Opetus- ja kasvatuslautakunta, kokous 12.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 65 Valtuustoaloite / Kotihoidontuen kuntalisän eli Järvenpää-lisän käyttöönottamisen selvitys

JARDno-2023-1054

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Keskustan valtuustoryhmän valtuutettu Anna Pulkkinen ja 28 muuta valtuutettua jättivät valtuustoaloitteen kotihoidontuen kuntalisän eli Järvenpää-lisän käyttöönottamisen selvityksestä. 

Ehdotus

Kaupunginvaltuusto päättää merkitä saapuneen valtuustoaloitteen tiedoksi ja lähettää sen kaupunginhallitukseen valmisteltavaksi.

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti merkitä saapuneen valtuustoaloitteen tiedoksi ja lähettää sen kaupunginhallitukseen valmisteltavaksi.

Kokouskäsittely

Valtuutettu Anna Pulkkinen selosti valtuustoaloitetta. 

Valmistelija

Riitta Murtokare, hallinnon asiantuntija, riitta.murtokare@jarvenpaa.fi

Perustelut

Keskustan valtuustoryhmän valtuutettu Anna Pulkkinen ja 28 muuta valtuutettua jättivät kaupunginvaltuuston kokouksessa 12.6.2023 valtuustoaloitteen kotihoidontuen kuntalisän eli Järvenpää-lisän käyttöönottamisen selvityksestä.

LR

 

 

Ehdotus

Esittelijä

Iiris Laukkanen, kaupunginjohtaja, iiris.laukkanen@jarvenpaa.fi

Kaupunginhallitus päättää lähettää kaupunginvaltuuston kokouksessa 12.6.2023 saapuneen valtuustoaloitteen Kotihoidontuen kuntalisän eli Järvenpää-lisän käyttöönottamisen selvityksen opetus- ja kasvatuksen palvelualueelle valmisteltavaksi.

Päätös

Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti.

 

Valmistelija

Ulla Lehtonen, varhaiskasvatusjohtaja, ulla.lehtonen@jarvenpaa.fi
Merja Narvo-Akkola, palvelualuejohtaja, merja.narvo-akkola@jarvenpaa.fi

Perustelut

Taustaa 

Keskustan valtuustoryhmän valtuutettu Anna Pulkkinen ja 28 muuta valtuutettua jättivät kaupunginvaltuuston kokouksessa 12.6.2023 valtuustoaloitteen kotihoidontuen kuntalisän eli Järvenpää-​lisän käyttöönottamisen selvityksestä. Kaupunginhallitus päätti lähettää kaupunginvaltuuston kokouksessa 12.6.2023 saapuneen valtuustoaloitteen kotihoidontuen kuntalisän eli Järvenpää-​lisän käyttöönottamisen selvityksen opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle valmisteltavaksi. 

Varhaiskasvatuksen järjestäminen 

Varhaiskasvatuslain mukaan kunnan on järjestettävä varhaiskasvatusta siinä laajuudessa ja sellaisin toimintamuodoin kuin kunnassa esiintyvä tarve edellyttää. Järvenpään kaupunki järjestää varhaiskasvatusta kunnallisena päiväkotitoimintana ja perhepäivähoitona sekä lisäksi yksityistä varhaiskasvatusta palvelusetelitoimintana ja ruotsinkielistä varhaiskasvatusta ostopalvelutoimintana.

Varhaiskasvatuksen järjestämisen tavoitteet 

Vuonna 2018 voimaan tulleen varhaiskasvatuslain, valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman ja sekä Marinin että Orpon hallitusten hallitusohjelmien yhtenä tavoitteena on ollut tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lisääminen varhaiskasvatuksen osallistumisastetta kasvattamalla. Lisäksi varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatusta suunniteltaessa, järjestettäessä tai tuotettaessa ja siitä päätettäessä on ensisijaisesti huomioitava lapsen etu. Erityisen tärkeää varhaiskasvatus on epäedullisissa sosioekonomisissa olosuhteissa eläville lapsille. Varhaiskasvatukseen osallistumisen merkitystä korostetaan tasa-arvoisen oppimisen ja koulutukseen osallistumismahdollisuuksien ensimmäisenä askeleena.

Kotihoidontuen kuntalisä 

Alle 3-vuotias lapsi, joka ei ole varhaiskasvatuksessa on oikeutettu kotihoidon tukeen.  Kotihoidon tuki muodostuu kaikille maksettavasta lakisääteisestä hoitorahasta 341,69 euroa/ lapsi/ kk sekä tulojen ja perheen koon mukaan määräytyvästä hoitolisästä 0-182,86 euroa/ lapsi/ kk. Kotihoidontuen kuntalisä on kunnan vapaaehtoinen tuki, jota maksetaan alle 3-vuotiasta lastaan kotona hoitavalle huoltajalle. Tällä hetkellä Järvenpäässä ei ole käytössä kotihoidontuen kuntalisää. 

Selvitysten mukaan kotihoidontuen kuntalisällä ei ole merkittävää vaikutusta perheiden valintoihin varhaiskasvatuspalvelun suhteen. Suurin osa Suomen kunnista ei lisää maksa. Tutkimustulokset osoittavat, että euromääräisesti suurempi kotihoidon tuki vähentää keskimäärin äitien työllisyyttä ja ansiotuloja. Mikään tutkitusmittareista ei viittaa siihen, että lasten kotihoidon tuen vaikutukset lapsiin olisivat keskimäärin positiivisia. 

Järvenpään varhaiskasvatuksen palveluverkko 

Järvenpään varhaiskasvatuksen palveluverkkoa on tarkasteltu vuoteen 2040 saakka eri skenaarioilla koskien erityisesti varhaiskasvatuksen osallistumisastetta. Alle 3-vuotiaiden osallistumisaste varhaiskasvatukseen on ollut kasvussa niin, että vuonna 2020 se oli 38%, vuonna 2022 41% ja vuonna 2023 sen ennustetaan olevan 45%. Vaikka osallistumisaste nousisi arvioitua korkeammaksi erityisesti alle 3-vuotiaiden osalta, palveluverkko pystyy vastaamaan varhaiskasvatuksen palvelutarpeeseen. 

Varhaiskasvatuksen henkilöstön saatavuus 

Varhaiskasvatuksen henkilöstön saatavuus on Järvenpäässä valtakunnallisesti hyvällä tasolla ja sen eteen tehdään koko ajan töitä mm. palkkausta parantamalla, monimuotokoulutuksia, rekrytointia ja rekrytointimarkkinointia kehittämällä sekä valmentavaan johtamiseen ja yhteisöohjautuvuuteen satsaamalla. 

Kotihoidontuen kuntalisän kustannukset 

Lasten kotihoidon tuen kuntalisän suuruus Suomessa oli vuonna 2020 keskimäärin 169 euroa/lapsi. Mikäli Järvenpäässä kotona olevista alle 3-vuotiaista lapsista maksettaisi kotihoidon tuen kuntalisää 100e/kk/lapsi olisivat kustannukset huhtikuussa 2023 olevalla lapsimäärällä 787 200 euroa vuodessa ja mikäli kotihoidon tukea maksettaisi 150e/kk/lapsi kustannukset olisivat 1 180 800 euroa vuodessa. Järvenpäässä kotihoidon tuen kuntalisään ei ole varauduttu vuoden 2024 talousarviossa. 

Yllä esitetyillä perusteilla esittelijä esittää, ettei Järvenpäässä oteta käyttöön kotihoidontuen kuntalisää.  

Ehdotus

Esittelijä

Merja Narvo-Akkola, palvelualuejohtaja, merja.narvo-akkola@jarvenpaa.fi

Opetus- ja kasvatuslautakunta päättää

  1. hyväksyä edellä selosteessa olevan vastauksen aloitteeseen "Kotihoidontuen kuntalisän eli Järvenpää-lisän käyttöönottamisen selvitys"
  2. todeta aloitteen osaltaan loppuun käsitellyksi.
  3. esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginvaltuusto päättää todeta aloitteen loppuun käsitellyksi.
  4. todeta, että aloite ja siihen annettu vastaus saatetaan valtuustolle tiedoksi hallintosäännön 71.3. §:n mukaisesti kerran vuodessa viimeistään maaliskuun loppuun mennessä valtuuston käsiteltäväksi toimitettavan koonnin yhteydessä.

 

Käsittely

Varhaiskasvatusjohtaja Ulla Lehtonen selosti asiaa.

Tauko: 18:26-18:36.

Antti Taavila ehdotti Erika Turusen kannattamana, että asia palautetaan valmisteluun. Perustelut on toimitettu lautakunnan jäsenille ja virkamiehille sähköpostitse.

Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettu ehdotus asian palauttamisesta valmisteluun, joten oli äänestettävä. Hyväksyttiin äänestystavaksi sähköinen äänestys, jota täydennetään tarvittaessa nimenhuutoäänestyksellä, sekä äänestysjärjestykseksi seuraava:

JAA 0: esittelijän pohjaehdotus

EI 10: palautusehdotus Taavila

TYHJÄ 1

Puheenjohtaja totesi palautusehdotus Taavilan tulleen lautakunnan päätökseksi äänin 10–0, tyhjiä ääniä 1.

 

Päätös

Päätettiin yksimielisesti palauttaa asia valmisteluun.

Äänestystulokset

  • Ei 10 kpl 91%

    Elina Koivisto, Satu Karjalainen, Antti Taavila, Raimo Finér, Mikko Laakkonen, Suvi Pohjonen, Taru Salmivuori, Ville Sihvo, Riitta Keinänen-Korpela, Erika Turunen

  • Tyhjä 1 kpl 9%

    Jouni Takala

Valmistelija

  • Ulla Lehtonen, varhaiskasvatusjohtaja, ulla.lehtonen@jarvenpaa.fi

Perustelut

Taustaa

Keskustan valtuustoryhmän valtuutettu Anna Pulkkinen ja 28 muuta valtuutettua jättivät kaupunginvaltuuston kokouksessa 12.6.2023 valtuustoaloitteen kotihoidontuen kuntalisän eli Järvenpää-​lisän käyttöönottamisen selvityksestä. Kaupunginhallitus päätti lähettää kaupunginvaltuuston kokouksessa 12.6.2023 saapuneen valtuustoaloitteen kotihoidontuen kuntalisän eli Järvenpää-​lisän käyttöönottamisen selvityksen opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle valmisteltavaksi. Asia oli 7.11.2023 opetuksen ja kasvatuksen lautakunnassa ja tuli uudelleen valmisteltavaksi erityisesti talouden laskelmien osalta. Opetus- ja kasvatuslautakunta käsitteli asiaa kokouksessaan 7.11.2023 ja  palautti asian valmisteluun. Selvitystä on täydennetty kustannusvaikutuksilla eri vaihtoehdot huomiden. 

Kotihoidontuen kuntalisä 

Alle 3-vuotias lapsi, joka ei ole varhaiskasvatuksessa on oikeutettu kotihoidon tukeen.  Kotihoidon tuki muodostuu kaikille maksettavasta lakisääteisestä hoitorahasta 341,69 euroa/ lapsi/ kk sekä tulojen ja perheen koon mukaan määräytyvästä hoitolisästä 0-182,86 euroa/ lapsi/ kk. Kotihoidontuen kuntalisä on kunnan vapaaehtoinen tuki, jota maksetaan alle 3-vuotiasta lastaan kotona hoitavalle huoltajalle. Tällä hetkellä Järvenpäässä ei ole käytössä kotihoidontuen kuntalisää. 

Kotihoidontuen kuntalisän kustannukset 

Lasten kotihoidon tuen kuntalisän suuruus Suomessa oli vuonna 2020 keskimäärin 171 e/kk/lapsi. Mikäli Järvenpäässä kotona olevista alle 3-vuotiaista lapsista maksettaisi kotihoidon tuen kuntalisää 100 e/kk/lapsi olisivat kustannukset marraskuussa 2023 olevalla lapsimäärällä (739 lasta) 886 800 euroa vuodessa, mikäli kotihoidon tukea maksettaisi 150 e/kk/lapsi kustannukset olisivat 1 330 200 euroa vuodessa ja mikäli kotihoidon tukea maksettaisi 300 e/kk/lapsi kustannukset olisivat 2 660 400 euroa vuodessa.

Kuntalisä/kk/alle 3-vuotias Kustannukset/vuosi*
100 886 800
150 1 330 200
300 2 660 400
  *Laskettu 15.11.2023 lapsimäärällä

Kotihoidontuen kuntalisän nettovaikutukset varhaiskasvatukseen

Kotihoidon tuen nettovaikutuksia varhaiskasvatukseen on laskettu kolmen skenaarion kautta 100, 150 ja 300 e/kk/lapsi ja erikseen varhaiskasvatuksessa olevien yli 3-vuotiaita sisarusten jäädessä varhaiskasvatukseen ja yli 3-vuotiaiden sisarusten siirtyessä kotihoitoon.

Kuntalisä olisi kustannusneutraali 100 e/kk kustannuksella, mikäli 60 kokovuotista alle 3-vuotiasta siirtyisi varhaiskasvatuksesta kotihoitoon. Tässä vaihtoehdossa pohjaoletuksena on, että näiden kotihoitoon siirtyvien alle 3-vuotiaiden vanhemmat sisarukset pysyisivät varhaiskasvatuksessa. Kotihoitoon siirtyvien varhaiskasvatuksessa olevien alle 3-vuotiaiden osuus olisi 10%

Kuntalisä olisi kustannusneutraali 100 e/kk kustannuksella, mikäli 53 kokovuotista alle 3-vuotiasta siirtyisi varhaiskasvatuksesta kotihoitoon ja heidän yli 3-vuotiaat varhaiskasvatuksessa olevat sisaruksensa siirtyisivät myös kotihoitoon. Kotihoitoon siirtyvien varhaiskasvatuksessa olevien alle 3-vuotiaiden osuus olisi 9%

Kuntalisä olisi kustannusneutraali 150 e/kk kustannuksella, mikäli 94 kokovuotista alle 3-vuotiasta siirtyisi varhaiskasvatuksesta kotihoitoon. Tässä vaihtoehdossa pohjaoletuksena on, että näiden kotihoitoon siirtyvien alle 3-vuotiaiden vanhemmat sisarukset pysyisivät varhaiskasvatuksessa. Kotihoitoon siirtyvien varhaiskasvatuksessa olevien alle 3-vuotiaiden osuus olisi 15%.

Kuntalisä olisi kustannusneutraali 150 e/kk kustannuksella, mikäli 82 kokovuotista alle 3-vuotiasta siirtyisi varhaiskasvatuksesta kotihoitoon ja heidän yli 3-vuotiaat varhaiskasvatuksessa olevat sisaruksensa siirtyisivät myös kotihoitoon. Kotihoitoon siirtyvien varhaiskasvatuksessa olevien alle 3-vuotiaiden osuus olisi 13%.

Kuntalisä olisi kustannusneutraali 300 e/kk kustannuksella, mikäli 215 kokovuotista alle 3-vuotiasta siirtyisi varhaiskasvatuksesta kotihoitoon. Tässä vaihtoehdossa pohjaoletuksena on, että näiden kotihoitoon siirtyvien alle 3-vuotiaiden vanhemmat sisarukset pysyisivät varhaiskasvatuksessa. Kotihoitoon siirtyvien varhaiskasvatuksessa olevien alle 3-vuotiaiden osuus olisi 35%.

Kuntalisä olisi kustannusneutraali 300 e/kk kustannuksella, mikäli 184 kokovuotista alle 3-vuotiasta siirtyisi varhaiskasvatuksesta kotihoitoon ja heidän yli 3-vuotiaat varhaiskasvatuksessa olevat sisaruksensa siirtyisivät myös kotihoitoon. Kotihoitoon siirtyvien varhaiskasvatuksessa olevien alle 3-vuotiaiden osuus olisi 30%.

Varhaiskasvatuksen järjestäminen 

Varhaiskasvatuslain mukaan kunnan on järjestettävä varhaiskasvatusta siinä laajuudessa ja sellaisin toimintamuodoin kuin kunnassa esiintyvä tarve edellyttää. Järvenpään kaupunki järjestää varhaiskasvatusta kunnallisena päiväkotitoimintana ja perhepäivähoitona sekä lisäksi yksityistä varhaiskasvatusta palvelusetelitoimintana ja ruotsinkielistä varhaiskasvatusta ostopalvelutoimintana.

Varhaiskasvatuksen järjestämisen tavoitteet 

Vuonna 2018 voimaan tulleen varhaiskasvatuslain, valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman ja Orpon hallitusten hallitusohjelmien yhtenä tavoitteena on ollut tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lisääminen varhaiskasvatuksen osallistumisastetta kasvattamalla. Lisäksi varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatusta suunniteltaessa, järjestettäessä tai tuotettaessa ja siitä päätettäessä on ensisijaisesti huomioitava lapsen etu. Erityisen tärkeää varhaiskasvatus on epäedullisissa sosioekonomisissa olosuhteissa eläville lapsille. Varhaiskasvatukseen osallistumisen merkitystä korostetaan tasa-arvoisen oppimisen ja koulutukseen osallistumismahdollisuuksien ensimmäisenä askeleena.

Järvenpään varhaiskasvatuksen palveluverkko 

Järvenpään varhaiskasvatuksen palveluverkkoa on tarkasteltu vuoteen 2040 saakka eri skenaarioilla koskien erityisesti varhaiskasvatuksen osallistumisastetta. Alle 3-vuotiaiden osallistumisaste varhaiskasvatukseen on ollut kasvussa niin, että vuonna 2020 se oli 38%, vuonna 2022 41% ja vuonna 2023 sen ennustetaan olevan 45%. Vaikka osallistumisaste nousisi arvioitua korkeammaksi erityisesti alle 3-vuotiaiden osalta, palveluverkko pystyy vastaamaan varhaiskasvatuksen palvelutarpeeseen. 

Varhaiskasvatuksen henkilöstön saatavuus 

Varhaiskasvatuksen henkilöstön saatavuus on Järvenpäässä valtakunnallisesti kohtuullisella tasolla ja sen eteen tehdään koko ajan töitä mm. palkkausta parantamalla, monimuotokoulutuksia, rekrytointia ja rekrytointimarkkinointia kehittämällä sekä valmentavaan johtamiseen ja yhteisöohjautuvuuteen satsaamalla. 

Yllä esitetyillä perusteilla esitämme, ettei Järvenpäässä oteta käyttöön kotihoidontuen kuntalisää.

Ehdotus

Esittelijä

  • Arja Korhonen, opetusjohtaja, arja.korhonen@jarvenpaa.fi

Opetus-​ ja kasvatuslautakunta päättää

  1. hyväksyä edellä selosteessa olevan vastauksen aloitteeseen "Kotihoidontuen kuntalisän eli Järvenpää-​lisän käyttöönottamisen selvitys" 
  2. todeta aloitteen osaltaan loppuun käsitellyksi.
  3. esittää kaupunginhallitukselle,​ että kaupunginvaltuusto päättää todeta aloitteen loppuun käsitellyksi.
  4. todeta,​ että aloite ja siihen annettu vastaus saatetaan valtuustolle tiedoksi hallintosäännön 71.3 §:n mukaisesti kerran vuodessa viimeistään maaliskuun loppuun mennessä valtuuston käsiteltäväksi toimitettavan koonnin yhteydessä.

 

Käsittely

Varhaiskasvatusjohtaja Ulla Lehtonen selosti asiaa.

Reetta Nick ehdotti Riitta Keinänen-Korpelan kannattamana, että asia palautetaan valmisteluun. Perustelut on toimitettu lautakunnan jäsenille ja virkamiehille sähköpostitse.

Puheenjohtaja totesi, että oli tehty kannatettu ehdotus asian palauttamisesta valmisteluun, joten oli äänestettävä. Hyväksyttiin äänestystavaksi sähköinen äänestys, jota täydennetään tarvittaessa nimenhuutoäänestyksellä, sekä äänestysjärjestykseksi seuraava:

JAA 2: esittelijän pohjaehdotus

EI 8: palautusehdotus Nick

Puheenjohtaja totesi palautusesitys Nickin tulleen lautakunnan päätökseksi 8–2.

 

 

 

Päätös

Päätettiin palauttaa asia valmisteluun.

Äänestystulokset

Tiedoksi

Aloitteen tekijä, Opka/palvelualuejohtaja, varhaiskasvatusjohtaja, talouspalvelut