§ 25 Sahankaari välillä Hallintokatu - Torpantie, katusuunnitelman hyväksyminen

Lataa 

JARDno-2023-1898

Päätöspäivämäärä

21.12.2023

Päätöksen tekijä

Suunnittelupäällikkö

Päätöksen peruste

Toimivalta perustuu kaupunkikehityksen toimintasääntöön,​ jonka mukaan suunnittelupäällikkö päättää katusuunnitelmista,​ niihin liittyvistä liikenteenohjaussuunnitelmista ja muiden yleisten alueiden suunnitelmista sekä niiden muutoksista (MRL 85 §).

Kuvaus

Katusuunnitelmaehdotuksen sisältö

Suunnittelukohde sijaitsee Järvenpään 6. kaupunginosassa, Pöytäalho.

Katusuunnitelmehdotus koskee Sahankaaren katualuetta välillä Hallintokatu - Torpantien risteysalue. Katusuunnitelmaehdotus korvaa toteutumattoman Sahankaaren katusuunnitelmapiirustuksen (Tekninen lautakunta 22.6.1999 § 114).

Nykyisellään katutila on jäsentymätön ja erilaiset kulkumuodot sekoittuvat keskenään. Lisäksi katuosuuden valaistus on osittain puutteellinen ja tarpeen uusia kokonaisuudessaan. Nykyinen Helsingintien ylittävä silta sekä jalankulun-​ ja pyöräilynväylä ulottuvat osittain rata-​alueelle. Alueella on voimassa oleva asemakaava.

Katusuunnitelmaehdotus on voimassa olevan asemakaavan mukainen. Ajantasa-​asemakaavakartta on päätöksen liitteenä.

Sahankaari on nykyinen tonttikatu, jolle on katusuunnitelmaehdotuksessa ehdotettu toteutettavaksi ajorata, pysäköintikaista, jalkakäytävä ja pyörätie. Kadun pohjoispäähän on esitetty kääntöpaikka ja kääntöpaikan kohdalta katu jatkuu pohjoiseen eroteltuna jalkakäytävänä ja pyörätienä. Idässä katu liittyy t-liittymällä Torpantiehen.

Katualueen leveys on 14,00 - 17,60 metriä. Katusuunnitelmaehdotuksessa on esitetty kadun radansuuntaisella osuudella ajoradan leveydeksi 5,00 metriä, ajoradan itäpuolelle on esitetty 2,50 metriä leveä reuna-alue, ajoradan länsipuolella on jaksotettu 2,25 metriä leveä pysäköintikaista, 0,75 metriä leveä erotuskaista, 2,25 metriä leveä jalkakäytävä ja 2,75 metriä leveä pyörätie sekä 0,50 metriä leveä reuna-alue.

Kadun itä-länsi suuntaisella osuudella ajoradan leveydeksi on esitetty 5,50 metriä, ajoradan pohjoispuolella on 0,50 metriä leveä erotuskaista, 2,00 metriä leveä pysäköintikaista, 2,50 metriä leveä reuna-alue. Ajoradan eteläpuolelle on esitetty 2,50 metriä leveä jalkakäytävä ja 1,00 metriä leveä erotuskaista. Itä-länsi suuntaisella osuudella pyöräily on esitetty ajoradalle ja Torpantien liittymään esitetään ylijatkettua jalkakäytävää.

Katusuunnitelmaehdotuksessa esitetään, että Sahankaaren ajorata, jalkakäytävä ja pyörätie päällystetään asfaltilla. Pysäköintipaikat ja erotuskaista päällystetään betonikivellä ja pysäköintipaikkojen osalta betonikivi olisi hulevesiä läpäisevää. Reunatuet ovat graniittia. Kadun reuna-alue nurmetetaan ja kadun pohjoispäässä oleva viheralue siistitään. Ratatien liittymän kohdalle sijoitetaan roskakori.

Katusuunnitelmaehdotuksessa ehdotettu tasaus noudattelee kadun nykyistä korkeusasemaa. Sahankaaren hulevedet on esitetty ohjattavaksi uusien hulevesikaivojen kautta hulevesiviemäriin.

Katusuunnitelmaehdotuksessa ehdotetaan, että katu valaistaan uusilla pylväsvalaisimilla.

Kadulle esitetään 30 km/h nopeusrajoitusta.

Katusuunnitelmaehdotus ja nähtävilläolo

Sahankaari välillä Hallintokatu-Torpantie katusuunnitelmaehdotus piir.nro 5926-220-1,2 on ollut julkisesti nähtävillä 5.-18.12.2023 välisenä aikana.

Katusuunnitelmaehdotuksesta on jätetty kaksi (2) muistutusta nähtävilläoloaikana.

Muistutuksessa 1 toivotaan, että pyöräilijöille olisi oma väylä välillä Ratatie-Torpantie eikä pyöräilijän paikka olisi ajoradalla.

Vastine: Esitetty ratkaisu on Järvenpään kaupungin pyöräilynkehittämissuunnitelman mukainen. Pyöräilijän paikka ajoradalla on tavallinen, yleisesti käytetty ratkaisu Sahankaaren kaltaisilla vähäliikenteisillä tonttikaduille. Muistutus ei aiheuta päivitystarvetta katusuunnitelmaehdotukseen.

Muistutuksessa 2 otetaan kantaa katusuunnitelmaehdotuksessa ehdotettujen autopaikkojen määrään. Muistutuksen jättäjät kokevat, että esitetyt autopaikat eivät tule määrällisesti riitttämään. Lähialueen kerrostalojen parkkitilat ovat muistuttajan mukaan täynnä, eikä esimerkiksi vierasparkkitilaa löydy alueelta riittävästi. Muistutuksessa esitetään, että asukkaiden työautojen (pakettiautot, kuorma-autot) yösäilytykselle tarvittaisiin jatkossakin tilaa, jota suunnitelmassa ei ole esitetty. Lisäksi muistutuksessa sanotaan, että Kinnarin alueella on jo vuosia vähennetty autojen parkkitiloja, joita myös tässä suunnitelmassa vähennetään nykyisestä. Muistutuksessa esitetään vinoparkkien toteuttamista Sahankaaren varrelle.
Lisäksi muistutuksessa todetaan, että kaavassa ja teiden sijoittamisessa on huomioitava olemassa olevat puut, joita ei saisi kaataa. Suunnitelmassa olisi ennemminkin huomioitava maastoon sopivien puiden lisäistutus.

Vastine: Sahankaaren katutila on nykyisellään jäsentymätön. Katusuunnitelmaehdotuksen mukaisilla ratkaisuilla katutilasta saadaan selkeä ja turvallinen kaikille käyttäjille. Autopaikkoja on esitetty katusuunnitelmassa niin paljon, kuin katualueen muut toiminnot ja käytössä oleva tila mahdollistavat. Kohteen suunnittelun ensisijaisena lähtökohtana on ollut pyöräilyn ja jalankulun kehittäminen.
Kiinteistöjen velvollisuus on järjestää tarvittava määrä pysäköintipaikkoja asukkaille sekä heidän vierailleen. Katualueella sijaitsevat pysäköintipaikat ovat yleisessä käytössä ja niitä voivat käyttää myös alueen asukkaat sekä heidän vieraansa. Sahankaaren katualueen leveys ei mahdollista vinoparkkien toteuttamista.
Katusuunnitelmaehdotus on voimassa olevan asemakaavan mukainen. Nykyisten puiden säilyminen kadun ja kiinteistöjen rajalla on huomioitu ja puut on esitetty katusuunnitelmaehdotuksessa säilytettäviksi. Kasvillisuutta joudutaan raivaamaan radan puoleiselta osuudelta, jotta uusi eroteltu jalankulun ja pyöräilyn väylä voidaan toteuttaa. Rataturvallisuuden ja tilan puutteen vuoksi alueelle ei ole voitu osoittaa uusia puita istutettavaksi.
Muistutus ei aiheuta päivitystarvetta katusuunnitelmaehdotukseen.

Nähtävilläoloajan jälkeen Sahankaaren piir.nro 5926-220-1 on päivitetty nykyisen kivipylvään tekstiviittauksen osalta, lisätty ajoradan rasteri sekä tarkennettu Torpantien risteyksen reunakivijärjestelyitä.

Katusuunnitelmaehdotus piir.nro 5926-220-1A ja 5926-220-2 on päätöksen liitteenä.

​​​​​

Taloudelliset vaikutukset

Sahankaaren välillä Hallintokatu-Torpantie kunnallistekniikan rakentamiskustannukset ovat noin 600 000 € (alv. 0 %),​ joista kadun rakentamiskustannukset ovat noin 500 000 
€ (alv. 0 %) ja hulevesiverkoston noin 100 000 € (alv. 0 %).

Kohteen rakentaminen on ajoitettu kaupungin investointiohjelmassa vuodelle 2024.

Päätös

Päätän hyväksyä Sahankaaren välillä Hallintokatu-Torpantie katusuunnitelmaehdotuksen piir.nro 5926-220-1A ja 5926-220-2 sekä siihen liittyvän liikenteenohjaussuunnitelman piir.nro 5926-340-1.

Maankäyttö-​ ja rakennuslain 202 §:n nojalla tämä päätös on täytäntöönpanokelpoinen ennen muutoksenhakuajan päättymistä.

Allekirjoitus

Suunnittelupäällikkö Miia Haikonen

Organisaatiotieto

Kaupunkitekniikka