keskiarvo on 3,6, kun se varhaiskasvatuksessa on vain 2,8.
Työntekijöiden koetut voimavarat muutosten ja uusien haasteiden kohtaamiseen ovat kaupunkitasoisesti vähentyneet. Tämän vastapainona yhä useampi kokee, että työ tarjoaa mahdollisuuden ammatilliseen kehittymiseen.
Ehdotus
Esittelijä
-
Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi
Henkilöstöasiainjaosto keskustelee kyselyn tuloksista ja merkitsee ne tiedoksi.
Päätös
Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.